Online betalen: Welke methodes zijn er?

Ingrid Zuurmond Expert Geld & VerzekeringBijgewerkt op:16 januari 2023

iDEAL
iDEAL is het meest aangeboden én gebruikte betaalmiddel in Nederland. Betalen met iDeal zegt niets over de betrouwbaarheid van de webwinkel of over de service.
Hoe werkt iDEAL?
Met iDeal reken je in een webwinkel af via je eigen bank. Je gaat dan automatisch naar het inlogscherm van de internetbankieromgeving of mobiel bankieren app van je bank. Je logt in en bevestigt de betaling.
Meestal betaal je vooraf. De betaling kun je niet terugdraaien. Ontvang je je pakket niet, of blijkt het om een nepshop te gaan? Dan ben je in veel gevallen je geld kwijt.
Controleer webadres voordat je iDEAL gebruikt
Controleer het webadres van de webwinkel. Zo voorkom je dat je op een nepsite zit die de naam en het logo van een bekende partij misbruikt. Volg je de regels voor veilig bankieren, dan is iDEAL een veilig betaalmiddel.
Achteraf met iDEAL betalen
Achteraf betalen via iDEAL kan ook. Je betaalt dat de nota die je achteraf, meestal per e-mail, krijgt. .
Creditcard
Creditcards worden veel gebruikt voor online betalingen aan buitenlandse webwinkels. Ze hebben een chargeback-regeling. Je kunt hier een beroep op doen als:
- Je een bestelling niet hebt gekregen.
- Een product beschadigd is bij aankomst.
- Als je iets krijgt wat je niet besteld hebt.
De creditcardmaatschappij vordert het geld terug bij de verkoper en geeft het aan de kaarthouder terug. Aankopen die je met je creditcard of PayPal doet zijn bovendien vaak verzekerd tegen diefstal, vermissing of beschadiging.
Extra beveiliging
Een nadeel van creditcards is dat je gegevens in verkeerde handen kunnen vallen. Om dit te voorkomen is er de herziene richtlijn voor betaaldiensten (PSD2). De richtlijk verplicht Strong Costumer Authentication (SCA). Heb je een creditcard van ICS? Dan moet je een betaling vaak met een extra stap bevestigen. Dit kan met de ICS-app of met een wachtwoord en een sms. Je hebt dus een mobiele telefoon nodig om te betalen met je ICS-creditcard.
PayPal
PayPal biedt aankoopbescherming en is op dat gebied vergelijkbaar met creditcards.
Heb je een product dat je met PayPal hebt betaald niet ontvangen? Dan zorgt PayPal dat je je geld terugkrijgt. Ook als het product tijdens verzending beschadigt of sterk afwijkt van de beschrijving, krijg je je geld terug. Je moet dan wel zelf een claim indienen.
Ook voor betalingen met PayPal is Strong Costumer Authentication (SCA) verplicht. Je logt in met je e-mailadres en wachtwoord. Doe je dit vanaf een apparaat dat je vaker gebruikt, dan is een extra verificatiestap meestal niet nodig. Kan PayPal je identiteit niet controleren, dan moet je een extra code invoeren. Die krijg je per sms of je bevestigt de betaling via de app van PayPal.
Eenmalige machtiging
Je kunt betalen door een formuliertje te printen, te ondertekenen en op te sturen. Maar in veel webwinkels kun je ook zonder handtekening online een eenmalige incassomachtiging afgeven. Zo'n machtiging is niet rechtsgeldig. Maar banken voeren hem wel uit. Iemand die kwaad wil, kan zo gemakkelijk op andermans kosten shoppen.
Je kunt ook een (eenmalige) digitale incassomachtiging afgeven. Deze online machtiging is wel rechtsgeldig.
Het voordeel is dat je een incasso binnen 56 dagen kunt terugboeken. Let op: je hebt nog wel een betalingsverplichting. Dus neem ook altijd contact op met de webwinkel.
Achteraf betalen
Een webwinkel moet ten minste één betaaloptie aanbieden waarbij je minstens de helft achteraf kunt betalen.
