! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Beleid van banken

Veel consumenten zijn ontevreden over hun bank. Ze hebben het gevoel dat ze steeds meer zelf moeten regelen via internetbankieren. Terwijl de bankkosten voor de klant wel stijgen en bankdirecteuren hoge bonussen krijgen. Hoe zit het eigenlijk met het bonus- en duurzaamheidsbeleid van een bank?

Ingrid Zuurmond

Ingrid Zuurmond , Expert Geld & Verzekering Bijgewerkt op:11 maart 2021

Artikel_eerlijkebanken

Eerlijke Bankwijzer

Sinds de economische crisis vinden veel consumenten de hoge bonussen bij banken onacceptabel. De Eerlijke Bankwijzer onderzoekt en beoordeelt het beleid van een bank op het gebied van bonussen en andere maatschappelijke thema’s. Het is belangrijk dat banken transparant zijn over hun beleid.

In de vergelijker vind je een aantal scores van de Eerlijke Bankwijzer. Je kunt de banken met een betaalrekening vergelijken op hun beleid op het gebied van onder andere:

  • bonussen;
  • wapens;
  • dierenwelzijn;
  • klimaatverandering;
  • mensenrechten;
  • natuur.

Op de website van de Eerlijke Bankwijzer vind je ook thema's, zoals landbouw, gezondheid en mijnbouw en praktijkonderzoeken.

Bonusbeleid

Een goed bonusbeleid is volgens de maatstaven van de Eerlijke Bankwijzer:

  • zeer gematigd;
  • gebaseerd op lange termijn doelstellingen;
  • gekoppeld aan factoren als werknemers- en klanttevredenheid;
  • gekoppeld aan de maatschappelijk invloed van de bank, bijvoorbeeld de sociale en milieu-impact van de investeringen van een bank.

Volgens de Eerlijke Bankwijzer zijn bonussen in de praktijk meestal gekoppeld aan:

  • kortetermijndoelstellingen;
  • factoren als financiële resultaten;
  • de prestaties van de individuele werknemer.

Geen bonus

Deze banken krijgen volgens de meest recent onderzoek naar bonussen (december 2018) van de Eerlijke Bankwijzer een 10 voor hun bonusbeleid:

  • Triodos Bank
  • de Volksbank (ASN Bank, RegioBank en SNS)

ABN Amro (5), Rabobank (3) en ING (4) krijgen van de Eerlijke Bankwijzer een onvoldoende. 

Positieve ontwikkelingen, maar ook nog veel te verbeteren

Uit de laatste beleidsupdate (oktober 2020) van de Eerlijke Bankwijzer bleek dat er positieve ontwikkelingen zijn. Maar er valt ook nog veel te verbeteren. Vooral op de thema's vrouwenrechten en belastingontwijking scoren de meeste banken nog onvoldoende. Het beleid op duurzaamheid van de grootste banken (ABN Amro, ING en Rabobank) is de afgelopen 2 jaar wel fors verbeterd.

Vrouwenrechten

Van de banken met een betaalrekening schieten ABN Amro, ING, Rabobank en Triodos Bank tekort in hun beleid op het gebied van vrouwrechten. Het gaat specifiek om:

  • Het aanpakken van discriminatie van vrouwen bij bedrijven waarin de banken investeren. 
  • Het bevorderen van vrouwenparticipatie in de top van bedrijven. 
  • Het dichten van de loonkloof tussen mannen en vrouwen.

Belastingontduiking

Van de bank met een betaalrekening hebben ABN Amro, ING en Rabobank nog onvoldoende beleid om belastingontwijking tegen te gaan. Zij vragen de bedrijven die zij financieren bijvoorbeeld niet om openheid over hun belastingbetalingen. 

Wapens, dierenwelzijn en mensenrechten

Er zijn ook nog steeds grote verschillen tussen beleid en praktijk. Op wapens, dierenwelzijn en mensenrechten score de meeste banken op papier wel goed, maar in de praktijk minder. De Eerlijke Bankwijzer voert daarom ook regelmatig praktijkonderzoeken uit.

Steun de Consumentenbond

De Consumentenbond doet regelmatig onderzoek naar de ontwikkelingen en kosten van betaalrekeningen. Zo helpen we jou  bij het maken van de juiste keuze. Jij kunt bijdragen door lid te worden.

Word lid

Lees verder