Successen
Waar je als individuele consument vaak machteloos staat, kunnen we met elkaar een vuist maken en wél iets bereiken. Een overzicht van de zaken die wij samen voor elkaar hebben gekregen.
Meer waar we trots op zijn
Nieuwe overwinning in massaschadeclaim tegen TikTok
Take Back Your Privacy mag namens 1,5 miljoen Nederlandse kinderen schade claimen bij TikTok. Dat heeft de rechter bepaald.
Google weert advertenties van loodgieters
Google gaat advertenties van loodgietersbedrijven weren op zijn platform. De Consumentenbond had aangedrongen op stappen na aanhoudende klachten over malafide loodgieters.
Ook compensatie voor woekerpolisgedupeerden Achmea
Er is een akkoord met verzekeraar Achmea over compensatie voor een groep consumenten met een woekerpolis. Achmea trekt hiervoor 60 miljoen euro uit.
Nutri-Score: een onafhankelijk voedselkeuzelogo
Dankzij onze campagne is dit onafhankelijke voedselkeuzelogo op 1 januari 2024 in Nederland officieel ingevoerd.
Weer succes in rechtszaak Volkswagen sjoemeldiesel
Volkswagen moet opnieuw een consument €3000 terugbetalen voor het verkopen van een sjoemeldiesel. Dat oordeelde de rechtbank in Groningen in een zaak die de Stichting Volkswagen Group Diesel Efficiency (VGDES) en de Consumentenbond namens de gedupeerde hadden aangespannen.
Nintendo repareert Switch-controllers voortaan gratis
Nintendo gaat controllers van de Nintendo Switch die last hebben van de Joy-Con drift voortaan levenslang gratis repareren. De Consumentenbond en 9 andere consumentenorganisaties hadden de Europese toezichthouders opgeroepen op te treden vanwege aanhoudende problemen met de controllers.
WhatsApp op de vingers getikt
De Europese Commissie en de Europese toezichthouders hebben WhatsApp op de vingers getikt. De dienst zette gebruikers te veel onder druk om gewijzigde voorwaarden te accepteren. De berisping is een succes voor de Consumentenbond, die een klacht tegen Whatsapp had ingediend.
Schikking met NN Group voor gedupeerden woekerpolis
De Consumentenbond, ConsumentenClaim, Wakkerpolis, Stichting Woekerpolisproces en Vereniging Woekerpolis.nl zijn het eens geworden over een schikking met NN Group voor gedupeerden van woekerpolissen. Met de deal is een bedrag gemoeid van ongeveer €300 miljoen.
Consumentenbond en DPS winnen privacyzaak tegen Facebook en starten nieuwe zaak
De Consumentenbond en de Data Privacy Stichting (DPS) hebben de rechtszaak over de bescherming van privacyrechten tegen Facebook gewonnen. Met de uitspraak is de weg vrij voor een schadevergoeding voor Nederlandse consumenten.
Budget Energie haalt bakzeil en gaat op jaarbasis salderen
Budget Energie gaat alsnog zonnestroom van klanten jaarlijks salderen in plaats van maandelijks. De Consumentenbond is blij met deze draai en gaat ervan uit dat de leverancier nu zonnepaneelbezitters ook niet langer meer uitsluit van hun aanbod in energievergelijkers.
Eneco mag terugleververgoeding niet verlagen
Eneco mag de vergoeding voor teruggeleverde stroom van zonnepanelen niet verlagen bij klanten die een vast energiecontract hebben. De Consumentenbond sommeert de energiemaatschappij dan ook in een brief om de verlaging voor deze klanten terug te draaien.
Betere bescherming tegen riskante energieleveranciers
De Consumentenbond is blij met het verscherpte toezicht van de Autoriteit Consument & Markt op het inkoopbeleid van energieleveranciers. Mede door druk van de Consumentenbond worden consumenten hierdoor beter beschermd tegen energiebedrijven die risicovol handelen en daardoor failliet gaan.
Compensatieregeling ABN Amro
ABN Amro rekende jarenlang te veel rente bij doorlopende kredieten. Hiervoor is er nu een compensatieregeling. We kiezen voor een regeling met de bank. We hadden ook naar de rechter kunnen stappen. Dat heeft als nadeel dat een procedure vele jaren in beslag neemt, terwijl de uitkomst onzeker is.
RDW vergemakkelijkt kentekeninzage
De RDW heeft het makkelijker gemaakt om de voertuiggeschiedenis tot 9 jaar terug op te vragen. Consumenten die online hun voertuighistorie in wilden zien, moesten hier tot voor kort voor betalen. Maar dat is in strijd met de wet en daarom trok de Consumentenbond aan de bel bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).
Eerste Kamer stemt voor incassoregister
De Consumentenbond is blij met de komst van het verplichte register voor incassobureaus. Dinsdag 10 mei nam de Eerste Kamer een wetsvoorstel aan dat de invoering van het register mogelijk maakt. De wet is een belangrijke overwinning voor de Consumentenbond, die al jarenlang voor zo’n register pleit. Toch is er ook nog ruimte voor verbetering.