Veel bedrijven, zoals Bol.com, Wehkamp en Zalando bieden deze mogelijkheid om 'op rekening' te betalen. Bij deze winkels betaal je via de winkel zelf achteraf. Bij sommige webwinkels kun je voor een partij kiezen die de betaling regelt. De bekendste zijn AfterPay en Klarna.
Riverty (voorheen AfterPay)
Bij sommige winkels kun je met Riverty achteraf betalen. Na ontvangst van je bestelling ontvang je per mail een betaaloverzicht. Je betaalt via overschrijving of via de iDEAL-knop in de digitale factuur. Je hebt in principe 2 weken om te betalen.
Als je een bestelling (deels) retourneert, kun je dit doorgeven via de app van Riverty. Riverty wacht dan tot je retour is verwerkt.
Riverty bemoeit zich verder niet met het leveringsproces. De webshop is hier verantwoordelijk voor.
Sommige webshops brengen ook kosten in rekening voor betalen via Riverty. Dat mag, maar de kosten mogen nooit hoger zijn dan de werkelijke kosten die de webwinkel maakt. Eindeloos bestellen kan niet. Bij de eerste aankoop word je geregistreerd en er geldt een maximaal bestelbedrag.
Klarna
Met Klarna betaal je aankopen achteraf. Na verzending van je bestelling moet je binnen 14 dagen betalen. Je ontvangt de Klarna-factuur tegelijk met je bestelling. Je kunt betalen via een bankoverschrijving. Of met iDEAL als je inlogt op 'Mijn Klarna'. Je kunt de eerste betaaltermijn van 14 dagen verschuiven naar 30 dagen na verzending.
Retourneer je een bestelling (deels)? Geef dit door via de website of de app van Klarna. Meld dit ook bij de website waar je hebt besteld. Je betaling wordt dan gepauzeerd.
Je kunt niet eindeloos bestellen via Klarna. Klarna kan een aankoop afkeuren en kijkt naar verschillende factoren zoals adresgegevens en betaalgeschiedenis.
Klarna biedt de mogelijkheid om in delen te betalen. Ze noemen dit 'Financiering'. Dit betekent wel dat Klarna jouw financiële gegevens deelt met het BKR (Bureau Krediet Registratie). Dit kan je toekomstige kredietwaardigheid beïnvloeden.
Let op! We kwamen bij een praktijkproefje achter dat Klarna onvoldoende bescherming biedt tegen identiteitsfraude. We konden heel eenvoudig bestellen en betalen via Klarna met de gegevens van iemand anders.
Pas nadat we in een tv-uitzending van Kassa onze bevindingen deelden, zegt Klarna toe maatregelen te treffen. Heb je een Klarna-account? Houd dan toch je mail, spam-box en Klarna app goed in de gaten.
Billink
Sommige webshops bieden Billink aan als achteraf betaalmethode. Billink voert eerst een kredietwaardigheidscheck uit. Als jij door de kredietcheck komt, wordt de bestelling geaccepteerd.
Na het ontvangen van je bestelling heb je 14 dagen bedenktijd. Bevalt de bestelling of een deel van je bestelling niet? Dan volg je de retourprocedure van de webshop.
Na een paar dagen ontvang je per e-mail je factuur. Je hebt daarna 14 dagen de tijd om de factuur te betalen. Je kunt de factuur alleen met een online overboeking, iDeal-betaling of reguliere overboeking via je bank betalen.
Heb je problemen met je bestelling of retouraanvraag en reageert de webshop niet op je berichten? Neem dan contact op met Billink voor een oplossing.
Digitale acceptgiro
Veel bedrijven sturen een factuur of betaalverzoek per e-mail, een soort digitale acceptgiro. Voorbeelden zijn:
- DigiAccept
- AcceptEmail
Je betaalt dus achteraf, meestal via iDEAL.
Overige online betaalmethoden
- Overboeking: bij sommige webwinkels kun je het bedrag zelf overschrijven via internetbankieren of de mobiel bankieren-app. Doe dit alleen als je de webwinkel kent en vertrouwt. Een overboeking kun je niet.
