icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Bankieren zonder internet: hoe doe je dat?

Internetbankieren en mobiel bankieren zijn al vrij ingeburgerd. Maar hoe bankier je zonder internet? Ontdek welke banken nog overschrijvingskaarten hebben en wat ze kosten.
Ingrid Zuurmond

Ingrid Zuurmond , Expert Geld & Verzekering Bijgewerkt op: 24 juni 2022

Artikel_bankierenzonderinternet

Papieren bankafschriften

Het gebruik van papieren afschriften wordt door de meeste banken ontmoedigd. Toch kun je vaak nog wel maandelijkse papieren afschriften ontvangen.

De kosten voor het maandelijks ontvangen van papieren afschriften verschillen per bank:

  • ABN AMRO: €9 per jaar. Gratis voor klanten die geboren zijn voor 1 januari 1941.
  • ASN Bank: gratis.
  • ING OranjePakket: €15 per jaar.
  • ING Basis-, Betaal- en RoyaalPakket (niet meer te openen): gratis.
  • Rabobank DirectPakket: niet mogelijk.
  • Rabobank BasisPakket of TotaalPakket: €9,60 per. Of gratis als de rekening niet gekoppeld is aan internetbankieren.
  • Rabobank RiantPakket: gratis.
  • RegioBank: gratis.
  • SNS: gratis.
  • Triodos Bank: €24 per jaar.

Bij Bunq en Knab kun je geen papieren afschriften ontvangen.

Vaker een papieren afschrift ontvangen

Wil je meer dan 1 keer per maand papieren afschriften ontvangen? Dat kan bij deze banken (inclusief kosten per jaar):

  • ABN AMRO: €18 (tweewekelijks, gratis voor klanten die geboren zijn voor 1 januari 1941) of €36 (wekelijks).
  • ING: €21 (tweewekelijks) of €48 (wekelijks).
  • Rabobank (behalve DirectPakket): €20,40 (tweewekelijks) of €43,20 (wekelijks). 
  • RegioBank: €15 (tweewekelijks) of €33 (wekelijks).
  • SNS: €15 (tweewekelijks) of €33 (wekelijks).

Fysieke bankkantoren

ABN AMRO, ING, Rabobank, RegioBank en SNS hebben fysieke bankkantoren. Hier kun je nog langsgaan om zaken te regelen. Er zijn er wel steeds minder. 

Dagelijkse bankzaken regelen

Bij bankkantoren of servicepunten die nog open zijn, regel je vaak bepaalde 'dagelijkse bankzaken'. 

Zo kun je bij ABN AMRO op kantoor geld overboeken met hulp van een medewerker. Dit kost €16.

Bij Rabobank kun je bijvoorbeeld overschrijvingskaarten afgeven of een machtiging regelen. Je kunt ook hulp krijgen bij internetbankieren.

ING-klanten kunnen bij kantoren en servicepunten terecht voor hun dagelijkse bankzaken en hulp bij het digitaal bankieren. Een afspraak met een adviseur voor financieel advies, bijvoorbeeld voor een hypotheek, kan alleen op een kantoor. 

Contant geld ophalen

Verder kun je bij ING, Rabobank en SNS op kantoor contant geld ophalen als je betaalpas gestolen, verloren of defect is. ABN AMRO stopte begin 2021 met deze service.

Contant geld opnemen aan een balie of bestellen kan bij geen enkele bank meer. Alleen klanten van de Regiobank kunnen dit nog doen als het kantoor een kasfunctie heeft.

Rabobank stopt (als laatste bank) per 1 juli 2022 met de service Geld Express. Daarmee wordt geld aan huis bezorgd. De bank onderzoekt nog of er een vervangende, vergelijkbare, dienst komt.

Geldmaat plus assistentie

Er zijn ook steeds minder geldautomaten in bankkantoren. In de toekomst zijn die er helemaal niet meer.

Voor klanten die binnen willen pinnen en/of hulp nodig hebben is er Geldmaat plus assistentie. Winkelmedewerkers helpen dan bij geldautomaten in winkels. Deze dienst wordt in bepaalde van filialen van Bruna, Primera en The Read Shop aangeboden.

Naar de brievenbus

Overschrijvingskaarten en verzendenveloppen

Als je je overschrijvingen nog op papier doet, heb je overschrijvingskaarten en verzendenveloppen nodig. Die hebben de volgende banken:

  • ABN AMRO
  • ING
  • Rabobank
  • RegioBank
  • SNS 

Wat kan niet met een overschrijfkaart?

Toch kun je niet alles met een overschrijvingskaart regelen. ING-klanten kunnen geen periodieke overboekingen meer doen. Dit kan alleen nog via internetbankieren of via de app. Bij SNS kan dit alleen via een SNS-winkel.

