icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Problemen bij pakketbezorging

Test|We kopen steeds meer online. En dus neemt ook het aantal klachten over pakketbezorging toe. Maar wat gaat er nu precies mis? We vroegen het aan ruim 10.000 panelleden en analyseerden de klachten.

Evelien Mansens

Evelien Mansens , Expert Wonen & Leven Gepubliceerd op:28 april 2020

Pakketbezorging

3 Highlights uit de test

  1. 1
    De pakketbezorger beweert ten onrechte dat je niet thuis was

    De grootste ergernis van onze panelleden zijn de mislukte bezorgingen waarbij ten onrechte wordt beweerd dat er niemand aanwezig was. Doordat het via Track & Trace mogelijk is om pakketjes te volgen, blijven veel mensen speciaal thuis om hun pakjes persoonlijk in ontvangst te nemen. De frustratie is dan ook groot als er vervolgens alleen een ‘We hebben u gemist’-kaartje op de mat valt. 

  2. 2
    Pakketjes gaan direct naar een afhaalpunt

    Bezorgers brengen steeds vaker het pakket direct naar een afhaalpunt, zonder dat er een bezorgpoging aan vooraf ging. En daar balen onze panelleden van. Ze vinden dat ze recht hebben op thuisbezorging. Ze betalen er immers voor. Vaak hebben ze geen idee waar hun pakket dan is. Er wordt namelijk lang niet altijd een bericht achtergelaten. 

  3. 3
    Ontevreden over de klantenservice

    Wie een klacht heeft, stuit bij de pakketdiensten vaak op een dichte deur. De panelleden zijn bij geen van de pakketvervoerders te spreken over de klantenservice. Naast een slechte bereikbaarheid, bieden de klantenservices te weinig oplossingen en zijn medewerkers soms niet erg behulpzaam.

Welke pakketdiensten hebben wij getest?

We hebben aan ruim 10.000 panelleden gevraagd wat hun ervaringen zijn met de pakketbezorging van:

  • PostNL
  • DHL
  • DPD
  • GLS
  • UPS
  • TNT

Zo moet het wel

Uit ons onderzoek komen 5 punten naar voren die panelleden belangrijk vinden bij pakketbezorging:

  1. Zelf een bezorgmoment kunnen kiezen.
  2. Het bezorgmoment en de bezorglocatie na de bestelling kunnen wijzigen.
  3. Minimaal één serieuze bezorgpoging.
  4. Bij je afwezigheid wordt het pakket bij de buren afgeleverd.
  5. Een goed bereikbare, gratis klantenservice die oplossingen biedt.

Benieuwd naar de testresultaten?

Leden hebben onbeperkt toegang tot onze testresultaten. Geen lid? Meld je aan en krijg direct toegang.

Bekijk onze abonnementen

Log in

Arrow_Blue

Word ook lid

Maak 7 dagen gratis kennis met de Consumentenbond en bekijk direct dit artikel én al onze andere tests.

Nieuw & interessant

  • Tweedekansproducten
    Nieuws  |  1 jul.

    Tweedekansproducten nog niet erg populair, voordeel valt tegen

    Teruggestuurde producten die opnieuw worden verkocht, zijn nog niet erg populair onder consumenten. Bovendien vallen de kortingen tegen.
  • Amazone in Nederland
    18 jun.

    Amazon in Nederland

    Amazon verkoopt nu in Nederland naast e-boeken ook duizenden fysieke producten. Waar moet je op letten als consument voor je iets koopt?
  • Retourdeals
    18 jun.

    Retourdeals en Tweedekans-producten

    Bij steeds meer webwinkels kun je producten met korting bestellen die door andere kopers zijn teruggestuurd. Hoeveel prijsvoordeel krijg je en wat zijn de risico's?
  • Prijspeiling Amazon.nl en Bol.com
    18 jun.

    Prijspeiling Amazon.nl en Bol.com

    Met de komst van Amazon naar Nederland heeft Bol.com er een geduchte concurrent bij. Welk van deze 2 verkoopplatforms is het goedkoopst en wat zijn de voorwaarden? En hoe gaan ze om met klantgegevens?