Cookies weigeren vaak te lastig

Andre van Zwet Expert Elektronica Gepubliceerd op: 4 mei 2023

Cookies accepteren of weigeren
Websites moeten bezoekers expliciet vragen om toestemming voor het plaatsen van trackingcookies en andere technieken die je surfgedrag kunnen volgen.
- Op vrijwel elke website staat een grote ‘OK’-knop waarmee je toestemming geeft.
- Sites moeten ook een alternatief aanbieden: de mogelijkheid om de cookies te weigeren.
Onderzoek 100 sites
Om te zien of weigeren net zo gemakkelijk is, onderzochten we de cookiemeldingen op ruim 100 belangrijke en populaire websites. Op meer dan de helft van de websites is cookies weigeren minder makkelijk dan accepteren. Vooral omdat je vaker moet klikken, maar soms ook omdat de knop kleiner, onduidelijker of verstopt is.
Meer klikken
Op 35% van de websites is weigeren lastiger doordat je meerdere keren moet klikken om cookies te weigeren. Accepteren kan vaak wel in 1 klik.
- Naast een knop om cookies te accepteren is er dan alleen de mogelijkheid dieper in het instellingenmenu van de cookiemelding te duiken om daar keuzes te maken.
- Vaak zijn deze menu's uitgebreid, waardoor het meer tijd en moeite kost om snel en gemakkelijk cookies te weigeren.
- Bij een enkele site is het weigeren van volgcookies helemaal niet mogelijk. Dat mag volgens de AVG niet.
Verstopte weigerknop
Op 20% van de sites is er wel een knop om cookies direct te weigeren met één klik, maar die maken je het weer met andere ontwerptrucjes moeilijk.
- De weigerknop is kleiner, verstopt of op een andere manier onduidelijk. Bij veel van die sites zien we een opvallend kleurvlak voor het accepteren van de cookies. Daarnaast of eronder staat een kleinere, veel minder opvallende tekstlink om cookies te weigeren.
- Bij sommige sites zit de weigerknop op een hele andere plek dan verwacht.
Voorbeelden
- Spotify geef je de keuze tussen 'Cookies accepteren' en ‘Cookie instellingen’.
- AliExpress laat je kiezen tussen ‘Cookies personaliseren' en 'Cookies accepteren'. Wanneer je cookies wilt weigeren, kom je in een keuzemenu terecht met veel tekst en keuzemogelijkheden.
- De Van Dale-website geeft je naast accepteren de optie 'Zelf instellen'. Achter die knop zit een woud aan schuifjes met keuzemogelijkheden. Om cookies te weigeren, hoef je de schuifjes niet aan te passen. Maar dat moet je maar net weten.
- De cookiepop-up van Coolblue.nl heeft een grote groene Oké-knop. Pas als je goed kijkt zie je in de lap tekst boven de knop de link 'weigeren'.
- Hotelsite Fletcher.nl heeft helemaal geen mogelijkheid om cookies te weigeren via de cookiemelding: 'Indien u niet akkoord gaat met het plaatsen van alle cookies, kunt u dit instellen via uw Browser'.
Laat cookiemenu's verdwijnen
Wil je geen cookiekeuzemenu meer zien? Met de ‘Ghostery’-adblocker in je browser blokkeer je niet alleen advertentiecookies, maar kun je sinds kort ook cookiemeldingen blokkeren. Dat scheelt een hoop geklik, al kom je af en toe nog wel sites tegen waarvan het keuzemenu niet geblokkeerd kon worden. Op alle andere sites kun je de meldingen missen als kiespijn.
Reacties
We hebben de bedrijven die in dit artikel voorkomen om een reactie gevraagd.
- AliExpress geeft aan de cookieregelgeving 'te respecteren en na te streven'.
- Coolblue geeft de volgende verklaring: 'De reden dat we voor de huidige opmaak van de cookiebanner hebben gekozen heeft te maken met de klantreis die we bezoekers van onze website willen bieden'.
- Fletcher geeft aan dat 'dat de verbeteringen voor de cookiemelding rondom tracking cookies al reeds bij ons onder de aandacht was', en 'dat er een plan is voor verbetering'.
- Spotify heeft niet gereageerd.
- Van Dale geeft aan dat het keuzemenu 'in lijn is met de interpretatie van branchevereniging (IAB)'. Ze gaan in gesprek met de ontwikkelaars om te bespreken hoe persoonlijke voorkeuren opgeven duidelijker en makkelijker kan.
Lees verder
Nieuw & interessant
- Nieuws | 23 mei
Consumentenbond en Stichting Bescherming Privacybelangen binden strijd aan met Google
Techreus Google moet stoppen met het illegaal verzamelen en verwerken van gegevens van Nederlandse consumenten voor eigen commercieel gewin. Ook moet Google gebruikers een schadevergoeding betalen voor zijn langdurige en ongehoorde privacyschendingen. - Nieuws | 22 mei
‘Recordboete voor Facebook bewijst dat net zich sluit’
De recordboete die de Ierse privacytoezichthouder DPC oplegde aan Facebook is het bewijs dat het net zich sluit rond de populaire netwerksite. Dat vinden de Consumentenbond en Data Privacy Stichting, die blij zijn met de hoogte van het boetebedrag. - 24 apr.
We pakken 5 privacy-ergernissen aan
Al die cookiemeldingen bij het internetten. Webwinkels die je ongevraagd reclamemails sturen. Voor de zoveelste keer een nieuw wachtwoord bedenken. We pakken de 5 belangrijkste privacy-ergernissen aan. - 28 mrt.
Gedupeerden slecht geïnformeerd over datalekken
De helft van de organisaties met een datalek verstuurt onduidelijke of onvolledige waarschuwingsmailtjes aan de betrokken klanten.