icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Privacymeter een succes

We hebben met het onderzoeksprogramma 'Privacymeter' bijna 100 online bedrijven systematisch onderzocht op de omgang met persoonsgegevens. Zo konden we deze bedrijven een privacyscore geven. En dit heeft geholpen. Veel van de privacyproblemen die we ontdekten zijn inmiddels verholpen.
peter kulche

Peter Kulche   Expert online privacyBijgewerkt op:12 januari 2024

Blue-PrivacyMeter

Helft aangesproken bedrijven fikst problemen

In de onderzoeksperiode 2020 – 2021 hebben we 99 online diensten onderzocht. Bij 74 constateerden we privacyproblemen. Hiervan voerden 36 diensten verbeteringen door, omdat we ze hierop aanspraken. Dat is een succespercentage van 48%.

CB_PrivacyMeter_Groen 300x300

Privacymeter-onderzoeken

Dit zijn de onderzoeken tot nu toe waarbij de Privacymeter is gebruikt:

Wat is de Privacymeter?

De Privacymeter is een onderzoeksmethode van de Consumentenbond om snel te bepalen hoeveel aandacht er is voor de privacy bij een website of een app.

  • Hij kleurt groen bij geen of weinig problemen.
  • Hij is oranje bij 1 serieus verbeterpunt, of slechts een paar kleine problemen.
  • Bij rood zijn er zoveel problemen dat de aandacht voor privacy echt tekortschiet. 

We bepalen de score door de dienst kort te gebruiken. We checken of de privacyverklaring voldoet aan de regels van de AVG. Daarnaast controleren we of er niet direct advertentiecookies binnenkomen als je de site bezoekt. Voor zulke cookies moet je eerst akkoord geven.

Ook checken we of de dienst niet onnodig gegevens deelt met derde partijen. We zijn extra streng als de dienst gevoelige persoonsgegevens verwerkt. 

Update maart 2020

  • Sinds maart 2020 beoordelen we in ons testprogramma ook de cookiecommunicatie: de website mag in zijn cookiemenu geen trucjes gebruiken om je in te laten stemmen met advertentiecookies. 
  • Nog een nieuwigheidje is dat we de eventuele apps van de dienst bekijken op stiekem dataverkeer met advertentienetwerken.
  • Een privacyverklaring met meer dan 3500 woorden leidt ook tot strafpunten.

Update december 2020

  • We controleren hoe goed inlognamen en wachtwoorden zijn afgeschermd voor hackers. 

Update augustus 2021

  • We controleren in hoeverre er bij het maken van een gebruikersaccount druk wordt uitgeoefend om je te laten instemmen met gebruik van je gegevens voor persoonlijke advertenties.   

Waarom een Privacymeter? 

Privacy = ingewikkeld

Veel privacyvoorwaarden zijn lange documenten vol ingewikkeld taalgebruik. Soms zijn de voorwaarden ook lastig te vinden. De Privacymeter helpt consumenten kiezen voor bedrijven die goed met je privacy omgaan. Wij nemen dus het vervelende uitzoekwerk van je over.

De Privacymeter helpt ons als wij bedrijven aanspreken die de privacyzaken nog niet (helemaal) op orde hebben. Door onze verbeterpunten uit te voeren kunnen ze alsnog een goede score krijgen. Zo houden we bedrijven scherp en zorgen we voor een betere bescherming van jouw privacy.  

Wat testen jullie dan precies?

We controleren of bedrijven de privacywet (de AVG) respecteren en checken of ze gegevens niet onnodig met derde partijen delen.

Het complete testprogramma Privacymeter

Voor het bepalen van een Privacymeter-uitslag checken we een onderzochte dienst op de volgende onderdelen:

Slechts een quickscan 

De Privacyscan is slechts een ‘quickscan’. Zo wordt de dienst/app zelf niet uitvoerig onderzocht en we controleren niet al het internetverkeer van en naar de dienst. Er kunnen dus privacyschendingen buiten beeld blijven. Denk aan datalekken door een slechte technische beveiliging. 

We checken en beoordelen niet de advertentiecookies die binnenkomen als je instemt met de cookies van een website. Wil je de advertentiecookies automatisch blokkeren, installeer dan een adblocker

Nieuw & interessant

  • DMA geeft consumenten meer rechten
    7 mrt.

    Nieuwe wet geeft internetgebruikers meer keuzevrijheid

    Vanaf 7 maart moeten de grootste techbedrijven zich houden aan Digital Markets Act (DMA). De EU-verordening moet de marktmacht van de grootste techbedrijven inperken en zorgen dat internetgebruikers meer keuzevrijheid krijgen.
  • privacytest-sociale-netwerken
    7 mrt.

    Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken

    Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).
  • Threads en je privacy
    18 dec.

    Threads: aangenaam fris maar niet ‘gratis’

    Meta introduceert met Threads een aangenaam, fris alternatief voor X. Alleen is Threads niet ‘gratis’, zoals Meta belooft. Je betaalt met je privacy.
  • bol-com
    14 dec.

    Webwinkels verplichten account onnodig

    Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar.