icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Nieuwe Reclamecode voor Voedingsmiddelen

Nieuws
|
Sinds 1 februari 2019 is de nieuwe Reclamecode voor Voedingsmiddelen (RVV) van kracht. Afgesproken is dat kinderidolen van de verpakking zullen verdwijnen. Maar we vinden dat kinderen nog steeds onvoldoende worden beschermd tegen kindermarketing voor ongezonde producten. 

   Gepubliceerd op:11 februari 2019

kindermarketing-meisje-vader

Wij hebben samen met de Alliantie Stop Kindermarketing ongezonde voeding jarenlang gepleit voor een verbod op kinderidolen op ongezonde producten. De nieuwe reclamecode is een stap in de goede richting. De Consumentenbond zit in het bestuur van Stichting Reclame Code, maar wij hebben de code niet ondertekend.

Overganstermijn te lang 

De Alliantie en wij vinden de overgangstermijn te lang. De voedingsindustrie besloot in 2016 al dat ‘licensed characters’ (kinderfiguren waar rechten op zitten, zoals Spongebob en Dora)  worden uitgefaseerd. Maar de code treedt nu in werking met een overgangstermijn van bijna anderhalf jaar. Dat vinden wij veel te lang. Fabrikanten hebben zich al jaren kunnen voorbereiden.

Kindermarketing ongezonde producten nog steeds mogelijk 

Doordat de industrie eigen criteria hanteert is kindermarketing nog steeds mogelijk voor producten met veel suiker, verzadigd vet en/of zout. Wij pleiten ervoor dat fabrikanten de speciaal opgestelde WHO-criteria voor het beperken van kindermarketing gebruikt. Of de Schijf van 5-criteria.

Verbod op licensed characters 

In de nieuwe reclamecode komt alleen een verbod op licensed characters. Terwijl fabrikanten nog veel meer kindermarketingtrucs op verpakkingen en point-of-sale materiaal gebruiken. Zoals prijsvragen en spaar- en winacties.

Regels zijn onvoldoende 

Wij vinden dat de nieuwe RVV kinderen nog steeds onvoldoende beschermt tegen kindermarketing voor ongezonde producten.