Online betalen: waar moet je op letten?

Ingrid Zuurmond Expert online kopenBijgewerkt op:17 juni 2025
Betalen in een webwinkel
In een webwinkel kun je vaak op verschillende manieren betalen. De bekendste manier is iDeal. Maar de creditcard en PayPal worden ook vaak gebruikt. Ze hebben bepaalde voordelen ten op zichte van iDeal. Je krijg bijvoorbeeld je geld terug als je pakketje niet bezorgd komt. Achteraf betalen met bijvoorbeeld Klarna of Riverty is steeds populairder. Je betaalt dan pas als je je bestelling ontvangen hebt.
Voordat je afrekent of voor achteraf betalen kiest, is het belangrijk dat je hebt gecheckt of de webwinkel betrouwbaar is. Dat je kunt afrekenen met bijvoorbeeld iDeal of Klarna zegt niets over de betrouwbaarheid van een webwinkel. Ook nepshops en dropshippers bieden deze online betaalmethodes aan.
Tip veilig online betalen
- Check reviews en ervaringen als je een webwinkel niet kent.
- Check of de website een keurmerk heeft.
- Kun je met PayPal, creditcard of achteraf betalen? Dan ben je vaak beter beschermd. Maar let op: dat je er mee kunt betalen zegt niets over de betrouwbaarheid van een webwinkel.
- Controleer of je niet met een nepshop te maken hebt. Als je op een onveilige website betaalt, kunnen je gegevens in verkeerde handen vallen.
- Gebruik geen openbare wifi-netwerken als je afrekent.
- Controleer je bij- en afschrijvingen van je betaalrekening en creditcard regelmatig.
- Geld overgeboekt naar een oplichter? Meld dit bij je bank. Die benadert de oplichter om het geld terug te storten. Gebeurt dat laatste niet binnen 21 dagen? Dan verstrekt de bank op verzoek van het slachtoffer de naam- en adresgegevens. Die kan dan met die gegevens een civiele procedure starten.
Nieuw & interessant
Bedonderd door een dropshipper
Dropshippers zijn webwinkels zonder eigen voorraad. Ze laten producten rechtstreeks van de leverancier bezorgen. Meestal uit Azië. Daar zijn ze vaak niet duidelijk over en dat levert veel klachten op. Ook houden ze zich niet aan allerlei wettelijke regels.
Slechte voorlichting bij aankoop extra garantie
Webwinkels bieden vaak extra garantie aan tijdens het koopproces. Maar ze geven daarbij geen uitleg over de bestaande wettelijke garantie. Hierdoor is voor consumenten niet duidelijk dat extra garantie vaak helemaal niet nodig is.
- Test
Test problemen bij pakketbezorging
Over pakketbezorging krijgen we regelmatig klachten. Vooral in de coronaperiode. Zijn er nu minder problemen? We vroegen het aan ruim 20.000 panelleden en analyseerden de klachten. Webwinkels zonder achteraf betalen
Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is.