! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Juridische procedure

Hoe start je een juridische procedure wanneer je klacht niet naar tevredenheid is opgelost? Wat zijn je rechten bij faillissement van een bedrijf of als je bent misleid of opgelicht? Lees wat je kunt doen.


Conflicten en geschillen

Incasso en deurwaarder

Faillissement

Vind jij het ook belangrijk dat wij opkomen voor jouw rechten?

Steun ons en word lid! Uiteraard ontvang je met een lidmaatschap veel meer voordelen. Bijvoorbeeld juridische hulp bij consumentenproblemen.

Ja, ik steun de Consumentenbond

Misleiding

Misleiding en agressieve verkoop

Als de verkoper niet eerlijk is over zijn bedoelingen of als hij bijvoorbeeld relevante informatie achterhoudt, dan spreken we van misleiding. Word je op indringende wijze onder druk gezet om een product te kopen, dan is dat agressieve verkoop.

Lees meer

Oplichting

Opgelicht door een bedrijf

Vaak gaat het om misleiding, bijvoorbeeld in gevallen waarbij een bedrijf de zaken mooier voorstelt dan ze zijn. Als het echt om oplichting gaat, dan is aangifte doen bij de politie nuttig maar verwacht er niet te veel van.

Lees meer

Overig

Aansprakelijkheid

Afhankelijk van het soort schade en de kosten kun je de verkoper of fabrikant van het product aansprakelijk stellen voor de schade.

Lees meer

We begeleiden je naar een oplossing

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 4 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. 1. Meld je klacht bij het bedrijf
  2. 2. Stuur een juridische brief of e-mail
  3. 3. Bel onze juridisch expert
  4. 4. Laat ons voor je bemiddelen