icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

Zweten en zout

Vraag: Door te zweten verlies je zout. Moet je dan ook meer zout eten als je zweet? En waarom is dat nodig?


Antwoord: Op een warme dag of tijdens intensief sporten zweet je veel en verlies je veel zout. Het is niet nodig dit zoutverlies te compenseren met zoutrijke voeding. De meeste mensen in Nederland krijgen namelijk al meer dan de maximaal aanbevolen hoeveelheid zout (6 gram) per dag binnen.

Bovendien komt een tekort aan zout alleen in extreme situaties voor, zoals bij een langdurige sportinspanning bij extreme weersomstandigheden. Denk aan het lopen van de Nijmeegse Vierdaagse bij tropische temperaturen.

Voor duursporters is het verstandig bij inspanningen langer dan 2 uur en met veel vochtverlies, zowel vocht én zout aan te vullen. Topsporters gebruiken daarom sportdranken met extra mineralen.

Guido Vroemen, sportarts bij SMA Midden Nederland in Amersfoort
Gezondgids 4, 2018

Terug naar het overzicht

Smaakt dit naar meer?

Met de Gezondgids krijg je meer grip op je gezondheid. Wij beoordelen de laatste voedingstrends, selecteren het nieuws en geven praktische tips om in beweging te blijven.

Lees de gratis artikelen

Webwinkel Gezondgids 4 2020 1200x1200