icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

De beste bank volgens consumenten

Hoe goed de producten en diensten van een bank ook zijn, uiteindelijk bepalen de klanten wat een bank waard is. Wij vragen jaarlijks aan een groot Consumentenbond Panel wat zij van hun bank vinden. Bankklanten zijn over het algemeen vrij positief. Toch zijn de verschillen tussen de banken groot.
Ingrid Zuurmond

Ingrid Zuurmond , Expert Geld & Verzekering Bijgewerkt op: 30 september 2021

Artikel_eerlijkebanken

Geen onvoldoendes

Geen enkele bank krijgt gemiddeld een onvoldoende van zijn klanten. Dit blijkt uit ons jaarlijkse panelonderzoek onder ruim 12.000 consumenten.

Wel is het percentage mensen dat een onvoldoende geeft bij de ene bank groter dan bij de andere. ASN Bank, Knab, RegioBank en Triodos Bank krijgen van (bijna) niemand een onvoldoende. Bij ABN AMRO is het percentage onvoldoendes het hoogst, namelijk 12%.

Deelnemers aan het onderzoek worden uitgebreid ondervraagd. Zij worden gevraagd om een oordeel te geven over:

  • Internetbankieren.
  • Mobiel bankieren app.
  • Kosten.
  • Communicatie naar de klant.
  • Service van de bank.

Eerste plek voor RegioBank

RegioBank scoort het beste met een 9,7 op algemene tevredenheid. Vorig jaar stond RegioBank ook al bovenaan.

ABN AMRO onderaan

ABN AMRO eindigt met een 6,7 op de laagste plek. Dat is een halve punt minder dan vorig jaar (7,2). Hierdoor staat ING niet meer onderaan zoals eerdere jaren. ING eindigt alsnog op de op 1 na laagste plek. Dit jaar krijgt de bank een 7 van ons panel. Vorig jaar was dit een 7,1.

Te hoge kosten

Mensen zijn het minst tevreden over de verhouding tussen de kosten van bankieren en de diensten die de bank levert. Velen vinden het te duur in verhouding met wat je er voor krijgt. Ook vindt het panel het onbegrijpelijk dat ze steeds meer betalen voor hun bankrekening. Terwijl ze bijna alles zelf online regelen.

Bijna 1 op de 5 ontevreden over kosten

Bijna 19% geeft het kostenplaatje een onvoldoende. De ontevreden geluiden komen nauwelijks van klanten van de ASN Bank, Knab en RegioBank. Die zijn juist vaker (zeer) tevreden over de kosten van hun bank dan klanten van de andere banken.

Vooral ABN AMRO, ING en Rabobank springen er negatief uit. Veel van hun klanten geven hier een onvoldoende voor: 36% (ABN AMRO), 32% (ING) en 27% (Rabobank). Opvallend dit jaar is dat ABN AMRO ook hier het slechtste scoort. Mogelijk heeft dit te maken met de recente prijsverhoging en de invoering van de kosten voor het opnemen van contant geld.

Overstappen

We vroegen onze panelleden ook of ze in de afgelopen 12 maanden zijn overgestapt van bank. Dat deed maar 2% van het panel.

Redenen overstap

De belangrijkste redenen voor een overstap zijn:

Voor degene die niet wilde overstappen (77%) zijn de belangrijkste redenen:

  • ‘Ik ben tevreden over mijn bank’.
  • ‘Alle banken zijn hetzelfde’.

Dan is er nog een groep die eigenlijk wel wil overstappen, maar het (nog) niet gedaan heeft. De belangrijkste redenen daarvoor zijn:

  • ‘Ik vind het te veel gedoe’.
  • ‘Ik kan niet hetzelfde nummer houden’.

Overstapservice

Overstappers kunnen de Overstapservice gebruiken. Dat deden de meeste panelleden ook. Ruim 75% vond de overstap (zeer) makkelijk verlopen. En 15% vond het niet makkelijk, maar ook niet lastig.

Cijfers bankmonitor

 

Algemeen

Internet- en mobiel bankieren

Kosten

Service

RegioBank

9,7

8,9 8 8,9

ASN Bank

9,1 8,5 7,5 8,4

Knab

8,9 8,6 7,9 8,4

Triodos Bank

8,8 8,3 6,8 8,3

SNS

8,2 8,4 7 8

Rabobank

7,3

8,2 6,2 7,3

ING

7 8,1 6 7,2

ABN Amro

6,7 8,1 5,9 6,9

Peildatum: juni 2021

Er zijn geen beoordelingen over Bunq vanwege te weinig deelnemers.

Banken vergelijken

Naast de mening van andere klanten kun je op nog meer letten als je een bankrekening wilt openen. Of vergelijk direct de kosten van betaalrekeningen en bekijk welke betaalrekening het beste bij jou past.

Vond je dit artikel interessant?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en lees elke week alles over de nieuwste tests, tips en acties. Afmelden kan via de link in de nieuwsbrief zelf.
Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over hoe wij jouw gegevens verwerken