icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Internetbankieren

Internetbankieren verschilt van bank tot bank. Bij de ene bank kun je alerts instellen en een digitaal huishoudboekje bijhouden. Bij andere banken niet. Je kunt ook niet bij elke bank even lang je oude rekeningoverzichten inzien. 
Ingrid Zuurmond

Ingrid Zuurmond , Expert Geld & Verzekering Bijgewerkt op: 30 september 2021

Artikel_internetbankierenvanbanktotbank

Internetbankieren versus mobiel bankieren

Als je je bankzaken online regelt, kun je dat op 2 manieren doen:

  • Via een browser (bijvoorbeeld Internet Explorer, Firefox, Chrome of Safari) op je laptop, desktop, smartphone of tablet. Dit noemen we internetbankieren.
  • Via een app op je smartphone of tablet. Dit noemen we mobiel bankieren.

De belangrijkste verschillen tussen internetbankieren en mobiel bankieren zijn de manier van inloggen en het bevestigen van betaalopdrachten.

Inloggen en bevestigen internetbankieren

Om te internetbankieren heb je bij de meeste banken een bankpaslezer of digipas nodig. Dit is een apparaatje dat codes genereert, zodat je bijvoorbeeld een betaling kunt doen. Bij internetbankieren gaat betalen (en soms inloggen) altijd in 2 stappen:

  1. De klant voert inlog- of rekeninggegevens in.
  2. De klant voert een unieke code in.

ING gebruikte TAN-codes, maar stopte daar in 2020 definitief mee. ING-klanten die al mobiel bankieren, bevestigen hun betaalopdrachten met de mobiel bankieren-app. Klanten die geen mobiele telefoon hebben, kregen in 2019 of 2020 een ING Scanner.

Inloggen en bevestigen mobiel bankieren

Mobiel bankieren werkt met 1 stap. Dit is een mobiele pincode en bij sommige banken met vingerafdruk en/of gezichtherkenning. Het bedrag dat je kunt overmaken via de app is vaak lager dan bij internetbankieren.

Grenzen vervagen

Bij veel banken vervagen de grenzen tussen internetbankieren en mobiel bankieren steeds meer. Je kunt bijvoorbeeld ook inloggen en betalen met je mobiele pincode in plaats van met de paslezer. Of je betaalopdrachten via internetbankieren bevestigen met de mobiel bankieren-app. Bij Knab kun je binnenkort alleen nog maar de app gebruiken om te betalen via internetbankieren.

 

Hoe kun je betaalopdrachten bevestigen binnen internetbankieren?

ABN AMRO Cardreader, mobiele pincode en bevestigen via mobiel bankieren-app.
ASN Bank Cardreader en scannen QR-code met de mobiel bankieren-app.
ING Bevestigen via mobiel bankieren-app en ING Scanner.
Knab Scannen QR-code met de mobiel bankieren-app. Knab stopt met de cardreader.
Rabobank Cardreader en mobiele pincode.
RegioBank en SNS Cardreader en scannen QR-code met de mobiel bankieren-app.
Triodos Bank Cardreader en scannen QR-code met de mobiel bankieren-app.

Alleen via internetbankieren

Sommige zaken kun je bij de meeste banken niet via de mobiel bankieren-app regelen, maar alleen via internetbankieren.

Bijvoorbeeld:

  • Een aantal incassomaatregelen. Zoals het instellen van een incassoblokkade en het melden van een onterechte incasso.
  • Geld overboeken in vreemde valuta. Behalve bij Rabobank en Bunq (heeft alleen een app, via Transferwise).
  • Bankafschriften downloaden. Behalve bij Rabobank, ABN AMRO en Bunq (heeft alleen een app).

Mogelijkheden internetbankieren per bank

Terugzien, terugzoeken en downloaden

Het verschilt per bank hoe ver je kunt terugzoeken en kijken in je af- en bijschrijvingen. Dit geldt ook voor het downloaden van je bankafschriften.

 

Terugzien

Terugzoeken

Downloaden

ABN AMRO 18 maanden 18 maanden 10 jaar
ASN Bank 2 jaar 2 jaar 2 jaar
ING 9 jaar 9 jaar 7 jaar
Knab* 2 jaar 2 jaar 2 jaar
Rabobank 15 maanden 7 jaar 15 maanden
RegioBank en SNS 2 jaar 2 jaar 2 jaar
Triodos Bank 1 jaar vanaf 2002 vanaf 2002

Andere financiële producten inzien en beheren

Alleen bij de grote banken kun je andere financiële producten zoals verzekeringen en hypotheken inzien.

Creditcardgegevens inzien

Bij ABN AMRO, ING, Knab en Rabobank zie je de creditcardgegevens en -transacties ook terug als je internetbankiert.

Hogere limieten

Met internetbankieren kun je soms hogere bedragen overmaken dan met mobiel bankieren. De limiet verschilt per bank. Maak je niet zo vaak hoge bedragen over, verlaag dan je limiet. Dit kan bij de meeste banken. Bij ABN AMRO is het mogelijk om overboekingen naar het buitenland uit te zetten.

Digitaal huishoudboekje

Bij Rabobank, RegioBank en SNS kun je een digitaal huishoudboekje bijhouden binnen internetbankieren. Bij deze banken kun je het huishoudboekje ook via de app inzien. ASN Bank heeft juist alleen in de mobiel bankieren-app een kasboekje. ABN AMRO heeft een aparte app hiervoor, de Grip App

Alerts

Alerts zijn berichten die de bank stuurt, bijvoorbeeld een e-mail, sms of pushbericht via de app. Deze worden verstuurd als je rood staat, er een bepaald bedrag wordt bij- of afgeschreven of als er gepind is in het buitenland. Het verschilt per bank of en welke alerts je kunt ontvangen. Alleen bij Triodos Bank kun je geen alerts ontvangen. 

Lees hoe banken scoren in ons jaarlijkse panelonderzoek

Veiligheid internetbankieren

Internetbankieren is redelijk veilig. Het is wel belangrijk dat je je aan de veiligheidsvoorschriften houdt. Je loopt dan niet het risico om voor de schade op te draaien als je slachtoffer wordt van fraude. Lees onze tips om veilig online te bankieren.

Vond je dit artikel interessant?

Blijf per e-mail op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Ben je ingelogd op onze website en heb je de personalisatie cookies geaccepteerd? Dan combineren we je klikgedrag met je persoonlijke gegevens. Zo ontvang je e-mails die zijn afgestemd op jouw interesses. Afmelden kan altijd. Lees ook onze privacyverklaring.