icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

Levertijd bestelling

Als je iets hebt gekocht en je hebt een levertijd afgesproken, moet de leverancier zich aan deze afspraak houden. Weet wat zijn plichten en jouw rechten zijn als de levertijd wordt overschreden.

telefonische-bestelling-buitenland

Je hebt een product besteld, maar levering van het product blijft uit. Vaak staat op de website van de winkel of in de overeenkomst wanneer het product geleverd wordt. Soms spreek je een specifieke leverdatum af met de verkoper. Je hebt er recht op dat de overeenkomst wordt nagekomen zoals afgesproken.

Ken je rechten-1200x800Ken je rechten 

Wat je rechten zijn, is afhankelijk van de situatie en de afspraken die je hebt gemaakt met de verkoper.

  • Heb je geen levertijd afgesproken, dan geldt een wettelijke levertermijn van 30 dagen.
    Blijft levering uit, dan geldt dat je de verkoper extra levertijd moet geven, bijvoorbeeld 2 weken. Wordt het product dan nog niet geleverd, dan mag je de koop ongedaan maken en heb je recht op teruggave van je (aan)betaling.
     
  • Staat op de website bijvoorbeeld dat een bestelling binnen 4 weken geleverd wordt, dan is er sprake van een vermoedelijke levertijd. In dat geval zul je de winkel extra levertijd moeten geven om het product toch nog te leveren. Hoe lang die tijd is hangt af van het soort product en de eerdere levertijd. Bij levering van een bankstel zal 4 weken redelijk zijn, voor een aankoop bij een webwinkel zal dat korter zijn. Mocht levering vervolgens uitblijven dan mag je de aankoop ongedaan maken. De verkoper hoeft het product dan niet meer te leveren en jij hoeft het niet meer af te nemen. Heb je al (aan)betaald, dan moet de verkoper dat bedrag terugbetalen.
     
  • Ook als je een exacte levertijd (bijvoorbeeld levering op een bepaalde datum) hebt afgesproken moet je de verkoper extra levertijd geven. Maar weigert de verkoper alsnog te leveren of weet de verkoper dat levering voor een bepaalde datum belangrijk is (bijvoorbeeld aankoop van een bruidsjurk en de verkoper weet de trouwdatum) dan hoef je geen extra levertijd te geven. In dat geval mag je direct de koop ongedaan maken als je het product niet meer wilt hebben. Je kunt de verkoper een brief sturen dat je van de koop afziet en vragen om teruggave van je (aan)betaling. Stel een termijn waarbinnen je het bedrag op je rekening wilt ontvangen. 
     
  • Heb je recht op bedenktijd voor het product dat je koopt? Bijvoorbeeld omdat je iets via internet hebt gekocht? Dan kun je na je bestelling nog van de koop af. Ook voordat het product is geleverd, of voordat de levertermijn is verstreken.

Vind jij het ook belangrijk dat wij opkomen voor jouw rechten?

Steun ons en word lid! Uiteraard ontvang je met een lidmaatschap veel meer voordelen. Bijvoorbeeld juridische hulp bij consumentenproblemen.

Ja, ik steun de Consumentenbond

We begeleiden je naar een oplossing

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 4 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. 1. Meld je klacht bij het bedrijf
  2. 2. Stuur een juridische brief of e-mail
  3. 3. Bel onze juridisch expert
  4. 4. Laat ons voor je bemiddelen