icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Ga naar hoofdinhoud

Opgelicht door een bedrijf

Het is erg vervelend als je bent opgelicht. Doe bij oplichting aangifte bij de politie. Of meld het bij de fraudehelpdesk. Kijk extra goed uit als je bank per telefoon of e-mail vraagt om inloggegevens. 
opgelicht-bedrijf

Wat is oplichting?

De term 'oplichting' wordt in het algemeen nogal makkelijk gebruikt. In veel gevallen gaat het eigenlijk om misleiding of dwaling. Bijvoorbeeld als een bedrijf de zaken mooier voorstelt dan ze zijn.

Bij oplichting moet er sprake zijn van 'listige kunstgrepen'. Wat daaronder valt, staat in het Wetboek van Strafrecht. Doe bij oplichting aangifte bij de politie. Aangifte is nuttig, maar verwacht er niet te veel van. Echte oplichters zijn vaak al verdwenen voordat (of zodra) hun praktijken aan het licht komen.

Heb je ongevraagd een product ontvangen?

  • Een koop komt alleen tot stand als je duidelijk 'ja' hebt gezegd tegen de verkoper. Heb je dit niet gedaan of niet gereageerd, dan is een product ongevraagd toegestuurd.
  • Als je een aanbieding krijgt waaraan je gebonden bent tenzij je laat weten het niet te willen, dan spreken we van een 'negatieve optie'. Ook in dat geval is er sprake van ongevraagde toezending.
  • De ondernemer moet bewijzen dat je om toezending hebt gevraagd.
  • product-blijkt-al-gebruiktJe mag het ongevraagd toegestuurde product houden zonder te betalen. Ga wel goed na of jij of 1 van je huisgenoten, het product echt niet hebt besteld. Anders moet je alsnog betalen voor het product, inclusief de extra kosten.

  • Voorkom dat de leverancier komt met incassomaatregelen. Schrijf een brief waarin je uitlegt dat je het product houdt omdat het ongevraagd is toegezonden.

  • Voor de zekerheid kun je er ook voor kiezen het product terug te sturen naar de leverancier. Doe dat dan door 'retour afzender' op het pakket te zetten.

Heb je onverwacht een prijs gewonnen?

Als iets te mooi is om waar te zijn, is het ook vaak zo. Als mensen jou spontaan geld willen geven, is er eigenlijk altijd wel iets mis. De motieven van dit soort 'gulle gevers' worden vaak al snel duidelijk. Ze willen eerst geld zien voordat het bedrag wordt overgemaakt. Of de zogenaamde prijs is een lokkertje om je aan een vast contract te binden.

Heb je een e-mail ontvangen van je bank?

Banken vragen nooit via e-mail om persoonlijke gegevens, zoals pincodes en wachtwoorden. In de meeste gevallen proberen dit soort phishing-mails informatie te verzamelen om jouw rekening te plunderen. Bekijk deze verzoeken dus heel kritisch en neem bij twijfel direct contact op met je bank.

Wat kun je het beste doen bij fraude en oplichting?

Lees ook:

Diensten van de Consumentenbond

Wij bieden de onderstaande diensten aan voor hulp bij bijna alle consumentenproblemen. Bij phishing of fraude kan de benodigde hulp net anders zijn. Bel daarom onze juridische experts voor advies.

We begeleiden je naar een oplossing

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 4 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. 1. Meld je klacht bij het bedrijf

  2. 2. Stuur een juridische brief of e-mail

  3. 3. Bel onze juridisch expert

  4. 4. Laat ons voor je bemiddelen