icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Meldpunt: de dupe van je data

Bedrijven verzamelen en verwerken steeds meer persoonlijke gegevens. Dat doen zij om klanten beter te helpen en om nieuwe klanten te winnen. De gegevens kunnen echter ook gebruikt worden om mensen uit te sluiten.
peter kulche

Peter Kulche   Expert online privacyBijgewerkt op:11 januari 2024

Weigerde een bedrijf jou ooit een bepaalde dienst, omdat je volgens hen in een 'risicoprofiel' valt, zonder dat verder toe te willen lichten? Of heb je wel eens vooruit moeten betalen, omdat je adres een 'verkeerde' postcode heeft, terwijl je wel altijd netjes je rekeningen betaalt? In die gevallen ben je de dupe van je data. Bedrijven nemen dan een beslissing in jouw nadeel, op basis van informatie die ze over je hebben.

Kredietwaardigheid van Simon

Simon moest vorig jaar een waarborg van €400 betalen om klant te worden bij Oxxio. Hij zou niet kredietwaardig zijn volgens ‘handelsinformatiebureau’ Focum. Simon vraagt om opheldering bij Focum, maar daar blijkt helemaal geen negatieve kredietscore te zijn.

Oxxio geeft hem verder geen inzicht in de afwijzing. De 75-jarige Simon gist dat het misschien aan zijn leeftijd ligt of het feit dat hij bijna energie-neutraal woont. Naderhand wordt hem door Oxxio ineens toch een contract aangeboden, zonder borg.

Als de Consumentenbond de kwestie opnieuw voorlegt, biedt Oxxio zijn excuses aan voor de gang van zaken en geeft Simon een dinerbon van €100. ‘Maar als de gevraagde borgsom werkelijk op basis van een kredietcheck plaatsvond, die aantoonde dat ik een risico ben, waarom dan excuses en wat moet er dan beter?’, vraagt Simon zich af. 

Bekijk de video die de Consumentenbond maakte over deze kwestie én de reactie van Oxxio.

Let op!

Je kunt momenteel geen video's bekijken, omdat je hiervoor geen cookies hebt geaccepteerd. Wil je toch video's bekijken? Wijzig dan je cookie instellingen en accepteer de YouTube cookies

Instellingen aanpassen

Inzagerecht

Tip: Door met onze hulp een inzageverzoek te doen bij een organisatie, kun je vaststellen of een organisatie wel met de juiste gegevens over jou werkt. Zo'n verzoek is jouw wettelijke recht. De organisatie moet je dan vertellen welke gegevens ze over je hebben, hoe ze aan die gegevens zijn gekomen en hoe ze die hebben gebruikt.  

Doel meldpunt

Het doel van dit meldpunt 'Dupe van je data' is onderzoeken hoe groot het probleem van datadiscriminatie precies is en welke problemen consumenten hiervan in de praktijk ervaren. Ook wil de Consumentenbond zich een beeld vormen van de werkwijze van de betrokken bedrijven en instanties. 

 

Nieuw & interessant

  • privacytest-sociale-netwerken
    17 feb.

    Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken

    Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).
  • Threads en je privacy
    18 dec.

    Threads: aangenaam fris maar niet ‘gratis’

    Meta introduceert met Threads een aangenaam, fris alternatief voor X. Alleen is Threads niet ‘gratis’, zoals Meta belooft. Je betaalt met je privacy.
  • bol-com
    14 dec.

    Webwinkels verplichten account onnodig

    Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar.
  • ADV vrij Facebook 1200x800
    21 nov.

    Betalen voor Instagram en Facebook: hoe zit dat?

    Instagram en Facebook stellen je voor de keuze: blijf ons platform gratis gebruiken met persoonlijke advertenties, óf sluit een betaald abonnement af. Wat houdt dit abonnement precies in? En waarom moet je deze keuze maken?