Bijgewerkt op:25 juli 2025
De term 'oplichting' wordt in het algemeen nogal makkelijk gebruikt. In veel gevallen gaat het eigenlijk om misleiding of dwaling. Bijvoorbeeld als een bedrijf de zaken mooier voorstelt dan ze zijn.
Bij oplichting moet er sprake zijn van 'listige kunstgrepen'. Wat daaronder valt, staat in het Wetboek van Strafrecht. Is er sprake van oplichting? Doe dan aangifte bij de politie. Aangifte is nuttig, maar verwacht er niet te veel van. Echte oplichters zijn vaak al verdwenen voordat (of zodra) hun praktijken aan het licht komen.
Als iets te mooi is om waar te zijn, is het ook vaak zo. Als mensen jou spontaan geld willen geven, is er eigenlijk altijd wel iets mis. De motieven van dit soort 'gulle gevers' worden vaak al snel duidelijk. Ze willen eerst geld zien voordat het bedrag wordt overgemaakt. Of de zogenaamde prijs is een lokkertje om je aan een vast contract te binden.
Banken vragen nooit via e-mail om persoonlijke gegevens, zoals pincodes en wachtwoorden. In de meeste gevallen proberen dit soort phishing-mails informatie te verzamelen om jouw rekening te plunderen. Bekijk deze verzoeken dus heel kritisch en neem bij twijfel direct contact op met je bank.
Bel eerst je eigen bank. Bij voorkeur vanuit de bankapp.
Doe aangifte van oplichting en fraude bij de politie. Bel 0900 - 8844 of meld het online op politie.nl.
Betaald via iDeal? Meld de fraude dan via de website van iDeal.
Er zijn nog meer instanties die hulp bieden aan slachtoffers van online fraude.
Wil je anoniem een melding doen van fraude, waarvan je niet zelf het slachtoffer bent? Bel dan Meld Misdaad Anoniem op 0800 - 7000.
Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 3 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.