! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Online betalen: Welke methodes zijn er?

In een webshop kun je vaak op verschillende manieren betalen. Denk aan iDEAL, PayPal en achteraf betaalmethodes zoals AfterPay en Klarna. Welke online betaalmethodes zijn er allemaal? En hoe kun je veilig online betalen?

Ingrid Zuurmond

Ingrid Zuurmond , Expert Geld & Verzekering Bijgewerkt op:10 mei 2021

Artikel overige betaalmethoden

iDEAL

iDEAL is het meest aangeboden én gebruikte betaalmiddel in Nederland. In 2020 werd 69% van alle online aankopen bij Nederlandse webshops ermee betaald. Maar let op: de mogelijkheid om te betalen met iDeal of de zichtbaarheid van het logo zegt niets over de betrouwbaarheid van de webwinkel. Ook niet over de service.

iDeal is een betaalmethode, waarbij je je aankoop in een webwinkel afrekent via je eigen bank. Met iDeal betaal je meestal vooraf. En de betaling is niet terug te draaien. Ontvang je je pakket niet of blijkt het om een nepshop te gaan? Dan ben je in veel gevallen je geld kwijt. Sommige andere betaalmethoden bieden op dat vlak meer zekerheid.

Als je iets koopt via een webwinkel, dan kies je 'bij de kassa' voor iDEAL. Vervolgens selecteer je je eigen bank. Je wordt dan automatisch doorgeleid naar het inlogscherm van de internetbankieromgeving of mobiel bankieren app van je bank. Dan log je in en bevestig je de betaling. 

Het nadeel van iDEAL is dat je meestal vooraf betaalt en geen aankoopbescherming hebt. 

Kies je (toch) voor iDEAL tijdens het bestellen, bijvoorbeeld omdat je vaker iets op die website hebt besteld? Controleer het webadres van de webwinkel. Zo voorkom je dat je op een nepsite zit die de naam en het logo van een bekende partij misbruikt.  En let met het invoeren van je beveiligingscodes op dat er niemand meekijkt. Als je deze en de andere regels voor veilig bankieren volgt, is iDEAL zelf een veilig betaalmiddel.

Achteraf betalen via iDEAL komt ook steeds vaker voor. Dan kies je in de webwinkel dus niet voor iDEAL. Maar voor een manier om achteraf te betalen. De nota die je achteraf krijgt, meestal per e-mail, betaal je dan met iDEAL.

Creditcard

Creditcards worden veel gebruikt voor online betalingen aan buitenlandse webwinkels. Ze kennen een zogeheten chargeback-regeling. Je kunt hier een beroep op doen als:

  • Je een bestelling niet geleverd hebt gekregen.
  • Een product beschadigd is bij aankomst.
  • Als je iets krijgt wat je niet besteld hebt.

De creditcardmaatschappij vordert het geld terug bij de verkoper en geeft het aan de kaarthouder terug.

Zowel PayPal (zie hieronder) als creditcardmaatschappijen leggen de bewijslast bij de verkoper. Als die bijvoorbeeld niet kan bewijzen dat hij een bepaald product geleverd heeft, kan de consument zijn geld terugkrijgen.

Aankopen die je met je creditcard of PayPal doet zijn bovendien vaak verzekerd tegen diefstal, vermissing of beschadiging.

Extra beveiliging

Een nadeel van creditcards is dat je gegevens in verkeerde handen kunnen vallen. Oplichters konden tot kortgeleden bij een deel van de webwinkels een bestelling doen met deze gegevens. Ze hadden alleen een creditcardnummer, vervaldatum en CVC-code nodig. Een CVC-code is een 3- of 4-cijferige code op de achterkant van de creditcard.

Sinds januari 2021 is dat in de meeste gevallen niet meer mogelijk. De herziene richtlijn voor betaaldiensten (PSD2) verplicht Strong Costumer Authentication (SCA). In Nederland heeft dit vooral gevolgen voor betalingen met een creditcard. 

Een van de grootste creditcarduitgevers in Nederland is ICS. Voor creditcards van ICS moet je een betaling nu vaak met een extra stap bevestigen. Dit kan met de ICS-app of met een wachtwoord en een sms. Je hebt dus een mobiele telefoon (dit hoeft geen smartphone te zijn) nodig om te betalen met je ICS-creditcard.

PayPal

PayPal is na iDEAL en de creditcard een populair middel om online te betalen. Anders dan iDEAL biedt PayPal aankoopbescherming. PayPal is in dat opzicht als betaalmethode te vergelijken met creditcards.

Heb je een product dat je met PayPal hebt betaald niet ontvangen, dan zorgt PayPal dat je je geld terugkrijgt. Ook als het product tijdens verzending beschadigt of sterk afwijkt van de beschrijving, kun je via PayPal je geld terugkrijgen. Je moet dan wel zelf een claim indienen.

Ook voor betalingen met PayPal is Strong Costumer Authentication (SCA) verplicht. Je logt in met je e-mailadres en wachtwoord. Als dit vanaf een apparaat is dat je vaker gebruikt, is een extra verificatiestap meestal niet nodig. Kan PayPal je identiteit niet controleren, dan moet je een extra code invoeren. Die krijg je per sms toegestuurd. Vóór de invoering van SCA was het al mogelijk om zelf tweestapsverificatie in te stellen. Voor wie dat al had ingesteld, verandert er niets.

