icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Nepshops herkennen

Er zijn steeds meer criminele webshops die bestelde producten nooit leveren. In de paar weken dat ze bestaan maken ze veel slachtoffers. Maar liefst 1 miljoen Nederlanders werden slachtoffer van aankoopfraude in 2024 volgens het CBS. Een toename van bijna 30% in 2 jaar tijd. Daarvan is een flink deel afkomstig van malafide webshops. Met onze tips herken je de nepshop tussen de webshops.
Ronald Kamp_S

Ronald Kamp   Expert veilig internettenBijgewerkt op:30 juni 2025

Thema-mobiel-winkelen_1200x800px

Wat zijn nepwebshops?

Elke dag duiken er nieuwe nepshops op. Soms zien ze er heel professioneel uit. Na betaling kun je fluiten naar je bestelling en je geld. Om de websites zo echt mogelijk te laten lijken, gebruiken de criminelen trucs en valse zekerheden. Zoals logo's en namen van bekende partijen, nep-keurmerken en betalen via iDeal.

In de meeste gevallen komen bezoekers bij de nepwebwinkels terecht door advertenties op sociale media, vooral Facebook en Instagram.

Hele jaar actief, piek in najaar

Op elk moment van het jaar zijn er tientallen nepshops actief. Rond Black Friday en in de feestmaanden zijn het er nog meer. De meeste nepshops hebben sterk afgeprijsde producten, met een 'aanbiedingsprijs' van minder dan €100. Er zijn ook nepshops met duurdere gewilde producten. Denk aan houtkachels in de winter, barbecues in de zomer, of tickets voor een groot evenement.

Wat kun je doen om oplichting te voorkomen?

Met een klein beetje onderzoek kom je er al snel achter of een webshop te vertrouwen is:

  • Zoek reviews. Zoek naar gebruikerservaringen over de webshop. Gebruik het hele webadres tussen dubbele aanhalingstekens als zoekterm, zoals 'www.webshop.nl'. Geen of weinig ervaringen is verdacht.
  • Check de website van de politie. Check de gegevens van de verkoper bij de politie. Dat kan bij elke verkoper nuttig zijn, zelfs bij een particulier. Je kunt webadressen, IBAN’s, telefoonnummers of e-mailadressen controleren. Op de site van de politie staat ook een zwarte lijst van webwinkels die als onbetrouwbaar (malafide) zijn gekenmerkt.   
  • Check veiliginternetten.nl. Controleer op check.veiliginternetten.nl het webadres. Veel foute websites vallen door de mand bij deze check. Blijkt uit de check dat de site (mogelijk) betrouwbaar is, dan is een handmatige check nog wel zinvol. Sommige websites krijgen onterecht groen licht.
  • Blokkeer advertenties. De meeste slachtoffers van nepshops komen er terecht via advertenties op social media. Gebruik social media zoals Facebook niet via de app, maar op je telefoon in Firefox en in combinatie met een goede adblocker. Met deze tip zie je helemaal geen advertenties meer, dus ook niet van malafide webshops.

Zo herken je een nepshop

Nieuwe nepshops staan nog niet altijd op de lijst van de politie of veiliginternetten.nl. Check daarom ook altijd de volgende zaken voordat je bij een nieuwe webshop iets gaat bestellen:

Valse zekerheden van nepshops

Wees je ervan bewust dat sommige nepshops kenmerken gebruiken die vertrouwen wekken, maar waarbij dat onterecht is. Let op de volgende valse zekerheden:

Ik ben opgelicht, wat nu?

  • Doe aangifte. De kans dat de politie de daders pakt is klein. Maar alleen bij aangifte kan de politie de website uit de lucht laten halen om toekomstige oplichting te voorkomen.
  • Heb je betaald via een overboeking naar een Nederlandse rekening? Vraag de gegevens van de oplichter bij je bank op. Dan kun je tegen deze persoon een civiele procedure starten, of daar in ieder geval mee dreigen.
  • Heb je een iDeal-betaling gedaan met Stripe als betaalverwerker? Doe dan een melding via de assistent van Stripe zodat ze actie kunnen ondernemen. Bij betalingen via Stripe staat er in de omschrijving op het afschrift een getal dat begint met 0220.
  • Heb je betaald met een creditcard of met Paypal? Vraag je geld dan terug te storten en doe melding van de fraude bij het betaalsysteem. Download het juiste formulier bij je creditcardmaatschappij en vul dit in.
  • Houd ook je creditcardafschriften in de gaten. Soms worden de creditcardgegevens misbruikt om te webwinkelen op jouw kosten.
  • Een andere creatieve oplossing om je geld terug te vragen is elke dag 1 cent overmaken met de mededeling ’Je bent een oplichter. Stort mij die € .. terug die je hebt gestolen.’ Doe dit in de taal van de fraudeur als het om een buitenlands banknummer gaat. Sommige gedupeerden melden dat dit effectief was.

Blijf op de hoogte

Ontvang nieuws, acties en tips in je mailbox. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop en weet je wat je rechten zijn. Al 500.000 lezers gingen je voor.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren.

Nieuw & interessant

  • dropshipper-kwaliteit-kleding-1200x800px

    Bedonderd door een dropshipper

    Dropshippers zijn webwinkels zonder eigen voorraad. Ze laten producten rechtstreeks van de leverancier bezorgen. Meestal uit Azië. Daar zijn ze vaak niet duidelijk over en dat levert veel klachten op. Ook houden ze zich niet aan allerlei wettelijke regels.

  • Garantie bijkopen v2 1140x720

    Slechte voorlichting bij aankoop extra garantie

    Webwinkels bieden vaak extra garantie aan tijdens het koopproces. Maar ze geven daarbij geen uitleg over de bestaande wettelijke garantie. Hierdoor is voor consumenten niet duidelijk dat extra garantie vaak helemaal niet nodig is.

  • Pakket achterlaten bij deur v2
    Test

    Test problemen bij pakketbezorging

    Over pakketbezorging krijgen we regelmatig klachten. Vooral in de coronaperiode. Zijn er nu minder problemen? We vroegen het aan ruim 20.000 panelleden en analyseerden de klachten.
  • Achteraf-betalen-via-klarna-en-riverty

    Webwinkels zonder achteraf betalen

    Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is.