icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Mobiel bankieren

Mobiel bankieren is makkelijk. Je hebt geen cardreader of scanner nodig. Maar is het wel veilig? En wat regel je allemaal via de mobiel bankieren-app?
Ingrid Zuurmond

Ingrid Zuurmond , Expert Geld & Verzekering Bijgewerkt op: 21 september 2021

Gebruikstips_spoedoverboeking

Inloggen en overboeken

Mobiel bankieren is bankieren via een app op je smartphone of tablet.

Het grote verschil met internetbankieren is de manier van inloggen en het verifiëren van bijvoorbeeld betaalopdrachten.

  • Internetbankieren: vaak in 2 stappen. De klant moet inlog- of rekeninggegevens invoeren en daarna een unieke code via een cardreader of het scannen van QR-code.
  • Mobiel bankieren: werkt met een mobiele pincode, een vingerafdruk of gezichtherkenning (als dit met je telefoon kan).

Limiet

Het maximale bedrag dat je via de mobiele app kunt overmaken, is bij de meeste banken lager dan via internetbankieren. De limiet verschilt per bank. Bij ASN Bank, RegioBank en SNS kun je maximaal €25.000 per dag overmaken. Bij ING is de standaardlimiet €5000. Deze kun je zowel naar boven als beneden aanpassen.

Bekende rekeningnummers

Daarnaast zijn er een aantal banken waar je standaard alleen geld kunt overmaken naar bekende rekeningnummers. Dat zijn nummers waar in de afgelopen periode al geld naar is overgemaakt via internetbankieren.

Deze beperkingen worden steeds minder. De limieten voor mobiele overboekingen worden hoger. Bij de meeste banken kun je instellen dat je naar alle (Nederlandse) IBAN-rekeningnummers geld overboekt met alleen een mobiele code.

Veiligheid van mobiel bankieren

Is mobiel bankieren wel veilig? De Betaalvereniging houdt de cijfers van fraude in het betalingsverkeer bij. Tot en met 2019 werd daar geen fraude met mobiel bankieren gemeld. Dit gaat wel alleen om misbruik van technische kwetsbaarheden in mobiel bankieren. Bijvoorbeeld via een virus of door het kraken van de versleuteling van de gegevens.

Phishing 

De Betaalvereniging merkt wél een toename van fraude door phishing bij internetbankieren. Daar valt phishing bij mobiel bankieren ook onder. Criminelen hengelen dan naar persoonlijke gegevens en beveiligingscodes. Zoals inlogcodes voor internet- en mobiel bankieren. Fraudeurs gebruiken daarbij niet alleen meer e-mail, maar ook andere kanalen voor het versturen van valse berichten. Bijvoorbeeld sms, WhatsApp, Messenger, Marktplaats en Twitter. 

Criminelen gebruiken voor phishing bij mobiel bankieren vaak dezelfde soort truc. Daarbij geeft het slachtoffer (onbedoeld) goedkeuring voor het koppelen van een extra app aan zijn betaalrekening. Bijvoorbeeld door het scannen van een QR-code.

Zorg zelf in ieder geval dat je veilig gebruikmaakt van de app door de veiligheidsvoorschriften op te volgen. 

Tips voor veilig gebruik

  • Download altijd de nieuwste en officiële versie van de app.
  • Kies een 'slimme' pincode die niet makkelijk te raden is en houd die geheim.
  • Beveilig je smartphone ook met een pincode.
  • Gebruik geen open wifinetwerk in bijvoorbeeld een café, hotel of trein. Ook niet als dat beveiligd is met een wachtwoord. Onderweg mobiel bankieren kan het best via de databundel van je prepaidtegoed of telefoonabonnement.
  • Log uit en sluit de sessie altijd af.
  • Installeer geen illegale software.
  • Verlaag het maximale bedrag dat je alleen met mobiele pincode kunt overboeken.

