Problemen bij pakketbezorging
Test|We kopen steeds meer online. En dus neemt ook het aantal klachten over pakketbezorging toe. Maar wat gaat er nu precies mis? We vroegen het aan ruim 10.000 panelleden en analyseerden de klachten.

Evelien Mansens , Expert Wonen & Leven Gepubliceerd op:28 april 2020

3 Highlights uit de test
- 1De pakketbezorger beweert ten onrechte dat je niet thuis was
De grootste ergernis van onze panelleden zijn de mislukte bezorgingen waarbij ten onrechte wordt beweerd dat er niemand aanwezig was. Doordat het via Track & Trace mogelijk is om pakketjes te volgen, blijven veel mensen speciaal thuis om hun pakjes persoonlijk in ontvangst te nemen. De frustratie is dan ook groot als er vervolgens alleen een ‘We hebben u gemist’-kaartje op de mat valt.
- 2Pakketjes gaan direct naar een afhaalpunt
Bezorgers brengen steeds vaker het pakket direct naar een afhaalpunt, zonder dat er een bezorgpoging aan vooraf ging. En daar balen onze panelleden van. Ze vinden dat ze recht hebben op thuisbezorging. Ze betalen er immers voor. Vaak hebben ze geen idee waar hun pakket dan is. Er wordt namelijk lang niet altijd een bericht achtergelaten.
- 3Ontevreden over de klantenservice
Wie een klacht heeft, stuit bij de pakketdiensten vaak op een dichte deur. De panelleden zijn bij geen van de pakketvervoerders te spreken over de klantenservice. Naast een slechte bereikbaarheid, bieden de klantenservices te weinig oplossingen en zijn medewerkers soms niet erg behulpzaam.
Welke pakketdiensten hebben wij getest?
We hebben aan ruim 10.000 panelleden gevraagd wat hun ervaringen zijn met de pakketbezorging van:
- PostNL
- DHL
- DPD
- GLS
- UPS
- TNT
Zo moet het wel
Uit ons onderzoek komen 5 punten naar voren die panelleden belangrijk vinden bij pakketbezorging:
- Zelf een bezorgmoment kunnen kiezen.
- Het bezorgmoment en de bezorglocatie na de bestelling kunnen wijzigen.
- Minimaal één serieuze bezorgpoging.
- Bij je afwezigheid wordt het pakket bij de buren afgeleverd.
- Een goed bereikbare, gratis klantenservice die oplossingen biedt.
Benieuwd naar de testresultaten?
Word lid en krijg direct toegang tot alle testresultaten van onze experts.
Artikelen binnen Online kopen
Alle artikelenWord ook lid
Maak 7 dagen gratis kennis met de Consumentenbond en bekijk direct dit artikel én al onze andere tests.
Nieuw & interessant
- 21 dec.
Online-supermarkten slordig met klantgegevens
9 van de 13 online-supermarkten gaan slordig om met gegevens van hun klanten. Bij 5 zijn zelfs wachtwoorden niet veilig. De winkels beloven beterschap, al zien we dat maar beperkt terug in de eerste hertest. - 25 nov.
Professionele nepshops met elektronica
Internetcriminelen zijn regelmatig actief met ‘nepshops’, vaak met aanbiedingen van populaire elektronica en gadgets. Als je oplet kun je ze herkennen. - Nieuws | 3 nov.
Twee nieuwe polissen tegen cybercriminaliteit
Internetcriminaliteit is in opkomst en verzekeraars springen daar op in. Deze week kwamen er 2 mogelijkheden bij om je tegen de gevolgen van 'cybercrime' te verzekeren. - 1 okt.
Webwinkels: doe meer tegen bestelfraude
Criminelen krijgen soms wachtwoorden van webwinkelklanten in handen. Daar plegen ze bestelfraude mee: zij het pakje, jij de rekening. Hoe goed beschermen webwinkels je tegen deze bestelfraude?