Mobiel bankieren

Ingrid Zuurmond Expert Geld & Verzekering Bijgewerkt op: 20 maart 2023

Inloggen en overboeken met je mobiel
Mobiel bankieren is bankieren via een app op je smartphone of tablet.
Het werkt met een mobiele pincode, een vingerafdruk of gezichtherkenning (als dit met je telefoon kan). Meestal tot een bepaalde limiet. Boven die limiet kun je wel via de app betalen, maar heb je een extra code nodig.
Verschil met internetbankieren
Het verschil met internetbankieren is steeds kleiner geworden. Meestal kun je tot een bepaalde limiet bedragen overboeken met één code of bijvoorbeeld vingerafdruk of gezichtsherkenning. Vaak ook binnen de internetbankieromgeving. Boven dit bedrag heb je een vaak (maar niet altijd meer) extra verificatiecode nodig. Bijvoorbeeld via een cardreader of het scannen van een een QR-code, ook in de app.
Limieten overboeken
Bij sommige banken is de limiet voor overboekingen heel hoog. Je kunt bij Bunq en Knab bijvoorbeeld overboeken tot €50.000 met alleen een mobiele code, vingerafdruk of gezichtsherkenning.
Om de kans op fraude, zoals bankspoofing, te voorkomen is het verstandig je limiet te verlagen. Dit is vooral extra veilig als een bank ook ook een wachttijd heeft ingesteld voor het verhogen van je limiet. Een verhoging van je limiet gaat dan niet direct in, maar na 4 uur.
Het is ook goed als banken een laag standaardlimiet instellen. Bunq heeft bijvoorbeeld wel een hoog maximaal limiet, maar standaard is de limiet ingesteld op €1.000.
Dit zijn de standaaardlimieten voor overboeken naar IBANs van derden, met alleen een mobiele pincode, vingerafdruk of gezichtsherkenning:
Bank | Standaardlimiet | Verlagen limiet mogelijk | Wachttijd |
ABN Amro | €5000 | Ja, van de app | Nee |
Bunq | €1.000 | Ja | Nee |
ING | €2.000 | Ja | jJa |
Knab | €50.000 | Nee | Nee |
Rabobank | €2.000 (zonder Rabo Scanner) | Ja | Nee* |
Triodos Bank | €5.000 | Ja | Ja |
Volksbank (ASN Bank, RegioBank, SNS) | €1.000 | Ja | Ja |
Rabobank gaat vanaf april 2023 een wachttijd van 4 uur invoeren voor overboekingen met de Rabo Scanner.
Veiligheid van mobiel bankieren
Is mobiel bankieren wel veilig? De Betaalvereniging houdt de cijfers van fraude in het betalingsverkeer bij. Veel fraude is het gevolg van vormen van misleiding, zoals phishing en bankspoofing. Voor deze vorm van fraude maakt het vaak niet uit op welke manier je bankiert.
Criminelen hengelen dan naar persoonlijke gegevens en beveiligingscodes. Zoals inlogcodes voor internet- en mobiel bankieren. Fraudeurs gebruiken daarbij niet alleen meer e-mail, maar ook andere kanalen voor het versturen van valse berichten. Bijvoorbeeld sms, WhatsApp, Messenger, Marktplaats en Twitter.
Zorg zelf in ieder geval dat je de app veilig gebruikt door de veiligheidsvoorschriften op te volgen.
Tips voor veilig gebruik
- Download altijd de nieuwste en officiële versie van de app.
- Kies een 'slimme' pincode die niet makkelijk te raden is en houd die geheim.
- Beveilig je smartphone ook met een pincode.
- Gebruik geen open wifinetwerk in bijvoorbeeld een café, hotel of trein. Ook niet als dat beveiligd is met een wachtwoord. Onderweg mobiel bankieren kan het best via de databundel van je prepaidtegoed of telefoonabonnement.
- Log uit en sluit de sessie altijd af.
- Installeer geen illegale software.
- Verlaag het maximale bedrag dat je (alleen met mobiele pincode) kunt overboeken.
Mogelijkheden bankieren via de app
Naast het checken van je saldo en het overboeken van geld bieden de meeste bankapps vaak nog meer handige mogelijkheden, zoals:
- Het inzien van je creditcards en spaarrekeningen.
- Een incasso terugboeken.
- Je pas direct blokkeren én deblokkeren via de app. Handig als je pas kwijt of gestolen is.
- Het ‘aanzetten’ van je betaalpas voor betalen buiten Europa.
- Het aan- en uitzetten van contactloos betalen.
- Het verhogen en verlagen van de limieten voor overboekingen.
- Het verhogen en verlagen van de limieten van je betaalpas.
- Overzicht van al je rekeningen en bepalen welk je wel en niet ziet in dat overzicht.
- Een betaalverzoek sturen (niet bij alle banken mogelijk). Je kunt zo bijvoorbeeld makkelijk geld terugvragen aan iemand aan wie je iets hebt voorgeschoten. ABN AMRO heeft een aparte app om betaalverzoeken te versturen: Tikkie. Je hoeft geen klant van ABN AMRO te zijn om Tikkie te gebruiken.
- Betalen met je mobiel in winkels (niet bij alle banken mogelijk).
- Alerts instellen: bijvoorbeeld bij een dubbele afschrijving, een incasso of een geldopname in het buitenland (niet bij alle banken mogelijk).
Bij de meeste banken zijn er nog altijd een paar zaken die je alleen via internetbankieren kunt regelen.
Oude smartphone
Je hoeft niet de laatste versie van een besturingssysteem (Android of iOS) te hebben om de mobiel bankieren-app te gebruiken. Er zijn wel versies die niet meer ondersteund worden. Alle banken hebben namelijk een minimale versie die je moet hebben. Dit verschilt per bank en wordt regelmatig aangepast.
Updates
Zolang je toestel nog wel de updates van mobiel bankieren-app aankan, kun je mobiel bankieren blijven gebruiken. Met andere woorden: als de bank een versie van Android niet meer veilig vindt, kun je de app niet meer gebruiken.
Het is wel zo dat er bij oudere software meer lekken of fouten zijn. Die worden niet meer gedicht door beveiligingsupdates. Mensen die kwaad willen, kunnen hier gebruik van maken. De kans dat het misgaat, is dan nog steeds klein. Wil je het zekere voor het onzekere nemen, dan is het slim om een nieuwe(re) smartphone te kopen die veiligheidsupdates krijgt.