Steun de Consumentenbond

De Consumentenbond doet regelmatig onderzoek naar de veiligheid, voorwaarden en ontwikkelingen rondom online kopen. Zo helpen we jou bij het maken van de juiste keuze. Jij kunt bijdragen door lid te worden.

Word lid

Eenmalige machtiging

Bij diverse webwinkels kun je betalen door een eenmalige incassomachtiging af te geven. Dat kan door een formuliertje te printen, te ondertekenen en op te sturen. Maar in veel webwinkels kun je ook zonder handtekening online een eenmalige incassomachtiging afgeven.

Zo'n machtiging (zonder handtekening) is niet rechtsgeldig, maar wordt door banken wel uitgevoerd. Iemand die kwaad wil, kan zo gemakkelijk op andermans kosten shoppen. Sinds juni 2015 is het ook mogelijk een (eenmalige) digitale incassomachtiging af te geven. Deze online machtiging is wel rechtsgeldig.

Het voordeel is dat je een incasso binnen 56 dagen kunt terugboeken. Let op: een eventueel betalingsverplichting blijft wel bestaan. Dus neem ook altijd contact op met de webwinkel.

Achteraf betalen

Pas betalen als je je bestelling hebt ontvangen? Dat kan handig en veilig zijn. Een webwinkel moet ten minste één betaaloptie aanbieden waarbij je minstens de helft achteraf kunt betalen. 

Veel bedrijven, zoals Bol.Com, Wehkamp en Zalando bieden deze mogelijkheid om 'op rekening' te betalen. Bij deze winkels betaal je via de winkel zelf achteraf. Bij sommige webwinkels kun je voor een partij kiezen die de betaling regelt. De bekendste zijn AfterPay en Klarna. 

AfterPay

Bij sommige winkels kun je met AfterPay achteraf betalen. Na ontvangst van je bestelling ontvang je per mail een betaaloverzicht. Je kunt betalen via overschrijving of de iDEAL-knop in de digitale factuur. 

Je hebt in principe 2 weken de tijd om het openstaande bedrag te voldoen. Je onvangt per e-mail een betaaloverzicht en kunt betalen via iDeal of een overschrijving.  Als je een bestelling  (deels) retourneert, kun je dit doorgeven via de app van Afterpay, Afterpay wacht dan tot je retour is verwerkt.  

AfterPay bemoeit zich verder niet met het leveringsproces, dit is de verantwoordelijkheid van de webshop.

Sommige webshops brengen overigens kosten in rekening voor betalen via AfterPay. Dit is toegestaan, maar deze mogen nooit hoger zijn dan de werkelijke kosten die de webwinkel maakt. Eindeloos bestellen kan niet: bij de eerste aankoop word je geregistreerd en er geldt een maximaal bestelbedrag.

Klarna

Met Klarna kun je aankopen achteraf betalen. Na verzending van je bestelling moet je binnen 14 dagen betalen. Je ontvangt de Klarna-factuur tegelijk met je bestelling. Je kunt betalen via een bankoverschrijving of met iDEAL als je inlogt op 'Mijn Klarna'. Je kunt de eerste betaaltermijn van 14 dagen verschuiven naar 30 dagen na verzending.

Als je een bestelling (deels) retourneert, dan kun je dit doorgeven via de website of de app van Klarna. Meld dit ook bij de website waar je hebt besteld. Je betaling wordt dan gepauzeerd.

Je kunt niet eindeloos bestellen via Klarna. Klarna kan een aankoop afkeuren en kijkt naar verschillende factoren zoals adresgegevens en betaalgeschiedenis.

Klarna biedt de mogelijkheid om in delen te betalen. Ze noemen dit 'Financiering'. Dit betekent wel dat Klarna jouw financiële gegevens deelt met het BKR (Bureau Krediet Registratie). Dit kan je toekomstige kredietwaardigheid beïnvloeden.

Let op! We kwamen bij een praktijkproefje achter dat Klarna onvoldoende bescherming biedt tegen identiteitsfraude. We konden heel eenvoudig een bestelling en betaling via Klarna plaatsen met de gegevens van iemand anders.

Pas nadat we in een tv-uitzending van Kassa onze bevindingen deelden, zegt Klarna toe maatregelen te treffen. Heb je een Klarna-account, houd dan toch je mail, spam-box en Klarna app goed in de gaten.

Is jouw Klarna account misbruikt? Meld dit dan in onze community topic: Oproep aan Klarnaklanten

Acceptgiro's (papier en digitaal)

De papieren acceptgiro wordt steeds minder gebruikt. En wie hem nog ontvangt, maakt het bedrag vervolgens meestal over via internetbankieren of mobiel bankieren. Het voordeel is dat je achteraf betaalt.

Er zijn wel digitale alternatieven. Veel bedrijven sturen een factuur of betaalverzoek per e-mail, een soort digitale acceptgiro. Voorbeelden zijn Billink, DigiAccept en AcceptEmail. Je betaalt dus achteraf, meestal via iDEAL. 

