
Ingrid Zuurmond Expert betaalrekeningenBijgewerkt op:13 november 2025
Geen enkele bank krijgt gemiddeld een onvoldoende van zijn klanten. Dit blijkt uit ons jaarlijkse panelonderzoek onder bijna 14.000 consumenten.
Wel is het percentage klanten dat een onvoldoende geeft bij de ene bank groter dan bij de andere. ASN Bank, Knab en RegioBank krijgen van (bijna) niemand een onvoldoende. Bij ING is het percentage onvoldoendes het hoogst, namelijk 9%. ABN AMRO en Rabobank volgen met 7% onvoldoendes.
Deelnemers aan het onderzoek worden uitgebreid ondervraagd. Zij worden gevraagd om een oordeel te geven over:
RegioBank scoort het beste met een 9,2 op algemene tevredenheid. RegioBank staat al sinds 2017 bovenaan, alleen in 2018 deelde de bank deze plek met ASN Bank. RegioBank wordt per 1 december ASN Bank.
Nu staat ASN Bank op de tweede plaats, met een 8,9. Gevolgd door nieuwkomer Revolut met een 8,7. Dit jaar hadden we voor het eerst genoeg panelleden met een betaalrekening bij Revolut.
ING eindigt met een 7 op de laagste plek, net als vorig jaar. ABN AMRO en Rabobank krijgen van ons panel een 7,2.
Onze panelleden zijn het minst tevreden over de kosten van hun betaalrekening. Velen vinden het onbegrijpelijk dat ze steeds meer moeten betalen, terwijl ze er niets voor terug krijgen. BIjna 40% vindt dat een betaalrekening eigenlijk gratis zou moeten zijn.
Gemiddeld geeft ruim 40% van het panel het kostenplaatje een onvoldoende. Vooral ABN AMRO, ING en Rabobank springen er negatief uit. Meer dan de helft geeft hun bank hier een onvoldoende voor: 66% (ING), 61% (Rabobank) en 61% (ABN AMRO).
De ontevredenheid over de kosten heeft mogelijk te maken met de vaak bijna jaarlijkse prijsverhogingen. In combinatie met het gevoel dat ze er niets voor terugkrijgen en juist steeds meer zelf moeten doen. Ook vinden veel panelleden de kosten te hoog in verhouding tot de lage spaarrente.
Let op: Veel klanten zijn het niet eens met de prijsstijgingen, maar banken mogen dit wel doen. Ben je het niet eens met de verhoging? Dan kun je op zoek naar naar een andere, goedkopere betaalrekening.
Let op: op dit moment zijn Nationale-Nederlanden en Revolut nog niet opgenomen in de vergelijker. Dit zal binnenkort gebeuren.
We vroegen onze panelleden ook of ze in de afgelopen 12 maanden zijn overgestapt van bank. Dat deed maar 2% van het panel.
De belangrijkste redenen voor een overstap zijn:
Voor degenen die niet wilde overstappen (79%) zijn de belangrijkste redenen:
Dan is er nog een groep die eigenlijk wel wil overstappen, maar het (nog) niet gedaan heeft (19%). De belangrijkste redenen daarvoor is dat het te veel gedoe is. En dat je rekeningnummer niet kunt houden. Sommige panelleden denken dat het geen zin heeft omdat alle banken hetzelfde zijn.
Overstappers kunnen de Overstapservice gebruiken. Dat deed 60% van de overstappers. Ruim 70% daarban vond de overstap (zeer) makkelijk verlopen. En 19% vond het niet makkelijk, maar ook niet lastig.
| Algemeen | Internet- en mobiel bankieren | Kosten | Service | |
| RegioBank (wordt per 1 december ASN Bank) | 9,2 | 8,7 | 6 | 8,6 |
| ASN Bank | 8,9 | 8,5 | 5,9 | 8,3 |
| Revolut | 8,7 | 8,3 | 8 | 8,1 |
| Knab | 8,4 | 8,4 | 6 | 8,3 |
| Triodos Bank | 8,2 | 8,3 | 5,2 | 8 |
| Bunq | 7,9 | 8 | 6,8 | 7,2 |
| Rabobank | 7,2 | 8,2 | 4,8 | 7,3 |
| ABN AMRO | 7,2 | 8,2 | 4,8 | 7,3 |
| ING | 7 | 8,2 | 4,6 | 7,3 |
Peildatum: september 2025
Let op:
Naast de mening van andere klanten kun je op nog meer letten als je een bankrekening wilt openen. Of vergelijk direct de kosten van betaalrekeningen en bekijk welke betaalrekening het beste bij jou past.