icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Soja

Vraag: Als veganist gebruik ik onder meer sojadrank en tofoe. Nu hoor ik dat je vanwege fyto-oestrogenen in soja er beter niet te veel van kunt gebruiken. Hoe zit dat?

Gepubliceerd op:5 april 2019


Antwoord: In soja zitten inderdaad zogenoemde isoflavonen die lijken op het vrouwelijk hormoon oestrogeen. Aan deze fyto-oestrogenen worden allerlei gezondheidseffecten toegedicht. Zo zouden ze de schildklierwerking verstoren en een verhoogd risico geven op borstkanker en onvruchtbaarheid bij mannen. Hier zijn geen harde wetenschappelijke bewijzen voor. Anderen beweren dat soja de kans op borstkanker en prostaatkanker verlaagt en overgangsklachten vermindert. Maar ook dat is onvoldoende bewezen. Wel is aangetoond dat met 2 porties soja per dag de genoemde nadelige effecten in elk geval uitblijven.

Het eten van peulvruchten, en dus ook sojabonen, heeft verder een aantoonbaar verlagend effect op het LDL-cholesterol, wat helpt bloedvaten gezond te houden. Ze zijn ook rijk aan eiwit, onverzadigd vet, ijzer en vitamine B1. Je kunt er dus prima vlees mee vervangen.

Thomas Cammelbeeck,  redacteur­onderzoeker Voeding bij de Consumentenbond
Gezondgids 2, 2019

Terug naar het overzicht

Gezondgids

Wil je bewust en gezond leven? Laat de Gezondgids je daarbij helpen, met tests van voedsel en medicijnen. Maar ook met praktische tips waar je elke dag iets mee kunt. Daarnaast geven we adviezen over hoe je klachten en gebreken voorkomt en je conditie op peil houdt en krijg je actueel gezondheidsnieuws.

Meer informatie over de Gezondgids

Gezondgids 2