De beste bank volgens consumenten

Ingrid Zuurmond , Expert Geld & Verzekering Bijgewerkt op: 7 oktober 2022

Geen onvoldoendes
Geen enkele bank krijgt gemiddeld een onvoldoende van zijn klanten. Dit blijkt uit ons jaarlijkse panelonderzoek onder ruim 14.000 consumenten.
Wel is het percentage mensen dat een onvoldoende geeft bij de ene bank groter dan bij de andere. ASN Bank, Knab en RegioBank krijgen van (bijna) niemand een onvoldoende. Bij ABN AMRO is het percentage onvoldoendes het hoogst, namelijk 11%.
Deelnemers aan het onderzoek worden uitgebreid ondervraagd. Zij worden gevraagd om een oordeel te geven over:
- Internetbankieren
- Mobiel bankieren app
- Kosten
- Communicatie naar de klant
- Service van de bank
Eerste plek voor RegioBank
RegioBank scoort het beste met een 9,5 op algemene tevredenheid. RegioBank staat al sinds 2017 bovenaan, alleen in 2018 deelde de bank deze plek met ASN Bank.
ABN AMRO en Rabobank onderaan
ABN AMRO eindigt met een 6,7 op de laagste plek, net als vorig jaar. Rabobank krijgt van ons panel een 6,9. Dat is 0,4 punt lager dan vorig jaar. De Rabobank eindigt daardoor op de 1 na laagste plek. Opvallend is dat Rabobank als enige bank op alle punten lager scoort dan vorig jaar.
Te hoge kosten
Mensen zijn het minst tevreden over de kosten van hun betaalrekening. Velen vinden het onbegrijpelijk dat ze steeds meer moeten betalen, terwijl ze er niets voor terug krijgen. Zo'n 40% vindt dat een betaalrekening eigenlijk gratis zou moeten zijn.
Bijna 2 op de 5 ontevreden over kosten
Ruim 40% geeft het kostenplaatje een onvoldoende. Vorig jaar was dit bijna 20%. De ontevreden geluiden horen we het minst van klanten van de ASN Bank en RegioBank.
Vooral ABN AMRO, ING en Rabobank springen er negatief uit. Veel van hun klanten geven hier een onvoldoende voor: 57% (ABN AMRO), 57% (ING) en 53% (Rabobank).
Alle banken scoren een stuk slechter op dit aspect dan vorig jaar. Mogelijk heeft dit te maken met recente prijsverhogingen en de hoge inflatie in het algemeen op dit moment.
Let op: Veel klanten zijn het niet eens met de prijsstijgingen, maar banken mogen dit wel doen. Ben je het niet eens met de verhoging? Dan kun je op zoek naar naar een andere, goedkopere betaalrekening.
Overstappen
We vroegen onze panelleden ook of ze in de afgelopen 12 maanden zijn overgestapt van bank. Dat deed maar 2% van het panel.
Redenen overstap
De belangrijkste redenen voor een overstap zijn:
- 'Ik wilde naar een groene/duurzame bank’.
- 'Ik was het niet eens met het beleid van mijn vorige bank (bijvoorbeeld bonus, witwaspraktijken)’.
- 'De kosten van mijn vorige bank waren te hoog'.
Voor degenen die niet wilde overstappen (77%) zijn de belangrijkste redenen:
- ‘Ik ben tevreden over mijn bank’.
- ‘Alle banken zijn hetzelfde’.
Dan is er nog een groep die eigenlijk wel wil overstappen, maar het (nog) niet gedaan heeft (21%). De belangrijkste redenen daarvoor zijn:
- ‘Ik vind het te veel gedoe’.
- ‘Ik kan niet hetzelfde rekeningnummer houden’.
Overstapservice
Overstappers kunnen de Overstapservice gebruiken. Dat deden de meeste panelleden ook. Ruim 75% vond de overstap (zeer) makkelijk verlopen. En 16% vond het niet makkelijk, maar ook niet lastig.
Cijfers bankenmonitor
Algemeen | Internet- en mobiel bankieren | Kosten | Service | |
RegioBank | 9,5 | 8,8 | 6,5 | 8,9 |
ASN Bank | 9,1 | 8,5 | 6,5 | 8,5 |
Knab | 8,4 | 8,5 | 6,4 | 8,4 |
Triodos Bank | 8,3 | 8,1 | 5,3 | 8,2 |
SNS | 8,1 | 8,4 | 5,9 | 8,1 |
ING | 7 | 8,2 | 5,1 | 7,3 |
Rabobank | 6,9 | 8,1 | 5,3 | 7,1 |
ABN Amro | 6,7 | 8,1 | 5,1 | 7 |
Peildatum: september 2022
Er zijn geen beoordelingen over Bunq vanwege te weinig deelnemers.
Banken vergelijken
Naast de mening van andere klanten kun je op nog meer letten als je een bankrekening wilt openen. Of vergelijk direct de kosten van betaalrekeningen en bekijk welke betaalrekening het beste bij jou past.