Privacy op internet
Houd te nieuwsgierige internetbedrijven op afstand met een paar simpele maatregelen. Check ook onze Privacymeter om te zien welke bedrijven netjes met je gegevens omgaan.

Peter Kulche Expert Elektronica Bijgewerkt op: 28 april 2022

Zo bescherm jij je online-privacy
- Installeer Mozilla Firefox op je telefoon, tablet of pc. Deze webbrowser beschermt je privacy beter dan bijvoorbeeld Google Chrome.
- Schakel in Firefox de ‘Privémodus’ in bij het bezoeken van websites over gevoelige zaken (Ctrl+Shift+P). De browser bewaart de cookies en surfgeschiedenis dan alleen tijdelijk.
- Wis cookies regelmatig. Cookies zijn soms spreekwoordelijke kruimelsporen die bedrijven gebruiken om jouw internetgedrag (en dus jouw interesses) in kaart te brengen.
- Wil je de cookies van advertentiebedrijven helemaal blokkeren, schakel dan de advertentiestopper in van Firefox. Kies in het menu Instellingen > Privacy en Beveiliging > Verbeterde bescherming tegen volgen en kies de ‘strenge’ instelling. Wil je een andere advertentiestopper? Check dan onze test adblockers.
- Gebruik de zoekmachine van Startpage.com. Hiermee kun je ‘googlen’ zonder dat Google je zoekgedrag kan registreren.
- Beperk het verzamelen en delen van gegevens door de grote 'tech' platforms. We hebben instructies voor privacy-instellingen in Facebook, Google, Instagram, Snapchat en TikTok.
Dit doen wij om jouw privacy te beschermen
Wij geven een privacyscore aan websites en apps, in de vorm van een Privacymeter. Dit scoresysteem helpt ons bedrijven aan te spreken als die zich niet 100% aan de AVG houden.
- We zoeken het hogerop als wij vinden dat bedrijven je privacy schenden. Denk aan:
- De actie tegen Google: ‘Volg mij niet’
- De claim tegen Facebook
- De claim tegen TikTok
- De oproep om de online datahandel te beteugelen - Wat is ons streven? Lees het in ons Privacy Pamflet. We geven hierin richtlijnen aan bedrijven om netter met onze gegevens om te gaan.
- Schrijf je in voor onze gratis e-mails waarin we je op de hoogte houden van onze nieuwe acties en campagnes op het gebied van online-privacy.
Lees verder
Nieuw & interessant
- 28 mrt.
Gedupeerden slecht geïnformeerd over datalekken
De helft van de organisaties met een datalek verstuurt onduidelijke of onvolledige waarschuwingsmailtjes aan de betrokken klanten. - Nieuws | 15 mrt.
Consumentenbond en DPS winnen privacyzaak tegen Facebook en starten nieuwe zaak
De Consumentenbond en de Data Privacy Stichting (DPS) hebben de rechtszaak over de bescherming van privacyrechten tegen Facebook gewonnen. Met de uitspraak is de weg vrij voor een schadevergoeding voor Nederlandse consumenten. Daarnaast beginnen de Consumentenbond en DPS direct een nieuwe zaak tegen Facebook. - Nieuws | 1 mrt.
Kwart organisaties handelt inzageverzoeken niet goed af
Veel organisaties handelen inzageverzoeken van consumenten niet goed af. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Volgens de wet moeten bedrijven binnen een maand laten weten welke gegevens ze van iemand verzameld hebben. Maar een kwart haalt die deadline niet of levert verkeerde gegevens. - 28 feb.
Kwart organisaties faalt bij inzageverzoek
Het ‘recht op inzage’ is een belangrijk onderdeel van de privacywet AVG. Maar in onze steekproef reageren 26 van de 100 organisaties te laat of zelfs helemaal niet.