! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Archief Online kopen

Hier vind je alle eerder verschenen artikelen binnen Online kopen.


2021

Nieuws | 29 april 2021

Laagsteprijsgarantie meestal onzin

De laagsteprijsgarantie, waarmee veel winkels schermen, is meestal onzin. Dat concludeert de Consumentenbond na onderzoek. De garanties kennen teveel beperkingen of voorwaarden of zijn ronduit onwaar.

28 april 2021

Laagste prijsgarantie

Bij een winkel met een laagste prijsgarantie betaal je niet altijd de laagste prijs voor je boodschappen, elektronica, klusmateriaal of vakantie. Zo'n garantie is vaak oneerlijk en onzinnig.

26 april 2021

Niets besteld, wel een aanmaning

Criminelen misbruiken de achterafbetaalsystemen Afterpay en Klarna. Ze geven de gegevens van een ander op bij het online-winkelen. Veel mensen krijgen daardoor aanmaningen voor niet-bestelde producten. 

Nieuws | 31 maart 2021

Consumenten niet tevreden over chatbots

Consumenten zijn niet te spreken over de inzet van chatbots als helpdeskmedewerker. Dat blijkt uit een enquête van de Consumentenbond onder ruim 10.000 panelleden.

29 maart 2021

Adviesprijzen soms misleidend

Veel webwinkels adverteren met een korting op de adviesprijs. Sommige winkels gebruiken zelfs te hoge adviesprijzen en dat is misleidend. Welke winkels gaan de fout in en wat zijn de regels?

25 maart 2021

Consumenten vaak ontevreden over chatbots

Bedrijven maken steeds vaker gebruik van virtuele medewerkers, ook wel chatbots genoemd. Uit ons panelonderzoek blijkt dat 66% niet tevreden is over deze vorm van klantenservice.

Test | 23 februari 2021

Test problemen bij pakketbezorging

We kopen meer dan ooit online. En dus neemt ook het aantal klachten over pakketbezorging toe. De drukte door corona verklaart veel, maar niet alles. Wat gaat er precies mis? We vroegen het aan ruim 12.000 panelleden en analyseerden de klachten.

Nieuws | 23 februari 2021

44% meer klachten pakketdiensten

Het aantal klachten over pakketbezorgers nam in 2020 opnieuw fors toe. Dat blijkt uit onderzoek dat de Consumentenbond voor het derde jaar op rij uitvoerde.

2020

21 december 2020

Online-supermarkten slordig met klantgegevens

9 van de 13 online-supermarkten gaan slordig om met gegevens van hun klanten. Bij 5 zijn zelfs wachtwoorden niet veilig. De winkels beloven beterschap, al zien we dat maar beperkt terug in de eerste hertest.

Nieuws | 11 september 2020

Waarschuwing; onveilige slaapzakjes

Slechts 3 van 15 onderzochte slaapzakjes slaagden voor een veiligheidstest van onze Engelse collega's van Which.

3 september 2020

Webwinkels: doe meer tegen bestelfraude

Criminelen krijgen soms wachtwoorden van webwinkelklanten in handen. Daar plegen ze bestelfraude mee: zij het pakje, jij de rekening. Hoe goed beschermen webwinkels je tegen deze bestelfraude?

Nieuws | 31 augustus 2020

Twee nieuwe polissen tegen cybercriminaliteit

Internetcriminaliteit is in opkomst en verzekeraars springen daar op in. Deze week kwamen er 2 mogelijkheden bij om je tegen de gevolgen van 'cybercrime' te verzekeren.

Test | 25 augustus 2020

Goedkope huismerken

Hoeveel kun je bij jouw supermarkt besparen met huismerken?

Test | 25 augustus 2020

Test boodschappen bezorgen

Steeds meer supermarkten hebben een bezorgdienst. Wat zijn de verschillen en welke bezorgsuper is volgens ons panel de beste?

Nieuws | 25 augustus 2020

Prijsverschil tussen A-merk en huismerk steeds groter

Het prijsverschil tussen A-merken en huismerken groeit. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Was het verschil in 2014 nog 24%, nu zijn huismerkartikelen gemiddeld 45% goedkoper, met uitschieters tot bijna 80%.

Nieuws | 1 juli 2020

Tweedekansproducten nog niet erg populair, voordeel valt tegen

Teruggestuurde producten die opnieuw worden verkocht, zijn nog niet erg populair onder consumenten. Bovendien vallen de kortingen tegen.

Test | 18 juni 2020

Prijspeiling Amazon.nl en Bol.com

Met de komst van Amazon naar Nederland heeft Bol.com er een geduchte concurrent bij. Welk van deze 2 verkoopplatforms is het goedkoopst en wat zijn de voorwaarden? En hoe gaan ze om met klantgegevens?

18 juni 2020

Retourdeals en Tweedekans-producten

Bij steeds meer webwinkels kun je producten met korting bestellen die door andere kopers zijn teruggestuurd. Hoeveel prijsvoordeel krijg je en wat zijn de risico's?

Eerste indruk | 8 juni 2020

Digitale koopzegels AH

Albert Heijn stapt over op digitale koopzegels met de AH-app en belooft een spaarrente van maar liefst 6%. Er is wel een privacyprobleem: de app communiceert zonder je toestemming met Googles advertentienetwerk.

10 maart 2020

Amazon in Nederland

Amazon verkoopt nu in Nederland naast e-boeken ook duizenden fysieke producten. Waar moet je op letten als consument voor je iets koopt?


Filter op artikelen

Zoek binnen de website

Vul een zoekterm in