icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

Geen spierpijn, wel spiergroei

Vraag: Ik sport veel, en doe onder meer aan krachttraining. Nu vraag ik me af of de uitspraak ‘no pain, no gain’ opgaat: is er zonder spierpijn na het sporten geen vordering of spiergroei?


Geen-spierpijn-wel-spiergroei-HIPPOAntwoord: Er zijn twee vormen van spierpijn. Vroege spierpijn is een brandend gevoel in de spieren tijdens of vlak na inspanning. Door opstapeling van melkzuur – een afvalstof – in de spieren worden de zenuwuiteinden geprikkeld, waardoor pijn ontstaat. Verlate spierpijn, die zo’n 24 tot 48 uur na het sporten ontstaat, wordt veroorzaakt door scheurtjes in spiervezels. De spieren doen dan pijn en zijn minder belastbaar. Deze scheurtjes zijn niet slecht, ze zorgen er juist voor dat je sterker wordt. Het lichaam gaat de scheurtjes repareren, waardoor een supercompensatie ontstaat: het lichaam herstelt zich boven het oorspronkelijke niveau en bereidt zich voor op de volgende zware belasting door extra spiervezels aan te maken. Spierpijn is niet noodzakelijk voor spiergroei. Spieren worden beter door trainen. Trainen met spierpijn mag, mits je een andere spiergroep traint. Dit om echte spierblessures te voorkomen.

Arnold Brons, sportarts bij de Sportartsen groep
Gezondgids 1, februari 2016

Terug naar het overzicht

 

Smaakt dit naar meer?

Met de Gezondgids krijg je meer grip op je gezondheid. Wij beoordelen de laatste voedingstrends, selecteren het nieuws en geven praktische tips om in beweging te blijven.

Lees de gratis artikelen

Webwinkel Gezondgids 4 2020 1200x1200