icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Nachtrust

Vraag: Waarom is een goede nachtrust belangrijk? En maakt het eigenlijk uit hoeveel uur ik per nacht slaap?

Antwoord: Een slechte nachtrust verstoort verschillende biologische processen in het lichaam en het brein. Het maakt bijvoorbeeld vatbaarder voor virussen, het beïnvloedt de stemming en het verslechtert het concentratievermogen. Welke klachten de boventoon voeren, verschilt per persoon, net als de optimale hoeveelheid slaap. Die kan iedereen zelf bepalen.

Ben je een korte slaper? Dan kun je proberen een week lang telkens een half uur langer te slapen dan normaal. Ben je een slechte slaper die wel langer dan 7 à 8 uur in bed ligt? Probeer dan eens een week lang een half uur eerder dan anders uit bed te komen.

Te lang in bed blijven liggen kan voor een onrustige nachtrust zorgen. Dit geldt ook voor cafeïne, alcohol en op een beeldscherm kijken. Verder is regelmaat belangrijk om goed te slapen: probeer bijna elke dag op hetzelfde tijdstip naar bed te gaan en op te staan.

Eus van Someren, afdelingshoofd Slaap en cognitie van het Nederlands Herseninstituut
Gezondgids 2, 2018

Terug naar het overzicht

Gezondgids

Wil je bewust en gezond leven? Laat de Gezondgids je daarbij helpen, met tests van voedsel en medicijnen. Maar ook met praktische tips waar je elke dag iets mee kunt. Daarnaast ook veel adviezen over hoe je klachten en gebreken voorkomt en je conditie op peil houdt en actueel gezondheidsnieuws.

Meer informatie over de Gezondgids

gezondgids-3-2018