icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

Consumentenbond.nl

Inloggen

Vul een geldig e-mailadres in

Vul een wachtwoord in

Externe verkoop via bol.com

Er zijn ruim 9000 winkeliers die op bol.com artikelen aanbieden. Je koopt dan niet bij, maar via bol.com. Je hebt geen koopovereenkomst met bol.com, maar met de externe verkoper. Hoe werkt het precies en wat zijn je rechten?

Bert Quist

Bert Quist , Expert Geld & Privacy Bijgewerkt op:30 april 2019

Artikel externe verkoop via bol

Zo werkt een verkoper via bol.com

Externe verkopers op bol.com herken je doordat er bij het product staat ‘verkoop door:’. De betaling gaat via bol.com, maar de bestelling ontvang je rechtstreeks van de externe verkoper. De externe verkoper is verantwoordelijk voor klantenservice, garantie en teruggestuurde artikelen. Als er iets is, neem je rechtstreeks contact op met de externe verkoper. Je kunt ook de klantenservice van bol.com benaderen, die neemt dan namens de koper contact op met de verkoper.

Wel of geen verzendkosten

Koop je een product van bol.com, dan is de verzending vanaf €20 gratis, daaronder betaal je €2,99. Bij een externe verkoper die via bol.com verkoopt, zijn de bezorgkosten in de verkoopprijs opgenomen.

Sommige externe verkopers hebben voor ‘logistiek via bol.com’ gekozen. Deze verkopers herken je aan de vermelding ‘verpakt en verzonden door bol.com’. Bol.com regelt dan alles voor de externe verkoper, ook teruggestuurde artikelen, garantie en klantenservice. Je betaalt dan €2,99 bezorgkosten voor bestellingen onder de €20, net als bij gewone bol.com bestellingen.

Terugsturen

Heb je spijt van je aankoop, dan mag je het product terugsturen.

  • Je stuurt het product terug naar de externe verkoper, dus niet naar bol.com.
  • Dit moet binnen de wettelijke bedenktermijn van 14 dagen. Die termijn is vaak korter dan de 30 dagen die bol.com voor eigen producten hanteert. Je hebt namelijk te maken met de retourvoorwaarden van de externe verkoper.
  • Terugsturen is altijd gratis, behalve als er een ophaalafspraak gemaakt moet worden (zoals voor bankstellen en koelkasten).

Wat als een verkoper het teruggestuurde pakje weigert? Of als je garantie hebt, maar de verkoper is failliet? Wettelijk gezien is bol.com niet verplicht de klant tegemoet te komen. Bol.com bemiddelt wel en helpt mee om een oplossing te vinden. Als de verkoper failliet is, zal bol.com bij openstaande orders terugbetalen.

Welke webwinkels betalen terug?

Stuur je je aankoop binnen 14 dagen terug, dan krijg je je geld terug van de webwinkel. Maar uit onderzoek blijkt dat veel webwinkels zich daar niet aan houden. Bekijk de uitkomsten van het onderzoek.

Lees meer

retourzending

Servicenormen

In principe mag iedereen verkopen via bol.com, maar bol.com hanteert wel servicenormen, zoals:

  • Externe verkopers moeten 98% van de bestellingen binnen de beloofde termijn leveren.
  • Ze moeten een klantenbeoordeling scoren van gemiddeld hoger dan een 8.
  • Als verkopers een te laag cijfer hebben, spreekt bol.com ze er op aan. Als ze hun prestaties niet snel verbeteren, verbreekt bol.com de samenwerking.

Shoppen loont

Externe verkopers bepalen zelf de prijs van hun producten. Ruim 1,5 miljoen artikelen worden door zowel bol.com als externe verkopers aangeboden. De externe verkoper kan goedkoper zijn. Ook loont het om op de site van de verkoper zelf te kijken. Die biedt veel producten daar goedkoper aan dan op bol.com. Zo vroeg Thystoys via bol.com voor het Lego City Politiebureau €84,95 en op de eigen site €74,94 (inclusief verzendkosten), bijna €10 goedkoper dus.

Tweedehands producten

Je kunt bij bol.com ook tweedehands boeken, cd’s, dvd’s en games kopen. Je betaalt geen bezorgkosten, de verkopers moeten die in de vraagprijs opnemen. Je betaalt wel per artikel €1,99 ‘servicebijdrage’ aan bol.com.

Je mag het artikel binnen de retourtermijn van 14 dagen terugsturen. Dit is bij verkoop tussen consumenten wettelijk niet verplicht. De kosten voor het terugsturen van tweedehands artikelen betaal je wel zelf. Mocht er iets misgaan met de levering, dan zorgt bol.com voor een compensatie. Bijvoorbeeld als een pakket zoekraakt, ontvang je je geld terug.

Checklist voor je bij bol.com shopt

  • Is bol.com de verkoper of een andere webwinkel?
  • Hoe beoordelen klanten de externe verkoper? Het gemiddelde cijfer staat weergegeven in een blauwe vlag. Verkopers die goed presteren, hebben een gouden label.
  • Let op het aantal beoordelingen.
  • Biedt de externe verkoper het product op de eigen site goedkoper aan?
  • Binnen welke termijn kun je het product retourneren?

Lees ook:

Nieuw & interessant

  • retourzending
    26 nov.

    Terugbetaling webwinkels bij retour

    Iets via internet gekocht en spijt? Je mag wettelijk de koop zonder reden binnen 14 dagen ontbinden en terugsturen. Je krijgt het geld dan binnen 14 dagen terug. Helaas overtreden webwinkels deze wet massaal.
  • Webwinkel Neckermann
    Nieuws  |  7 okt.

    Klachtenstroom webwinkel Neckermann baart zorgen

    Het aantal klachten over webwinkel Neckermann.com blijft toenemen. Het afgelopen jaar ontving de Consumentenbond ruim 600 klachten. Van beloftes tot beterschap van Neckermann is weinig terecht gekomen.
  • Callcentremedewerkers
    Test  |  24 sep.

    Klantenservices webwinkels slecht bereikbaar

    Online shoppen: hartstikke makkelijk zolang alles goed gaat. Maar als je een probleem hebt is het vooral telefonisch vaak een crime om een medewerker te spreken te krijgen.
  • facebook-advertenties
    22 aug.

    Bedrijven overtreden op grote schaal privacywet

    Veel bedrijven delen ongevraagd klantgegevens met Facebook om zo gericht te kunnen adverteren. De Consumentenbond sprak 17 bedrijven hierop aan.