icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Dubbele afboeking bij pinbetaling in binnen- en buitenland

Als een winkel of tankstation in het binnen- of buitenland een betaling dubbel afboekt, wordt 1 van de 2 bedragen vaak automatisch teruggeboekt. Is dat niet het geval, neem dan contact op met de bank.

Ingrid Zuurmond

Ingrid Zuurmond , Expert Geld & Verzekering Bijgewerkt op:7 februari 2020

pinnen-met-betaalpas

Dubbele afschrijving

Heb je 2 keer betaald omdat je bij de eerste keer bijvoorbeeld dacht dat de betaling misging?

Dan los je dat het snelst op via de winkelier, ook in het buitenland. De betalingen hebben dan vaak een ander transactienummer. De winkelier kan dan één betaling teruggeven. De eigen bank kan de betaling niet ongedaan maken. Je hebt zelf in de winkel voor de extra betaling goedkeuring gegeven, ook al was dat onbedoeld.

Heb je één keer betaald en is het bedrag 2 keer afgeboekt?

Dan wordt die fout meestal automatisch hersteld. Een storing of boekingsfout bij de bank zou bijna nooit onopgemerkt blijven. Heb je na 3 werkdagen nog steeds niets terug, neem dan contact op met je bank. Als de  transactienummers hetzelfde zijn, weet je zeker dat de fout niet bij jezelf of de winkelier ligt. De bank moet het dan voor je oplossen. Als dat niet lukt, moet de bank de fout laten corrigeren door de juiste schakel in de pinketen.

Let op: de informatie die banken hierover wisselt nogal. Bovenstaande procedures gelden volgens de Betaalvereniging voor alle banken.

Tips

  • Controleer je afschriften goed, zeker bij een vakantie in het buitenland. De Consumentenbond heeft meerdere meldingen over dubbele afboekingen in buitenlandse supermarkten.
  • Controleer direct of een afboeking goed is gegaan via de mobiel bankieren-app. Maak daarbij geen gebruik van een wifinetwerk, maar van je eigen databundel.
  • Heb je 2 keer betaald en verschillen de transactienummers? Laat dit in de winkel zien. Lukt dat niet? Noteer de contactgegevens van de winkel en bewaar de kassabonnetjes.
  • Hebben 2 afboekingen hetzelfde transactienummer? Wacht 3 werkdagen of je het geld terugkrijgt. Neem anders contact op met je bank.
  • Lukt een betaling in een winkel niet? Betaal dan vanwege de bewijslast niet contant of met een andere bankpas. Betaal nogmaals met dezelfde pas of met een creditcard.

Lees ook:

Steun de Consumentenbond

De Consumentenbond doet regelmatig onderzoek naar de ontwikkelingen en kosten van betaalrekeningen. Zo helpen we jou  bij het maken van de juiste keuze. Jij kunt bijdragen door lid te worden.

Word lid