icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

Consumentenbond.nl

Inloggen

Vul een geldig e-mailadres in

Vul een wachtwoord in

Fruit verteren

Vraag: Om ijzer beter op te kunnen nemen, wil ik fruit eten bij mijn maaltijd. Maar laatst las ik dat het fruit dan gaat gisten in mijn darmen. Klopt dat?

Gepubliceerd op:4 oktober 2019


Antwoord: Nee. De vertering van koolhydraten, vetten en eiwitten vindt naast elkaar plaats. De ene voedingsstof staat de andere daarbij niet in de weg. Fruit eten bij de maaltijd kan zelfs voordelen hebben: zo neemt het lichaam ijzer uit plantaardige producten inderdaad beter op als je bij dezelfde maaltijd vitamine C gebruikt.

In de darmen vindt inderdaad een vergistingsproces plaats, maar dit is een volkomen natuurlijk onderdeel van de spijsvertering. Onverteerde resten van fruit en andere voedingsmiddelen worden door bacteriën in de dikke darm gefermenteerd. Spijsverteringsproblemen kunnen juist ontstaan als de darmflora wordt verstoord door bijvoorbeeld eenzijdige voeding, ziekte of medicijngebruik. Eet dus gerust fruit bij je maaltijd.

Rosa Rolvink, redacteur-onderzoeker Voeding bij de Consumentenbond
Gezondgids 5, 2019

Terug naar het overzicht

Gezondgids

Wil je bewust en gezond leven? Laat de Gezondgids je daarbij helpen, met tests van voedsel en medicijnen. Maar ook met praktische tips waar je elke dag iets mee kunt. Daarnaast geven we adviezen over hoe je klachten en gebreken voorkomt en je conditie op peil houdt en krijg je actueel gezondheidsnieuws.

Meer informatie over de Gezondgids

Gezondgids 4 2019