Afterpay & Klarna beteren hun leven
Betaalsystemen Klarna en Afterpay namen maatregelen om consumenten beter te beschermen tegen identiteitsfraude. Dit naar aanleiding van onze ontdekking dat dit niet op orde was.
Privacymeter
De Privacymeter van de Consumentenbond is een succes. In ruim 50% van de gevallen zagen we dat de aanbieders verbeteringen doorvoerden in de privacyproblemen die wij ontdekten.
Lange wachttijden bij CBR voorbij
De lange wachttijden bij het CBR zijn zo goed als voorbij. Honderden gedupeerden hadden zich bij ons gemeld vanwege de chaos bij het rijbewijsbureau. Onze actie 'Stop de Rijbewijs-chaos' rondden we in 2020 af.
Geen negatieve spaarrente
In juli 2022 verhoogde de Europese Centrale Bank na 11 jaar de rente. Het gevaar van negatieve spaarrente onder de €100.000 is hiermee van de baan. Door onze inspanningen durfden banken deze stap de afgelopen jaren nooit te zetten.
Volksbank betaalt boeterente terug
De Volksbank betaalde bijna 5 miljoen euro terug aan ruim 15.000 klanten. Zij hadden tussen 2011 en 2016 hun hypotheek vervroegd afgelost en te veel boeterente betaald.
Geen Vinkjes meer op verpakkingen
Dankzij onze campagne zijn de misleidende Vinkjes van de verpakkingen van voedingsproducten verdwenen.
Gegevens over hygiëne in horeca openbaar
De NVWA maakt steeds meer gegevens over hygiëne in de horeca openbaar.
Tandartsen mogen zich niet meer zomaar orthodontist noemen
Brancheorganisaties stelden een protocol op met regels voor de naamgeving van tandartsen die ook orthodontiebehandelingen uitvoeren.
T-Mobile komt klanten tegemoet
T-Mobile komt iedereen tegemoet die bij hen geklaagd heeft over onterecht berekende inflatiecorrectie.
WAMCA: collectief schadevergoeding eisen
Na 30 jaar actievoeren is het sinds 2020 mogelijk om collectief schadevergoeding te claimen. Wij pleitten sinds 1988 voor de mogelijkheid om collectief schadevergoeding te eisen.
Geen Gedoe Garantie bij 300 winkels
Door de steun van vele consumenten sloten ruim 300 bedrijven zich aan en beloofden ze garantie zonder gedoe.
Nieuwe updatewet
Je moet erop kunnen vertrouwen dat je apparaat altijd veilig is en het goed blijft doen. Vanaf 27 april 2022 zijn verkopers verplicht om updates te blijven leveren zolang dat redelijk is.
Bel-me-niet register
Ongewenste telefoontjes zijn verleden tijd dankzij het bel-me-niet-register. Dit is wettelijk verplicht dankzij onze inspanningen.
Duidelijk pensioenoverzicht
Een uniform pensioenoverzicht biedt duidelijke informatie over je pensioensituatie. Dat kregen wij in 2005 voor elkaar.
Vrije artsenkeuze
In 2014 werd - mede dankzij onze acties - door de Eerste Kamer besloten de vrije artsenkeuze voor consumenten niet te beperken.
Burgerinitiatief kapitaalverzekeringen
Verzekeraars houden verborgen kosten in bij kapitaalverzekeringen, waaronder woekerpolissen. Wij willen dat de politiek verzekeraars verplicht alle kosten in beeld te brengen. Daarom zijn we een burgerinitiatief gestart.
Zorgverzekeraars gebruiken winst om premies betaalbaar te houden
Winsten en reserves bij zorgverzekeraars worden ingezet om premiestijging te beperken. Cijfers over 2017 tonen aan dat verzekeraars investeerden in de premies.
Geld terug voor 'gratis' mobiel
Providers hebben jaren 'verstopte' kosten in abonnementen verrekend. Wij hebben een deal bereikt: providers komen consumenten financieel tegemoet.
Samen maken we de wereld een beetje eerlijker
Medewerkers van de Consumentenbond nemen je mee in hun dagelijkse strijd voor meer eerlijkheid. Ze laten oneerlijke situaties en misleiding niet meer los tot ze het helemaal hebben uitgezocht. Voor jou en alle andere consumenten in Nederland.
Succesvolle politieke bijeenkomst online fraude
Grote hotelketens beloven all-in-prijzen
Nepshops: wel betaald, maar niets ontvangen
Virtueel geld in games een oneerlijke praktijk
Klein foutje, grote gevolgen: in de problemen door een algoritme
Temu moet getemd worden
Goeie actie? Word lid
Eerlijk is eerlijk, de Consumentenbond is nergens zonder zijn leden. Hoe meer steun hoe meer wij kunnen strijden voor een eerlijke en veilige markt. Steun ons ook. Je bent al lid voor €3,25 per maand.