icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Bankpas kwijt of gestolen?

Is je bankpas gestolen, kwijt of ingeslikt door een geldautomaat? Meld dit zo snel mogelijk bij je bank. Of bel de Bankpassen Meldcentrale voor blokkering van je pas en het aanvragen van een nieuwe.
Ingrid Zuurmond

Ingrid Zuurmond , Expert Geld & Verzekering Bijgewerkt op: 21 september 2021

Artikel_bankpaskwijtofgestolen

Zo snel mogelijk blokkeren

Pasjesdieven kunnen een bankrekening snel leegroven. Meld je gestolen of kwijtgeraakte bankpas daarom zo snel mogelijk aan je bank. Blokkeer je pas telefonisch, via de mobiel bankieren app of internetbankieren. Tot het moment van het melden ben je namelijk verantwoordelijk voor eventueel misbruik van je pas.

Telefoonnummers voor het melden van verlies of diefstal en blokkering van je pas per bank:

Vanuit Nederland

ABN AMRO 088-226 26 26
ING 020-228 88 00
Rabobank 088-722 67 67 of je eigen Rabobank
Overige banken 0800-0313 (Bankpassen Meldcentrale)

 

Vanuit het buitenland

ABN AMRO +31 10 241 17 20
ING +31 20 228 88 00
Rabobank +31 88 722 67 67 of je eigen Rabobank
Overige banken +31 88 385 53 72 (Bankpassen Meldcentrale)

24/7 bereikbaar

De nummers zijn vaak 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar. Het is handig om dergelijke nummers in je mobiele telefoon op te slaan. Doe in geval van diefstal, verlies en fraude ook altijd aangifte bij de politie. 

Tip: bij de meeste banken kun je je betaalpas ook weer deblokkeren via de mobiel bankieren-app en internetbankieren.

Geld opnemen zonder pas

Je hoeft niet zonder geld te zitten als je pas geblokkeerd of gestolen is. In Nederland kun je bij de grote banken met een identiteitsbewijs geld opnemen bij een filiaal van je bank.

Noodgeld

In het buitenland bieden de meeste banken in dat geval de mogelijkheid om noodgeld op te nemen. Het is altijd handig om in het buitenland 2 betaalpassen mee te nemen en deze apart op te bergen, bijvoorbeeld een bankpas en een creditcard.

Eigen risico pasmisbruik

Sinds de invoering van PSD2 geldt er geen eigen risico meer bij een gestolen of verloren pas. De bank vergoedt dus de schade als je je aan de veiligheidsregels hebt gehouden.

Contactloos betalen

Met contactloos betalen kan iemand die je pas in handen heeft tot maximaal €100 betalen zonder pincode. In dat geval brengen banken ook geen eigen risico in rekening en krijg je de schade vergoed. Voor contactloze betalingen die met pincode zijn gedaan, gelden dezelfde regels als bij ‘gewone’ diefstal van een pas.

Nieuwe betaalpas

Als je je betaalpas blokkeert, kun je meteen een nieuwe aanvragen. Dit kan via de mobiel bankieren-app, internetbankieren en/of telefonisch. Bij sommige banken zijn er kosten verbonden aan een nieuwe pas.

Kosten nieuwe betaalpas bij verlies of diefstal

Bank

Kosten

ABN AMRO €7,50
ASN Bank Gratis
Bunq €9 (1 pas per jaar gratis)
ING €4,50
Knab Gratis
Rabobank €3,95
RegioBank en SNS Gratis
Triodos Bank Gratis

Limieten pinnen en betalen

Geld- en betaalautomaten hebben standaardlimieten per dag of per week. Voor betaalautomaten in winkels zijn de limieten hoger dan voor geldautomaten om geld op te nemen. Deze maximumbedragen kun je bij alle banken verlagen. Zo beperk je schade bij pasmisbruik.

Vond je dit artikel interessant?

Blijf per e-mail op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Ben je ingelogd op onze website en heb je de personalisatie cookies geaccepteerd? Dan combineren we je klikgedrag met je persoonlijke gegevens. Zo ontvang je e-mails die zijn afgestemd op jouw interesses. Afmelden kan altijd. Lees ook onze privacyverklaring.