Bankpas kwijt of gestolen?

Ingrid Zuurmond Expert betaalrekeningenBijgewerkt op:22 mei 2025
Zo snel mogelijk blokkeren
Ben je je bankpas kwijt? Dieven kunnen een bankrekening snel leegroven. Bijvoorbeeld als ze ieder al je pincode hebben afgekeken. Meld je gestolen of kwijtgeraakte bankpas daarom zo snel mogelijk aan je bank.
Blokkeer je pas telefonisch, via de mobiel bankieren app of internetbankieren. Tot het moment van het melden ben je namelijk verantwoordelijk voor misbruik van je pas.
Telefoonnummers voor het melden van verlies of diefstal en blokkering van je pas per bank:
Bankpas blokkeren vanuit Nederland | |
ABN AMRO | Via chat, het scannen van een QR-code of bellen vanuit de mobiel bankieren app. Algemeen telefoonnummer 0900-0024, buiten kantooruren 088-226 26 30 |
ASN Bank | 070-356 93 35 |
ING | 020-228 88 00 |
Rabobank | 088-722 66 00 |
SNS | 030-633 30 00 |
Triodos Bank | 030-693 65 75 |
Overige banken | 0800-03 13 (Bankpassen Meldcentrale) |
Bankpas blokkeren vanuit het buitenland | |
ABN AMRO | +31 88 226 26 30 |
ING | +31 20 228 88 00 |
Rabobank | +31 88 722 66 00 |
Overige banken | +31 88 385 53 72 (Bankpassen Meldcentrale) |
De nummers zijn vaak 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar. Het is handig om dergelijke nummers in je mobiele telefoon op te slaan. Doe in geval van diefstal, verlies en fraude ook altijd aangifte bij de politie.
Tip: bij de meeste banken kun je je betaalpas ook weer deblokkeren via de mobiel bankieren-app en internetbankieren.
Geld opnemen zonder pas
Vraag na het blokkeren van je betaalpas meteen nieuwe pas aan. Tot je een nieuwe hebt, zit je zonder betaalpas. Maak je gebruik van mobiel betalen? Dan kan je nog steeds betalen in winkels en restaurants.
- SNS-klanten kunnen met hun identitetisbewijs naar een SNS-winkel om een servicepas aan te vragen.
Sommige banken bieden ook de mogelijkheid om zonder betaalpas contant geld op te nemen:
- ABN Amro-klanten met de mobiel bankieren app kunnen bij een Geldmaat contant geld opnemen. Kies bij de Geldmaat voor 'zonder pas' en scan met je mobielen bankieren app een QR-code op de geldautomaat.
- ING-klanten kunnen geldopnemen met een cashcode. Je hebt dan wel de mobiel bankieren app nodig en het is maximaal €100.
- Rabobank klanten met mobiel betalen kunnen ook contant geld opnemen. De Geldmaat moet wel geschikt zijn voor contactloos opnemen (met telefoon, smartwatch of betaalpas).
Noodgeld
In het buitenland bieden sommige banken in dat geval de mogelijkheid om noodgeld op te nemen. Het is altijd handig om in het buitenland 2 betaalpassen mee te nemen. Bijvoorbeeld een betaalpas en een creditcard. Berg deze apart op.
Eigen risico pasmisbruik
Sinds de invoering van PSD2 geldt er geen eigen risico meer bij een gestolen of verloren pas. De bank vergoedt dus de schade als je je aan de veiligheidsregels hebt gehouden.
Contactloos betalen
Met contactloos betalen kan iemand die je pas in handen heeft tot maximaal €100 betalen zonder pincode. In dat geval brengen banken ook geen eigen risico in rekening en krijg je de schade vergoed. Voor contactloze betalingen die met pincode zijn gedaan, gelden dezelfde regels als bij ‘gewone’ diefstal van een pas.
Nieuwe betaalpas
Als je je betaalpas blokkeert, kun je meteen een nieuwe bankpas aanvragen. Dit kan via de mobiel bankieren-app, internetbankieren en/of telefonisch. Bij sommige banken zijn er kosten verbonden aan een nieuwe pas.
Kosten nieuwe betaalpas bij verlies of diefstal
Bank | Kosten |
ABN AMRO | €5,00 |
ASN Bank | €4,50 |
Bunq | €9,99 (1 pas per jaar gratis) |
ING | €4,50 |
Knab | Gratis |
Rabobank | €4,95 |
RegioBank | €4,50 |
SNS | €4,50 |
Triodos Bank | €6 |
Peildatum: mei 2025
Limieten pinnen en betalen
Geld- en betaalautomaten hebben standaardlimieten per dag of per week. Voor betaalautomaten in winkels zijn de limieten hoger dan voor geldautomaten om geld op te nemen. Deze maximumbedragen kun je bij alle banken verlagen. Zo beperk je schade bij pasmisbruik.