- Tikkie: je kiest voor een betaalverzoek van de webwinkel via sms, WhatsApp, e-mail of social media.
- In3: je betaalt de online aankoop in 3 termijnen via iDeal. De eerste termijn direct, de tweede na 30 dagen en de derde na 60 dagen. In3 rekent geen rente, maar doet wel een kredietcheck.
- Apple Pay: sommige webwinkels accepteren Apple Pay. Je moet wel je betaalpas of creditcard gekoppeld hebben. Dit kan met betaalpasssen van ABN Amro, Bunq, ING, Monese, N26, Openbank, Rabobank en Revolut. Of een creditcard van American Express, Mastercard of Visa.
- Paysafecard: dit is een prepaidkaart waarmee je anoniem online betaalt. De kaart koop je online of fysiek bij onder andere tankstations, kiosken en supermarkten. Je kunt ermee betalen op websites die bijvoorbeeld muziek, film en games aanbieden. Afrekenen met Paysafecard doe je met een 16-cijferige pincode. Let op: het gebruik van de kaart is eerst gratis. Maar vanaf de zevende maand betaal je €3 per maand aan administratiekosten.
Tips veilig online betalen
- Fraude bij online kopen komt vaak voor. Veel fraudemeldingen gaan over niet ontvangen bestellingen. In veel gevallen zijn slachtoffers hun geld kwijt. Dit laatste kun je voorkomen door achteraf te betalen. Of door met je creditcard of PayPal af te rekenen.
- Als je de webwinkel niet kent: kijk of er online klachten en/of reviews te vinden zijn.
- Betaal achteraf, met creditcard of PayPal als je een webwinkel niet kent.
- Probeer na te gaan of je niet met een nepwebwinkel te maken hebt.
- Check of de webwinkel een keurmerk heeft. Let op: sommige (nep)webwinkels gebruiken alleen het logo en zijn niet echt lid. Controleer dus of een webwinkel echt aangesloten is.
- Controleer je bij- en afschrijvingen van je betaalrekening en creditcard regelmatig.
- Doe aangifte van online oplichting bij de politie.
- Geld overgeboekt naar een oplichter? Meld dit bij je bank. Die benadert de oplichter om het geld terug te storten. Gebeurt dat laatste niet binnen 21 dagen? Dan verstrekt de bank op verzoek van het slachtoffer de naam- en adresgegevens. Die kan dan met die gegevens een civiele procedure starten.
Nieuw & interessant
- Nieuws | 26 sep.
Action-, Lidl- en IKEA-producten veel te duur op Amazon.nl en Bol.com
Goedkope huismerkproducten van Action, Lidl en IKEA staan op Amazon.nl en Bol.com voor woekerprijzen. Aanbieders vragen daar een veelvoud van de oorspronkelijke prijs. Soms gaan prijzen meer dan 5 keer over de kop. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. - Nieuws | 20 jul.
Consumentenbond waarschuwt voor webshop Femmeboutique.nl
De Consumentenbond waarschuwt voor webwinkel Femmeboutique.nl. In korte tijd kwamen er bij de Consumentenbond 166 klachten binnen over deze webshop. Ook op Trustpilot komen er veel klachten binnen. 91% van de klanten beoordeelt het bedrijf met 1 ster. - Nieuws | 10 jul.
Winkeliers goochelen met adviesprijzen
Consumenten worden nog steeds op het verkeerde been gezet bij aanbiedingen. Ondanks strengere wetgeving die misleiding moet tegengaan. 'Verkopers hebben een sluipweg gevonden via zogenaamde adviesprijzen', aldus de Consumentenbond. - Nieuws | 4 jul.
Onveilige producten makkelijk te verkopen via Amazon.nl en Bol.com
Het is voor externe verkopers kinderlijk eenvoudig om onveilige of ondeugdelijke producten te verkopen via Bol.com en Amazon.nl. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond die zich als dropshipper aanmeldde bij de verkoopplatforms.