! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Problemen bij pakketbezorging

Test|We kopen steeds meer online. En dus neemt ook het aantal klachten over pakketbezorging toe. Maar wat gaat er nu precies mis? We vroegen het aan ruim 10.000 panelleden en analyseerden de klachten.

Evelien Mansens

Evelien Mansens , Expert Wonen & Leven Gepubliceerd op:28 april 2020

Pakketbezorging

3 Highlights uit de test

  1. 1
    De pakketbezorger beweert ten onrechte dat je niet thuis was

    De grootste ergernis van onze panelleden zijn de mislukte bezorgingen waarbij ten onrechte wordt beweerd dat er niemand aanwezig was. Doordat het via Track & Trace mogelijk is om pakketjes te volgen, blijven veel mensen speciaal thuis om hun pakjes persoonlijk in ontvangst te nemen. De frustratie is dan ook groot als er vervolgens alleen een ‘We hebben u gemist’-kaartje op de mat valt. 

  2. 2
    Pakketjes gaan direct naar een afhaalpunt

    Bezorgers brengen steeds vaker het pakket direct naar een afhaalpunt, zonder dat er een bezorgpoging aan vooraf ging. En daar balen onze panelleden van. Ze vinden dat ze recht hebben op thuisbezorging. Ze betalen er immers voor. Vaak hebben ze geen idee waar hun pakket dan is. Er wordt namelijk lang niet altijd een bericht achtergelaten. 

  3. 3
    Ontevreden over de klantenservice

    Wie een klacht heeft, stuit bij de pakketdiensten vaak op een dichte deur. De panelleden zijn bij geen van de pakketvervoerders te spreken over de klantenservice. Naast een slechte bereikbaarheid, bieden de klantenservices te weinig oplossingen en zijn medewerkers soms niet erg behulpzaam.

Welke pakketdiensten hebben wij getest?

We hebben aan ruim 10.000 panelleden gevraagd wat hun ervaringen zijn met de pakketbezorging van:

  • PostNL
  • DHL
  • DPD
  • GLS
  • UPS
  • TNT

Zo moet het wel

Uit ons onderzoek komen 5 punten naar voren die panelleden belangrijk vinden bij pakketbezorging:

  1. Zelf een bezorgmoment kunnen kiezen.
  2. Het bezorgmoment en de bezorglocatie na de bestelling kunnen wijzigen.
  3. Minimaal één serieuze bezorgpoging.
  4. Bij je afwezigheid wordt het pakket bij de buren afgeleverd.
  5. Een goed bereikbare, gratis klantenservice die oplossingen biedt.

Benieuwd naar de testresultaten?

Word lid en krijg direct toegang tot alle testresultaten van onze experts.

Word lid

Al lid? Log dan in

Arrow_Blue

Word ook lid

Maak 7 dagen gratis kennis met de Consumentenbond en bekijk direct dit artikel én al onze andere tests.

Nieuw & interessant

  • Artikel buitenlandse webwinkels
    1 okt.

    Webwinkels: doe meer tegen bestelfraude

    Criminelen krijgen soms wachtwoorden van webwinkelklanten in handen. Daar plegen ze bestelfraude mee: zij het pakje, jij de rekening. Hoe goed beschermen webwinkels je tegen deze bestelfraude?
  • Slaapzak witch onderzoek
    Nieuws  |  11 sep.

    Waarschuwing; onveilige slaapzakjes

    Slechts 3 van 15 onderzochte slaapzakjes slaagden voor een veiligheidstest van onze Engelse collega's van Which.
  • Tablet_Phishing 1200x800
    Nieuws  |  31 aug.

    Twee nieuwe polissen tegen cybercriminaliteit

    Internetcriminaliteit is in opkomst en verzekeraars springen daar op in. Deze week kwamen er 2 mogelijkheden bij om je tegen de gevolgen van 'cybercrime' te verzekeren.
  • nutrischore-supermarkt
    25 aug.

    Goedkope huismerken

    Hoeveel kun je bij jouw supermarkt besparen met huismerken?