! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Dubbele afboeking bij pinbetaling in binnen- en buitenland

Als een winkel of tankstation in het binnen- of buitenland een betaling dubbel afboekt, wordt 1 van de 2 bedragen vaak automatisch teruggeboekt. Is dat niet het geval, neem dan contact op met je bank.
Ingrid Zuurmond

Ingrid Zuurmond , Expert Geld & Verzekering Bijgewerkt op: 5 oktober 2021

pinnen-met-betaalpas

Dubbele afschrijving bij het pinnen

Heb je 2 keer betaald? Bijvoorbeeld omdat je bij de 1e keer dacht dat de betaling misging?

Dan los je dat het snelst op via de winkelier, ook in het buitenland. De betalingen hebben vaak verschillende transactienummers. De winkelier kan 1 betaling teruggeven. De eigen bank kan de betaling niet ongedaan maken. Je hebt zelf in de winkel voor de extra betaling goedkeuring gegeven, ook al was dat onbedoeld.

Heb je 1 keer betaald en is het bedrag 2 keer afgeboekt?

Dan wordt die fout meestal automatisch hersteld. Een storing of boekingsfout bij de bank blijft bijna nooit onopgemerkt. Heb je na 3 werkdagen nog steeds niets terug, neem dan contact op met je bank. Als de transactienummers hetzelfde zijn, weet je zeker dat de fout niet bij jezelf of de winkelier ligt. De bank moet het dan voor je oplossen. Als dat niet lukt, moet de bank de fout laten herstellen door de juiste schakel in het proces.

Let op: de informatie die banken hierover geven, wisselt nogal. Bovenstaande procedures gelden volgens de Betaalvereniging voor alle banken.

Tips bij dubbele afboekingen

  • Controleer je afschriften goed. Zeker bij een vakantie in het buitenland. Wij hebben meerdere meldingen ontvangen over dubbele afboekingen in buitenlandse supermarkten.
  • Controleer direct of een afboeking goed is gegaan via je mobiel bankieren-app. Maak daarbij geen gebruik van een wifinetwerk, maar van je eigen databundel.
  • Heb je 2 keer betaald en verschillen de transactienummers? Laat dit in de winkel zien. Lukt dat niet? Noteer de contactgegevens van de winkel en bewaar de kassabonnetjes.
  • Hebben de 2 afboekingen hetzelfde transactienummer? Wacht 3 werkdagen of je het geld terugkrijgt. Neem anders contact op met je bank.
  • Lukt een betaling in een winkel niet? Betaal dan niet contant of met een andere bankpas, vanwege de bewijslast. Probeer nog een keer dezelfde pas of betaal met een creditcard.

Lees ook: