icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Ga naar hoofdinhoud

Internetbankieren

Internetbankieren verschilt van bank tot bank. Bij de ene bank kun je alerts instellen en een digitaal huishoudboekje bijhouden. Bij andere banken niet. Je kunt ook niet bij elke bank even lang je oude rekeningoverzichten inzien. 
ingrid zuurmond 2

Ingrid Zuurmond , Expert Geld & Verzekering Bijgewerkt op: 20 maart 2023

Artikel_internetbankierenvanbanktotbank

Internetbankieren versus mobiel bankieren

Als je je bankzaken online regelt, kun je dat op 2 manieren doen:

  • Via een browser (bijvoorbeeld Firefox, Chrome of Safari) op je laptop, desktop, smartphone of tablet. Dit noemen we internetbankieren.
  • Via een app op je smartphone of tablet. Dit noemen we mobiel bankieren. 

Inloggen en bevestigen internetbankieren

Om te internetbankieren heb je meestal een bankpaslezer of digipas nodig. Dit is een apparaatje dat codes genereert, zodat je bijvoorbeeld een betaling kunt doen. Bij internetbankieren gaat betalen (en soms inloggen) in 2 stappen:

  1. De klant voert inlog- of rekeninggegevens in.
  2. De klant voert een unieke code in.

Het verschil met mobiel bankieren wordt steeds kleiner. Ook voor inloggen bij internetbankieren is niet altijd meer je paslezer of digipas nodig. Dit kan meestal tot een bepaalde limiet. Boven dit bedrag heb je vaak een extra verificatiecode nodig. Zowel bij internetbankieren als mobiel bankieren.

Veel banken gebruiken de mobiel bankieren-app ook als inlogmiddel voor internetbankieren. Je scant dan meestal een QR-code met je bankapp om een betaalopdracht te bevestigen.

Bij Knab kan dit alleen nog maar met de app. Knab-klanten kunnen dus niet internetbankieren zonder app.  Ook ABN Amro en ASN Bank stoppen met hun apparaatje. ABN Amro heeft nog geen alternatief voor klaten die de app niet hebben of willen gebruiken. ASN Bank wel. Bunq heeft alleen een app en geen internetbankieren. 

 

Hoe bevestig je betaalopdrachten binnen internetbankieren?

ABN AMRO Cardreader* of mobiel bankieren-app.
ING Bevestigen via mobiel bankieren-app of ING Scanner (voor klanten zonder smartphone).
Knab Scannen QR-code met de mobiel bankieren-app. 
Rabobank Cardreader, scannen QR-code met de mobiel bankieren-app of mobiele pincode.
Triodos Bank Cardreader en scannen QR-code met de mobiel bankieren-app.

Volksbank (ASN Bank, RegioBank en SNS)

Digipas*, scannen QR-code met mobiel bankieren-app of browsercode

* ABN Amro gaat stoppen met de cardreader. Tot eind 2023 kun je er in ieder geval nog gebruik van maken. Bevestigen kan daarna alleen nog met de mobiel bankieren-app. De bank onderzoekt nog of er een alternatief komt voor klanten zonder smartphone.

* ASN Bank gaat stoppen met de digipas. Klanten die geen smartphone hebben of wille, kunnen gebruikmaken van de browsercode.

Alleen via internetbankieren

Sommige zaken kun je niet via de mobiel bankieren-app regelen, maar alleen via internetbankieren. Dit verschilt wel per bank.

Bijvoorbeeld:

  • Een aantal incassomaatregelen. Zoals het instellen van een incassoblokkade en het melden van een onterechte incasso.
  • Geld overboeken in vreemde valuta. Behalve bij ING, Rabobank en Bunq (heeft alleen een app, via Transferwise).
  • Bankafschriften downloaden. Behalve bij Rabobank, ABN AMRO en Bunq (heeft alleen een app).

Limieten overboeken

Hoge limieten

Met internetbankieren kun je hoge bedragen overmaken. De limiet verschilt per bank. 