Wat kosten overschrijvingskaarten en enveloppen?

  • Bij ABN AMRO betaal je €11 voor een boekje met 22 overschrijvingskaarten en €18,75 voor 25 verzendenveloppen. Dit is gratis voor klanten die geboren zijn voor 1 januari 1941.
  • Bij ING is een boekje van 20 overschrijvingskaarten €12,50 (OranjePakket) of €6,25 (BasisPakket en BetaalPakket). Maar gratis voor bestaande klanten met een RoyaalPakket. Verzendenveloppen kosten €15 (OranjePakket) of €5 (overige pakketten) voor 20 stuks. 
  • Bij de Rabobank kost een overschrijving met een overschrijvingskaart €1. Alleen met een RiantPakket is een overschrijving gratis. Enveloppen zijn voor alle pakketten gratis. Afgeven bij een bankfiliaal kan ook.
  • Voor RegioBank-klanten zijn overschrijvingskaarten €5 voor 20 stuks. De verzendenveloppen gratis. Je betaalt wel portokosten voor het versturen (vanaf 1 april 2022).
  • SNS-klanten betalen €6,50 voor 20 overschrijvingskaarten. Ook zijn er portokosten voor het versturen van de overschrijvingskaarten. Je moet daarvoor je eigen enveloppen gebruiken.

Overschrijfkaarten en/of enveloppen bestellen 

Neem contact op met je bank als je overschrijfkaarten en/of enveloppen wilt bestellen.

Internationale overschrijvingen

Papieren internationale overschrijvingen naar landen buiten het SEPA-gebied en/of in vreemde valuta zijn helemaal niet meer mogelijk. Bij ABN AMRO, RegioBank, Rabobank en SNS kun je het nog via een lokaal kantoor regelen. ING-klanten kunnen alleen via internetbankieren overboeken.

Acceptgiro's

Steeds minder bedrijven versturen nog acceptgiro's en per 1 juni 2023 zijn helemaal niet meer te gebruiken. Maar als je ze nu nog gebruikt, moet je er vaak ook extra voor betalen.

Kosten betaling met papieren acceptgiro (per post):

  • ABN AMRO: €0,50.
  • ING: €0,75 (OranjePakket) of eerste 10 per jaar gratis en daarna €0,75 (overige pakketten)
  • Rabobank: gratis (RiantPakket) of €1 (DirectPakket, BasisPakket en TotaalPakket).
  • RegioBank: gratis.
  • SNS: gratis.

Bij de andere banken is het niet mogelijk een acceptgiro per post op te sturen. Dan moet je de ontvangen acceptgiro via een overboeking betalen.

Overboeken per telefoon

Bij een aantal banken is het nog mogelijk je betalingen per telefoon te regelen. En dan bedoelen we niet via de app van de bank, maar door een telefoonnummer te bellen.

Rabofoon van de Rabobank

De Rabobank biedt met de Rabofoon de mogelijkheid:

  • Je saldo op te vragen.
  • Bij- en afschrijvingen te beluisteren.
  • Geld over te boeken tussen betaal- en spaarrekeningen.
  • Rekeningen te betalen.
  • Overschrijvingen te plannen.

De kosten zijn €0,20 per gesprek.

De Saldolijn van ING

Met de Saldolijn met betaalfunctie van ING maak je geld over. Je checkt ook je saldo en je af- en bijschrijvingen. Je betaalt voor dit telefoontje alleen de kosten van je eigen telefoonaanbieder. ING-klanten met een OranjePakket betalen €0,20 per gesprek.

Bij RegioBank, Triodos Bank en Knab is deze mogelijkheid er helemaal niet. Bij ABN AMRO alleen voor klanten met een visuele beperking.

Bankzaken door iemand anders laten regelen

Je kunt iemand machtigen voor je betaalrekening. De gemachtigde voert dan betalingen voor jou uit via internetbankieren of mobiel bankieren. Iemand die gemachtigd is, kan geen producten aanvragen of wijzigen. De rekeninghouder is verantwoordelijk voor de handelingen van de gemachtigde.

Machtig je iemand of open je met iemand een en/of-rekening die internetbankiert? Dan moet deze persoon de af- en bijschrijvingen minstens eens per 2 weken controleren. Ontvang je alleen papieren afschriften, dan moet je die binnen 2 weken na ontvangst controleren. Dit staat in de uniforme veiligheidsvoorschriften.

Betaalrekeningen vergelijken

Vergelijk betaalrekeningen op kosten van bankieren zonder internet, internetbankieren en mobiel bankieren per bank.

Hulp bij overstappen naar digitaal bankieren

Banken bieden ouderen die willen overstappen naar internet- of mobiel bankieren verschillende soorten gratis hulp:

Schrijf je in voor onze gratis e-mails

Blijf op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren. Afmelden kan altijd.