Regels voor veilig bankieren
Ingrid Zuurmond Expert betaalrekeningenBijgewerkt op:3 juni 2024
Uniforme bankvoorwaarden
Bankklanten die zich aan 5 veiligheidsregels houden, lopen géén risico meer op te draaien voor schade bij fraude. Met deze uniforme regels voor veilig betalen, internetbankieren en mobiel bankieren is er een einde gekomen aan de wirwar van sterk wisselende, soms onredelijke voorwaarden en voorschriften van banken.
De 5 veiligheidsregels:
- Houd je beveiligingscodes geheim.
- Zorg ervoor dat je bankpas nooit door een ander gebruikt wordt.
- Zorg voor een goede beveiliging van de apparatuur die je gebruikt voor je bankzaken.
- Controleer je bankrekening.
- Meld incidenten direct aan de bank en volg aanwijzingen van de bank op.
Grof nalatig of niet?
Heb je je niet aan de 5 regels gehouden? Dan ben je niet meteen schuldig. De bank kijkt dan eerst naar de omstandigheden en bepaalt per individueel geval of er sprake is van grove nalatigheid. Een verbetering dus, want vóór de komst van de uniforme veiligheidsvoorschriften was iedereen die zich niet aan de voorwaarden en voorschriften hield, grof nalatig.
Let op: Sommige nieuwere fraude vormen van oplichting, zoals bank spoofing vallen op dit moment buiten deze veiligheidsregels. Dit komt omdat de slachtoffers zelf geld overboeken, ook wel niet-bancaire fraude genoemd.
We vinden dat het voor consumenten bijna onmogelijk is om deze doortrapte fraude te doorzien. We willen dat banken de onzekerheid bij gedupeerden wegnemen met heldere en ruimhartige vergoedingsregels.
Toch slachtoffer van bankfraude?
Laat je niet te snel beschuldigen van grof nalatig gedrag. Beschrijf hoe je de veiligheidsvoorschriften hebt nageleefd of maak aannemelijk waarom je je niet aan de veiligheidsvoorschriften hebt kunnen houden. Claim hierna een schadevergoeding bij de bank. Geef zoveel mogelijk inzicht in de situatie. Op welke wijze hebben criminelen bijvoorbeeld je pincode en pinpas gestolen? Kan je bank grove nalatigheid niet bewijzen? Dan moet de schade volledig worden vergoed.
Kom je er niet uit? Dien dan schriftelijk een klacht in bij je bank via de Interne Klachtenprocedure (IKP). Vervolgens kun je terecht bij de Financiële Ombudsman of de geschillencommissie van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Je kunt ook de eventuele rechtsbijstandsverzekeraar inschakelen of andere juridische hulp.
Let op: met klachten die al door een ander klachtenloket of de rechter zijn behandeld, kun je niet meer bij het Kifid terecht.
Bank moet gegevens oplichter verstrekken
Ben je slachtoffer van bijvoorbeeld een nepwebwinkel, Whatsappfraude of bank spoofing? Dan kun je sinds februari 2021 onder bepaalde voorwaarden ook de NAW-gegevens (naam, adres en woonplaats) van de oplichter krijgen.
Nieuwste artikelen
- Artikel|Hulp bij je bankzaken