icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Regels voor veilig bankieren

Ben je slachtoffer geworden van bankfraude? Of is je rekening leeggeroofd nadat je bankpas is gestolen? Bankklanten die zich aan 5 veiligheidsregels houden, lopen geen risico om op te draaien voor schade bij fraude.
ingrid zuurmond 2

Ingrid Zuurmond   Expert Geld & VerzekeringBijgewerkt op:27 november 2023

Artikel_bankvoorwaarden

Uniforme bankvoorwaarden

Sinds 1 januari 2014 zijn er uniforme regels voor veilig betalen, internetbankieren en mobiel bankieren. Hiermee is een einde gekomen aan de wirwar van sterk wisselende, soms onredelijke voorwaarden en voorschriften van banken. Al deze voorschriften zijn vervangen door 5 veiligheidsregels:

  1. Houd je beveiligingscodes geheim.
  2. Zorg ervoor dat je bankpas nooit door een ander gebruikt wordt.
  3. Zorg voor een goede beveiliging van de apparatuur die je gebruikt voor je bankzaken.
  4. Controleer je bankrekening.
  5. Meld incidenten direct aan de bank en volg aanwijzingen van de bank op.

Grof nalatig of niet?

Bankklanten die zich aan de 5 veiligheidsregels houden, lopen géén risico meer op te draaien voor schade bij fraude.

Heeft iemand zich niet aan de uniforme regels gehouden? Dan ben je niet meteen schuldig. De bank kijkt dan eerst naar de omstandigheden en bepaalt per individueel geval of er sprake is van grove nalatigheid. Een verbetering dus, want vóór de komst van de uniforme veiligheidsvoorschriften was iedereen die zich niet aan de voorwaarden en voorschriften hield, grof nalatig.

Let op: Sommige nieuwere fraude vormen van oplichting, zoals bank spoofing vallen op dit moment buiten deze veiligheidsregels. Dit komt omdat de slachtoffers zelf geld overboeken, ook wel niet-bancaire fraude genoemd.

We vinden dat het voor consumenten bijna onmogelijk is om deze doortrapte fraude te doorzien. We willen dat banken de onzekerheid bij gedupeerden wegnemen met heldere en ruimhartige vergoedingsregels.

Toch slachtoffer van bankfraude?

Laat je niet te snel beschuldigen van grof nalatig gedrag. Beschrijf hoe je de veiligheidsvoorschriften hebt nageleefd of maak aannemelijk waarom je je niet aan de veiligheidsvoorschriften hebt kunnen houden. Claim hierna een schadevergoeding bij de bank. Geef zoveel mogelijk inzicht in de situatie. Op welke wijze hebben criminelen bijvoorbeeld je pincode en pinpas gestolen? Kan je bank grove nalatigheid niet bewijzen? Dan moet de schade volledig worden vergoed.

Kom je er niet uit? Dien dan schriftelijk een klacht in bij je bank via de Interne Klachtenprocedure (IKP). Vervolgens kun je terecht bij de Financiële Ombudsman of de geschillencommissie van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Je kunt ook de eventuele rechtsbijstandsverzekeraar inschakelen of andere juridische hulp.

Let op: met klachten die al door een ander klachtenloket of de rechter zijn behandeld, kun je niet meer bij het Kifid terecht.

Bank moet gegevens oplichter verstrekken

Ben je slachtoffer van bijvoorbeeld een nepwebwinkelWhatsappfraude of bank spoofing? Dan kun je sinds februari 2021 onder bepaalde voorwaarden ook de NAW-gegevens (naam, adres en woonplaats) van de oplichter krijgen. 

Schrijf je in voor onze gratis e-mails

Blijf op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren. Afmelden kan altijd.