icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

AVG en privacy: 11 eisen in ons Privacy Pamflet

De privacywet, AVG, geeft je regie over je eigen persoonsgegevens, maar bedrijven overtreden nog regelmatig deze privacywet. Terwijl ze zorgvuldig met jouw persoonsgegevens moeten omgaan! Daarom hebben we 11 privacy-eisen op een rij gezet. Hiermee willen we bedrijven dwingen om netjes met jouw gegevens om te gaan.
peter kulche

Peter Kulche   Expert online privacyBijgewerkt op:12 januari 2024

Onze eisen voor privacy: het Privacy Pamflet

  1. Bedrijven mogen alleen gegevens vragen en gebruiken die echt nodig zijn voor hun dienst of product.
  2. Bedrijven mogen je gegevens niet zonder jouw toestemming voor commerciële doeleinden gebruiken.
  3. De toestemming moet expliciet zijn: met een duidelijke uitleg en zonder trucjes ontfutseld.
  4. Bedrijven mogen je gegevens alleen met jouw expliciete toestemming delen met derden of doorverkopen.
  5. Bedrijven moeten bij de ontwikkeling van hun dienst of product al rekening houden met privacy ('privacy by design').
  6. Alle standaardinstellingen moeten privacy-vriendelijk zijn ('privacy by default').
  7. Bedrijven moeten ervoor zorgen dat gegevens makkelijk in te zien en aan te passen zijn, maar ook verwijderd en compleet vergeten kunnen worden.
  8. Bedrijven mogen je niet weigeren voor een dienst als je je gegevens niet wil geven voor commerciële doeleinden.
  9. Bedrijven moeten ervoor zorgen dat je je account makkelijk kunt verwijderen.
  10. Bedrijven die je privacy schenden, moeten je financieel compenseren.
  11. De toezichthouder moet bedrijven stevig en snel aanpakken als ze niet aan bovenstaande eisen voldoen.

Waarom is privacy belangrijk?

Het recht op privacy betekent dat:

  • je het recht hebt om met rust gelaten te worden
  • dat anderen je niet zomaar bekijken
  • bedrijven je niet dwingen om je gegevens achter te laten om je een dienst te leveren
  • bedrijven duidelijk vertellen waar de gegevens voor nodig zijn
  • jij de regie hebt over je eigen gegevens

De praktijk is anders. Klik maar een paar minuten rond op internet en je wordt stiekem en intensief gevolgd door tientallen marketing- en techbedrijven. Zij vertalen je surfgedrag naar een persoonlijk profiel dat ze verkopen aan adverteerders.

Je komt er alleen achter dat dit gebeurt als je ellenlange voorwaarden doorakkert. Zo blijft er van je privacy niet zoveel over. En voordat je het weet wil een bedrijf je geen dienst meer leveren, omdat je onterecht in een ongunstig profiel bent beland.

Betalen met je data

Veel diensten lijken gratis, maar je betaalt: niet met geld maar met je data. En zelfs als je wel met euro's betaalt voor een dienst, is je privacy niet altijd goed gewaarborgd. Bedrijven moeten eerlijk vertellen wat ze met jouw data doen. En ze moeten zich aan de wet houden.

Wij zorgen dat deze bedrijven bij de les blijven. We helpen je je privacy te beschermen.

Schrijf je in voor onze gratis e-mails

Blijf op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren. Afmelden kan altijd.

Nieuw & interessant

  • DMA geeft consumenten meer rechten
    7 mrt.

    Nieuwe wet geeft internetgebruikers meer keuzevrijheid

    Vanaf 7 maart moeten de grootste techbedrijven zich houden aan Digital Markets Act (DMA). De EU-verordening moet de marktmacht van de grootste techbedrijven inperken en zorgen dat internetgebruikers meer keuzevrijheid krijgen.
  • privacytest-sociale-netwerken
    7 mrt.

    Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken

    Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).
  • Threads en je privacy
    18 dec.

    Threads: aangenaam fris maar niet ‘gratis’

    Meta introduceert met Threads een aangenaam, fris alternatief voor X. Alleen is Threads niet ‘gratis’, zoals Meta belooft. Je betaalt met je privacy.
  • bol-com
    14 dec.

    Webwinkels verplichten account onnodig

    Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar.