! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Test problemen bij pakketbezorging

Test|We kopen meer dan ooit online. En dus neemt ook het aantal klachten over pakketbezorging toe. De drukte door corona verklaart veel, maar niet alles. Wat gaat er precies mis? We vroegen het aan ruim 12.000 panelleden en analyseerden de klachten. 

Evelien Mansens

Evelien Mansens , Expert Wonen & Leven Gepubliceerd op:23 februari 2021

Let op!

Je kunt momenteel geen video's bekijken, omdat je hiervoor geen cookies hebt geaccepteerd. Wil je toch video's bekijken? Wijzig dan je cookie instellingen en accepteer de YouTube cookies.


Veel klachten

In 2020 hebben we meer dan 13.000 klachten over pakketbezorging op ons klachtenplatform Klachtenkompas binnengekregen. Dat zijn er ruim 4000 meer dan in 2019. Dat is een toename van 44%. 

PostNL heeft de meeste klachten. Op zich niet vreemd, want met een marktaandeel van 60% - 65% bezorgt PostNL de meeste pakketten. DPD is een kleine pakketdienst met een marktaandeel van 5%. Het hoge aantal klachten valt daardoor op. 

  • PostNL: 8833 klachten (toename van 36%)
  • DHL: 2876 klachten (toename van  54%)
  • DPD: 1339 (toename van 84%)
  • UPS: 222 (toename van 62%) 
  • GLS: 63 (toename van 80%)

De meeste klachten gaan over:

  1. Pakket is nooit bezorgd: 24%
  2. Bezorger geeft ten onrechte aan dat je ‘niet thuis’ bent: 21%
  3. Klantenservice helpt niet goed: 18%
  4. Onduidelijk waar het pakket is: 18%
  5. Onduidelijk wanneer het pakket bezorgd wordt: 15%

        Dit zijn je rechten

        Gaat er iets mis met de bezorging, dan kun je een klacht indienen bij de pakketdienst. De pakketdiensten geven aan dat je aan de verzender (vaak de webwinkel) moet vragen om contact met de pakketdienst op te nemen. Maar je moet als verzender én ontvanger een klacht kunnen indienen.

        Alleen de verzender kan de pakketbezorger aansprakelijk stellen. Die heeft immers het contract met het postbedrijf gesloten voor de verzending. De verzender kan ook nog naar de Geschillencommissie of rechter stappen.

        Wat kun je verder nog doen: 

        1. Maak gebruik van onze keuzehulp 'Pakket kwijtgeraakt: wat nu?'. We helpen je stap voor stap verder om je problemen met het bedrijf op te lossen.
        2. Een goede juridische brief helpt je bij het indienen van een klacht. Leden kunnen gebruik maken van de Consumentenbond Brievenhulp.
        3. Als dit niet helpt, kun je als lid juridisch advies krijgen of gebruikmaken van onze bemiddelingsdienst

        Ervaringen van ons panel

        We vroegen aan ruim 12.000 panelleden wat hun ervaringen zijn met pakketbezorging in de afgelopen 6 maanden. Bij 27% van het panel is er (wel eens of vaker) iets misgegaan. Zoals:

        • De pakketbezorger beweert ten onrechte dat je niet thuis bent. Dit probleem is door 58% genoemd. Dat is 11% meer dan het jaar ervoor. Opvallend, aangezien veel mensen vanwege corona thuis zijn. 
        • De bezorger is niet langs geweest en heeft het pakket (direct) bij een afhaalpunt afgeleverd: 45%. Dit is met 11% toegenomen. 
        • Pakketten worden zonder toestemming op een onveilige plek achtergelaten: 32%. Dit is een toename van 14%. 

        Het ging in 2020 bij alle pakketdiensten vaker mis, behalve bij PostNL:

        • DPD: 47%, toename van 22%
        • GLS: 31%, toename van 11%
        • DHL: 30%, toename van 8%
        • UPS: 29%, toename van 12%
        • PostNL: 23%, toename van 0%

        Smaakt naar meer?

        De Consumentengids is hét tijdschrift voor kritische consumenten. Ontdek welke producten en diensten goed uit onze tests komen. En wat je rechten zijn als consument.