Mogelijkheden bankieren via de app

Naast het checken van je saldo en het overboeken van geld bieden de meeste bankapps vaak nog meer handige mogelijkheden, zoals:

  • Het inzien van je creditcards en spaarrekeningen.
  • Een incasso terugboeken.
  • Je pas direct blokkeren én deblokkeren via de app. Handig als je pas kwijt of gestolen is.
  • Het ‘aanzetten’ van je betaalpas voor betalen buiten Europa.
  • Het aan- en uitzetten van contactloos betalen.
  • Het verhogen en verlagen van de limieten van je betaalpas.
  • Overzicht van al je rekeningen en bepalen welk je wel en niet ziet in dat overzicht.
  • Een betaalverzoek sturen (niet bij alle banken mogelijk). Je kunt zo bijvoorbeeld makkelijk geld terugvragen aan iemand aan wie je iets hebt voorgeschoten. ABN AMRO heeft een aparte app om betaalverzoeken te versturen: Tikkie. Je hoeft geen klant van ABN AMRO te zijn om Tikkie te gebruiken.
  • Betalen in winkels (niet bij alle banken mogelijk).
  • Alerts instellen: bijvoorbeeld bij een dubbele afschrijving, een incasso of een geldopname in het buitenland (niet bij alle banken mogelijk).

Bij de meeste banken zijn er nog altijd een paar zaken die je alleen via internetbankieren kunt regelen.

Mogelijkheden per bank

Naast bovengenoemde mogelijkheden hebben banken vaak nog extra handige functies voor mobiel bankieren.

ABN AMRO

  • Acceptgiro betalen door deze te scannen.
  • Rekeningen van ING, Rabobank, ASN Bank, RegioBank en SNS toevoegen voor een volledig overzicht.

ASN Bank, SNS en RegioBank

  • Spaarpotten, saldografieken en kasboek.
  • 'Mijn budget' is een overzicht van te verwachten bij- en afschrijvingen (alleen SNS).

ING

  • De functie 'Kijk vooruit' laat geplande afboekingen en een voorspelling van bij- en afschrijvingen van de komende maand.

  • Een afschrijving delen met vrienden of familie via 'Split het bedrag'.

Knab

  • Roodstand automatisch laten vullen vanuit je spaarrekening.

  • Geld overmaken naar een 06-nummer. De ontvanger krijgt dan een sms met het verzoek zijn rekeningnummer in te vullen.

Rabobank

  • Overschrijvingen en incasso's van komende 30 dagen via 'Toekomst' en huishoudboekje.
  • Rekeningen van ING of ABN AMRO toevoegen voor een volledig overzicht.

Triodos Bank

  • Overzicht van de projecten die de bank financiert.
  • Een knop 'Schenken' waarmee je makkelijk geld kunt overboeken naar een aantal goede doelen.

Oude smartphone

Je hoeft niet de laatste versie van een besturingssysteem (Android of iOS) te hebben om de mobiel bankieren-app te gebruiken. Er zijn wel versies die niet meer ondersteund worden. Alle banken hebben namelijk een minimale versie die je moet hebben. Dit verschilt per bank en wordt regelmatig aangepast.

Updates

Zolang je toestel nog wel de updates van mobiel bankieren-app aankan, kun je mobiel bankieren blijven gebruiken. Met andere woorden: als de bank een versie van Android niet meer veilig vindt, kun je de app niet meer gebruiken.

Het is wel zo dat er bij oudere software meer lekken of fouten zijn. Die worden niet meer gedicht door beveiligingsupdates. Mensen die kwaad willen, kunnen hier gebruik van maken. De kans dat het misgaat, is dan nog steeds klein. Wil je het zekere voor het onzekere nemen, dan is het slim om een nieuwe(re) smartphone te kopen die veiligheidsupdates krijgt. 

Vond je dit artikel interessant?

Blijf per e-mail op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Ben je ingelogd op onze website en heb je de personalisatie cookies geaccepteerd? Dan combineren we je klikgedrag met je persoonlijke gegevens. Zo ontvang je e-mails die zijn afgestemd op jouw interesses. Afmelden kan altijd. Lees ook onze privacyverklaring.