icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Genomineerd voor Website van het Jaar |

Wij gaan ervoor. Jij ook? Stem meteen

website van het jaar 2017

Externe verkoop via bol.com

Er zijn ruim 9000 winkeliers die op bol.com artikelen aanbieden. Je koopt dan niet bij, maar via bol.com. Je hebt geen koopovereenkomst met bol.com, maar met de externe verkoper. Hoe werkt het precies en wat zijn je rechten?
Bert Quist
Bert Quist

Expert Geld & Verzekering

Artikel externe verkoop via bol

Zo werkt een verkoper via bol.com

Externe verkopers op bol.com herken je doordat er bij het product staat ‘verkoop door:’. De betaling gaat via bol.com, maar de bestelling ontvang je rechtstreeks van de externe verkoper. De externe verkoper is verantwoordelijk voor klantenservice, garantie en teruggestuurde artikelen. Als er iets is, neem je rechtstreeks contact op met de externe verkoper. Je kunt ook de klantenservice van bol.com benaderen, die neemt dan namens de koper contact op met de verkoper.

Wel of geen verzendkosten

Als je een product van bol.com koopt, is de verzending vanaf €20 gratis, daaronder betaal je €1,99. Bij een externe verkoper die via bol.com verkoopt, zijn de bezorgkosten in de verkoopprijs opgenomen.

Sommige externe verkopers hebben voor ‘logistiek via bol.com’ gekozen. Deze verkopers herken je aan de vermelding ‘verpakt en verzonden door bol.com’. Bol.com regelt dan alles voor de externe verkoper, ook teruggestuurde artikelen, garantie en klantenservice. Je betaalt dan €1,99 bezorgkosten voor bestellingen onder de €20, net als bij gewone bol.com bestellingen.

Terugsturen

Heb je spijt van je aankoop, dan mag je het product terugsturen.

  • Je stuurt het product terug naar de externe verkoper, dus niet naar bol.com.
  • Dit moet binnen de wettelijke bedenktermijn van 14 dagen. Die termijn is vaak korter dan de 30 dagen die bol.com voor eigen producten hanteert. Je hebt namelijk te maken met de retourvoorwaarden van de externe verkoper.
  • Terugsturen is altijd gratis, behalve als er een ophaalafspraak gemaakt moet worden (zoals voor bankstellen en koelkasten).

Wat als een verkoper het teruggestuurde pakje weigert? Of als je garantie hebt maar de verkoper is failliet? Wettelijk gezien is bol.com niet verplicht de klant tegemoet te komen. Bol.com bemiddelt wel en helpt mee om een oplossing te vinden. Als de verkoper failliet is, zal bol.com bij openstaande orders terugbetalen.

Servicenormen

In principe mag iedereen verkopen via bol.com, maar bol.com hanteert wel servicenormen, zoals:

  • Externe verkopers moeten 98% van de bestellingen binnen de beloofde termijn leveren.
  • Ze moeten een klantenbeoordeling scoren van gemiddeld hoger dan een 8.
  • Als verkopers een te laag cijfer hebben, spreekt bol.com ze er op aan. Als ze hun prestaties niet snel verbeteren, verbreekt bol.com de samenwerking.

Shoppen loont

Externe verkopers bepalen zelf de prijs van hun producten. Ruim 1,5 miljoen artikelen worden door zowel bol.com als externe verkopers aangeboden. De externe verkoper kan goedkoper zijn. Ook loont het om op de site van de verkoper zelf te kijken: die biedt veel producten daar goedkoper aan dan op bol.com. Zo vroeg Thystoys via bol.com voor het Lego City Politiebureau €84,95 en op de eigen site €74,94 (inclusief verzendkosten), bijna €10 goedkoper dus.

Tweedehands producten

Je kunt bij bol.com ook tweedehands boeken, cd’s, dvd’s en games kopen. Je betaalt geen bezorgkosten, de verkopers moeten die in vraagprijs opnemen. Je moet wel per artikel €1,99 ‘servicebijdrage’ aan bol.com betalen.

Je mag het artikel binnen de retourtermijn van 14 dagen terugsturen. Dit is bij verkoop tussen consumenten wettelijk niet verplicht. De kosten voor het terugsturen van tweedehands artikelen betaal je wel zelf. Mocht er iets mis gaan met de levering, dan zorgt bol.com voor een compensatie. Bijvoorbeeld als een pakket zoekraakt, ontvang je je geld terug.

Checklist voor je bij bol.com shopt

  • Is bol.com de verkoper of een andere webwinkel?
  • Hoe beoordelen klanten de externe verkoper? Het gemiddelde cijfer staat weergegeven in een blauwe vlag. Verkopers die goed presteren, hebben een gouden label.
  • Let op het aantal beoordelingen.
  • Biedt de externe verkoper het product op de eigen site goedkoper aan?
  • Binnen welke termijn kun je het product retourneren?

Nieuw & interessant

  • Digidwang-ongewenst
    Nieuws  |  10 okt.

    Pas op met All Great Dealz

    De Consumentenbond ziet veel klachten over All Great Dealz, een bedrijf dat telefonisch kortingsvouchers voor vliegreizen en hotelovernachtingen verkoopt (update 10 oktober 2017).
  • picnic2
    7 sep.

    Picnic boodschappendienst

    Je ziet ze op steeds meer plekken rijden: de elektrische wagentjes van Picnic. Een geduchte concurrent voor andere boodschappenbezorgdiensten vanwege 3 belangrijke voordelen.
  • Facebook-marketplace-eersteindruk
    Eerste indruk  |  5 sep.

    Facebook Marketplace

    Facebook komt met een centrale plek om tweedehands producten aan te bieden: Facebook Marketplace. Gaat verkopen hier beter en betrouwbaarder dan via Marktplaats.nl?
  • naam en nummer bank
    Nieuws  |  5 sep.

    Banken moeten Rabo snel volgen met naam-nummercontrole

    De Rabobank waarschuwt vanaf vandaag haar klanten als zij een verkeerde naam invullen bij een overschrijving naar een bankrekeningnummer. De Consumentenbond is blij dat de bank deze naam-nummercontrole eindelijk invoert en hoopt dat andere banken snel volgen.