icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

Opgelicht door een bedrijf

Vaak gaat het om misleiding, bijvoorbeeld in gevallen waarbij een bedrijf de zaken mooier voorstelt dan ze zijn. Als het echt om oplichting gaat, dan is aangifte doen bij de politie nuttig maar verwacht er niet te veel van.

opgelicht-bedrijf

De term 'oplichting' wordt in het algemene spraakgebruik nogal makkelijk gebruikt. In veel gevallen gaat het eigenlijk om misleiding of dwaling, bijvoorbeeld wanneer een bedrijf de zaken mooier voorstelt dan ze zijn. Bij oplichting moet er sprake zijn van 'listige kunstgrepen'. Wat daaronder valt, staat in het Wetboek van Strafrecht. In geval van oplichting kun je aangifte doen bij de politie. Aangifte doen is nuttig, maar verwacht er niet te veel van. Echte oplichters zijn vaak al met de noorderzon vertrokken voordat (of zodra) hun praktijken aan het licht komen.

    Heb je ongevraagd een product ontvangen?

    • Een koop komt alleen tot stand als je duidelijk 'ja' hebt gezegd tegen de verkoper. Heb je niet gereageerd of niet duidelijk 'ja' gezegd, dan is een product ongevraagd toegezonden.
       
    • Als je een aanbieding krijgt waaraan je gebonden bent tenzij je laat weten het niet te willen, dan is er sprake van een 'negatieve optie'. Ook in dat geval is er sprake van ongevraagde toezending.
       
    • De ondernemer zal moeten bewijzen dat je om toezending hebt gevraagd.
       
    • product-blijkt-al-gebruiktJe mag het ongevraagd toegestuurde product houden zonder te betalen. Ga wel goed na of jij (of een van je huisgenoten), het product echt niet hebt besteld. Anders moet je alsnog betalen voor het product, inclusief de extra kosten.
       

    • Voorkom dat de leverancier komt met incassomaatregelen. Schrijf een brief waarin je uitlegt dat je het product houdt omdat het ongevraagd is toegezonden.
       

    • Voor de zekerheid kun je er ook voor kiezen het product terug te sturen aan de leverancier. Doe dat dan door retour afzender op het pakket te zetten.

    Heb je onverwacht een prijs gewonnen?

    Als iets te mooi is om waar te zijn, is het dat meestal ook. Als mensen jou spontaan geld willen geven, is er eigenlijk altijd wel iets mis. De motieven van dit soort 'gulle gevers' komen vaak al snel bovendrijven. Ze willen eerst geld zien voordat het bedrag kan worden overgemaakt. Of de zogenaamde prijs dient als lokkertje om je aan een vast contract te binden.

    Vind jij het ook belangrijk dat wij opkomen voor jouw rechten?

    Steun ons en word lid! Uiteraard ontvang je met een lidmaatschap veel meer voordelen. Bijvoorbeeld juridische hulp bij consumentenproblemen.

    Ja, ik steun de Consumentenbond

    Heb je een e-mail ontvangen van je bank?

    Banken vragen nooit via e-mail om persoonlijke gegevens als pincodes en wachtwoorden. In de meeste gevallen dienen dit soort phishing-mails om jou informatie te ontfutselen en vervolgens je rekening te plunderen. Bekijk dergelijke verzoeken dus heel kritisch en neem bij enige twijfel direct contact op met je bank.

    Wat kun je het beste doen bij fraude en oplichting?

    Lees ook: 

    Diensten van de Consumentenbond

    Wij bieden de onderstaande diensten aan voor hulp bij bijna alle consumentenproblemen. Bij phishing of fraude kan de benodigde hulp net anders zijn. Bel daarom onze juridische experts voor advies, bereikbaar op 070 - 445 45 45 (ma t/m vrij, van 09:00 tot 18:00 uur). 

    Artikelen binnen Juridische procedure

    Alle artikelen

    We begeleiden je naar een oplossing

    Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 4 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

    1. 1. Meld je klacht bij het bedrijf
    2. 2. Stuur een juridische brief of e-mail
    3. 3. Bel onze juridisch expert
    4. 4. Laat ons voor je bemiddelen