We pakken 5 grote privacy-ergernissen aan

Peter Kulche Expert Elektronica Bijgewerkt op: 24 april 2023

Ergernis 1: advertenties die je volgen
Het probleem: tracking cookies
Heb je op internet gezocht naar een bepaald product, dan zie je nog wekenlang advertenties over dat onderwerp. Hoe kan dit? Veel websites plaatsen cookies van advertentienetwerken op je computer of telefoon. Dat zijn kleine bestandjes die je internetbezoek bijhouden en dat op meerdere sites. Vandaar dat ze ook wel 'tracking cookies' worden genoemd.
De oplossing
Verwijder je cookies. Stel vervolgens een goede adblocker in die de tracking cookies van advertentienetwerken blokkeert. Gebruik bijvoorbeeld de adblocker in browser Firefox. Ga in Firefox naar Instellingen > Privacy & Beveiliging > Verbeterde bescherming tegen volgen. Of installeer een advertentiestopper in Firefox of een andere browser.
Lees ook onze test adblockers.
Ergernis 2: Al die cookiemeldingen
Het probleem
Websites mogen de nodige gegevens van je verwerken zonder je toestemming. Maar voor het plaatsen van reclamecookies (zie de stap hiervoor) moeten ze wel je toestemming vragen. Omdat ze wisselende cookies plaatsen vragen ze steeds opnieuw toestemming.
De oplossing
Installeer adblocker Ghostery in je browser (Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge). Deze kant de cookiemeldingen van websites uitschakelen en blokkeert tegelijk reclamecookies. Je zult op enkele sites nog steeds wel cookiemeldingen blijven zien maar op veel sites blijven ze weg.
Ergernis 3: al die wachtwoorden
Het probleem
Gebruik altijd sterke, unieke wachtwoorden als ‘slot’ op je gegevens. Maar tientallen unieke wachtwoorden onthouden is niet te doen. De helft van de mensen 'recyclet' wel eens hetzelfde wachtwoord. Niet doen, want als dat ene wachtwoord in verkeerde handen valt kan de crimineel simpel inloggen op meerdere accounts.
De oplossing
Gebruik een betrouwbare wachtwoordmanager om je wachtwoorden te onthouden, zoals het gratis Bitwarden Free. Er zijn ook (nog) betere wachtwoordmanagers die niet gratis zijn. De managers kunnen automatisch veilige wachtwoorden voor je bedenken.
Lees ook: onze test passwordmanagers
Nog een tip: Bij belangrijke online-diensten zoals e-mail, WhatsApp, Twitter, Google, Facebook, Marktplaats.nl, is het verstandig je account extra te beschermen met tweefactorauthenticatie (2fa). Dat is een extra beveiliging naast je wachtwoord. Gebruik voor 2fa bij voorkeur een ‘authenticator’-app. Dat is veiliger dan controlecodes ontvangen via sms.
Ergernis 4: ongevraagde reclamemailtjes
Het probleem
Bedrijven waar je klant bent (geweest) mogen je ongevraagd aanbiedingen doen voor andere, vergelijkbare producten of diensten. Webwinkels maken hier graag gebruik van. Vaak ben je verplicht om een e-mailadres op te geven. Dit gebruiken ze ‘om je op de hoogte te houden van je bestellingen’.
Maar ze gebruiken je e-mailadres ook om reclame te sturen. Dit mag alleen als ze reclame maken voor het soort producten dat je eerder hebt besteld. En in elke reclamemail moet een makkelijke en gratis afmeldmogelijkheid staan.
De oplossing
Klik eens op die uitschrijflink in de e-mails van webwinkels. Blijft het bedrijf reclamemails sturen, plaats dan een klacht op Klachtenkompas.nl.
Ergernis 5: ongevraagde reclamepost
Het probleem
Ongevraagde reclamebrieven in de brievenbus: niemand is er blij mee. Deels komen ze van bedrijven of instellingen waar je nooit klant bent geweest. Datahandelaren als EDM verkopen jouw persoonsgegevens (naam, adres, geslacht, inkomensklasse) aan wie dat maar wil. Superirritant: de in bulk verstuurde reclamepost met naam en adres erop wordt óók bezorgd als je een Nee/nee-sticker hebt.
De oplossing
Voor ongevraagde reclamepost in je brievenbus kun je je uitschrijven bij Postfilter.nl.
Lees verder
Nieuw & interessant
- Nieuws | 23 mei
Consumentenbond en Stichting Bescherming Privacybelangen binden strijd aan met Google
Techreus Google moet stoppen met het illegaal verzamelen en verwerken van gegevens van Nederlandse consumenten voor eigen commercieel gewin. Ook moet Google gebruikers een schadevergoeding betalen voor zijn langdurige en ongehoorde privacyschendingen. - Nieuws | 22 mei
‘Recordboete voor Facebook bewijst dat net zich sluit’
De recordboete die de Ierse privacytoezichthouder DPC oplegde aan Facebook is het bewijs dat het net zich sluit rond de populaire netwerksite. Dat vinden de Consumentenbond en Data Privacy Stichting, die blij zijn met de hoogte van het boetebedrag. - 4 mei
Cookies weigeren vaak te lastig
Tracking-cookies en trackingtechnieken weigeren zou niet moeilijker mogen zijn dan de cookies accepteren. Maar hoe zit dat in de praktijk? We onderzochten ruim 100 websites. - 28 mrt.
Gedupeerden slecht geïnformeerd over datalekken
De helft van de organisaties met een datalek verstuurt onduidelijke of onvolledige waarschuwingsmailtjes aan de betrokken klanten.