icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

5 privacy-ergernissen: zo pak je ze aan

Al die cookiemeldingen bij het internetten. Webwinkels die je ongevraagd reclamemails sturen. Voor de zoveelste keer een nieuw wachtwoord bedenken. Zo pak je de 5 belangrijkste privacy-ergernissen aan.
peter kulche

Peter Kulche   Expert online privacyBijgewerkt op:24 april 2023

Sfeerbeeld online

Ergernis 1: advertenties die je volgen

Het probleem: tracking cookies 

Heb je op internet gezocht naar een bepaald product, dan zie je nog wekenlang advertenties over dat onderwerp. Hoe kan dit? Veel websites plaatsen cookies van advertentienetwerken op je computer of telefoon. Dat zijn kleine bestandjes die je internetbezoek bijhouden en dat op meerdere sites. Vandaar dat ze ook wel 'tracking cookies' worden genoemd. 

De oplossing

Verwijder je cookies. Stel vervolgens een goede adblocker in die de tracking cookies van advertentienetwerken blokkeert. Gebruik bijvoorbeeld de adblocker in browser Firefox. Ga in Firefox naar Instellingen > Privacy & Beveiliging > Verbeterde bescherming tegen volgen. Of installeer een  advertentiestopper in Firefox of een andere browser.

Ergernis 2: Al die cookiemeldingen 

Het probleem

Websites mogen de nodige gegevens van je verwerken zonder je toestemming. Maar voor het plaatsen van reclamecookies (zie de stap hiervoor) moeten ze wel je toestemming vragen. Omdat ze wisselende cookies plaatsen vragen ze steeds opnieuw toestemming. 

De oplossing

Installeer adblocker Ghostery in je browser (Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge). Deze kant de cookiemeldingen van websites uitschakelen en blokkeert tegelijk reclamecookies. Je zult op enkele sites nog steeds wel cookiemeldingen blijven zien maar op veel sites blijven ze weg.

Ergernis 3: al die wachtwoorden

Het probleem

Gebruik altijd sterke, unieke wachtwoorden als ‘slot’ op je gegevens. Maar tientallen unieke wachtwoorden onthouden is niet te doen. De helft van de mensen 'recyclet' wel eens hetzelfde wachtwoord. Niet doen, want als dat ene wachtwoord in verkeerde handen valt kan de crimineel simpel inloggen op meerdere accounts.

De oplossing

Gebruik een betrouwbare wachtwoordmanager om je wachtwoorden te onthouden, zoals het gratis Bitwarden Free. Er zijn ook (nog) betere wachtwoordmanagers die niet gratis zijn. De managers kunnen automatisch veilige wachtwoorden voor je bedenken.  

Tip: bij belangrijke online-diensten zoals e-mail, WhatsApp, Twitter, Google, Facebook en Marktplaats.nl is het verstandig je account extra te beschermen met tweefactorauthenticatie (2fa). Dat is een extra beveiliging naast je wachtwoord. Gebruik voor 2fa bij voorkeur een ‘authenticator’-app. Dat is veiliger dan controlecodes ontvangen via sms.

Bekijk ook:
Test passwordmanagers

Ergernis 4: ongevraagde reclamemailtjes  

Reclamemailtjes en -brieven 1200x800Het probleem

Bedrijven waar je klant bent (geweest) mogen je ongevraagd aanbiedingen doen voor andere, vergelijkbare producten of diensten. Webwinkels maken hier graag gebruik van. Vaak ben je verplicht om een e-mailadres op te geven. Dit gebruiken ze ‘om je op de hoogte te houden van je bestellingen’.

Maar ze gebruiken je e-mailadres ook om reclame te sturen. Dit mag alleen als ze reclame maken voor het soort producten dat je eerder hebt besteld. En in elke reclamemail moet een makkelijke en gratis afmeldmogelijkheid staan. 

De oplossing

Klik eens op die uitschrijflink in de e-mails van webwinkels. Blijft het bedrijf reclamemails sturen, dien dan een klacht in op de website van ACM.

Ergernis 5: ongevraagde reclamepost

Het probleem

Ongevraagde reclamebrieven in de brievenbus: niemand is er blij mee. Deels komen ze van bedrijven of instellingen waar je nooit klant bent geweest. Datahandelaren als EDM verkopen jouw persoonsgegevens (naam, adres, geslacht, inkomensklasse) aan wie dat maar wil. Superirritant: de in bulk verstuurde reclamepost met naam en adres erop wordt óók bezorgd als je een Nee/nee-sticker hebt.  

De oplossing

Voor ongevraagde reclamepost in je brievenbus kun je je uitschrijven bij Postfilter.nl.

Schrijf je in voor onze gratis e-mails

Blijf op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren. Afmelden kan altijd.

Nieuw & interessant

  • privacytest-sociale-netwerken
    17 feb.

    Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken

    Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).
  • Threads en je privacy
    18 dec.

    Threads: aangenaam fris maar niet ‘gratis’

    Meta introduceert met Threads een aangenaam, fris alternatief voor X. Alleen is Threads niet ‘gratis’, zoals Meta belooft. Je betaalt met je privacy.
  • bol-com
    14 dec.

    Webwinkels verplichten account onnodig

    Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar.
  • ADV vrij Facebook 1200x800
    21 nov.

    Betalen voor Instagram en Facebook: hoe zit dat?

    Instagram en Facebook stellen je voor de keuze: blijf ons platform gratis gebruiken met persoonlijke advertenties, óf sluit een betaald abonnement af. Wat houdt dit abonnement precies in? En waarom moet je deze keuze maken?