icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
De beste zorgverzekering, die wil jij toch ook? |

Vergelijk en stap over

zorgicoon-45x45px

Bankenmonitor

Hoe goed de producten en diensten van een bank ook zijn, uiteindelijk zijn het de klanten zelf die bepalen wat een bank waard is. Wij vroegen een groot internetpanel wat zij van hun bank vinden en maakten de balans op. Bankklanten zijn over het algemeen vrij positief. Toch zijn de verschillen tussen de diverse banken groot.
Ingrid Zuurmond
Ingrid Zuurmond

Expert Geld & Verzekering

Artikel_eerlijkebanken

Geen onvoldoende

RegioBank scoort het beste met een 9 op algemene tevredenheid. Dit blijkt uit ons jaarlijkse panelonderzoek onder ruim 11.000 consumenten. Vorig jaar stond de bank nog op de vierde plaats. Toen waren klanten van de ASN Bank nog het meest tevreden (9.1). ABN Amro scoort net als vorig jaar het slechtst: een 7.

Geen enkele bank krijgt gemiddeld een onvoldoende van zijn klanten. Wel is het percentage mensen dat een onvoldoende geeft bij de ene bank groter dan bij de andere. De ASN Bank, Knab, RegioBank en Triodos Bank krijgen van (bijna) niemand een onvoldoende. Bij ABN Amro en Rabobank is het percentage onvoldoendes het hoogst: 6% (ABN Amro) en 7% (Rabobank).

Deelnemers aan het onderzoek worden uitgebreid ondervraagd. Zij worden gevraagd om een oordeel geven over:

  • internetbankieren
  • mobiel bankieren app
  • kosten
  • communicatie naar de klant
  • service van de bank

Kosten

Mensen zijn het minst tevreden over de verhouding tussen de kosten van bankieren en de diensten die de bank levert. Velen vinden het onbegrijpelijk dat ze steeds meer betalen voor hun bankrekening, terwijl ze steeds meer zelf moeten doen, bijvoorbeeld via internetbankieren.

Bijna 15% is (zeer) ontevreden over het kostenplaatje. De ontevreden geluiden komen nauwelijks van klanten van de ASN Bank, Knab en RegioBank, die zijn aanzienlijk vaker (zeer) tevreden over de kosten van hun bank dan klanten van de andere banken. Vooral ABN Amro, ING en Rabobank springen er negatief uit: respectievelijk 16%, 17% en 18% van hun klanten geeft hier een onvoldoende voor.

De cijfers

  Algemeen Internet- en mobiel bankieren

Kosten

Service
RegioBank

9,0

8,6 8,0 8,5
ASN Bank 8,9 8,5 7,7 8,2
Knab 8,9 8,5 7,7 8,5
Triodos Bank 8,8 8,2 7,2 8,2
SNS 7,7 8,2 7,1 7,6
ING

7,1

8,1 6,4 7,3
Rabobank 7,1 8,0 6,3 7,2
ABN Amro 7,0 8,0 6,4 7,2

Peildatum: juli 2017

Er zijn geen beoordelingen over Bunq, omdat er onvoldoende deelnemers waren.

Lees ook waar je, naast de mening van andere klanten, nog meer op kunt letten als je een bankrekening wilt openen of vergelijk meteen de tarieven en mogelijkheden van de betaalrekeningen en -pakketten.

Nieuwste artikelen

Vergelijk betaalrekeningen