icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Tikkie: hoe werkt het?

Eerste indruk
|
Met Tikkie vraag je makkelijk geld terug aan familie of vrienden. Hoe werkt het en is het veilig?
Ingrid Zuurmond

Ingrid Zuurmond , Expert Geld & Verzekering Bijgewerkt op: 5 oktober 2021

Tikkie-app-eerste-indruk

Wat is Tikkie? 

Tikkie is een gratis app waarmee je betaalverzoeken verstuurt naar vrienden, familie of bekenden. Handig als je een etentje hebt voorgeschoten of geld inzamelt voor een cadeau voor een collega.

ABN AMRO

Tikkie is een initiatief van ABN AMRO. Maar je hoeft geen klant te zijn om de app te gebruiken. Je hebt wel een Nederlandse betaalrekening en een smartphone nodig. De ontvanger van het betaalverzoek hoeft Tikkie niet te hebben. Hij krijgt via WhatsApp of e-mail een link om via iDEAL te betalen.

Betaalverzoeken

Als je al mobiel bankiert is even geld overmaken naar iemand die heeft voorgeschoten net zo makkelijk. Maar het voordeel van Tikkie is dat je kunt bijhouden hoeveel je al hebt teruggekregen. Vooral als je van meer mensen geld terugkrijgt. ABN AMRO heeft dus de aparte Tikkie-app voor betaalverzoekjes. De meeste andere banken hebben binnen hun mobiel bankieren-app een zelfde soort functie. 

Hoe werkt Tikkie?

Tikkie versturen

  • Download de app als je Tikkie voor het eerst gebruikt. De eerste keer voer je je naam, telefoonnummer en rekeningnummer in. Je hebt dus een smartphone of tablet nodig waarop je de app downloadt.
  • Maak via de '+' een Tikkie aan.
  • Kies hoeveel mensen je een Tikkie wilt sturen. Dan kun je makkelijk zien of je alles terug hebt gekregen. Je kunt ook kiezen voor 'iedereen'.
  • Kies het bedrag dat je per persoon terugkrijgt. Je kunt ook degenen die een Tikkie krijgen laten bepalen hoeveel ze betalen. Bijvoorbeeld als je geld inzamelt voor een cadeau.
  • Geef aan waar je het geld voor terugvraagt.
  • Kies de manier waarop je het Tikkie wilt versturen. Meestal is dat via WhatsApp, maar het kan bijvoorbeeld ook per e-mail. 
  • Je ziet wie je Tikkie heeft betaald. Je krijgt een pushbericht als iemand betaald heeft.
  • Heeft iemand nog niet betaald? Dan kun je een Tikkie nog een keer sturen.
  • Een Tikkie mag niet hoger zijn dan €750. In totaal mag je niet meer dan €2500 terugkrijgen van iedereen samen.
  • Binnen 24 uur kun je maximaal €2500 terugvragen.
  • Je kunt een Tikkie ook intrekken, dan is de link niet meer te gebruiken.
  • Een Tikkie is 2 weken geldig.

Tikkie ontvangen en betalen

  • Om een Tikkie te ontvangen heb je de app van Tikkie niet nodig.
  • Als ontvanger heb je wel een Nederlandse betaalrekening en een mobiel telefoonnummer nodig.
  • Het betaalverzoek dat je ontvangt is een linkje. Je ontvangt dat linkje meestal via WhatsApp. Maar het kan bijvoorbeeld ook per e-mail.
  • Je betaalt via je eigen bank met iDEAL.
  • Betaal een Tikkie alleen als deze begint met: https://tikkie.me/pay/…
  • Het bedrag wordt overgeboekt naar een tussenrekening van ABN AMRO en staat binnen 5 seconden op de rekening van de verstuurder van het Tikkie. Dit geldt alleen als de banken zijn  aangesloten bij Instant Payments. Anders duurt het 1 werkdag.
  • Bij steeds meer betaalverzoeken zie je op welke naam het rekeningnummer staat van degene aan wie je betaalt. Dit is de IBAN-Naam Check. Zo weet je beter of je naar de juiste persoon overboekt. 

Veiligheid

Als je je aanmeldt voor Tikkie moet je je IBAN opgeven. Let goed op of je het juiste nummer doorgeeft. ABN AMRO controleert dit niet.

Niet bijgeschreven

Als de betaling niet wordt bijgeschreven op je rekening, moet ABN AMRO aantonen dat jouw bank het bedrag wel ontvangen heeft. Je kunt dan bij je eigen bank vragen waarom het bedrag niet is bijgeschreven. Als ABN AMRO niet kan aantonen dat je bank het bedrag ontvangen heeft, moet ABN AMRO het bedrag aan jou terugbetalen.

