icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Privacy mag geen premium-dienst worden

Nieuws
|
De Consumentenbond vindt dat dienstverleners op het gebied van financiën en gezondheid de privacy van hun dienst moeten waarborgen en van privacy geen premium-dure-dienst mogen maken.
Sandra Mul

Sandra Mul   Expert autoverzekeringenGepubliceerd op:22 april 2016

Privacy-geen-premium-dienst

Dit benadrukt de Consumentenbond in reactie op de gepresenteerde 'Grip op data' van het Verbond van Verzekeraars.

De plannen van de verzekeraars om verzekerden meer premie te laten betalen als zij hun privé-informatie niet delen met de verzekeraars, roept weerstand op bij de Consumentenbond. De verzekeraars willen van privacy, wat nog steeds een grondrecht is, een premium-dienst maken waarvoor je moet betalen.

Keuzevrijheid voorop

Een flink aantal consumenten zal gaan voor die korting, maar de vraag is of er straks nog keuze is voor de consumenten die hun privacy willen behouden. Het gaat de Consumentenbond niet alleen om privacy maar ook het solidariteitsprincipe en dat de verzamelde data tegen consumenten wordt gebruikt zodra ze een claim indienen.

Slechte rijders

De verzekeraars hebben volgens de Consumentenbond nog veel vragen te beantwoorden. Zo ontbreekt concrete informatie en dat is juist een van de risico's bij het gebruik van de informatie over verzekerden. En als de directeur van het Verbond in het Financieel Dagblad zegt: 'dat mensen die geen kastje willen, waarschijnlijk ook slechte rijders zijn en daarom meer premie moeten betalen', gaat hij volledig voorbij aan de behoefte aan privacy die vele verzekerden hebben.

Lees ook:

Schrijf je in voor onze gratis e-mails

Blijf op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren. Afmelden kan altijd.

Test autoverzekeringen