Zo maak je gebruik van het inzagerecht

Peter Kulche Expert online privacyBijgewerkt op:1 juli 2025
Wanneer doe je een inzageverzoek?
Het is een goed idee je recht op inzage te gebruiken als je denkt dat jouw gegevens niet kloppen. Of als ze verkeerd worden gebruikt. Het inzagerecht staat in de Algemene Verordening Gegevensverwerking (AVG, artikel 15).
Het opvragen van een kopie van je gegevens legt fouten bloot die je kunt corrigeren. Dat is een recht dat je namelijk ook hebt, net als het recht je gegevens te laten verwijderen.
Het correctierecht en het verwijderrecht kun je pas goed uitoefenen als je van je inzagerecht gebruik hebt gemaakt.
Voorbeelden van fouten die je kunt laten corrigeren:
- Je kijgt geen lening omdat de informatie die is gekoppeld aan je adres verouderd is of onjuist. De vorige bewoner van je huis was een wanbetaler, maar jij bent dat niet.
- Een geautomatiseerd systeem kan gegevens soms verkeerd interpreteren. Bijvoorbeeld een provider vraagt 3 keer kort achter elkaar informatie op over een nieuwe abonnee bij kredietwaardigheidsbeoordelaar Experian. Dat wordt door de computer van Experian als 'verdacht' gezien. De provider weigert je vervolgens het abonnement.
- Je hebt je uitgeschreven bij een email-nieuwsbrief. Toch blijft de organisatie ze sturen. Als je de organisatie vraagt alle gegevens te verwijderen, mogen ze je beslist niet meer e-mailen. Dan hebben ze namelijk je e-mailadres niet meer. Blijven ze toch mailen? Dan kun je een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Hoe doe je een inzageverzoek?
Veel bedrijven en instellingen verwijzen naar een account of een 'mijn-omgeving' om je gegevens in te zien. Maar dit zijn vaak niet álle gegevens die een organisatie over jou heeft. Daarom kun je beter (ook) formeel om inzage vragen als je alles wilt weten wat ze van je weten. Volg daartoe de onderstaande stappen.
Wat kost het?
Volgens de wet mag de organisatie geen geld in rekening brengen. Alleen voor extra kopieën mag een kostprijs worden berekend.
Geweigerd voor een verzekering?
Goed om te weten: verzekeraars kunnen je op verschillende gronden weigeren als klant of zelfs royeren. Bijvoorbeeld omdat je in het verleden 'teveel' hebt geclaimd, maar ook om andere redenen. Maar dan moeten ze jou dat wel goed uitleggen! Lees hoe je meer informatie krijgt over de weigering of het royement bij een verzekering.
Nieuw & interessant
Webwinkels verplichten account onnodig
Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar.Cookies weigeren vaak te lastig
Tracking-cookies en trackingtechnieken weigeren zou niet moeilijker mogen zijn dan de cookies accepteren. Maar hoe zit dat in de praktijk? We onderzochten ruim 100 websites.Let op bij ‘advertentieprivacy’ in Chrome
In Google Chrome krijg je de vraag of je de functie ‘advertentieprivacy’ wilt inschakelen. We zijn nog niet enthousiast. ‘Nee’ is op dit moment beter voor je privacy dan ‘Ja’.Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken
Online platforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).