! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Zweten en zout

Vraag: Door te zweten verlies je zout. Moet je dan ook meer zout eten als je zweet? En waarom is dat nodig?


Antwoord: Op een warme dag of tijdens intensief sporten zweet je veel en verlies je veel zout. Het is niet nodig dit zoutverlies te compenseren met zoutrijke voeding. De meeste mensen in Nederland krijgen namelijk al meer dan de maximaal aanbevolen hoeveelheid zout (6 gram) per dag binnen.

Bovendien komt een tekort aan zout alleen in extreme situaties voor, zoals bij een langdurige sportinspanning bij extreme weersomstandigheden. Denk aan het lopen van de Nijmeegse Vierdaagse bij tropische temperaturen.

Voor duursporters is het verstandig bij inspanningen langer dan 2 uur en met veel vochtverlies, zowel vocht én zout aan te vullen. Topsporters gebruiken daarom sportdranken met extra mineralen.

Guido Vroemen, sportarts bij SMA Midden Nederland in Amersfoort
Gezondgids 4, 2018

Terug naar het overzicht

Boek 'Hoe zit dat?'

Gezondheid en voeding zijn populaire onderwerpen. Dat merken we aan de hoeveelheid vragen die hierover bij ons binnenkomen. Voor het boek ‘Hoe zit dat?’ selecteerden we 250 heel diverse vragen en de antwoorden van deskundigen.

Hoe zit dat 2021 1200x1200