icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

DNA-tests slordig met privacy

Aanbieders van DNA-tests helpen je onbekende familieleden te vinden. Ook zeggen ze welke gezondheidsrisico’s ze in jouw DNA zien. Helaas blijkt uit onze test dat veel DNA-testers slordig omgaan met je privacy.
peter kulche

Peter Kulche   Expert ElektronicaGepubliceerd op:31 maart 2020

Privacyproblemen 

We beoordeelden de 8 DNA-testbedrijven met ons privacytestprogramma. Slechts 1 DNA-lab scoorde goed (DDC Diagnostics) en de andere 7 matig.

Delen van gegevens

  • iGene meldt in zijn privacyverklaring dat het ‘anoniem’ DNA met derde partijen kan delen, ook commerciële. Maar DNA is niet anoniem, zelfs niet zonder naam en adres. Het delen van DNA mag dus helemaal niet zonder expliciete toestemming van de klant. 
  • FamilyTreeDNA deelt je DNA en je identiteit standaard met opsporingsinstanties. Je kunt het delen wel uitschakelen. 
  • 23andMe, AncestryDNA en MyHeritage vragen aan gebruikers of zij hun DNA willen delen met onderzoekers buiten het bedrijf. Dit is voor de ontwikkeling van allerlei mooie toepassingen zoals nieuwe medicijnen. In de kleine lettertjes van de 3 DNA-labs staat dat zij hiermee geld verdienen en dat klanten niet delen in de inkomsten.

Privacyverklaring te lang

  • De privacyverklaringen van MyHeritage en 23andMe zijn veel te lang (12.350 en 10.010 woorden). 

Advertentiecookies zonder toestemming

  • Alle 8 bedrijven hebben websites die advertentiecookies plaatsen zonder toestemming en/of niet op de juiste manier toestemming vragen voor die advertentiecookies. 

Privacyscore na hertest

Wij hebben de geconstateerde problemen gemeld aan de labs. En in maart 2020 deden we een hertest, om te kijken of de problemen waren opgelost. Enkele diensten hebben de privacyproblemen opgelost en scoren dus beter. Het gaat om 23andme, iGene en Consanguinitas. Andere labs hebben niets verbeterd.

De score is afhankelijk van het aantal en aard van de tekortkomingen die wij vonden.

Welke bedrijven hebben we getest

Voor een artikel in Consumentengids april onderzochten wij 8 online-aanbieders van DNA-testen.

2 aanbieders van vaderschapstests

  • Consanguinitas
  • DDC Diagnostics

Ze doen wat ze beloven. We kregen zekerheid dat onze 2 testpersonen vader en zoon waren.

5 aanbieders van oorsprong- en verwantschapstests

  • 23andMe
  • AncestryDNA
  • FamilyTreeDNA
  • LivingDNA
  • MyHeritage

Hiermee vindt je bijvoorbeeld neven en nichten in de derde en vierde graad. En je ziet waar voorouders woonden, honderden jaren geleden.

4 aanbieders van gezondheidstests

  • 23andMe
  • iGene
  • LivingDNA
  • MyHeritage

We zijn niet enthousiast over de gezondheidstests. Ze menen op basis van je DNA iets te kunnen zeggen over je kans op aandoeningen en wat je er nog tegen kunt doen.

Lees ook:

Schrijf je in voor onze gratis e-mails

Blijf op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren. Afmelden kan altijd.

Nieuw & interessant

  • DMA geeft consumenten meer rechten
    7 mrt.

    Nieuwe wet geeft internetgebruikers meer keuzevrijheid

    Vanaf 7 maart moeten de grootste techbedrijven zich houden aan Digital Markets Act (DMA). De EU-verordening moet de marktmacht van de grootste techbedrijven inperken en zorgen dat internetgebruikers meer keuzevrijheid krijgen.
  • privacytest-sociale-netwerken
    7 mrt.

    Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken

    Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).
  • Threads en je privacy
    18 dec.

    Threads: aangenaam fris maar niet ‘gratis’

    Meta introduceert met Threads een aangenaam, fris alternatief voor X. Alleen is Threads niet ‘gratis’, zoals Meta belooft. Je betaalt met je privacy.
  • bol-com
    14 dec.

    Webwinkels verplichten account onnodig

    Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar.