icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Online betalen: Welke methodes zijn er?

In een webshop kun je vaak op verschillende manieren betalen. Denk aan iDEAL, PayPal en achteraf betaalmethodes zoals AfterPay en Klarna. Hoe betaal je veilig online?
ingrid zuurmond 2

Ingrid Zuurmond   Expert Geld & VerzekeringBijgewerkt op:9 november 2023

Artikel overige betaalmethoden

iDEAL

iDEAL is het meest aangeboden én gebruikte betaalmiddel in Nederland. Betalen met iDeal zegt niets over de betrouwbaarheid van de webwinkel of over de service.

Meestal betaal je vooraf. De betaling kun je niet terugdraaien. Ontvang je je pakket niet, of blijkt het om een nepshop te gaan? Dan ben je in veel gevallen je geld kwijt. 

Controleer webadres voordat je iDEAL gebruikt

Controleer het webadres van de webwinkel. Zo voorkom je dat je op een nepsite zit die de naam en het logo van een bekende partij misbruikt. Volg je de regels voor veilig bankieren, dan is iDEAL een veilig betaalmiddel.

Achteraf met iDEAL betalen

Achteraf betalen via iDEAL kan ook. Je betaalt dat de nota die je achteraf, meestal per e-mail, krijgt. . 

Creditcard

Creditcards worden veel gebruikt voor online betalingen aan buitenlandse webwinkels. Ze hebben een chargeback-regeling. Je kunt hier een beroep op doen als:

  • Je een bestelling niet hebt gekregen.
  • Een product beschadigd is bij aankomst.
  • Als je iets krijgt wat je niet besteld hebt.

De creditcardmaatschappij vordert het geld terug bij de verkoper en geeft het aan de kaarthouder terug. Aankopen die je met je creditcard of PayPal doet zijn bovendien vaak verzekerd tegen diefstal, vermissing of beschadiging.

PayPal

PayPal biedt aankoopbescherming en is op dat gebied vergelijkbaar met creditcards.

Heb je een product dat je met PayPal hebt betaald niet ontvangen? Dan zorgt PayPal dat je je geld terugkrijgt. Ook als het product tijdens verzending beschadigt of sterk afwijkt van de beschrijving, krijg je je geld terug. Je moet dan wel zelf een claim indienen.

Ook voor betalingen met PayPal is Strong Costumer Authentication (SCA) verplicht. Je logt in met je e-mailadres en wachtwoord. Doe je dit vanaf een apparaat dat je vaker gebruikt, dan is een extra verificatiestap meestal niet nodig. Kan PayPal je identiteit niet controleren, dan moet je een extra code invoeren. Die krijg je per sms of je bevestigt de betaling via de app van PayPal. 

Eenmalige machtiging

Je kunt betalen door een formuliertje te printen, te ondertekenen en op te sturen. Maar in veel webwinkels kun je ook zonder handtekening online een eenmalige incassomachtiging afgeven. Zo'n machtiging is niet rechtsgeldig. Maar banken voeren hem wel uit. Iemand die kwaad wil, kan zo gemakkelijk op andermans kosten shoppen.

 Je kunt ook een (eenmalige) digitale incassomachtiging afgeven. Deze online machtiging is wel rechtsgeldig.

Het voordeel is dat je een incasso binnen 56 dagen kunt terugboeken. Let op: je hebt nog wel een betalingsverplichting. Dus neem ook altijd contact op met de webwinkel.

Achteraf betalen

Achteraf betalen is populair. Het biedt voordelen, maar soms heb je met extra kosten te maken. Bijvoorbeeld als je te laat betaalt.

Een webwinkel moet ten minste 1 betaaloptie aanbieden waarbij je minstens de helft achteraf kunt betalen. 

Er zijn verschillende manier om achteraf te betalen:

  • Veel bedrijven, zoals Bol., Wehkamp en Zalando bieden zelf de mogelijkheid om 'op rekening' te betalen.
  • Bij andere webwinkels kun je voor een partij kiezen die de betaling regelt. De bekendste zijn Billink, Klarna en Riverty (voorheen Afterpay). 
  • Bedrijven sturen een factuur of betaalverzoek per e-mail, een soort digitale acceptgiro. Voorbeelden zijn DigiAccept of AcceptEmail. Je betaalt dus achteraf, meestal via iDEAL. 

