icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Internetbankieren

Internetbankieren verschilt van bank tot bank. Bij de ene bank kun je alerts instellen en een digitaal huishoudboekje bijhouden, terwijl dat bij de andere bank niet kan. Je kunt ook niet bij elke bank even lang je oude rekeningoverzichten inzien. 

Ingrid Zuurmond

Ingrid Zuurmond , Expert Geld & Verzekering Bijgewerkt op:23 oktober 2018

Artikel_internetbankierenvanbanktotbank

Internetbankieren versus mobiel bankieren

Wie zijn bankzaken online regelt, kan dat op 2 manieren doen:

  • Via een browser (bijvoorbeeld Internet Explorer, Firefox, Chrome of Safari) op je laptop, dekstop, smartphone of tablet: dit wordt meestal internetbankieren genoemd.
  • Via een app op je smartphone of tablet: dit wordt meestal mobiel bankieren genoemd.

Het belangrijkste verschil tussen internetbankieren en mobiel bankieren is de manier van inloggen en het bevestigen van betaalopdrachten.

Om te internetbankieren heb je bij de meeste banken een bankpaslezer of digipas nodig. Dit is een apparaatje dat codes genereert, zodat je bijvoorbeeld een betaling kunt doen. Bij internetbankieren gaat betalen (en soms inloggen) altijd in 2 stappen, ook wel tweestapsauthenticatie genoemd. De klant moet zijn inlog- of rekeninggegevens invoeren en daarna een unieke code. ING werkt nu nog met met TAN-codes in plaats van een bankpaslezer, maar stapt in 2018 over op het bevestigen van betaalopdrachten met de mobiel bankieren-app.

Mobiel bankieren werkt met 1 stap: een mobiele pincode en bij sommige banken met vingerafdruk en/of gezichtherkenning (als dit met je telefoon kan). Tegenover dit lagere beveiligingsniveau staat dat de mogelijkheden beperkter zijn. Zo is het bedrag dat je kunt overmaken via de app lager.

Grenzen vervagen

Bij veel banken vervagen de grenzen tussen internetbankieren en mobiel bankieren steeds meer. Bij ABN Amro en Rabobank kun je bijvoorbeeld ook inloggen en betalen met je mobiele pincode in plaats van met de paslezer. Klanten van ABN Amro, Knab en Rabobank kunnen hun betaalopdrachten via internetbankieren ook bevestigen met de mobiel bankieren-app. Bij deze banken kunnen klanten nog wel kiezen tussen bevestigen met paslezer of mobiel bankieren-app. Rabobank noemt bankieren via de browser (bijvoorbeeld Internet Explorer, Chrome of Safari) ook geen 'Internetbankieren' meer, maar 'Online Bankieren'. De oude internetbankieromgeving ziet er voortaan hetzelfde uit als de mobiel bankieren-app. 

 Hoe kun je betaalopdrachten bevestigen binnen internetbankieren?
ABN Amro Cardreader, mobiel pincode, bevestigen via mobiel bankieren-app
ASN BankCardreader, gebruikersnaam/wachtwoord
INGTAN-codes (tot eind 2018), bevestigen via mobiel bankieren-app
KnabCardreader, bevestigen via mobiel bankieren-app
RabobankCardreader, mobiele pincode
RegioBank en SNSCardreader, gebruikersnaam/wachtwoord
Triodos BankCardreader

Alleen via internetbankieren

Sommige zaken kun je bij de meeste banken niet via de mobielen bankieren-app regelen, maar alleen via internetbankieren. Voorbeelden zijn:

Mogelijkheden internetbankieren per bank

Hoe ver je kunt terugzoeken en- kijken in je af- en bijschrijvingen verschilt per bank. Dit geldt ook voor het downloaden van je bankafschriften.

Hoe ver kun je terugzien, terugzoeken en downloaden?