        Lees meer artikelen

        consumentengids-inhoudsopgave

        Klantenservice

        Panelleden zijn bij geen van de pakketvervoerders te spreken over de klantenservice. Ze geven ze gemiddeld een 5 als rapportcijfer. Panelleden vinden dat de medewerkers onvoldoende naar een oplossing zoeken. Pakketdiensten scoren hierop een 4,7. DPD scoort hierop het laagst met een 3,8. 

        De klantenservice is ook slecht bereikbaar:

        • De telefoonnummers zijn vaak lastig te vinden.
        • Bij PostNL moet je allerlei vragen beantwoorden en persoonlijke gegevens achterlaten voordat je een telefoonnummer krijgt.
        • Bij UPS moet je je eerst door een uitgebreid menu heen worstelen. Vervolgens kom je in een lange wachtrij. 40% van de klachten die we over UPS binnenkrijgen, gaat over de slechte bereikbaarheid. 
        • Je moet bij de meeste klantenservices betalen om telefonisch contact op te kunnen nemen. 

        Telefoonnummers klantenservice

        Het achterhalen van het telefoonnummer is bij sommige pakketdiensten een hele uitdaging. Voor het gemak zetten wij ze alvast op een rij:

        PakketbezorgerTelefoonnummerBelkosten
        PostNL020 - 754 04 60Gebruikelijke belkosten
        DHL0900 - 222 21 20€1 per gesprek + gebruikelijke belkosten
        DPD085 - 002 22 22€0,50 per gesprek + gebruikelijke belkosten
        UPS020 - 504 05 00Gebruikelijke belkosten
        GLS0900 - 111 66 60€1 per gesprek + gebruikelijke belkosten

          Zo moet het wel

          Uit ons onderzoek komen 5 punten naar voren die panelleden belangrijk vinden bij pakketbezorging:

          1. Zelf een bezorgmoment kunnen kiezen.
          2. Het bezorgmoment en de bezorglocatie na de bestelling kunnen wijzigen.
          3. Minimaal één serieuze bezorgpoging.
          4. Bij je afwezigheid wordt het pakket bij de buren afgeleverd.
          5. Een goed bereikbare, gratis klantenservice die oplossingen biedt.

          Als Consumentenbond vinden we dat pakketdiensten de klachten over hun service zelf moeten oppakken. En niet afschuiven naar de webwinkels.

          Vanwege de drukte door corona gaven we de pakketdiensten vorig jaar het voordeel van de twijfel. Nu verwachten we dat ze werk maken van een goede bezorging. We gaan hierover met ze in gesprek. Als blijkt dat de sector onvoldoende in beweging komt, zetten we vervolgstappen. 

            Hulp bij financiële vragen

            Heb je een algemene financiële vraag over bijvoorbeeld betaal- en spaarrekeningen, verzekeringen, hypotheken en schenken? Met het lidmaatschap Geld & Recht of Volledig & Vertrouwd staan we voor je klaar en helpen je snel op weg.

            Speciaal voor leden: de Financiële Helpdesk
            Onze experts zijn bereikbaar op 070 - 445 45 45 (ma t/m vrij, 9:00 tot 18:00 uur).

            helpdesk

            Lees verder

            Nieuw & interessant

            • Chatbot
              Nieuws | 31 mrt.

              Consumenten niet tevreden over chatbots

              Consumenten zijn niet te spreken over de inzet van chatbots als helpdeskmedewerker. Dat blijkt uit een enquête van de Consumentenbond onder ruim 10.000 panelleden.
            • man-achter-laptop
              25 mrt.

              Consumenten vaak ontevreden over chatbots

              Bedrijven maken steeds vaker gebruik van virtuele medewerkers, ook wel chatbots genoemd. Uit ons panelonderzoek blijkt dat 66% niet tevreden is over deze vorm van klantenservice.
            • Pakketbezorging
              Nieuws | 23 feb.

              44% meer klachten pakketdiensten

              Het aantal klachten over pakketbezorgers nam in 2020 opnieuw fors toe. Dat blijkt uit onderzoek dat de Consumentenbond voor het derde jaar op rij uitvoerde.
            • Prijspeiling supermarkten
              21 dec.

              Online-supermarkten slordig met klantgegevens

              9 van de 13 online-supermarkten gaan slordig om met gegevens van hun klanten. Bij 5 zijn zelfs wachtwoorden niet veilig. De winkels beloven beterschap, al zien we dat maar beperkt terug in de eerste hertest.