Overige online betaalmethoden

  • Overboeking: bij sommige webwinkels kun je het bedrag zelf overschrijven via internetbankieren of de mobiel bankieren-app. Doe dit alleen als je de webwinkel kent en vertrouwt. Een overboeking kun je niet.
  • Tikkie: je kiest voor een betaalverzoek van de webwinkel via sms, WhatsApp, e-mail of social media. 
  • In3: je betaalt de online aankoop in 3 termijnen via iDeal. De eerste termijn direct, de tweede na 30 dagen en de derde na 60 dagen. In3 rekent geen rente, maar doet wel een kredietcheck.
  • Apple Pay: sommige webwinkels accepteren Apple Pay. Je moet wel je betaalpas of creditcard gekoppeld hebben. Dit kan met betaalpasssen van ABN Amro, Bunq, ING, Monese, N26, Openbank, Rabobank en Revolut. Of een creditcard van American Express, Mastercard of Visa.
  • Paysafecard: dit is een prepaidkaart waarmee je anoniem online betaalt. De kaart koop je online of fysiek bij onder andere tankstations, kiosken en supermarkten. Je kunt ermee betalen op websites die bijvoorbeeld muziek, film en games aanbieden. Afrekenen met Paysafecard doe je met een 16-cijferige pincode. Let op: het gebruik van de kaart is eerst gratis. Maar vanaf de zevende maand betaal je €3 per maand aan administratiekosten.

Tips veilig online betalen

  • Fraude bij online kopen komt vaak voor. Veel fraudemeldingen gaan over niet ontvangen bestellingen. In veel gevallen zijn slachtoffers hun geld kwijt. Dit laatste kun je voorkomen door achteraf te betalen. Of door met je creditcard of PayPal af te rekenen.
  • Als je de webwinkel niet kent: kijk of er online klachten en/of reviews te vinden zijn.
  • Betaal achteraf, met creditcard of PayPal als je een webwinkel niet kent.
  • Probeer na te gaan of je niet met een nepwebwinkel te maken hebt.
  • Check of de webwinkel een keurmerk heeft. Let op: sommige (nep)webwinkels gebruiken alleen het logo en zijn niet echt lid. Controleer dus of een webwinkel echt aangesloten is.
  • Controleer je bij- en afschrijvingen van je betaalrekening en creditcard regelmatig.
  • Doe aangifte van online oplichting bij de politie.
  • Geld overgeboekt naar een oplichter? Meld dit bij je bank. Die benadert de oplichter om het geld terug te storten. Gebeurt dat laatste niet binnen 21 dagen? Dan verstrekt de bank op verzoek van het slachtoffer de naam- en adresgegevens. Die kan dan met die gegevens een civiele procedure starten.

Schrijf je in voor onze gratis e-mails

Blijf op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren. Afmelden kan altijd.

Nieuw & interessant

  • privacytest-sociale-netwerken
    17 feb.

    Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken

    Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).
  • bol-com
    14 dec.

    Webwinkels verplichten account onnodig

    Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar.
  • Problemen met achteraf betalen via Klarna en Riverty
    Nieuws | 24 nov.

    Problemen met achteraf betalen via Klarna en Riverty

    De Consumentenbond krijgt meldingen van consumenten die problemen ondervinden na het achteraf betalen van rekeningen via betaaldiensten Klarna en Riverty. De Consumentenbond heeft de betaaldiensten aangesproken.
  • Artikel buitenlandse webwinkels
    22 nov.

    Nepshops misbruiken betrouwbaarheid iDeal

    Het blijft een plaag: webwinkels die maar enkele weken bestaan en nooit iets leveren. Opvallend: wel 35 van de 61 ‘nepshops’ waarvoor de politie recent waarschuwde boden iDeal als betaalmiddel.