Veilige links

Als ontvanger van een verzoek betaal je via je eigen bank met iDEAL. De link die je ontvangt begint met 'https'. Dit betekent dat je gegevens versleuteld zijn. Een Tikkie betaalverzoekje ziet er altijd zo uit: https://tikkie.me/pay/.

Als dit niet zo is, klik er dan niet op en meld het bij Tikkie.

Misbruik

De naam en populariteit van Tikkie wordt helaas ook misbruikt door oplichters. Er zijn gevallen bekend waarbij oplichters reageren op een advertentie op Marktplaats. Ze vragen de verkoper 1 cent over te maken naar hun bankrekening en versturen de verkoper een link, zogenaamd een betaalverzoek via Tikkie. In werkelijkheid kom je op een nepsite terecht. Hier proberen ze je gegevens te achterhalen. Dit heet phishing

Let dus extra goed op als je op Marktplaats te maken krijgt met een betaalverzoek via Tikkie. Zeker als iemand vraagt om een cent over te boeken. Controleer de link die je ontvangt ook altijd goed. Een Tikkie betaalverzoek ziet er altijd zo uit: https://tikkie.me/pay/.

Gebruik persoonsgegevens

Tikkie gebruikt je gegevens niet voor andere doeleinden. Je gegevens worden bijvoorbeeld niet verkocht aan derde partijen. Tikkie maakt wel gebruik van advertentiecookies als je daar toestemming voor hebt gegeven. Dit betekent dat je gepersonaliseerde advertenties van Tikkie te zien krijgt. 

Profilering

Gebruikers van Tikkie die ook klant zijn van ABN AMRO kunnen te maken krijgen met profilering. Dat betekent dat ABN AMRO gebruik maakt van bepaalde kenmerken van klanten. Bijvoorbeeld je leeftijdscategorie en welke andere producten je hebt bij de bank. Op basis daarvan kun je gepersonaliseerde advertenties van Tikkie krijgen. Ook hiervoor moet je de cookies geaccepteerd hebben. Wil je dat niet meer? Dan kun je bezwaar maken bij ABN AMRO.

Andere toepassingen van Tikkie

Tikkie wordt niet alleen gebruikt om betaalverzoeken naar vrienden, familie en bekenden te sturen.

Je kunt het ook tegenkomen bij onder andere:

  • Doneren. Bijvoorbeeld met een QR-code op de collectebus. De donateur scant de QR-code en kiest zelf het bedrag.
  • Op locatie. Bijvoorbeeld met een QR-code op een koffieautomaat of een tijdschrift.
  • Bij cashbackacties. Met Tikkie Terug vraag je geld terug bij een actie van een winkel of bedrijf.
  • In de horeca. Met Tikkie Check betaal je de rekening in een café of restaurant via Tikkie. Bijvoorbeeld door een QR-code op je tafeltje te scannen en het tafelnummer in te vullen.

Hoe werkt betalen met een QR-code via Tikkie?

  • Een QR-code is een soort barcode die je scant met je mobiele telefoon.
  • Als je de QR-code scant, opent de betaalpagina van Tikkie.
  • Je hoeft de app van Tikkie niet te hebben.
  • Vul op de betaalpagina zelf het bedrag in, bijvoorbeeld bij een donatie. Of er staat een vooringevuld bedrag.
  • Je betaalt via je eigen bank met iDEAL.
  • Check altijd de url van de site waar je terecht komt als je een QR-code scant. Die begint altijd met tikkie.me.

Hoe werkt geld terugvragen via Tikkie Terug?

  • In de Tikkie-app vind je de lopende acties van winkels of bedrijven. Of scan de QR-code van de actie in de winkel of op de website.
  • Als je het actieproduct hebt gekocht, scan je de kassabon met de app van Tikkie.
  • Het geld dat je terugkrijgt van de actie wordt direct op je rekening gestort.
  • Je persoonsgegevens worden niet gedeeld met deze winkels of bedrijven.

Verdienmodel Tikkie

ABN AMRO verdient niet aan het gebruik van Tikkie door particulieren. De app zelf en het gebruik ervan is gratis.

Het verdienmodel zit aan de zakelijke kant. Winkels, restaurants, goede doelen en andere bedrijven betalen wel voor het gebruik van Tikkie. In de meeste gevallen moeten zij ook een zakelijke betaalrekening hebben bij ABN AMRO. Ook verdient ABN AMRO aan bedrijven die cashbackacties aanbieden via Tikkie Terug.

Schrijf je in voor onze gratis e-mails

Blijf op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren. Afmelden kan altijd.

Vergelijk betaalrekeningen