! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Dropshipping: waar moet je op letten?

Je bestelt een product bij een Nederlandse webshop. Blijkt je pakketje, na weken wachten, alsnog uit het buitenland te komen. Dan heb je waarschijnlijk te maken met dropshipping. Hoe werkt dit en wat zijn je rechten?

Evelien Mansens

Evelien Mansens , Expert Wonen & Leven Gepubliceerd op:21 juni 2019

buitenlandse-verzending

Tegenwoordig werken veel webwinkels met dropshipping. Nadat een klant iets bij de webwinkel heeft besteld, plaatst de webwinkel dezelfde bestelling bij een leverancier en laat het artikel rechtstreeks door de (dropshipping)leverancier naar de consument sturen. Dropshipping is ontzettend populair bij beginnende webwinkels. Begrijpelijk, ze hoeven niet in een assortiment te investeren en lopen geen risico om met producten te blijven zitten.

Nadelen

Voor consumenten is dropshipping niet altijd gunstig:

  • De webwinkels hebben de producten die ze verkopen vaak zelf niet gezien. De kwaliteit is dus nog even afwachten.
  • Je denkt dat je bij een Nederlandse webwinkel hebt besteld en verwacht misschien een snelle levering. Maar veel dropshipping-leveranciers zitten in het buitenland, waaronder Azië. Het duurt dan soms weken of zelfs maanden voordat je je bestelling ontvangt. 
  • De webwinkel wil er zelf ook iets aan verdienen en zal een winstmarge bij de prijs op tellen. En die zal de kosten die de leverancier rekent voor het inpakken en verzenden, aan de klanten doorberekenen. De prijs zal dus hoger liggen dan als je het zelf direct bij een leverancier bestelt. 

Steun de Consumentenbond

De Consumentenbond doet regelmatig onderzoek naar de veiligheid, voorwaarden en ontwikkelingen rondom online kopen. Zo helpen we jou bij het maken van de juiste keuze. Jij kunt bijdragen door lid te worden.

Word lid

Garantie

Hoe zit het met je bedenktermijn en garantie

  • Met het plaatsen van een bestelling sluit je een overeenkomst met de webwinkel af. De webwinkel is daardoor verantwoordelijk en zal zich aan de wettelijke retour- en garantieregels moeten houden. Je kunt dus je bestelling binnen de bedenktermijn van 14 dagen aan de webwinkel terugsturen.
  • De webshop is niet verplicht om je een Nederlands retouradres te geven. De verkoper mag een ‘gemachtigde’ aanwijzen, in dit geval de leverancier. Voor de webwinkel is dit handig: er is geen opslag van voorraad en geretourneerde bestellingen nodig. De verkoper moet het wel bij de verkoop hebben gemeld. Ook moet hij vooraf duidelijk aangeven wat de kosten zijn voor het terugsturen van de bestelling want die kunnen flink oplopen. 
  • Als er iets mis is met het artikel, moet de webwinkel het oplossen. De webwinkel mag zich niet verschuilen achter de leverancier. Dus als de (buitenlandse) leverancier geen producten retour neemt, is dat voor de webwinkel geen reden om teruggestuurde artikelen niet te accepteren. 

Tips

Een webwinkel zal niet altijd op zijn website aangeven dat zij via dropshipping werken. Soms vermelden ze wel dat ze rechtstreeks bij de leverancier bestellen om de kosten laag te houden. Maar dan is het nog niet meteen duidelijk dat het om dropshipping gaat. Waar kun je op letten voordat je gaat bestellen?

  • Check op de website of er een KvK-nummer, telefoonnummer en retouradres is. Als er problemen zijn, wil je makkelijk contact met het bedrijf.
  • Zoek het retouradres op via maps.google.nl. Zie je een woning? Dan is het mogelijk een dropshipper. 
  • Kijk naar de productafbeeldingen. Veel webwinkels die met dropshipping werken nemen vaak de afbeeldingen van de leverancier over. Met de knop 'print screen' of 'prtscr' maak je een schermafbeelding van het product. De schermafbeelding gebruik je op images.google.nl om te zoeken waar deze afbeelding nog meer wordt gebruikt (bijvoorbeeld op AliExpress). Je kunt dan ook de prijzen vergelijken.
  • Let op (slechte) vertalingen in de productomschrijving. 
  • Bekijk op sidn.nl wanneer de website is geregistreerd. Bestaat de webshop pas een paar dagen, dan klinkt '15.000 tevreden klanten' meestal niet erg betrouwbaar. 
  • Let op de levertijden. De webwinkels hebben vaak geen controle op de levertijden. Ze zullen daarom onduidelijke of lange(re) levertijden op hun website vermelden. 
  • Kijk of je achteraf, met een creditcard of met PayPal kunt betalen. Als je creditcard een Aflevergarantie heeft, kun je bij hen soms je geld terugvragen. PayPal kent een soortgelijke service.
  • Bekijk op Klachtenkompas of er meldingen zijn over het bedrijf. 
  • Kijk altijd voordat je bestelt naar de retour- en garantievoorwaarden van de webwinkel. 

Welke webwinkels betalen terug?

Stuur je je aankoop binnen 14 dagen terug, dan krijg je je geld terug van de webwinkel. Maar uit onderzoek blijkt dat veel webwinkels zich daar niet aan houden. Bekijk de uitkomsten van het onderzoek.

Lees meer

retourzending

Lees ook:

Nieuw & interessant

  • Artikel buitenlandse webwinkels
    1 okt.

    Webwinkels: doe meer tegen bestelfraude

    Criminelen krijgen soms wachtwoorden van webwinkelklanten in handen. Daar plegen ze bestelfraude mee: zij het pakje, jij de rekening. Hoe goed beschermen webwinkels je tegen deze bestelfraude?
  • Slaapzak witch onderzoek
    Nieuws  |  11 sep.

    Waarschuwing; onveilige slaapzakjes

    Slechts 3 van 15 onderzochte slaapzakjes slaagden voor een veiligheidstest van onze Engelse collega's van Which.
  • Tablet_Phishing 1200x800
    Nieuws  |  31 aug.

    Twee nieuwe polissen tegen cybercriminaliteit

    Internetcriminaliteit is in opkomst en verzekeraars springen daar op in. Deze week kwamen er 2 mogelijkheden bij om je tegen de gevolgen van 'cybercrime' te verzekeren.
  • nutrischore-supermarkt
    25 aug.

    Goedkope huismerken

    Hoeveel kun je bij jouw supermarkt besparen met huismerken?