icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Genomineerd voor Website van het Jaar |

Wij gaan ervoor. Jij ook? Stem meteen

website van het jaar 2017

Skimming

Skimmen of skimming houdt in dat je betaalgegevens van je bankpas of creditcard worden gekopieerd, bijvoorbeeld bij een betaling in een winkel of geldopname via een bank. Skimmers kunnen via een opzetstuk op een pin- of betaalautomaat de magneetstrip van de betaalpas aflezen of de gegevens via een verborgen camera achterhalen.

Door het 'nieuwe pinnen' (betalen via de chip op de bankpas) is skimming in Europa lastig geworden. Echter, criminelen kunnen de gegevens doorsturen naar iemand buiten Europa, waar nog wel met de magneetstrip betaald wordt. Steeds meer banken blokkeren bankpassen om die reden voor gebruik buiten Europa. Banken vergoeden schade door skimming vrijwel altijd. Bij vermoeden van skimming wordt de bankpas automatisch geblokkeerd. Bij blokkade kan je met je paspoort of rijbewijs geld opnemen bij een kantoorfiliaal van jouw bank, tot een nieuwe pas arriveert. Tijdens een vakantie bieden grote banken de mogelijkheid noodgeld op te nemen.

Pinpasfraude voorkomen

Let op de volgende punten die kunnen leiden tot pinpasfraude:

  • Camera - kan bijvoorbeeld geplaatst zijn in de lichtbak of in een folderbakje.
  • Toetsenlogger - over de toetsen van de automaat zit een neptoetsenbord met een chip die de toetsaanslagen registreert.
  • Invoermondje - een opzetstuk op de uitgiftegleuf of kaartlezer dat het geld ('cash trapping') of de betaalpas (card trapping') opvangt. Komt er niets uit de automaat, bel dan de bank en de politie.
  • Afkijken - de pincode wordt tijdens het invoeren afgekeken, zoals over je schouder ('shouldering'). Handlangers proberen vervolgens je bankpas te stelen.

Veilig pinnen doe je zo:

  • Houd je pincode strikt geheim en exclusief voor je betaalpas.
  • Berg je pas goed op in een afgesloten gedeelte in je jas of tas.
  • Ziet je vaste pinautomaat er anders uit? Gebruik hem niet.
  • Dek met je hand je pincode af en laat je niet afleiden. Meelezers maken zo geen kans.
  • Houd je afschrijvingen in de gaten.
  • Stel indien mogelijk een opname- en kredietlimiet in. Hoe meer je kunt 'roodstaan', des te groter de kans op meer schade.
  • Meld onterechte afschrijvingen zo snel mogelijk bij de bank. Kijk hier welk nummer je moet bellen om je pas te blokkeren als je deze kwijt bent.

Veiligheidsregels en pinpasfraude

Pinpas misbruikt? Verzamel bewijs en vraag camerabeelden op van de bank of winkel waar je hebt gepind. Noteer ook gegevens van getuigen en details van de situatie. Volg verder de aangegeven procedure van de bank en doe zo nodig ter plekke (ook in het buitenland) aangifte bij de politie. De bank zal hiernaar vragen voor een schadevergoeding. 

Iedereen die gebruikmaakt van een betaaldienst, is wettelijk aansprakelijk voor het naleven van de Algemene Bankvoorwaarden. Daarnaast zijn er veiligheidsregels voor veilig betalen, internetbankieren en mobiel bankieren. Als je betaalpas is gestolen, kan een dief je rekening plunderen als hij je pincode weet. Schrijf deze dus nooit op of alleen op een onherkenbare manier. Je pincode tussentijds wijzigen kan overigens alleen bij ABN Amro (via de geldautomaat).

De bank kan een schadevergoeding afwijzen als je 'grof nalatig' bent door je niet aan de veiligheidsvoorschriften van je bank te houden. Je moet bijvoorbeeld je pas goed opbergen (in een afgesloten ruimte in jas of tas), je pincode niet op een papiertje bij je pas bewaren en je pincode afschermen bij pinnen of betalen in een winkel.

Pinpasfraude in het buitenland

Ook in het buitenland zijn pinpasfraudeurs actief. Bovenstaande punten gelden uiteraard ook in het buitenland.

Tips voor een schadevergoeding

  • Claim allereerst een schadevergoeding bij de bank bij pinpasmisbruik. Check de bankvoorwaarden, beschrijf de situatie en hoe je de veiligheidsvoorschriften hebt nageleefd.
  • Geef zoveel mogelijk inzicht in de situatie, zoals op welke wijze criminelen mogelijk je pincode en pas hebben ontfutseld. Kun je geen inzicht geven, dan kan een schadevergoeding op basis hiervan worden afgewezen.
  • Kan de bank 'grove nalatigheid' niet bewijzen, dan moet hij de schade volledig vergoeden. Laat je dus niet te snel afschepen. De bank moet het verband (oorzaak/gevolg) kunnen aantonen tussen het niet naleven van een veiligheidsregel en misbruik van de pas.
  • Bekijk ook voorbeelduitspraken van het Kifid van bankklanten die succesvol bezwaar maakten tegen een afgewezen schadevergoeding door de bank: Voorbeelduitspraak.

Als je bank de schadevergoeding afwijst, moet je allereerst de interne klachtenprocedure (IKP) van je bank volgen. Vervolgens kun je terecht bij de Financiële Ombudsman en vervolgens bij de geschillencommissie van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Dreigen met het Kifid kan ook al helpen. Je kunt ook de eventuele rechtsbijstandsverzekeraar inschakelen of andere juridische hulp. Let wel, met klachten die al door een ander klachtenloket of de rechter zijn behandeld, kun je niet meer bij het Kifid terecht.

Lees ook:

Vergelijk betaalrekeningen