icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

Consumentenbond.nl

Inloggen

Vul een geldig e-mailadres in

Vul een wachtwoord in

Gebruikstips

Gebruikstips voor je betaalrekening

Wil je weten hoe je veilig kunt internetbankieren? Hoe contactloos betalen werkt? En wat je moet doen als je bankpas gestolen is? Met onze gebruikstips haal je het meeste uit je betaalrekening.

Ingrid Zuurmond
Ingrid Zuurmond

Expert Geld & Verzekering


1
Bankpas kwijt of gestolen

Ben je jouw bankpas kwijt of is die gestolen? Dan is het belangrijk om dit zo snel mogelijk te melden aan je bank. Doe in geval van diefstal ook altijd aangifte bij de politie.

De bank vergoedt de schade, als je je aan de veiligheidsregels hebt gehouden. Als je pas geblokkeerd of gestolen is, hoef je niet zonder geld te zitten. In Nederland kun je meestal met een identiteitsbewijs geld opnemen bij een filiaal van je bank.

Gebruikstips_bankpaskwijtofgestolen

2
Mobiel en contactloos betalen

Bij contactloos betalen reken je af door je mobiele telefoon of bankpas tegen de betaalautomaat te houden. Bedragen tot €25 reken je af zonder pincode. Bij betalingen boven de €25 moet je je pincode wel intoetsen. Betalingen worden direct van je betaalrekening afgeschreven. Je kunt tot €50 achtereenvolgend betalen zonder pincode.

Tips om veilig contactloos te betalen

  • Schakel contactloos betalen uit als je hier geen gebruik van maakt.
  • Blokkeer de NFC-chip in de betaalpas door een speciaal hoesje of aluminiumfolie.
  • Verlaag het daglimiet van je betaalpas.

Meer over contactloos betalen.

Gebruikstips_mobielencontactloosbetalen

3
Betalen in het buitenland

Ga je naar een euroland op vakantie? Dan is betalen en geld opnemen met je betaalpas in principe gratis. Dit geldt ook voor betalen met je creditcard. Geld opnemen met je creditcard is altijd duur, ook in Nederland.

Buiten de eurolanden betaal je extra kosten. Betalen met je betaalpas is meestal het goedkoopst. De kosten verschillen per bank; bij de meeste banken betaal je een koersopslag. Dit is een percentage van 0,5% tot 1,2% dat boven op de wisselkoers komt. ASN Bank, RegioBank en SNS rekenen geen koersopslag, maar vragen €0,15 per betaling. Voor een geldopname met je betaalpas, betaal je naast de koersopslag vaak een vast bedrag per opname.

Tips:

  • Op vakantie naar een land buiten Europa? Zet je betaalpas aan voor betalen buiten Europa.
  • Buiten eurolanden is het meestal voordeliger om te betalen en geld op te nemen in de lokale munteenheid in plaats van in euro's. Kies bij een geldautomaat en in winkels daarom zo mogelijk voor 'withdrawal without conversion'.
  • Van tevoren in Nederland dollars, ponden of andere vreemde valuta bestellen is een stuk duurder dan ter plekke geld opnemen.

Meer over betalen in het buitenland.

Gebruikstips_buitenland

4
Veilig internetbankieren

Wat kun je doen om veilig gebruik te maken van internet tijdens het regelen van bankzaken?

  1. Zorg voor een veilige computer
  2. Wees voorzichtig met je gegevens
  3. Ga niet in op een e-mail of telefoontje van de bank
  4. Zorg voor een ‘groene’ https-verbinding
  5. Let op dat niemand meekijkt
  6. Gebruik een vertrouwd netwerk

Meer over veilig bankieren via internet.

Banken hebben 5 voorwaarden opgesteld voor veilig betalen, internetbankieren en mobiel bankieren. Door je aan deze regels te houden loop je geen risico op schade bij fraude.

  1. Houd je beveiligingscodes geheim.
  2. Zorg ervoor dat je bankpas nooit door een ander gebruikt wordt.
  3. Zorg voor een goede beveiliging van de apparatuur die je gebruikt voor je bankzaken.
  4. Controleer je bankrekening eens per 2 weken.
  5. Meld incidenten direct aan de bank en volg aanwijzingen van de bank op.

Meer over bankvoorwaarden.

Artikel_incassomaatregelen

Betalen per automatische incasso

Veel rekeningen betaal je per automatische incasso, zoals die van je hypotheek, telefoon en verzekeringen. Dat is makkelijk, maar wat doe je als een bedrijf onterecht een bedrag incasseert?

