icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Van hypotheek tot verhuisdoos |

Stap voor stap naar je nieuwe huis.

icoon nieuw huis

Overstappen van bank

Stap je over naar een andere bank? Vraag dan de Overstapservice aan bij je nieuwe bank. De Overstapservice regelt veel, maar niet alles. Wat je zelf moet regelen zetten we voor je op een rij. Sommige banken bieden wat extra hulp bij het overstappen.
Ingrid Zuurmond
Ingrid Zuurmond

Expert Geld & Verzekering

sArtikel_overstappenvanbank

De Overstapservice is een initiatief van de gezamenlijke banken in Nederland. De service regelt bepaalde zaken voor je, waardoor het overstappen van bank iets makkelijker is. Je moet wel nog een paar zaken zelf regelen.

Wat regelt de bank?

De Overstapservice zorgt 13 maanden lang voor de volgende zaken:

  • Het automatisch doorstorten van bijschrijvingen naar je nieuwe rekening.
  • Automatische incasso's die via de oude rekening liepen, worden rechtstreeks afgeschreven van de nieuwe betaalrekening.
  • Heb je een hypotheek of verzekering bij je oude bank? De rente, aflossing of premie worden dan automatisch van je nieuwe betaalrekening afgeschreven. Let er wel op dat hypotheekverstrekkers soms willen dat de hypotheekrente en verzekeringspremies worden afgeschreven van een betaalrekening die bij hen loopt.
  • Na 12 maanden krijg je een herinnering dat na 13 maanden de Overstapservice wordt beëindigd.
    Voor de termijn van 13 maanden is gekozen omdat dan alle bij- en afschrijvingen minimaal 1 keer per jaar zijn langsgekomen.

Tip: Op acceptgiro's mag je het oude rekeningnummer met pen veranderen in het nieuwe rekeningnummer.

Wat moet je zelf doen?

De Overstapservice neemt veel werk uit handen, maar lang niet alles. Dit moet je zelf doen:

  • Download via het internetbankierprogramma van je oude bank de lijst van periodieke overboekingen of vraag de bank om dit te doen als je dit niet zelf kunt. Zet de overboekingen stop en zorg dat ze voortaan lopen via de nieuwe rekening.
  • Download ook al je bij- en afschrijvingen van je oude bank als je geen papieren afschriften meer ontvangt. Handig als je iets moet terugzoeken. Je hebt namelijk geen toegang meer tot je internetbankieromgeving als je bankrekening is opgezegd.
  • Stuur je werkgever, uitkeringsinstantie, verzekeraar of andere instanties een overstapkaart. Deze krijg je van je nieuwe bank. Zo worden je inkomsten voortaan op je nieuwe rekening gestort.
  • Had je op je oude rekening incassomaatregelen getroffen? Spreek met de nieuwe bank dezelfde maatregelen af of stel ze zelf in.

De Overstapservice functioneert niet altijd vlekkeloos. Let daarom zelf altijd goed op of alles juist wordt afgehandeld.

Let op: in tegenstelling tot wat soms door banken beweerd wordt, hoef je je oude rekening niet aan te houden en hoef je er dus niet meer voor te betalen.

Overstaphulp van ASN Bank, RegioBank en SNS

De Overstaphulp van ASN Bank, RegioBank en SNS biedt wat extra hulp bij de zaken die je zelf moet regelen en dus niet door de Overstapservice geregeld worden. De Overstaphulp kun je inschakelen zodra je toegang hebt tot internetbankieren bij je nieuwe bank.

Met de Overstaphulp kun je de gegevens van je oude rekening (mits van ING, Rabobank of ABN Amro) importeren naar een 'dashboard' in de internetbankieromgeving van je nieuwe bank (ASN Bank, RegioBank of SNS). In het dashboard zie je het volgende:

  • Alle gegevens van personen en bedrijven waarnaar betalingen zijn gedaan met de oude betaalrekening. Deze kun je toevoegen aan het adresboek van de nieuwe betaalrekening.
  • Een overzicht van alle bijschrijvingen, zodat je kunt zien wie je moet informeren over het nieuwe rekeningnummer.
  • Een overzicht van alle incasso’s. Deze worden al via de Overstapservice omgezet naar je nieuwe betaalrekening.

Let op: De periode waarover je de gegevens van je oude bank downloadt, kies je zelf. Hoe lang je terug kunt verschilt per bank, maar kies in ieder geval voor minstens 13 maanden.

De Consumentenbond vindt de Overstaphulp een nuttige aanvulling op de Overstapservice, maar vindt het beter als deze niet helemaal los zou staan van de Overstapservice. Het zou handiger zijn als beide initiatieven geïntegreerd worden en ook bij alle banken mogelijk zijn.  

Digitaal overstappen 

Bij de meeste banken verloopt de aanvraag van de overstapservice  nog via papier. Nieuwe klanten van SNS kunnen de aanvraag van de Overstapservice digitaal regelen. Bij Bunq loopt de aanvraag via de app.

Hoewel de Overstapservice een gezamenlijke initiatief van de banken is, bepaalt iedere bank zelf wanneer de aanvraag gedigitaliseerd wordt. Bij ING en Knab staat het nog voor 2017 op de planning.

Nummerbehoud (nog) niet mogelijk

Zolang consumenten hun rekeningnummer niet kunnen meenemen, blijft overstappen naar een andere bank een hoop gedoe; ondanks allerlei hulpen. De Consumentebond pleit al langer voor nummerbehoud bij betaalrekeningen, zodat je gemakkelijk van bank kunt overstappen. 

De ACM onderzoekt de mogelijkheden naar een 'Europese nummerportabiliteit'. Dat houdt in dat consumenten en bedrijven een uniek nummer krijgen - zoals een telefoonnummer - om mee te betalen.

Het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB), met vertegenwoordigers van banken en belangorganisaties zoals de Consumentenbond, pleit ook voor Europese nummerportabiliteit.

Lees ook:

Vergelijk betaalrekeningen