icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Mastodon: sociaal netwerk

Mastodon is een alternatief sociaal netwerk met een open karakter. Bij dit platform komen je gegevens niet in handen van 1 commerciële partij. Het succes hangt wel sterk af van het aantal gebruikers. Sinds miljardair Elon Musk Twitter overnam staat Mastodon opnieuw in de belangstelling. Maar hoe gebruik je Mastodon? 
peter kulche

Peter Kulche   Expert ElektronicaBijgewerkt op:23 juni 2023

social media privacy internet eerste indruk

Mastodon lijkt op Twitter

Mastodon lijkt nogal op Twitter. Je deelt op een eigen pagina korte berichtjes (‘toots’) met de rest van de wereld. Eventueel met een foto of video. 

Je ‘volgt’ interessante andere gebruikers zodat je automatisch ook hun nieuwe berichten in je overzicht ziet. Je kunt uiteraard op elkaar reageren. 

Er is wel een belangrijk verschil met Twitter. Mastodon is geen bedrijf waarbij alle gegevens op 1 plek samenkomen. Het is in de basis opensource software die draait op verschillende servers over de hele wereld.

Eind 2022 waren er maandelijks ruim 2,4 miljoen actieve gebruikers op het Mastodon-netwerk.  

Hoe gebruik je Mastodon?

Hoe gebruik je het, in vogelvlucht? Je maakt een account aan bij een lokale open Mastodon-community. Bijvoorbeeld mastodon.nl. Standaard zie je welke berichten in je eigen community verschijnen. Berichten van mensen in andere communities zie je pas als je ze 'volgt'. 

Stap voor stap: hoe maak je een account aan?

  1. Mastodon werkt in een app voor OS of app voor Android, of direct in je browser. We kiezen nu even voor de browser. Kijk eerst bij welke server je wilt aansluiten. Hier een handig overzicht. Een goede voor ons land is bijvoorbeeld mastodon.nl. Kies Registreren.  
  2. Je maakt een nieuwe account aan. Je geeft een gebruikersnaam, een e-mailadres (alleen voor de registratie, dit wordt niet openbaar gemaakt) en een wachtwoord op.
  3. In je gebruikersnaam is sowieso de naam van je community verweven. Zo maak je bijvoorbeeld @jouwnaam@mastodon.nl aan in de community ‘mastodon.nl’.
  4. Je gaat akkoord met de voorwaarden van de server waar je je bij registreert. Er is bij de meeste een vorm van moderatie. Je kunt niet zomaar alles zeggen binnen de community. Seks- en haatberichten zijn meestal taboe.
  5. Klik op de link in de bevestigingsmail van Mastodon (kijk eventueel in je spammap). 

Stap voor stap: je eerste toot (tweet) 

  1. Log in bij je community met je nieuwe gebruikersaccount. Als je jouw community even niet kunt vinden: het webadres is meestal mastodon.communitynaam.
  2. Plaats je eerste toot. Dat is ‘Mastodons’ voor tweet. 
  3. Wil je jouw toot onder de aandacht brengen van bepaalde personen? Noem dan in je tekst hun gebruikersnaam inclusief een apenstaart ervoor.
  4. Het is ook mogelijk direct onder een toot van een ander te antwoorden. Daar krijgen zij ook een signaal van. 
  5. Vergelijkbaar met Twitter kun je berichten van anderen liken (favoriet maken) of retweeten (boosten).

Mastodon is transparant

Het streven van Mastodon is goed. Door de transparantie en het open karakter van het platform kunnen gebruikers meer grip krijgen op hun online communicatie. 

Mastodon heeft goede kans om door te groeien. Maar het lijkt wel alsof de handrem er nog op staat. Het platform werkt vaak nogal traag. Toch is Mastodon het verkennen waard. Zeker als je controle over je gegevens wilt houden. 

Privéberichten sturen

Je kunt ook privéberichten sturen naar andere gebruikers. Hoewel het verzenden even duurt. Dit doe je door een bericht als ‘privé’ te kenmerken. Anders ziet iedereen het bericht. Er wordt nog gewerkt aan een goede beveiliging van privéberichten.

Schrijf je in voor onze gratis e-mails

Blijf op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren. Afmelden kan altijd.

Nieuw & interessant

  • DMA geeft consumenten meer rechten
    7 mrt.

    Nieuwe wet geeft internetgebruikers meer keuzevrijheid

    Vanaf 7 maart moeten de grootste techbedrijven zich houden aan Digital Markets Act (DMA). De EU-verordening moet de marktmacht van de grootste techbedrijven inperken en zorgen dat internetgebruikers meer keuzevrijheid krijgen.
  • privacytest-sociale-netwerken
    7 mrt.

    Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken

    Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).
  • Threads en je privacy
    18 dec.

    Threads: aangenaam fris maar niet ‘gratis’

    Meta introduceert met Threads een aangenaam, fris alternatief voor X. Alleen is Threads niet ‘gratis’, zoals Meta belooft. Je betaalt met je privacy.
  • bol-com
    14 dec.

    Webwinkels verplichten account onnodig

    Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar.