icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

Consumentenbond.nl

Inloggen

Vul een geldig e-mailadres in

Vul een wachtwoord in

Archief Online kopen

Hier vind je alle eerder verschenen artikelen binnen Online kopen.


2020

16 januari 2020

Marktplaats: herken de oplichter

Marktplaats is laagdrempelig voor adverteren, ook voor oplichting. Een aantal trucs: afgelegen wonen, Whatsapp, Tikkie-fraude. Hoe herken je ze?

7 januari 2020

Make-up sets voor kinderen

Producten die je uit buitenlandse webwinkels koopt voldoen niet altijd aan EU veiligheidsregels. Van de 11 make-up sets voor kinderen die wij kochten waren er slechts 2 voorzien van alle verplichte informatie.

Nieuws | 3 januari 2020

Online opzeggen vaak moeilijk gemaakt

Bedrijven maken het vaak te moeilijk om online accounts of abonnementen op te zeggen. Dat stelt de Consumentenbond, die het opzeggemak van 125 populaire diensten onder de loep nam.

2019

16 december 2019

Onveilige kerstverlichting

Bijna 50% van de kerstverlichting is onveilig. Dat blijkt uit onderzoek van onze Engelse collega's van Which?. Ze testen kerstverlichting van onder andere AliExpress, eBay, Wish en Amazon.

26 november 2019

Terugbetaling webwinkels bij retour

Iets via internet gekocht en spijt? Je mag wettelijk de koop zonder reden binnen 14 dagen ontbinden en terugsturen. Je krijgt het geld dan binnen 14 dagen terug. Helaas overtreden webwinkels deze wet massaal.

Nieuws | 7 oktober 2019

Klachtenstroom webwinkel Neckermann baart zorgen

Het aantal klachten over webwinkel Neckermann.com blijft toenemen. Het afgelopen jaar ontving de Consumentenbond ruim 600 klachten. Van beloftes tot beterschap van Neckermann is weinig terecht gekomen.

Test | 24 september 2019

Klantenservices webwinkels slecht bereikbaar

Online shoppen: hartstikke makkelijk zolang alles goed gaat. Maar als je een probleem hebt is het vooral telefonisch vaak lastig om een medewerker te bereiken.

21 juni 2019

De beste webwinkels volgens online-shoppers

Webwinkelen: we doen het massaal. Welke winkels zijn favoriet en waarom?

21 juni 2019

Dropshipping: waar moet je op letten?

Je bestelt een product bij een Nederlandse webshop. Blijkt je pakketje, na weken wachten, alsnog uit het buitenland te komen. Dan heb je waarschijnlijk te maken met dropshipping. Hoe werkt dit en wat zijn je rechten?

Nieuws | 17 mei 2019

Actie tegen AliExpress

Zes Europese consumentenorganisaties vragen hun nationale toezichthouder om op te treden tegen AliExpress. De Chinese webwinkel hanteert verkoopvoorwaarden die in strijd zijn met Europese consumentenregels.

30 april 2019

Tips voor het kopen bij een Chinese webwinkel

Winkelen bij Chinese webwinkels is erg populair. Waar moet je op letten bij het shoppen?

30 april 2019

Tips kopen buitenlandse webwinkel

Je vindt online heel veel producten die je (soms) niet in eigen land kunt vinden. Toch zijn er ook nadelen en moet je goed opletten wat je koopt.

28 maart 2019

Betaaltoeslagen bij online aankopen

Bedrijven mogen geen toeslagen meer rekenen voor betalingen met betaalpas, creditcard, overboeking en incasso. Voor andere betaalmiddelen wel.

Eerste indruk | 28 maart 2019

Rabo Safe2Pay

Sinds kort kun je bij een aantal webwinkels betalen via Rabo Safe2Pay. Wij namen de betaaldienst onder de loep.

26 maart 2019

Meeste klachten over PostNL

Consumenten klagen bij ons het meeste over PostNL. Het aantal klachten verdubbelde zelfs in 2 jaar. Wat kun je doen als je de hele middag op je pakketje hebt zitten wachten?

Nieuws | 26 maart 2019

Consumentenbond wil gesprek met PostNL over klachten

De Consumentenbond wil met PostNL in gesprek om te horen wat het bedrijf gaat doen om het enorme aantal klachten over pakketbezorging terug te dringen.

Nieuws | 27 februari 2019

Winkels misleiden met adviesprijzen

Winkeliers misleiden hun klanten door veel hogere adviesprijzen te gebruiken dan vastgesteld door fabrikanten. Zo spiegelen ze consumenten een niet bestaand voordeel voor.

Nieuws | 11 februari 2019

Succes Meldpunt: bankafschriften iets begrijpelijker

Vanaf 11 februari toont de Rabobank op afschriften direct de winkelnaam waar een aankoop is gedaan, als de winkel gebruik maakt van Rabo’s online betaalservice. Een succes voor het Meldpunt Onbegrijpelijke namen op bankafschriften.

Nieuws | 4 januari 2019

Consumentenbond laat nog 2700 nepwebshops verwijderen

Chinese nepwebwinkels blijven een plaag voor Nederlandse consumenten. Tot die conclusie komt de Consumentenbond, die nog eens 3100 nieuwe malafide webshops uit China vond en er 2709 offline liet halen.

2018

Eerste indruk | 24 december 2018

Marktplaats Ervaringen

Een tijdje geleden is Marktplaats gestart met 'Marktplaats Ervaringen'. Werkt het beoordelingssysteem? Wij proberen het voor je uit.


Filter op artikelen

Zoek binnen de website

Vul een zoekterm in