Bijgewerkt op:25 juli 2025
Heb je een conflict met een bedrijf, zoals een bank of verzekeraar? En kom je er met elkaar niet uit? Dan kun je het probleem voorleggen aan een rechter of een geschillencommissie. Maar in plaats daarvan kan het bedrijf je soms een vergoeding aanbieden. Je spreekt dan met elkaar af dat je het probleem laat rusten. Je stapt dus niet naar de rechter. Dit noem je een schikking.
Een schikking is altijd vrijwillig. Je moet het dus met elkaar eens zijn over het voorstel. Dat betekent dat je er met elkaar over kunt onderhandelen.
Schikken gebeurt regelmatig. Eerst moet je het bedrijf laten weten dat je een klacht hebt. Stuur een brief naar het bedrijf en:
Een schikking wordt meestal aangeboden als:
Schikkingsafspraken worden vastgelegd in een vaststellingsovereenkomst of een schikkingsvoorstel. Daarin staan vaak:
Ga je akkoord met een schikkingsvoorstel, dan ga je vaak ook akkoord met 'finale kwijting'. Dat betekent dat je je rechten opgeeft na ondertekening. Je kunt dan niet meer naar de rechter als je het niet eens bent met de uitkomst. Het is dus erg belangrijk dat je je bewust bent van de afspraken en de gevolgen ervan.
Je kunt voor onderhandelingen hulp vragen van een advocaat of financieel adviseur. Of schakel hulp in bij het vaststellen van de schade, eventueel via een rechtsbijstandsverzekeraar. Maak je gebruik van juridische hulp? Probeer dan af te spreken dat de tegenpartij betaalt voor deze juridische kosten. Want ook dat is een vorm van schade.
Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 3 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.