Bijgewerkt op:26 november 2025
Telefonische verkopers mogen je alleen bellen als je daar toestemming voor hebt gegeven. Of als je klant bent of bent geweest. Zij moeten dus vooraf controleren of je wel zit te wachten op een telefoontje. Die toestemming geef je meestal wanneer je ergens lid of klant van wordt.
Maar het kan ook onbewust gaan. Bijvoorbeeld als toestemming onderdeel is van een wedstrijd of enquête.
Geeft een bedrijf aan dat je eerder toestemming hebt gegeven? En zit je niet te wachten op dit telefoontje? Maak dan gebruik van je 'recht van verzet'. Dit doe je door in het gesprek te zeggen dat je niet meer gebeld wilt worden. Je trekt hiermee een eerdere toestemming in. De verkoper moet dan direct je telefoonnummer uit de bellijst verwijderen en mag je niet meer bellen.
Gaf je geen toestemming voor het telefoontje? Meld dit dan bij Consuwijzer. Op die manier komt je melding bij toezichthouder ACM. De toezichthouder houdt in de gaten of bedrijven de regels wel volgen.
Dit jaar vroegen we meer dan 1000 mensen of zij ongevraagde telefoontjes melden bij de ACM. Helaas doet 68% dit nooit. En dat is zonde. Want als het fout gaat, kan de ACM ingrijpen. Bijvoorbeeld door een boete op te leggen. Meld ongevraagde verkoopgesprekken daarom via het online formulier van Consuwijzer.
Je mag gebeld worden door organisaties:
Telemarketeers moeten zich aan een aantal regels houden. Dat staat in de Code voor Telemarketing.
Een telefonische verkoper:
Krijg je een verkoper aan de lijn en wil hij je een van de volgende contracten verkopen?
Dan kan dat niet zomaar. Voor dat soort contracten is een handtekening of bevestiging per e-mail verplicht. Wil een verkoper je onterecht aan zo’n contract houden? Vraag dan om bewijs dat je schriftelijk akkoord ging. Met onze voorbeeldbrieven helpen we je verder op weg.
Tot 1 juli 2021 mocht je ongevraagd gebeld worden door telemarketeers, tenzij je in het Bel-me-niet Register stond ingeschreven. Vanaf die datum werkt dit dus andersom: je mag vanaf dan alleen gebeld worden als je hier vooraf toestemming voor hebt gegeven. Daarom is het Bel-me-niet Register per 1 juli 2021 gestopt.
Helaas wordt er nog vaak ongevraagd gebeld. In augustus 2025 vroegen we meer dan 1000 mensen naar hun ervaringen met telemarketing. Van die groep werd 74% in de afgelopen 12 maanden ongevraagd telefonisch benaderd voor een verkoopgesprek. 26% wordt maandelijks ongevraagd gebeld door telemarketeers. En 12% zelfs wekelijks. Mensen werden het meest gebeld door energieverkopers, goede doelen en providers. Bijna 90% stoort zich aan ongevraagde verkooptelefoontjes. En 82% ergert zich aan ongevraagde telefoontjes om donateur te worden van een goed doel.
Je telefoonnummer invullen voor een winactie, enquête of online actie? Geen goed idee. 44% van de mensen die ongevraagd werden gebeld, deed eerder mee aan zo’n actie. Bij zo’n actie moet er toestemming worden gevraagd om te mogen bellen. Toch gebeurt dat niet altijd.
Sommige bedrijven proberen mee te liften op betrouwbare namen of bekende organisaties. Zo doken er de afgelopen maanden:
De websites leken op onze energieclaim, maar hadden niets met ons te maken. Wie zijn gegevens hier invulde, werd gebeld door Advies Neutraal: een telemarketingbureau dat energiecontracten verkocht. Kijk dus uit waar je je gegevens achterlaat.
Vanaf 1 juli 2026 mag je alleen gebeld worden als je daar toestemming voor hebt gegeven. Telemarketeers mogen dan dus niet meer bellen omdat je ergens klant bent geweest. Er zijn wel uitzonderingen:
Vraagt een bedrijf om je contactgegevens of stuurt het je een bericht omdat je toestemming gaf? Dan moet je kunnen aangeven dat je niet benaderd wil worden door het bedrijf.
Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 3 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.