Om de kans op fraude, zoals bankspoofing, te voorkomen is het verstandig je limiet te verlagen. Dit is vooral extra veilig als een bank ook ook een wachttijd heeft ingesteld voor het verhogen van je limiet. Een verhoging van je limiet gaat dan niet direct in, maar na 4 uur. Het is ook goed als banken een laag standaardlimiet instellen. 

Dit zijn de standaardlimieten voor overboeken naar IBANs van derden. Met een extra verificatiecode, via een cardreader of  ander middel:

Bank   Standaardlimiet   Aanpasbaar en wachttijd
ABN Amro   €250.000   Niet aanpasbaar
ING   €5.000   Ja, wachttijd van 4 uur
Knab   €50.000   Niet aanpasbaar
Rabobank   €5.000*   Ja, wachttijd*
Triodos Bank   €5000   Ja, wachttijd van 4 uur
Volksbank (ASN Bank, RegioBank, SNS)   €1.000   Ja, wachttijd van 4 uur

*Vanaf april 2023

Spaarslot

ABN Amro introduceerde eind vorig jaar een spaarslot. Zet je dit slot aan? Dan moet je 24 uur wachten tot je spaargeld kan overmaken je betaalrekening. Met zo’n slot voorkom je dat oplichters je overhalen spaargeld over te boeken.

Veel consumenten hebben een spaarrekening bij dezelfde bank als hun betaalrekening. En de limiet voor overboekingen tussen je eigen rekeningen bij een bank is meestal hoog. Al je spaargeld staat dus zo op je betaalrekening. En, afhankelijk van je limiet, dus ook zo op de rekening van de oplichter.

Klanten van andere banken dan de ABN Amro maken het oplichters een stuk lastiger door hun spaargeld bij een andere (spaar)bank te stallen.

Mogelijkheden internetbankieren per bank

Terugzien, terugzoeken en downloaden

Het verschilt per bank hoe ver je kunt terugzoeken en kijken in je af- en bijschrijvingen. Dit geldt ook voor het downloaden van je bankafschriften.

 

Terugzien

Terugzoeken

Downloaden

ABN AMRO 18 maanden 18 maanden 10 jaar
ASN Bank 2 jaar 2 jaar 2 jaar
ING 9 jaar 9 jaar 7 jaar
Knab* 2 jaar 2 jaar 2 jaar
Rabobank 15 maanden 7 jaar 15 maanden
RegioBank en SNS 2 jaar 2 jaar 2 jaar
Triodos Bank 1 jaar vanaf 2002 vanaf 2002

Digitaal huishoudboekje

Bij Rabobank, RegioBank en SNS kun je een digitaal huishoudboekje bijhouden binnen internetbankieren. Bij deze banken kun je het huishoudboekje ook via de app inzien. ASN Bank heeft juist alleen in de mobiel bankieren-app een kasboekje. ABN AMRO heeft een aparte app hiervoor, de Grip App

Alerts

Alerts zijn berichten die de bank stuurt. Bijvoorbeeld een e-mail, sms of pushbericht via de app. Denk bijvoorbeeld aan een bericht als:

  • Je rood staat of je saldo onder een bepaald bedrag komt.
  • Er een bij- of afschrijving boven een bepaald bedrag is gedaan.
  • Er gepind is in het buitenland.
  • Er 2 keer hetzelfde bedrag is afgeschreven.

Het verschilt per bank welke alerts je kunt ontvangen en op welke manier. Bij ABN Amro en ING ontvang je bijvoorbeeld alleen alerts via de app. Alleen bij Triodos Bank kun je helemaal geen alerts ontvangen. 

Lees hoe banken scoren in ons jaarlijkse panelonderzoek

Veiligheid internetbankieren

Wil je veilig internetbanieren, dan is het belangrijk dat je je aan de veiligheidsvoorschriften houdt. Je loopt dan niet het risico om voor de schade op te draaien als je slachtoffer wordt van fraude. Lees onze tips om veilig online te bankieren.

Schrijf je in voor onze gratis e-mails

Blijf op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren. Afmelden kan altijd.