icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Telefonische verkoop

Sinds 1 juli 2021 mag je niet zomaar meer gebeld worden door telemarketeers. Telefonische verkopers hebben daarvoor meestal je toestemming nodig. Maak gebruik van je recht van verzet als je niet zit te wachten op ongevraagde telefoontjes.

   Bijgewerkt op:26 november 2024

bel-me-niet-register-telefonische-verkoop

Toestemming

Telefonische verkopers mogen je sinds 1 juli 2021 alleen bellen als je daar toestemming voor hebt gegeven. Zij moeten dus vooraf controleren of je wel zit te wachten op een telefoontje. Die toestemming geef je meestal wanneer je ergens lid of klant van wordt.

Maar het kan ook onbewust gaan. Bijvoorbeeld als toestemming onderdeel is van een wedstrijd of enquête.

Wat kan ik doen bij ongewenste telefoontjes?

Geeft een bedrijf aan dat je eerder toestemming hebt gegeven? En zit je niet te wachten op dit telefoontje? Maak dan gebruik van je 'recht van verzet'. Dit doe je door in het gesprek te zeggen dat je niet meer gebeld wilt worden. Je trekt hiermee een eerdere toestemming in. De verkoper moet dan direct je telefoonnummer uit de bellijst verwijderen en mag je niet meer bellen.

Gaf je geen toestemming voor het telefoontje? Meld dit dan bij Consuwijzer. Op die manier komt je melding bij toezichthouder ACM. De toezichthouder houdt in de gaten of bedrijven de regels wel volgen.

In juni 2023 vroegen we 1100 mensen of zij ongevraagde telefoontjes melden bij de ACM. Helaas deed 69% dit niet. En dat is zonde. Want als het fout gaat, kan de ACM ingrijpen. Bijvoorbeeld door een boete op te leggen. Meldt ongevraagde verkoopgesprekken daarom via het online formulier van Consuwijzer. 

Wie mag mij bellen?

Vanaf 1 juli 2021 mag je gebeld worden door: 

  • Organisaties waar je klant bent.
  • Organisaties waar je vooraf toestemming aan gaf.
  • Organisaties voor deelname aan onderzoeken met historische, statistische en wetenschappelijke doeleinden.
  • Instanties waar je ooit aan hebt geschonken.
  • Bedrijven waar je klant bent geweest. Tot 3 jaar na je bestelling of opzegging.

Regels voor telemarketeers

Telemarketeers moeten zich aan een aantal regels houden. Dat staat in de Reclamecode Telemarketing.

Een telefonische verkoper: 

  • Moet direct je nummer verwijderen als je daarom vraagt. Hij kan je niet verplichten eerst een bandje af te luisteren over het recht van verzet. Als je tijdens het gesprek aangeeft dat je gebruik maakt van het recht van verzet en niet meer gebeld wilt worden, dan is de telefonische verkoper verplicht dat verzoek direct te verwerken. 
  • Moet vooraf vertellen hoe lang een gesprek duurt.
  • Moet laten weten wie hij is en waarom hij belt.
  • Moet vanuit een zichtbaar telefoonnummer bellen. En je moet het nummer kunnen terugbellen. 

Bel-me-niet Register

Tot 1 juli 2021 mocht je ongevraagd gebeld worden door telemarketeers, tenzij je in het Bel-me-niet Register stond ingeschreven. Vanaf die datum werkt dit dus andersom: je mag vanaf dan alleen gebeld worden als je hier vooraf toestemming voor hebt gegeven. Daarom is het Bel-me-niet Register per 1 juli 2021 gestopt. 

Nog vaak gebeld

Helaas wordt er nog vaak ongevraagd gebeld. In juni 2023 vroegen we ongeveer 1100 mensen naar hun ervaringen met telemarketing. Van die groep werden 8 op de 10 mensen in de afgelopen 12 maanden ongevraagd telefonisch benaderd voor een verkoopgesprek. Dat was in 2019 ook al zo. Ook nu wordt ongeveer 25% maandelijks ongevraagd gebeld door telemarketeers. En 10% zelfs wekelijks. Mensen werden het meest gebeld door energieverkopers, loterijen en goede doelen. 83% stoort zich aan ongevraagde verkooptelefoontjes.  

Handtekening soms verplicht

Krijg je een verkoper aan de lijn en wil hij je een van de volgende contracten verkopen?

  • Energiecontract
  • Contract voor levering van water
  • Abonnement op diensten
  • Telefoonabonnement
  • Internet- of tv-abonnement

Dan kan dat niet zomaar. Voor dat soort contracten is een handtekening of bevestiging per e-mail verplicht. Wil een verkoper je onterecht aan zo’n contract houden? Vraag dan om bewijs dat je schriftelijk akkoord ging. Met onze voorbeeldbrieven helpen we je verder op weg.

We begeleiden je naar een oplossing

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 3 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. 1. Stuur een brief

  2. 2. Bel onze expert

  3. 3. Bemiddeling