icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

Soja

Vraag: Als veganist gebruik ik onder meer sojadrank en tofoe. Nu hoor ik dat je vanwege fyto-oestrogenen in soja er beter niet te veel van kunt gebruiken. Hoe zit dat?

Gepubliceerd op:5 april 2019


Antwoord: In soja zitten inderdaad zogenoemde isoflavonen die lijken op het vrouwelijk hormoon oestrogeen. Aan deze fyto-oestrogenen worden allerlei gezondheidseffecten toegedicht. Zo zouden ze de schildklierwerking verstoren en een verhoogd risico geven op borstkanker en onvruchtbaarheid bij mannen. Hier zijn geen harde wetenschappelijke bewijzen voor. Anderen beweren dat soja de kans op borstkanker en prostaatkanker verlaagt en overgangsklachten vermindert. Maar ook dat is onvoldoende bewezen. Wel is aangetoond dat met 2 porties soja per dag de genoemde nadelige effecten in elk geval uitblijven.

Het eten van peulvruchten, en dus ook sojabonen, heeft verder een aantoonbaar verlagend effect op het LDL-cholesterol, wat helpt bloedvaten gezond te houden. Ze zijn ook rijk aan eiwit, onverzadigd vet, ijzer en vitamine B1. Je kunt er dus prima vlees mee vervangen.

Thomas Cammelbeeck,  redacteur¬≠onderzoeker Voeding bij de Consumentenbond
Gezondgids 2, 2019

Terug naar het overzicht

Smaakt dit naar meer?

Met de Gezondgids krijg je meer grip op je gezondheid. Wij beoordelen de laatste voedingstrends, selecteren het nieuws en geven praktische tips om in beweging te blijven.

Lees de gratis artikelen

Webwinkel Gezondgids 4 2020 1200x1200