Internetbankieren
Internetbankieren verschilt van bank tot bank. Bij de ene bank kun je alerts instellen en een digitaal huishoudboekje bijhouden, terwijl dat bij de andere bank niet kan. Je kunt ook niet bij elke bank even lang je oude rekeningoverzichten inzien.

Ingrid Zuurmond , Expert Geld & Verzekering Bijgewerkt op:29 september 2020

Internetbankieren versus mobiel bankieren
Wie zijn bankzaken online regelt, kan dat op 2 manieren doen:
- Via een browser (bijvoorbeeld Internet Explorer, Firefox, Chrome of Safari) op je laptop, dekstop, smartphone of tablet: dit wordt meestal internetbankieren genoemd.
- Via een app op je smartphone of tablet: dit wordt meestal mobiel bankieren genoemd.
Het belangrijkste verschil tussen internetbankieren en mobiel bankieren is de manier van inloggen en het bevestigen van betaalopdrachten.
Om te internetbankieren heb je bij de meeste banken een bankpaslezer of digipas nodig. Dit is een apparaatje dat codes genereert, zodat je bijvoorbeeld een betaling kunt doen. Bij internetbankieren gaat betalen (en soms inloggen) altijd in 2 stappen: de klant moet zijn inlog- of rekeninggegevens invoeren en daarna een unieke code. ING gebruikte TAN-codes, maar stopt daar in 2020 definitief mee. Klanten die al mobiel bankieren kunnen hun betaalopdrachten met de mobiel bankieren-app bevestigen. Klanten die geen mobiele telefoon hebben, krijgen in 2019 of 2020 een ING Scanner.
Mobiel bankieren werkt met 1 stap: een mobiele pincode en bij sommige banken met vingerafdruk en/of gezichtherkenning. Het bedrag dat je kunt overmaken via de app is vaak lager dan bij internetbankieren.
Grenzen vervagen
Bij veel banken vervagen de grenzen tussen internetbankieren en mobiel bankieren steeds meer. Je kunt bijvoorbeeld ook inloggen en betalen met je mobiele pincode in plaats van met de paslezer. Of je betaalopdrachten via internetbankieren bevestigen met de mobiel bankieren-app.
Hoe kun je betaalopdrachten bevestigen binnen internetbankieren? | |
ABN Amro | Cardreader, mobiel pincode, bevestigen via mobiel bankieren-app |
ASN Bank | Cardreader, scannen QR-code met de mobiel bankieren-app |
ING | TAN-codes (tot 2020), bevestigen via mobiel bankieren-app, ING Scanner (vanaf 2019) |
Knab | Cardreader, scannen QR-code met de mobiel bankieren-app |
Rabobank | Cardreader, mobiele pincode |
RegioBank en SNS | Cardreader, scannen QR-code met de mobiel bankieren-app |
Triodos Bank | Cardreader, scannen QR-code met de mobiel bankieren-app |
Alleen via internetbankieren
Sommige zaken kun je bij de meeste banken niet via de mobiel bankieren-app regelen, maar alleen via internetbankieren. Voorbeelden zijn:
- Een aantal incassomaatregelen, zoals het instellen van een incassoblokkade en het melden van een onterechte incasso.
- Geld overboeken in vreemde valuta, behalve bij Bunq (heeft alleen een app, via Transferwise) en Rabobank.
- Bankafschriften downloaden, behalve bij ABN Amro, Bunq (heeft alleen een app) en Rabobank.
Steun de Consumentenbond
De Consumentenbond doet regelmatig onderzoek naar de ontwikkelingen en kosten van betaalrekeningen. Zo helpen we jou bij het maken van de juiste keuze. Jij kunt bijdragen door lid te worden.
Mogelijkheden internetbankieren per bank
Terugzien, terugzoeken en downloaden
Hoe ver je kunt terugzoeken en kijken in je af- en bijschrijvingen verschilt per bank. Dit geldt ook voor het downloaden van je bankafschriften.
Terugzien | Terugzoeken | Downloaden | |
ABN Amro | 18 maanden | 18 maanden | 10 jaar |
ASN Bank | 2 jaar | 2 jaar | 2 jaar |
ING | 9 jaar | 9 jaar | 7 jaar |
Knab* | vanaf start | vanaf start | vanaf start |
Rabobank | 15 maanden | 7 jaar | 15 maanden |
RegioBank en SNS | 2 jaar | 2 jaar | 2 jaar |
Triodos Bank | 1 jaar | vanaf 2002 | vanaf 2002 |
*Knab: vanaf eind 2020 wordt dit beperkt tot 2 jaar
Andere financiële producten inzien en beheren
Alleen bij de grote banken kun je andere financiële produten zoals verzekeringen en hypotheken inzien.
Creditcardgegevens inzien
Bij ABN Amro, ING, Knab en Rabobank zie je de creditcardgegevens en -transacties ook terug als je internetbankiert.
Hogere limieten
Met internetbankieren kun je soms hogere bedragen overmaken dan met mobiel bankieren. Het limiet verschilt per bank. Maak je niet zo vaak hoge bedragen over? Verlaag dan je limiet. Dit kan bij de meeste banken. Bij ABN Amro is het mogelijk om overboekingen naar het buitenland uit te zetten.
Digitaal huishoudboekje
Bij Knab, Rabobank, RegioBank en SNS kun je een digitaal huishoudboekje bijhouden binnen internetbankieren. Bij deze banken kun je het huishoudboekje ook via de app inzien. ASN Bank heeft juist alleen in de mobiel bankieren-app een kasboekje. ABN Amro heeft een aparte app, de Grip App.
Alerts
Alerts zijn berichten (een e-mail, sms of pushbericht via de app) die de bank stuurt. Bijvoorbeeld als je rood staat, als er een bepaald bedrag wordt bij- of afgeschreven of als er gepind is in het buitenland. Of je alerts kunt ontvangen en welke dat zijn, verschilt per bank. Alleen bij Triodos Bank kun je helemaal geen alerts ontvangen.
Lees hoe banken scoren in ons jaarlijkse panelonderzoek
Veiligheid internetbankieren
Internetbankieren is behoorlijk veilig. Het is wel belangrijk dat je je aan de veiligheidsvoorschriften houdt. Je loopt dan niet het risico om voor de schade op te draaien als je slachtoffer wordt van fraude. Lees onze tips om veilig online te bankieren.