Overige online betaalmethoden

Er zijn ook nieuwere online betaalmethoden, zoals:

  • Overboeking: bij sommige webwinkels kun je het bedrag zelf overschrijven via internetbankieren of de mobiel bankieren-app. Doe dit alleen als je de webwinkel kent en vertrouwt. Een overboeking is niet terug te draaien.
  • Payconiq: je betaalt door met je mobieltje een QR-code te scannen, die verschijnt als je in de webwinkel voor Payconiq kiest.
  • Tikkie: met de populaire app om geld terug te vragen aan familie, collega’s en vrienden, kun je sinds 22 november 2018 ook online aankopen afrekenen. Je kunt kiezen voor een betaalverzoek van de webwinkel via sms, WhatsApp, e-mail of social media. De eerste 3 webwinkels waar je kunt kiezen voor Supersnel betalen met Tikkie zijn: Ivol.nl, Johnbeerens.com en MyJewelly.com.
  • In3: je betaalt de online aankoop in drie termijnen via iDeal. De eerste termijn direct, de tweede na dertig dagen en de derde na zestig dagen. In tegenstelling tot andere vormen van gespreid betalen, wordt er geen rente in rekening gebracht. In3 doet wel een kredietcheck.
  • Apple Pay: sommige webwinkels accepteren Apple Pay. Je moet dan wel je betaalpas of creditcard gekoppeld hebben. Dit kan met betaalpasssen van ABN Amro, Bunq, ING, Monese, N26, Openbank, Rabobank en Revolut. Of een creditcard van American Express, Mastercard of Visa.
  • Paysafecard: Paysafecard is een prepaidkaart waarmee je anoniem online kunt betalen. De kaart is online te koop en fysiek bij onder andere tankstations, kiosken en supermarkten. Je kunt ermee betalen op websites die bijvoorbeeld muziek, film en games aanbieden. Afrekenen met Paysafecard doe je met een 16-cijferige pincode. Let op: het gebruik van de kaart is aanvankelijk gratis. Maar vanaf de zevende maand betaal je €3 per maand aan administratiekosten.

Tips veilig online betalen

  • Fraude bij online kopen komt vaak voor. Veel fraudemeldingen gaan over niet ontvangen bestellingen. In veel gevallen zijn slachtoffers hun geld kwijt. Dit laatste kun je voorkomen door achteraf te betalen. Of door met je creditcard of PayPal af te rekenen.
  • Als je de webwinkel niet kent: kijk of er online klachten en/of reviews te vinden zijn.
  • Betaal achteraf, met creditcard of PayPal als je een webwinkel niet kent.
  • Probeer na te gaan of je niet met een nepwebwinkel te maken hebt.
  • Check of de webwinkel een keurmerk heeft. Let op: sommige (nep)webwinkels gebruiken alleen het logo en zijn niet echt lid. Controleer dus of een webwinkel echt aangesloten is.
  • Controleer je bij- en afschrijvingen van je betaalrekening en creditcard regelmatig.
  • Doe aangifte van online oplichting bij de politie.
  • Geld overgeboekt naar een oplichter? Meld dit bij je bank. Die benadert de oplichter om het geld terug te storten. Gebeurt dat laatste niet binnen 21 dagen? Dan verstrekt de bank op verzoek van het slachtoffer de naam- en adresgegevens. Die kan dan met die gegevens een civiele procedure starten.

Smaakt naar meer?

De Consumentengids is hét tijdschrift voor kritische consumenten. Ontdek welke producten en diensten goed uit onze tests komen. En wat je rechten zijn als consument.

Lees meer artikelen

consumentengids-inhoudsopgave

Lees verder

Nieuw & interessant

  • Datingsite nieuws
    Nieuws | 6 jul.

    Datingsites en -apps zijn duur en de kans op succes klein

    De kans om de ware te vinden via een datingsite of -app is klein. Bovendien zijn de platforms soms duur en zijn ze lang niet altijd duidelijk over wat ze precies kosten.
  • Bestelfraude
    Nieuws | 29 jun.

    Afterpay past beveiliging aan na kritiek Consumentenbond

    Afterpay gaat alsnog een betere gebruikersverificatie invoeren om bestelfraude tegen te gaan. Dat meldt het bedrijf aan de Consumentenbond. In april riep de Consumentenbond Afterpay op om de beveiliging te verbeteren, nadat onderzoek aantoonde dat fraude via die dienst kinderlijk eenvoudig is.
  • Factuur zorgelijk
    23 jun.

    Niets besteld, wel een aanmaning

    Criminelen misbruiken de achterafbetaalsystemen Afterpay en Klarna. Ze geven de gegevens van een ander op bij het online-winkelen. Veel mensen krijgen daardoor aanmaningen voor niet-bestelde producten. 
  • Datingsites en -apps
    17 jun.

    Datingsites en -apps

    Wil je online daten, dan heb je keuze uit veel datingsites en -apps. Wij onderzochten de prijzen en mogelijkheden van 15 veelgebruikte diensten. En we vroegen ons panel naar hun ervaringen.