! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Internetbankieren

Internetbankieren verschilt van bank tot bank. Bij de ene bank kun je alerts instellen en een digitaal huishoudboekje bijhouden, terwijl dat bij de andere bank niet kan. Je kunt ook niet bij elke bank even lang je oude rekeningoverzichten inzien. 
Ingrid Zuurmond

Ingrid Zuurmond , Expert Geld & Verzekering Bijgewerkt op: 30 september 2021

Internetbankieren versus mobiel bankieren

Wie zijn bankzaken online regelt, kan dat op 2 manieren doen:

  • Via een browser (bijvoorbeeld Internet Explorer, Firefox, Chrome of Safari) op je laptop, desktop, smartphone of tablet: dit wordt meestal internetbankieren genoemd.
  • Via een app op je smartphone of tablet: dit wordt meestal mobiel bankieren genoemd.

Het belangrijkste verschil tussen internetbankieren en mobiel bankieren is de manier van inloggen en het bevestigen van betaalopdrachten.

Om te internetbankieren heb je bij de meeste banken een bankpaslezer of digipas nodig. Dit is een apparaatje dat codes genereert, zodat je bijvoorbeeld een betaling kunt doen. Bij internetbankieren gaat betalen (en soms inloggen) altijd in 2 stappen: de klant moet zijn inlog- of rekeninggegevens invoeren en daarna een unieke code. ING gebruikte TAN-codes, maar stopt daar in 2020 definitief mee. Klanten die al mobiel bankieren kunnen hun betaalopdrachten met de mobiel bankieren-app bevestigen. Klanten die geen mobiele telefoon hebben,hebben in 2019 of 2020 een ING Scanner gekregen.

Mobiel bankieren werkt met 1 stap: een mobiele pincode en bij sommige banken met vingerafdruk en/of gezichtherkenning. Het bedrag dat je kunt overmaken via de app is vaak lager dan bij internetbankieren.

Grenzen vervagen

Bij veel banken vervagen de grenzen tussen internetbankieren en mobiel bankieren steeds meer. Je kunt bijvoorbeeld ook inloggen en betalen met je mobiele pincode in plaats van met de paslezer. Of je betaalopdrachten via internetbankieren bevestigen met de mobiel bankieren-app. Bij Knab kun je binnenkort alleen nog maar de app gebruiken om  te betalen via internetbankieren.

  Hoe kun je betaalopdrachten bevestigen binnen internetbankieren?
ABN Amro  Cardreader, mobiel pincode, bevestigen via mobiel bankieren-app
ASN Bank Cardreader, scannen QR-code met de mobiel bankieren-app
ING Bevestigen via mobiel bankieren-app, ING Scanner 
Knab Scannen QR-code met de mobiel bankieren-app. Knab stopt met de cardreader.
Rabobank Cardreader, mobiele pincode
RegioBank en SNS Cardreader, scannen QR-code met de mobiel bankieren-app
Triodos Bank Cardreader, scannen QR-code met de mobiel bankieren-app

Alleen via internetbankieren

Sommige zaken kun je bij de meeste banken niet via de mobiel bankieren-app regelen, maar alleen via internetbankieren. Voorbeelden zijn:

  • Een aantal incassomaatregelen, zoals het instellen van een incassoblokkade en het melden van een onterechte incasso.
  • Geld overboeken in vreemde valuta, behalve bij Bunq (heeft alleen een app, via Transferwise) en Rabobank.
  • Bankafschriften downloaden, behalve bij ABN Amro, Bunq (heeft alleen een app) en Rabobank.

Mogelijkheden internetbankieren per bank

Terugzien, terugzoeken en downloaden

Hoe ver je kunt terugzoeken en kijken in je af- en bijschrijvingen verschilt per bank. Dit geldt ook voor het downloaden van je bankafschriften.

  Terugzien Terugzoeken Downloaden
ABN Amro 18 maanden 18 maanden 10 jaar
ASN Bank 2 jaar 2 jaar 2 jaar
ING 9 jaar 9 jaar 7 jaar
Knab* 2 jaar 2 jaar 2 jaar
Rabobank 15 maanden 7 jaar 15 maanden
RegioBank en SNS 2 jaar 2 jaar 2 jaar
Triodos Bank 1 jaar vanaf 2002 vanaf 2002

Andere financiële producten inzien en beheren

Alleen bij de grote banken kun je andere financiële produten zoals verzekeringen en hypotheken inzien.

Creditcardgegevens inzien

Bij ABN Amro, ING, Knab en Rabobank zie je de creditcardgegevens en -transacties ook terug als je internetbankiert.

Hogere limieten

Met internetbankieren kun je soms hogere bedragen overmaken dan met mobiel bankieren. Het limiet verschilt per bank. Maak je niet zo vaak hoge bedragen over? Verlaag dan je limiet. Dit kan bij de meeste banken. Bij ABN Amro is het mogelijk om overboekingen naar het buitenland uit te zetten.

Digitaal huishoudboekje

Bij Rabobank, RegioBank en SNS kun je een digitaal huishoudboekje bijhouden binnen internetbankieren. Bij deze banken kun je het huishoudboekje ook via de app inzien. ASN Bank heeft juist alleen in de mobiel bankieren-app een kasboekje. ABN Amro heeft een aparte app, de Grip App

Alerts

Alerts zijn berichten (een e-mail, sms of pushbericht via de app) die de bank stuurt. Bijvoorbeeld als je rood staat, als er een bepaald bedrag wordt bij- of afgeschreven of als er gepind is in het buitenland. Of je alerts kunt ontvangen en welke dat zijn, verschilt per bank. Alleen bij Triodos Bank kun je helemaal geen alerts ontvangen. 

Lees hoe banken scoren in ons jaarlijkse panelonderzoek

Veiligheid internetbankieren

Internetbankieren is behoorlijk veilig. Het is wel belangrijk dat je je aan de veiligheidsvoorschriften houdt. Je loopt dan niet het risico om voor de schade op te draaien als je slachtoffer wordt van fraude. Lees onze tips om veilig online te bankieren.

Nieuwste artikelen