Je kunt een incasso altijd binnen 8 weken terugboeken (storneren) zonder opgave van reden. Een onterechte incasso kun je tot 13 maanden terug laten terugboeken via de procedure ‘Melding Onterechte Incasso.’ Je kunt ook nog andere maatregelen nemen, zoals een bepaald bedrijf blokkeren, een ingeplande incasso vooraf weigeren of een goedkeuringslijst gebruiken.

Goedkeuringslijst

Bedrijven die niet op jouw goedkeuringslijst staan kunnen niet incasseren. De lijst moet je dus actief beheren en bijwerken, anders loop je het risico dat rekeningen niet betaald worden. Je moet deze lijst zelf aanvragen bij je bank. Je bank geeft je dan een overzicht van alle bedrijven die de voorgaande 13 maanden een incasso op je rekening hebben uitgevoerd. Gebruik deze lijst tijdens het maken van je goedkeuringslijst.

Meer over betalen per automatische incasso

Gebruikstips_incassomaatregelenNW

5
Spoedoverboekingen

Snel een bedrag overboeken

Vanaf april 2019 worden 7 banken (ASN Bank, ABN Amro, ING, Knab, Rabobank, RegioBank en SNS) geleidelijk aangesloten op Instant Payments. Je kunt dan 24 uur per dag, 7 dagen per week overboekingen doen waarbij de Eurobetaling vrijwel direct op de rekening van de ontvanger staat.

In de zomer van 2019 moeten alle betalingen tussen deze banken direct verwerkt worden. Tot die tijd of als je geld overboekt naar een andere bank, kan een spoedoverboeking nodig zijn. Met een spoedoverboeking staat het geld binnen 2 uur op de andere rekening, mits de overboeking op tijd is aangeleverd. 

Overboeking naar dezelfde bank

Kijk eerst of de ontvanger zijn rekening bij dezelfde bank heeft. Betalingen binnen dezelfde bank worden direct overgeboekt, ook in het weekend en tijdens feestdagen

Overboeking naar een andere bank

Let bij een overboeking naar een andere bank op de aanlevertijden van je eigen bank. Een overboeking voor onderstaand tijdstip wordt nog dezelfde dag verwerkt:

  • ABN Amro: 14.30 uur.
  • ASN Bank, Knab, RegioBank, SNS Bank en Triodos Bank: 15.30 uur.
  • ING: 15.00 uur.
  • Rabobank: 15.00 uur.

Meer over snel geld overboeken.

Gebruikstips_spoedoverboeking

6
Banken en jouw privacy betaalgegevens

Het is belangrijk dat een bank verantwoordelijk omgaat met betaal- en klantgegevens

Een bank hoort betaal- en klantgegevens niet te delen met derden. Dit geldt ook voor informatie in niet herleidbare vorm, gebaseerd op betaal- of klantgegevens. Alleen als het noodzakelijk is voor de uitvoeringen van de plichten van een bank, zoals:

  • wettelijke verplichtingen
  • zorgplicht
  • fraudebestrijding
  • beveiliging

De bank blijft te allen tijde verantwoordelijk voor de gegevens en moet zich voor het juiste gebruik ervan kunnen verantwoorden.

Derde partijen toegang tot je betaalrekening

Door een nieuwe Europese richtlijn, PSD2, wordt het mogelijk voor derde partijen om toegang te krijgen tot je betaalrekening. Daarvoor moet je wel toestemming geven.

Gebruikstips_privacyenbetaalgegegevens

7
Rood staan op je betaalrekening

Tijdelijke oplossing

Rood staan op je betaalrekening is bedoeld als tijdelijke situatie, bijvoorbeeld als je een grote uitgave hebt of onverwachte kosten. Als je langdurig of een groot bedrag rood staat, is het vaak goedkoper om een persoonlijke lening of doorlopend krediet af te sluiten.

Vul het tekort aan

Op de meeste spaarrekeningen ontvang je minder dan 1,5% rente. Veel mensen staan rood, terwijl ze tegelijkertijd ook spaartegoed hebben, vaak zelfs bij dezelfde bank. Dit is zonde van je geld. Dus sta je rood en heb je spaargeld? Vul het tekort op je betaalrekening dan aan. 

Meer over rood staan op je betaalrekening.

Gebruikstip-Rekening - in rood

Vergelijk betaalrekeningen

Hulp nodig of vragen?

Moet je een speciaal hoesje gebruiken om je chip voor contactloos betalen af te schermen? En zijn er speciale betaalrekeningen voor kinderen?
Stel je vraag op het forum of deel je ervaring.

 

Bekijk het forum