 TerugzienTerugzoekenDownloaden
ABN Amro18 maanden18 maanden10 jaar
ASN Bank2 jaar2 jaar2 jaar
ING9 jaar9 jaar7 jaar
Knabvanaf startvanaf startvanaf start
Rabobank15 maanden7 jaar15 maanden
RegioBank en SNS2 jaar2 jaar2 jaar
Triodos Bankvanaf 2002vanaf 2002vanaf 2002

Het inzien en beheren van andere financiële producten (zoals verzekeringen en hypotheken) is alleen mogelijk bij de grote banken.

Heb je ook een creditcard van je bank? Bij ABN Amro, ING, Knab en Rabobank zie je de creditcardgegevens en -transacties ook terug als je internetbankiert.

Met internetbankieren kun je hogere bedragen overmaken dan met mobiel bankieren. Het limiet verschilt per bank en varieert van €25.000 (ASN Bank, RegioBank en SNS) tot wel €250.000 (ABN Amro, Knab en Rabobank). Maak je zulke bedragen niet vaak over? Verlaag dan je limiet. Dit kan bij de meeste banken. Bij ABN Amro is het mogelijk om overboekingen naar het buitenland uit te zetten.

Een digitaal huishoudboekje bijhouden binnen internetbankieren kan bij Knab, Rabobank, RegioBank en SNS. Bij deze banken, behalve Rabobank, is het huishoudboekje ook via de app in te zien. ASN Bank heeft juist alleen in de mobiel bankieren-app een kasboekje. ABN Amro heeft een apart app, de Grip App

Lees hoe de banken scoren in het jaarlijkse panelonderzoek.

Alerts

Alerts zijn berichten (een e-mail, sms of pushbericht via de app) die de bank stuurt als je bijvoorbeeld rood staat, als er een bepaald bedrag wordt bij- of afgeschreven of als er gepind is in het buitenland. Of je alerts kunt ontvangen en welke dat zijn, verschilt per bank.

De belangrijkste alerts per bank:

  • ABN Amro (per sms of e-mail via internetbankieren): saldo onder een bepaald bedrag (roodstand), bij- of afschrijving van een bepaald rekeningnummer of boven een bepaald bedrag.
  • ABN Amro (pushbericht via app): saldo onder een bepaald bedrag (roodstand), bij- of afschrijving boven een bepaald bedrag en aankonding van een incasso.
  • ASN Bank (per sms of e-mail): saldo onder een bepaald bedrag (roodstand), bij- of afschrijving van een bepaald rekeningnummer of boven een bepaald bedrag, aankondiging van een incasso.
  • Bunq (pushbericht): saldo onder een bepaald bedrag (roodstand), bij elke afschrijving of geldopname en aankondiging van een incasso.
  • ING (internetbankieren): saldo onder een bepaald bedrag (roodstand), te weinig saldo voor afschrijving van creditcard en hypotheek, geld over aan het einde van de maand.
  • ING (mobiel bankieren): aankondiging incasso, melding als je buiten Europa bent en je betaalpas staat niet ingesteld op Werelddekking.
  • Knab (sms, e-mail en pushberichten): saldo onder een bepaald bedrag (roodstand), bij- of afschrijving boven een bepaald bedrag en aankonding van een incasso, 2 keer hetzelfde bedrag gepind, gepind in het buitenland, mislukte geplande of periodieke overboeking.
  • Rabobank (sms, e-mail en  pushberichten): saldo onder een bepaald bedrag (roodstand), bij- of afschrijving van een bepaald rekeningnummer of boven een bepaald bedrag, aankonding van een incasso, onvoldoende saldo na incasso.
  • RegioBank en SNS (per sms of e-mail): saldo onder een bepaald bedrag (roodstand), bij- of afschrijving van een bepaald rekeningnummer of boven een bepaald bedrag, aankondiging van een incasso.
  • Triodos Bank: geen alerts mogelijk.

Veiligheid internetbankieren

Internetbankieren is behoorlijk veilig. Het is wel belangrijk dat je je aan de veiligheidsvoorschriften houdt, dan loop je niet het risico om voor de schade op te draaien, als je slachtoffer wordt van fraude. Ook geven we nog meer tips om veilig onine te bankieren

Lees ook: