icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Dropshipping: waar moet je op letten?

Je bestelt een product bij een Nederlandse webshop. Blijkt je pakketje, na weken wachten, alsnog uit het buitenland te komen. Dan heb je waarschijnlijk te maken met dropshipping. Hoe werkt dit en wat zijn je rechten?

Evelien Mansens

Evelien Mansens , Expert Wonen & Leven Gepubliceerd op:21 juni 2019

buitenlandse-verzending

Tegenwoordig werken veel webwinkels met dropshipping. Nadat een klant iets bij de webwinkel heeft besteld, plaatst de webwinkel dezelfde bestelling bij een leverancier en laat het artikel rechtstreeks door de (dropshipping)leverancier naar de consument sturen. Dropshipping is ontzettend populair bij beginnende webwinkels. Begrijpelijk, ze hoeven niet in een assortiment te investeren en lopen geen risico om met producten te blijven zitten.

Nadelen

Voor consumenten is dropshipping niet altijd gunstig:

  • De webwinkels hebben de producten die ze verkopen vaak zelf niet gezien. De kwaliteit is dus nog even afwachten.
  • Je denkt dat je bij een Nederlandse webwinkel hebt besteld en verwacht misschien een snelle levering. Maar veel dropshipping-leveranciers zitten in het buitenland, waaronder Azië. Het duurt dan soms weken of zelfs maanden voordat je je bestelling ontvangt. 
  • De webwinkel wil er zelf ook iets aan verdienen en zal een winstmarge bij de prijs op tellen. En die zal de kosten die de leverancier rekent voor het inpakken en verzenden, aan de klanten doorberekenen. De prijs zal dus hoger liggen dan als je het zelf direct bij een leverancier bestelt. 

Steun de Consumentenbond

De Consumentenbond doet regelmatig onderzoek naar de veiligheid, voorwaarden en ontwikkelingen rondom online kopen. Zo helpen we jou bij het maken van de juiste keuze. Jij kunt bijdragen door lid te worden.

Word lid

Garantie

Hoe zit het met je bedenktermijn en garantie

  • Met het plaatsen van een bestelling sluit je een overeenkomst met de webwinkel af. De webwinkel is daardoor verantwoordelijk en zal zich aan de wettelijke retour- en garantieregels moeten houden. Je kunt dus je bestelling binnen de bedenktermijn van 14 dagen aan de webwinkel terugsturen.
  • De webshop is niet verplicht om je een Nederlands retouradres te geven. De verkoper mag een ‘gemachtigde’ aanwijzen, in dit geval de leverancier. Voor de webwinkel is dit handig: er is geen opslag van voorraad en geretourneerde bestellingen nodig. De verkoper moet het wel bij de verkoop hebben gemeld. Ook moet hij vooraf duidelijk aangeven wat de kosten zijn voor het terugsturen van de bestelling want die kunnen flink oplopen. 
  • Als er iets mis is met het artikel, moet de webwinkel het oplossen. De webwinkel mag zich niet verschuilen achter de leverancier. Dus als de (buitenlandse) leverancier geen producten retour neemt, is dat voor de webwinkel geen reden om teruggestuurde artikelen niet te accepteren. 

Tips

Een webwinkel zal niet altijd op zijn website aangeven dat zij via dropshipping werken. Soms vermelden ze wel dat ze rechtstreeks bij de leverancier bestellen om de kosten laag te houden. Maar dan is het nog niet meteen duidelijk dat het om dropshipping gaat. Waar kun je op letten voordat je gaat bestellen?

  • Vergelijk prijzen, die zijn vaak hoger dan rechtstreeks bij de leverancier. 
  • Kijk naar de productomschrijvingen en de productafbeeldingen. Er zijn veel webwinkels die met dropshipping werken en die nemen vaak allemaal de productomschrijvingen en afbeeldingen van de leverancier over. Let hierbij ook op (slechte) vertalingen. 
  • Let op de levertijden. De webwinkels hebben vaak geen controle op de levertijden en zullen daarom onduidelijke of lange(re) levertijden op hun website vermelden. 
  • Kijk altijd voordat je bestelt naar de retour- en garantievoorwaarden van de webwinkel. 

Welke webwinkels betalen terug?

Stuur je je aankoop binnen 14 dagen terug, dan krijg je je geld terug van de webwinkel. Maar uit onderzoek blijkt dat veel webwinkels zich daar niet aan houden. Bekijk de uitkomsten van het onderzoek.

Lees meer

retourzending

Lees ook:

Nieuw & interessant

  • Pakketbezorging
    28 apr.

    Pakketbezorging

    We kopen steeds meer online. En dus neemt ook het aantal klachten over pakketbezorging toe. Maar wat gaat er nu precies mis? We vroegen het aan ruim 10.000 panelleden en analyseerden de klachten.
  • cb19_amazon_makeupseries
    6 apr.

    Make-up sets voor kinderen

    Producten die je uit buitenlandse webwinkels koopt voldoen niet altijd aan EU veiligheidsregels. Van de 11 make-up sets voor kinderen die wij kochten waren er slechts 2 voorzien van alle verplichte informatie.
  • Amazone in Nederland
    10 mrt.

    Amazon in Nederland

    Amazon verkoopt nu in Nederland naast e-boeken ook honderden fysieke producten. Waar moet je op letten als consument voor je iets koopt?
  • Tandenbleekmiddel
    24 feb.

    Buitenlandse webshops: onveilige tandenbleekmiddelen

    Wie online shopt komt de meest veel belovende tandenbleekmiddelen tegen. Veel van deze producten blijken te veel schadelijke stoffen te bevatten.