Alternatieven voor Big Tech-diensten
We gebruiken vaak diensten van grote techbedrijven. Denk aan Google, Meta en Microsoft. Maar die verzamelen veel gegevens over je. Wil je dat niet meer? Bekijk dan de alternatieven.
We gebruiken vaak diensten van grote techbedrijven. Denk aan Google, Meta en Microsoft. Maar die verzamelen veel gegevens over je. Wil je dat niet meer? Bekijk dan de alternatieven.
Er zijn tientallen adblockers. Welke kies je? We helpen je op weg naar een bruikbare adblocker, voor jouw besturingssysteem en jouw type apparaat.
Bijna 4 op de 10 websites met een cookiebanner overtreden de privacywet. Ze vragen niet op de juiste manier om toestemming voor het plaatsen van volgcookies. Dit blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond onder 100 populaire websites. Vooral nieuwswebsites gaan vaak de mist in.
De rechtbank Amsterdam heeft de Stichting Bescherming Privacybelangen (SBP) ontvankelijk verklaard in de collectieve rechtszaak tegen Google over grootschalige privacyschendingen. Dat betekent dat de stichting, gesteund door de Consumentenbond, de belangen van Nederlandse Google-gebruikers mag behartigen.
Op 30 juli 2024 heeft Stichting Take Back Your Privacy – ondersteund door de Consumentenbond – bij het Gerechtshof Amsterdam toegelicht waarom zij hoger beroep heeft ingesteld in de TikTok-zaak.
Vanaf 7 maart moeten de grootste techbedrijven zich houden aan Digital Markets Act (DMA). De EU-verordening moet de marktmacht van de grootste techbedrijven inperken en zorgen dat internetgebruikers meer keuzevrijheid krijgen.
Online platforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).
Meta introduceert met Threads een aangenaam, fris alternatief voor X. Alleen is Threads niet ‘gratis’, zoals Meta belooft. Je betaalt met je privacy.
Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar.
Instagram en Facebook stellen je voor de keuze: blijf ons platform gratis gebruiken met persoonlijke advertenties, óf sluit een betaald abonnement af. Wat houdt dit abonnement precies in? En waarom moet je deze keuze maken?
In Google Chrome krijg je de vraag of je de functie ‘advertentieprivacy’ wilt inschakelen. We zijn nog niet enthousiast. ‘Nee’ is op dit moment beter voor je privacy dan ‘Ja’.
De Stichting Bescherming Privacybelangen en de Consumentenbond zetten de volgende stap in hun strijd tegen Google. Het techbedrijf wordt vandaag voor de rechter gedaagd wegens grootschalige privacyschendingen.
Consumentenorganisaties in de EU en de VS roepen op om consumentenrechten centraal te stellen bij de ontwikkeling en implementatie van AI en generatieve AI. De organisaties vragen toezichthouders en beleidsmakers in hun land om actie te ondernemen. De Consumentenbond richt haar oproep aan de ACM, de AP en staatsecretaris Van Huffelen (Digitalisering).
Techreus Google moet stoppen met het illegaal verzamelen en verwerken van gegevens van Nederlandse consumenten voor eigen commercieel gewin. Ook moet Google gebruikers een schadevergoeding betalen voor zijn langdurige en ongehoorde privacyschendingen.
De recordboete die de Ierse privacytoezichthouder DPC oplegde aan Facebook is het bewijs dat het net zich sluit rond de populaire netwerksite. Dat vinden de Consumentenbond en Data Privacy Stichting, die blij zijn met de hoogte van het boetebedrag.
Tracking-cookies en trackingtechnieken weigeren zou niet moeilijker mogen zijn dan de cookies accepteren. Maar hoe zit dat in de praktijk? We onderzochten ruim 100 websites.
De helft van de organisaties met een datalek verstuurt onduidelijke of onvolledige waarschuwingsmailtjes aan de betrokken klanten.
De Consumentenbond en de Data Privacy Stichting (DPS) hebben de rechtszaak over de bescherming van privacyrechten tegen Facebook gewonnen. Met de uitspraak is de weg vrij voor een schadevergoeding voor Nederlandse consumenten. Daarnaast beginnen de Consumentenbond en DPS direct een nieuwe zaak tegen Facebook.
Veel organisaties handelen inzageverzoeken van consumenten niet goed af. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Volgens de wet moeten bedrijven binnen een maand laten weten welke gegevens ze van iemand verzameld hebben. Maar een kwart haalt die deadline niet of levert verkeerde gegevens.
Het ‘recht op inzage’ is een belangrijk onderdeel van de privacywet AVG. Maar in onze steekproef reageren 26 van de 100 organisaties te laat of zelfs helemaal niet.