Nepwebwinkels
Het aantal nepwebwinkels is schrikbarend hoog. Naar schatting is minstens 1 op de 5 Nederlandse webwinkels onbetrouwbaar. Vooral Chinese nepwebwinkels nemen toe. Bespaar jezelf veel frustratie en teleurstelling. Let op deze punten om echt van nep te onderscheiden.

Bert Quist , Expert Geld & Privacy Bijgewerkt op:11 juli 2019

Let op!
Je kunt momenteel geen video's bekijken, omdat je hiervoor geen cookies hebt geaccepteerd. Wil je toch video's bekijken? Wijzig dan je cookie instellingen en accepteer de YouTube cookies.
Lijst met verdachte webwinkels
De Consumentenbond deed voor de Digitaalgids (mei 2018) onderzoek naar nepwebshops. We maakten een lijst van 2000 verdachte webshops gericht op de Nederlandse markt. Op aandringen van de Consumentenbond zijn inmiddels 850 webwinkels die op de lijst staan offline gehaald.
SIDN, de stichting die de registraties met nl-domeinnamen beheert, heeft actie ondernomen om ook de andere nepwebsites offline te halen.
Checklist nepwebwinkel herkennen
Hoe herken je zelf een nepwebshop? Met deze aandachtspunten kom je een heel eind.
Online Veiligheid
We gebruiken iedere dag internet via onze smartphone, tablet en pc. Maar ook steeds meer met andere ‘slimme’ apparaten. En we kunnen niet meer zonder. Deze afhankelijkheid zorgt ook voor risico’s. In het boek Online veiligheid zetten we alle risico’s op een rij én we leggen uit hoe je ze kunt verkleinen en voorkomen.
Online veiligheid is als boek en e-book verkrijgbaar via de Webwinkel.

Opgelicht via een nepwebwinkel, wat nu?
- Doe aangifte bij de politie. De kans dat de politie de daders pakt is klein. Maar alleen bij aangiften kan de politie de website uit de lucht laten halen om toekomstige oplichting te voorkomen.
- Probeer het geld terug te krijgen van de creditcardmaatschappij. Download het formulier dat het beste past bij jouw situatie en vul dit in. Met deze melding kunnen ook toekomstige betalingen aan deze verkoper worden geblokkeerd. American Express-houder? Bel bij vermoeden van fraude met (020) 504 8196.
- Hou de creditcardafschriften in de gaten, want soms worden creditcardgegevens misbruikt om daar later aankopen mee te doen.
- Geef deze site ook door aan de ‘registrar’. Die kan de site dan uit de lucht halen. Veel voorkomende registrars van nepsites:
PDR: +91 2267209000, abuse-contact@publicdomainregistry.com
GoDaddy: https://supportcenter.godaddy.com/AbuseReport
1API: +49 68416984x200, abuse@1api.net
Registrar.eu: (010) 448 22 97, abuse@registrar.eu
Abonneer je op de Digitaalgids Nieuwsbrief
Wil je op de hoogte blijven van het laatste computernieuws en tips ontvangen? Abonneer je dan op de gratis Digitaalgids Nieuwsbrief.
De nieuwsbrief verschijnt elke maand.

Lees ook:
- Zo kun je nepwebwinkels vermijden
- Opgelicht door een bedrijf. Wat nu?
- Professionele nepshops met elektronica
- Zelf ervaring met nepwebwinkels? Praat erover in de Consumentenbond Community
Artikelen binnen Online kopen
Alle artikelenNieuw & interessant
- 26 nov.
Terugbetaling webwinkels bij retour
Iets via internet gekocht en spijt? Je mag wettelijk de koop zonder reden binnen 14 dagen ontbinden en terugsturen. Je krijgt het geld dan binnen 14 dagen terug. Helaas overtreden webwinkels deze wet massaal. - Nieuws | 7 okt.
Klachtenstroom webwinkel Neckermann baart zorgen
Het aantal klachten over webwinkel Neckermann.com blijft toenemen. Het afgelopen jaar ontving de Consumentenbond ruim 600 klachten. Van beloftes tot beterschap van Neckermann is weinig terecht gekomen. - Test | 24 sep.
Klantenservices webwinkels slecht bereikbaar
Online shoppen: hartstikke makkelijk zolang alles goed gaat. Maar als je een probleem hebt is het vooral telefonisch vaak een crime om een medewerker te spreken te krijgen. - 22 aug.
Bedrijven overtreden op grote schaal privacywet
Veel bedrijven delen ongevraagd klantgegevens met Facebook om zo gericht te kunnen adverteren. De Consumentenbond sprak 17 bedrijven hierop aan.