Binnen de garantietermijn

Bekijk de video

Je hebt 2 soorten garantie:

  • Wettelijke garantie;
  • Extra garantie.

Wettelijke garantie heb je altijd gedurende de eerste 6 maanden. Extra garantie kan een winkelier of fabrikant vrijwillig aanbieden.

Soms geeft een fabrikant een uitgebreidere garantie als je het product na aankoop hebt geregistreerd. De uitgebreidere garantie kan bestaan uit een langere garantietermijn of garantie op meer onderdelen. Het registreren gaat vaak online: je vult gegevens in over jezelf en over de aankoop.

Gaat een product gedurende de garantieperiode kapot, dan mag je er van uitgaan dat het product niet goed is. De verkoper of fabrikant zullen het repareren of vervangen. Je moet het product wel normaal gebruikt hebben.

Als de garantieperiode verlopen is, betekent dat niet dat je geen rechten meer hebt. Ook na die periode heb je recht op een goed (deugdelijk) product. Bekijk meer informatie over garantie buiten de garantieperiode.

Wat zijn mijn rechten?

  • Als het product binnen 6 maanden na levering stuk gaat, gaat de wet ervan uit dat het product niet goed is. De verkoper moet het tegendeel bewijzen, bijvoorbeeld door aan te tonen dat het product niet goed is gebruikt.
  • Bij extra garantie moet de verkoper/fabrikant bewijzen dat het product deugdelijk is en dat het defect niet onder de garantie valt. Als hij dat niet kan bewijzen, dan moet hij het probleem verhelpen.
  • Extra garantie is een aanvulling op je wettelijke rechten en kan deze rechten nooit beperken of uitsluiten.
  • Bij problemen gedurende de garantieperiode kun je de verkoper altijd aanspreken op grond van de garantie. 
  • Buiten de garantietermijn kunt je altijd de verkoper aanspreken op grond van zijn wettelijke verplichting een goed (deugdelijk) product te leveren.
  • Bij een kapot (ondeugdelijk) product is er geen sprake van spijt van je aankoop. De verkoper mag je dan niet afschepen met een tegoedbon.

Naar boven

Wat kan ik het beste doen?

  • Als het product binnen de garantie stuk gaat, bekijk dan eerst welke garantie wordt gegeven en welke garantievoorwaarden gelden.
  • Probeer er eerst mondeling uit te komen met de verkoper.
  • Kom je er in de winkel niet uit, stuur dan een (aangetekende) brief naar de verkoper. Leg het probleem duidelijk en chronologisch uit en vraag om een reactie binnen 2 weken. Hieronder staan een aantal voorbeeldbrieven die je kunt gebruiken. Bewaar zelf altijd een kopie van de definitieve brief!
  • Reageert de verkoper niet of niet naar tevredenheid op jouw brief dan kun je, als de verkoper is aangesloten bij een geschillencommissie, je klacht voorleggen bij de betreffende geschillencommissie. Let op: je kunt pas naar de geschillencommissie nadat je schriftelijk bij de verkoper hebt geklaagd.
  • Als de verkoper niet is aangesloten bij een geschillencommissie en je hebt een rechtsbijstandsverzekering dan kun je die inschakelen. Heb je die niet, dan kun je contact opnemen met de Consumentenbond. Als lid krijg je bij ons persoonlijk juridisch advies (070) 445 45 45.
  • Als de verkoper je niet wil helpen omdat de garantie is verlopen, kun je hem wel nog aanspreken omdat het product ondeugdelijk is. Bekijk meer informatie over garantie buiten de garantieperiode.

Voorbeeldbrieven:

Naar boven