
Peter Kulche Expert online privacyGepubliceerd op:28 februari 2023
Onze persoonsgegevens 'staan' bij steeds meer overheden, (online) dienstverleners, goede doelen en webwinkels. Soms werken ze met verkeerde, achterhaalde gegevens, of gebruiken de informatie voor een ongewenst doel. Voor ongevraagde reclame bijvoorbeeld. En soms bewaren ze gegevens onnodig lang. Dat maakt de impact van een datalek groter dan nodig.
Gelukkig heb je dankzij de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) een aantal belangrijke rechten:
De kans bestaat dat je niet direct een reactie krijgt op je inzageverzoek. We deden najaar 2022 een steekproef bij 100 uiteenlopende organisaties.
Een kwart van de organisaties handelt ons verzoek dus niet goed af.
We hebben 10 organisaties gevraagd onze klantgegevens te verwijderen, omdat we al een tijd geen contact meer met ze hadden. Zo voorkom je ongewenste reclameberichten en verklein je het risico op het lekken van je data. De meeste volgden het verzoek snel op. We hebben de indruk dat het beter werkt dan het opvragen van een kopie van je gegevens.
De meeste organisaties met problemen trekken het boetekleed aan als we om commentaar vragen. ‘Oeps, foutje’, ‘Bedankt voor het signaal’ en ‘Dit gaan we beter regelen’.
Positief is dat driekwart van de organisaties wél op tijd reageert. Het is niet altijd duidelijk of ze alles sturen wat ze weten. Maar als je daarover twijfelt kun je altijd vragen naar wat je nog mist.



