Veilig mobiel bankieren
Ingrid Zuurmond Expert betaalrekeningenBijgewerkt op:3 juni 2024
Is mobiel bankieren veilig?
Veel fraude is het gevolg van vormen van misleiding, zoals phishing en bankspoofing. Voor deze vorm van fraude maakt het vaak niet uit op welke manier je bankiert.
Criminelen hengelen dan naar persoonlijke gegevens en beveiligingscodes. Zoals inlogcodes voor internet- en mobiel bankieren. Fraudeurs gebruiken daarbij niet alleen meer e-mail, maar ook andere kanalen voor het versturen van valse berichten. Bijvoorbeeld sms, WhatsApp, Messenger, Marktplaats en Twitter.
Zorg zelf in ieder geval dat je de app veilig gebruikt door de veiligheidsvoorschriften op te volgen.
Tips voor veilig gebruik
- Download altijd de nieuwste en officiële versie van de app.
- Kies een 'slimme' pincode die niet makkelijk te raden is en houd die geheim.
- Beveilig je smartphone ook met een pincode.
- Gebruik geen open wifinetwerk in bijvoorbeeld een café, hotel of trein. Ook niet als dat beveiligd is met een wachtwoord. Onderweg mobiel bankieren kan het best via de databundel van je prepaidtegoed of telefoonabonnement.
- Log uit en sluit de sessie altijd af.
- Installeer geen illegale software.
- Verlaag het maximale bedrag dat je standaard (alleen met mobiele pincode) kunt overboeken.
Mogelijkheden bankieren via de app
Naast het checken van je saldo en het overboeken van geld bieden de meeste bankapps vaak nog meer handige mogelijkheden, zoals (de mogelijkheden verschillen per bank):
- Een incasso terugboeken.
- Je pas direct blokkeren én deblokkeren via de app. Handig als je pas kwijt of gestolen is.
- Het ‘aanzetten’ van je betaalpas voor betalen buiten Europa.
- Het aan- en uitzetten van contactloos betalen.
- Het verhogen en verlagen van de limieten voor overboekingen.
- Het verhogen en verlagen van de limieten van je betaalpas.
- Een betaalverzoek sturen. Je kunt zo bijvoorbeeld makkelijk geld terugvragen aan iemand aan wie je iets hebt voorgeschoten. ABN AMRO heeft een aparte app om betaalverzoeken te versturen: Tikkie.
- Betalen met je mobiel in winkels.
- Alerts instellen: bijvoorbeeld bij een dubbele afschrijving, een incasso of een geldopname in het buitenland
Bij de meeste banken zijn er nog altijd een paar zaken die je alleen via internetbankieren kunt regelen.
Hoe werkt mobiel bankieren?
Inloggen en overboeken met je mobiel
Mobiel bankieren is bankieren via een app op je smartphone of tablet.
Het werkt met een mobiele pincode, een vingerafdruk of gezichtherkenning (als dit met je telefoon kan). Meestal tot een bepaalde limiet. Boven die limiet kun je wel via de app betalen, maar heb je vaak een extra code nodig.
Verschil met internetbankieren
Het verschil met internetbankieren is steeds kleiner geworden. Meestal kun je tot een bepaalde limiet bedragen overboeken met één code of bijvoorbeeld vingerafdruk of gezichtsherkenning. Dit kan vaak zowel in de app als binnen de internetbankieromgeving. Boven dit bedrag heb je een vaak (maar niet altijd meer) extra verificatiecode nodig. Bijvoorbeeld via een cardreader of het scannen van een een QR-cod
Limieten overboeken
Bij sommige banken is de limiet voor overboekingen heel hoog. Je kunt bij Bunq en Knab bijvoorbeeld overboeken tot €1.000.000 met alleen een mobiele code, vingerafdruk of gezichtsherkenning.
Om de kans op fraude, zoals bankspoofing, te voorkomen is het verstandig je limiet te verlagen. Dit is vooral extra veilig als een bank ook ook een wachttijd heeft ingesteld voor het verhogen van je limiet. Een verhoging van je limiet gaat dan niet direct in, maar na 4 uur.
Let op: Bunq en Knab hebben geen wachttijd. Bunq heeft sinds 7 juni wel extra veiligheidsmaatregelen genomen.
Het is ook goed als banken een laag standaardlimiet instellen. Dan hebben klanten die zelf niets doen (de limiet aanpassen) tenminste niet een te hoog limiet. Bunq heeft bijvoorbeeld wel een hoog maximaal limiet, maar standaard is de limiet ingesteld op €5000. Maar voor het verhogen van de limiet heeft Bunq geen wachttijd.
Dit zijn de standaaardlimieten voor overboeken naar IBANs van derden, met alleen een mobiele pincode, vingerafdruk of gezichtsherkenning:
Bank | Standaardlimiet | Verlagen limiet mogelijk | Wachttijd |
ABN AMRO | €5000 | Ja | Ja |
Bunq | €5000 | Ja | Nee |
ING | €2000 | Ja | Ja |
Knab | €50.000 | Nee | Nee |
Rabobank | €2000 (zonder Rabo Scanner) | Ja | Ja |
Triodos Bank | €5000 | Ja | Ja |
Volksbank (ASN Bank, RegioBank, SNS) | €2000 | Ja | Ja |
Oude smartphone
Je hoeft niet de laatste versie van een besturingssysteem (Android of iOS) te hebben om de mobiel bankieren-app te gebruiken. Er zijn wel versies die niet meer ondersteund worden. Alle banken hebben namelijk een minimale versie die je moet hebben. Dit verschilt per bank en wordt regelmatig aangepast.
Updates
Zolang je toestel nog wel de updates van mobiel bankieren-app aankan, kun je mobiel bankieren blijven gebruiken. Met andere woorden: als de bank een versie van Android niet meer veilig vindt, kun je de app niet meer gebruiken.
Het is wel zo dat er bij oudere software meer lekken of fouten zijn. Die worden niet meer gedicht door beveiligingsupdates. Mensen die kwaad willen, kunnen hier gebruik van maken. De kans dat het misgaat, is dan nog steeds klein. Wil je het zekere voor het onzekere nemen, dan is het slim om een nieuwe(re) smartphone te kopen die veiligheidsupdates krijgt.
Nieuwste artikelen
- Artikel|Review: gratis rekening Revolut
- Artikel|Hulp bij je bankzaken