icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Help! Ik heb te veel voor een spoeddienst betaald

Is je wc verstopt? Of sta je voor een dichte deur omdat je sleutel nog binnen ligt? Grote kans dat je dan contact opneemt met een spoeddienst. Soms rekenen dit soort diensten oneerlijke prijzen. Wat kun je doen als je door een spoeddienst wordt afgezet?
Te veel voor een spoeddienst betaald

Pas op met spoeddiensten

Ontstoppingsbedrijven, loodgieters, slotenmakers, dakdekkers en ongediertebestrijders bieden ‘spoeddiensten’ aan. Met een spoeddienst wordt je direct geholpen. Bijvoorbeeld:

  • bij een verstopping in het riool, zoals bij je wc of douche
  • als je jezelf hebt buitengesloten. De deur viel in het slot, jij staat buiten en je sleutel ligt nog op de keukentafel
  • bij een kapotte cv ketel of andere verwarmingsproblemen
  • een ernstige lekkage

Bij dit soort problemen heb je snel hulp nodig. Helaas maken sommige bedrijven hier misbruik van. Er wordt bijvoorbeeld geen duidelijkheid gegeven over de kosten. Of je wordt onder druk gezet om een absurd hoge rekening te betalen. Bekijk daarom eerst onze tips voor loodgieters en slotenmakers, voor je een dienstverlener uitnodigt.

Misleidende prijsinformatie

Spoeddiensten werken soms met ‘variabele prijzen’ of ‘materiaalkosten’. Een voorbeeld is het rekenen van een prijs per meter spiraal. Een spiraal of veer is gereedschap waarmee een riool kan worden ontstopt. Soms wordt een laag bedrag per meter genoemd, maar loopt de rekening achteraf op tot duizenden euro’s. Erg vervelend.

In december 2021 kwamen 2 van dit soort zaken voor de rechter. Die vond dat de spoeddienst vooraf misleidend was over de prijs. Daarom werden de overeenkomsten door de rechter vernietigd. Dat betekent dat de rekening van de ontstopper ongeldig werd. De klant had hierdoor recht op geld terug.

In de wet staan regels waar een dienstverlener zich aan moet houden. Zo mag hij niet misleidend of agressief zijn, want dat zijn oneerlijke handelspraktijken. Een dienstverlener moet je goed informeren over de prijs. Vage afspraken zijn dan niet genoeg.

Wat kan ik doen tegen de te hoge rekening?

Ben je zelf het slachtoffer geworden van een malafide spoeddienst? Volg dan deze stappen:

 

We begeleiden je naar een oplossing

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 4 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. 1. Meld je klacht bij het bedrijf

  2. 2. Stuur een juridische brief of e-mail

  3. 3. Bel onze juridisch expert

  4. 4. Laat ons voor je bemiddelen