icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

Consumentenbond.nl

Inloggen

Vul een geldig e-mailadres in

Vul een wachtwoord in

Dropshipping: waar moet je op letten?

Je bestelt een product bij een Nederlandse webshop. Blijkt je pakketje, na weken wachten, alsnog uit het buitenland te komen. Dan heb je waarschijnlijk te maken met dropshipping. Hoe werkt dit en wat zijn je rechten?

Evelien Mansens

Evelien Mansens , Expert Wonen & Leven Gepubliceerd op:21 juni 2019

buitenlandse-verzending

Tegenwoordig werken veel webwinkels met dropshipping. Nadat een klant iets bij de webwinkel heeft besteld, plaatst de webwinkel dezelfde bestelling bij een leverancier en laat het artikel rechtstreeks door de (dropshipping)leverancier naar de consument sturen. Dropshipping is ontzettend populair bij beginnende webwinkels. Begrijpelijk, ze hoeven niet in een assortiment te investeren en lopen geen risico om met producten te blijven zitten.

Nadelen

Voor consumenten is dropshipping niet altijd gunstig:

  • De webwinkels hebben de producten die ze verkopen vaak zelf niet gezien. De kwaliteit is dus nog even afwachten.
  • Je denkt dat je bij een Nederlandse webwinkel hebt besteld en verwacht misschien een snelle levering. Maar veel dropshipping-leveranciers zitten in het buitenland, waaronder Azië. Hierdoor kan het weken of zelfs maanden duren voordat je je bestelling ontvangt. 
  • De webwinkel wil er zelf ook iets aan verdienen en zal een winstmarge bij de prijs op tellen. En die zal de kosten die de leverancier rekent voor het inpakken en verzenden, aan de klanten doorberekenen. De prijs zal dus hoger liggen dan als je het zelf direct bij een leverancier bestelt. 

Garantie

Hoe zit het met je bedenktermijn en garantie? 

  • Met het plaatsen van een bestelling sluit je een overeenkomst met de webwinkel af. De webwinkel is daardoor verantwoordelijk en zal zich aan de wettelijke retour- en garantieregels moeten houden. Je kunt dus je bestelling binnen de bedenktermijn van 14 dagen aan de webwinkel terugsturen.
  • De webshop is niet verplicht om je een Nederlands retouradres te geven. De verkoper mag een ‘gemachtigde’ aanwijzen, in dit geval de leverancier. Voor de webwinkel is dit handig: er is geen opslag van voorraad en geretourneerde bestellingen nodig. De verkoper moet het wel bij de verkoop hebben gemeld. Ook moet hij vooraf duidelijk aangeven wat de kosten zijn voor het terugsturen van de bestelling want die kunnen flink oplopen. 
  • Als er iets mis is met het artikel, moet de webwinkel het oplossen. De webwinkel mag zich niet verschuilen achter de leverancier. Dus als de (buitenlandse) leverancier geen producten retour neemt, is dat voor de webwinkel geen reden om teruggestuurde artikelen niet te accepteren. 

Tips

Een webwinkel zal niet altijd op zijn website aangeven dat zij via dropshipping werken. Soms vermelden ze wel dat ze rechtstreeks bij de leverancier bestellen om de kosten laag te houden. Maar dan is het nog niet meteen duidelijk dat het om dropshipping gaat. Waar kun je op letten voordat je gaat bestellen?

  • Vergelijk prijzen, die zijn vaak hoger dan rechtstreeks bij de leverancier. 
  • Kijk naar de productomschrijvingen en de productafbeeldingen. Er zijn veel webwinkels die met dropshipping werken en die nemen vaak allemaal de productomschrijvingen en afbeeldingen van de leverancier over. Let hierbij ook op (slechte) vertalingen. 
  • Let op de levertijden. De webwinkels hebben vaak geen controle op de levertijden en zullen daarom onduidelijke of lange(re) levertijden op hun website vermelden. 
  • Kijk altijd voordat je bestelt naar de retour- en garantievoorwaarden van de webwinkel. 

Lees ook:

Nieuw & interessant

  • Webwinkel Neckermann
    Nieuws  |  7 okt.

    Klachtenstroom webwinkel Neckermann baart zorgen

    Het aantal klachten over webwinkel Neckermann.com blijft toenemen. Het afgelopen jaar ontving de Consumentenbond ruim 600 klachten. Van beloftes tot beterschap van Neckermann is weinig terecht gekomen.
  • Callcentremedewerkers
    Test  |  24 sep.

    Klantenservices webwinkels slecht bereikbaar

    Online shoppen: hartstikke makkelijk zolang alles goed gaat. Maar als je een probleem hebt is het vooral telefonisch vaak een crime om een medewerker te spreken te krijgen.
  • 23 sep.

    Lijst onbetrouwbare webwinkels

    Begin 2018 deed de Consumentenbond onderzoek naar nepwebwinkels. Wij legden een lijst van 2000 foute webwinkels aan. Een groot aantal is offline gehaald.
  • facebook-advertenties
    22 aug.

    Bedrijven overtreden op grote schaal privacywet

    Veel bedrijven delen ongevraagd klantgegevens met Facebook om zo gericht te kunnen adverteren. De Consumentenbond sprak 17 bedrijven hierop aan.