icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

De nieuwe privacywet: 8 veranderingen

De nieuwe Europese privacywet is vanaf 25 mei 2018 van kracht. Wat gaat er veranderen voor de consument? We zetten 8 belangrijke veranderingen op een rij.
Marco van 't Woudt

Marco van 't Woudt , Expert Recht Bijgewerkt op: 23 mei 2018

kantoor privacy

De nieuwe regels vallen onder de noemer ‘Algemene verordening gegevensbescherming (AVG)’ en gelden voor de gehele Europese Unie (EU). Volgens de Autoriteit Persoonsgegevens worden de privacyrechten van consumenten hierdoor versterkt en uitgebreid. 

Lees ook: AVG en privacy: 11 eisen in ons Privacy Pamflet

Meer persoonsgegevens 

Meer verschillende soorten gegevens vallen vanaf eind mei onder de norm persoonsgegevens. Daardoor vallen deze ook onder de beschermingsregels die bedrijven moeten naleven. Voorbeelden zijn IP-adressen (unieke nummers die apparaten krijgen zodra ze verbonden zijn met internet) en cookies. Gelukkig maar, want via een IP-adres kunnen organisaties (bijvoorbeeld Facebook en Google) een schat aan privacygevoelige gegevens vergaren, zoals hoe vaak en wanneer je de site bezoekt.

Toestemming bewijzen

Bedrijven mogen persoonsgegevens verwerken met je toestemming, maar ze moeten wel kunnen aantonen dat ze die ook echt gekregen hebben. Simpelweg noteren dat jij toestemming hebt gegeven is dus onvoldoende.

Meer ‘bijzondere persoonsgegevens’

‘Bijzondere persoonsgegevens’ zijn bijvoorbeeld gegevens die informatie geven over je religie, etnische afkomst, politieke opvatting of gezondheid. Er zullen meer gegevens (zoals DNA en vingerafdrukken) straks in deze categorie vallen. Deze gegevens mogen bedrijven in principe niet gebruiken of verwerken. Vingerafdrukscanners zijn nu al op grote schaal in gebruik, bijvoorbeeld op mobiele apparaten en als toegangssleutel in gebouwen, zoals sportscholen. 

Simpelere privacyverklaringen

Een privacyverklaring moet begrijpelijk zijn. De teksten moeten straks zo eenvoudig mogelijk zijn en geen ruimte laten voor andere uitleg. Ook mogen ze geen woorden bevatten zoals 'zou kunnen' of 'mogelijk'.

Recht op vergetelheid

Je krijgt als burger nieuwe rechten, bijvoorbeeld om 'vergeten' te worden. Je kunt dan in bepaalde gevallen letterlijk eisen dat organisaties je volledig 'vergeten'. Dit houdt in dat je organisaties kunt verzoeken om je persoonsgegevens te wissen. In de huidige wet is er al een 'recht op verwijdering'. Bijvoorbeeld van gegevens die niet van belang zijn voor het doel waarvoor ze zijn verzameld. Het recht op vergetelheid is nu breder en minder beperkt.

Je gegevens meekrijgen

Je hebt straks ook het recht de persoonsgegevens die bedrijven van je hebben op te vragen en te ontvangen. Er bestaat nu al een inzagerecht, maar bedrijven gaan hier soms creatief mee om door bijvoorbeeld alleen inzage te geven op kantoor.

Bezwaar tegen profilering

Je kunt bezwaar maken tegen ‘profilering’, ofwel dat bedrijven een gedetailleerd profiel van je aanmaken. Deze profielen zijn waardevol voor adverteerders. 

Megaboetes

Overtreedt een organisatie de nieuwe privacywet, dan kan de toezichthouder een boete opleggen tot 4% van de jaaromzet van de overtreder. Daarvan gaat geen cent naar de consument, ook niet als je de dupe bent van een datalek: het gaat regelrecht de schatkist in. Als je als gedupeerde consument een schadevergoeding wil, moet je zelf in actie komen en een rechtszaak beginnen.

Lees meer over de nieuwe Europese privacyregels op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens. 

Vond je dit artikel interessant?

Blijf per e-mail op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Ben je ingelogd op onze website en heb je de personalisatie cookies geaccepteerd? Dan combineren we je klikgedrag met je persoonlijke gegevens. Zo ontvang je e-mails die zijn afgestemd op jouw interesses. Afmelden kan altijd. Lees ook onze privacyverklaring.

Nieuw & interessant

  • social media privacy internet eerste indruk
    28 apr.

    Mastodon

    Mastodon is een alternatief sociaal netwerk met een open karakter. Bij dit platform komen je gegevens niet in handen van 1 commerciële partij. Het succes van Mastodon hangt sterk af van het aantal gebruikers.
  • privacytest-sociale-netwerken
    8 mrt.

    Privacytest sociale netwerken

    Bij veel sociale netwerken is je privacy niet veilig. Je geeft vaak meer informatie weg dan je denkt. Onze software-experts ontdekten ook veiligheidsproblemen.
  • figerprinting door websites 2
    7 mrt.

    Browser fingerprinting: gevolgd worden zonder cookies

    Ook zonder cookies kunnen websites je volgen. Wel 1 op de 3 gebruikt alternatieve trackingtechnieken als ‘browser fingerprinting’. Hoe werkt het en wat kun je ertegen doen?
  • Startpage Extensie installeren
    Eerste indruk | 3 feb.

    Startpage Privacy Protection

    Internetten zonder zorgen over je privacy? Zoekmachine Startpage belooft het met de browserplugin Startpage Privacy Protection. De extensie blokkeert cookies en trackers op de pc. Hoe bevalt dat in de praktijk?