icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Zweten en zout

Vraag: Door te zweten verlies je zout. Moet je dan ook meer zout eten als je zweet? En waarom is dat nodig?


Antwoord: Op een warme dag of tijdens intensief sporten zweet je veel en verlies je veel zout. Het is niet nodig dit zoutverlies te compenseren met zoutrijke voeding. De meeste mensen in Nederland krijgen namelijk al meer dan de maximaal aanbevolen hoeveelheid zout (6 gram) per dag binnen.

Bovendien komt een tekort aan zout alleen in extreme situaties voor, zoals bij een langdurige sportinspanning bij extreme weersomstandigheden. Denk aan het lopen van de Nijmeegse Vierdaagse bij tropische temperaturen.

Voor duursporters is het verstandig bij inspanningen langer dan 2 uur en met veel vochtverlies, zowel vocht én zout aan te vullen. Topsporters gebruiken daarom sportdranken met extra mineralen.

Guido Vroemen, sportarts bij SMA Midden Nederland in Amersfoort
Gezondgids 4, 2018

Terug naar het overzicht

Gezondgids

Wil je bewust en gezond leven? Laat de Gezondgids je daarbij helpen, met tests van voedsel en medicijnen. Maar ook met praktische tips waar je elke dag iets mee kunt. Daarnaast geven we adviezen over hoe je klachten en gebreken voorkomt en je conditie op peil houdt en krijg je actueel gezondheidsnieuws.

Meer informatie over de Gezondgids

gezondgids-6-2018