icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Van hypotheek tot verhuisdoos |

Stap voor stap naar je nieuwe huis

icoon nieuw huis

Externe verkoop via bol.com

Er zijn ruim 9000 winkeliers die op bol.com artikelen aanbieden. Je koopt dan niet bij, maar via bol.com. Je hebt geen koopovereenkomst met bol.com, maar met de externe verkoper. Hoe werkt het precies en wat zijn je rechten?
Bert Quist

Expert Geld & Verzekering

Artikel externe verkoop via bol

Zo werkt een verkoper via bol.com

Externe verkopers op bol.com herken je doordat er bij het product staat ‘verkoop door:’. De betaling gaat via bol.com, maar de bestelling ontvang je rechtstreeks van de externe verkoper. De externe verkoper is verantwoordelijk voor klantenservice, garantie en teruggestuurde artikelen. Als er iets is, neem je rechtstreeks contact op met de externe verkoper. Je kunt ook de klantenservice van bol.com benaderen, die neemt dan namens de koper contact op met de verkoper.

Wel of geen verzendkosten

Als je een product van bol.com koopt, is de verzending vanaf €20 gratis, daaronder betaal je €1,99. Bij een externe verkoper die via bol.com verkoopt, zijn de bezorgkosten in de verkoopprijs opgenomen.

Sommige externe verkopers hebben voor ‘logistiek via bol.com’ gekozen. Deze verkopers herken je aan de vermelding ‘verpakt en verzonden door bol.com’. Bol.com regelt dan alles voor de externe verkoper, ook teruggestuurde artikelen, garantie en klantenservice. Je betaalt dan €1,99 bezorgkosten voor bestellingen onder de €20, net als bij gewone bol.com bestellingen.

Terugsturen

Heb je spijt van je aankoop, dan mag je het product terugsturen.

  • Je stuurt het product terug naar de externe verkoper, dus niet naar bol.com.
  • Dit moet binnen de wettelijke bedenktermijn van 14 dagen. Die termijn is vaak korter dan de 30 dagen die bol.com voor eigen producten hanteert. Je hebt namelijk te maken met de retourvoorwaarden van de externe verkoper.
  • Terugsturen is altijd gratis, behalve als er een ophaalafspraak gemaakt moet worden (zoals voor bankstellen en koelkasten).

Wat als een verkoper het teruggestuurde pakje weigert? Of als je garantie hebt maar de verkoper is failliet? Wettelijk gezien is bol.com niet verplicht de klant tegemoet te komen. Bol.com bemiddelt wel en helpt mee om een oplossing te vinden. Als de verkoper failliet is, zal bol.com bij openstaande orders terugbetalen.

Servicenormen

In principe mag iedereen verkopen via bol.com, maar bol.com hanteert wel servicenormen, zoals:

  • Externe verkopers moeten 98% van de bestellingen binnen de beloofde termijn leveren.
  • Ze moeten een klantenbeoordeling scoren van gemiddeld hoger dan een 8.
  • Als verkopers een te laag cijfer hebben, spreekt bol.com ze er op aan. Als ze hun prestaties niet snel verbeteren, verbreekt bol.com de samenwerking.

Shoppen loont

Externe verkopers bepalen zelf de prijs van hun producten. Ruim 1,5 miljoen artikelen worden door zowel bol.com als externe verkopers aangeboden. De externe verkoper kan goedkoper zijn. Ook loont het om op de site van de verkoper zelf te kijken: die biedt veel producten daar goedkoper aan dan op bol.com. Zo vroeg Thystoys via bol.com voor het Lego City Politiebureau €84,95 en op de eigen site €74,94 (inclusief verzendkosten), bijna €10 goedkoper dus.

Tweedehands producten

Je kunt bij bol.com ook tweedehands boeken, cd’s, dvd’s en games kopen. Je betaalt geen bezorgkosten, de verkopers moeten die in vraagprijs opnemen. Je moet wel per artikel €1,99 ‘servicebijdrage’ aan bol.com betalen.

Je mag het artikel binnen de retourtermijn van 14 dagen terugsturen. Dit is bij verkoop tussen consumenten wettelijk niet verplicht. De kosten voor het terugsturen van tweedehands artikelen betaal je wel zelf. Mocht er iets mis gaan met de levering, dan zorgt bol.com voor een compensatie. Bijvoorbeeld als een pakket zoekraakt, ontvang je je geld terug.

Checklist voor je bij bol.com shopt

  • Is bol.com de verkoper of een andere webwinkel?
  • Hoe beoordelen klanten de externe verkoper? Het gemiddelde cijfer staat weergegeven in een blauwe vlag. Verkopers die goed presteren, hebben een gouden label.
  • Let op het aantal beoordelingen.
  • Biedt de externe verkoper het product op de eigen site goedkoper aan?
  • Binnen welke termijn kun je het product retourneren?

Nieuw & interessant

  • online-winkelen
    Nieuws  |  27 jul.

    Nederland moet zich sterk maken voor breed verbod op geo-blocking

    Bij geo-blocking kunnen veel Europeanen bepaalde online diensten in andere EU-landen niet gebruiken. In Europa wordt onderhandeld over een verbod op geo-blocking, maar Nederland wil een groot aantal producten uitzonderen van het verbod.
  • laagste-prijsgarantie-hotelketens
    Nieuws  |  21 jul.

    Niet blindstaren op laagsteprijsgarantie hotelketens

    Hotelkamers die worden aangeboden met laagsteprijsgaranties blijken vaak elders (veel) goedkoper te zijn, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond voor de Reisgids.
  • cadeau kortingen nieuws
    Nieuws  |  17 jul.

    Betaal niet voor Shoppendoejezo.com

    Bij de Consumentenbond komen sinds een paar maanden tientallen klachten binnen over Shoppendoejezo.com. Consumenten hoeven echter niet te betalen, omdat de overeenkomsten ongeldig zijn.
  • bol-com
    Nieuws  |  11 jul.

    Bol.com niet altijd voordelig

    Bol.com is de grootste webwinkel van ons land. Maar let op wat je in het winkelmandje stopt, want sommige producten zijn behoorlijk duur.