icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Ga naar hoofdinhoud

Externe verkoop via bol.com

Er zijn ruim 49.000 winkeliers die op bol.com artikelen aanbieden. Koop je iets bij zo'n externe verkoper? Dan heb je daarmee een koopovereenkomst. En dus niet met bol.com. Hoe werkt het precies en wat zijn je rechten?
evelien mansens

Evelien Mansens     Expert Wonen & Leven Bijgewerkt op: 25 oktober 2022

Artikel externe verkoop via bol

Zo werkt een verkoper via bol.com

Bij bol.com loopt 56% van de verkopen via een externe verkoper. Minder dan de helft komt dus nog van de winkel zelf. Je herkent een externe verkoper doordat er bij het product staat ‘verkoop door’. De betaling gaat via bol.com, maar de bestelling ontvang je rechtstreeks van de externe verkoper.  

De externe verkoper is verantwoordelijk voor klantenservice, garantie en teruggestuurde artikelen. Als er iets is, neem je rechtstreeks contact op met de externe verkoper. Je kunt ook de klantenservice van bol.com benaderen. Die neemt dan namens de koper contact op met de verkoper.

Wel of geen verzendkosten

Koop je een product van bol.com, dan is de verzending vanaf €20 gratis. Daaronder betaal je €2,99. Bij een externe verkoper die via bol.com verkoopt, zijn de bezorgkosten in de verkoopprijs opgenomen.

Sommige externe verkopers hebben voor ‘logistiek via bol.com’ gekozen. Deze verkopers herken je aan de vermelding ‘verpakt en verzonden door bol.com’. Bol.com regelt dan alles voor de externe verkoper. Ook teruggestuurde artikelen, garantie en klantenservice. Je betaalt dan €2,99 bezorgkosten voor bestellingen onder de €20, net als bij gewone bol.com bestellingen.

Terugsturen

Heb je spijt van je aankoop, dan mag je het product terugsturen.

  • Je stuurt het product terug naar de externe verkoper, dus niet naar bol.com.
  • Je moet binnen 30 dagen (na ontvangst) doorgeven dat je van de koop afziet. Daarna heb je nog 14 dagen de tijd om het artikel terug te sturen. Bol.com hanteert deze termijn ook voor eigen producten. Sommige externe verkopers vermelden in hun aanvullende voorwaarden nog de wettelijke (maar minder lange) termijn van 14 dagen. Bol.com gaat deze verkopers vragen om de voorwaarden aan te passen.   
  • Terugsturen is altijd gratis. Behalve als er een ophaalafspraak gemaakt moet worden, zoals voor bankstellen en koelkasten.

Wat als een verkoper het teruggestuurde pakje weigert? Of als je garantie hebt, maar de verkoper is failliet? Wettelijk gezien is bol.com niet verplicht de klant tegemoet te komen. Bol.com bemiddelt wel en helpt mee om een oplossing te vinden. 

Servicenormen

In principe mag iedereen verkopen via bol.com. Maar bol.com hanteert wel servicenormen, zoals:

  • Externe verkopers moeten 98% van de bestellingen binnen de beloofde termijn leveren.
  • Ze moeten een klantenbeoordeling scoren van gemiddeld hoger dan een 8.
  • Als verkopers een te laag cijfer hebben, spreekt bol.com ze er op aan. Als ze hun prestaties niet snel verbeteren, verbreekt bol.com de samenwerking.

Shoppen loont

Externe verkopers bepalen zelf de prijs van hun producten. Ruim 1,5 miljoen artikelen worden door zowel bol.com als externe verkopers aangeboden. De externe verkoper kan goedkoper zijn.

Ook loont het om op de site van de verkoper zelf te kijken. Die biedt veel producten daar goedkoper aan dan op bol.com. Zo vroeg Thystoys via bol.com voor het Lego City Politiebureau €84,95. Op de eigen site kostte het €74,94 (inclusief verzendkosten). Bijna €10 goedkoper dus.

Tweedehands producten

Je kunt bij bol.com ook tweedehands boeken, cd’s, dvd’s en games kopen. Je betaalt geen bezorgkosten, de verkopers moeten die in de vraagprijs opnemen. Je betaalt wel per artikel €1,99 ‘servicebijdrage’ aan bol.com.

Je mag het artikel binnen de retourtermijn van 14 dagen terugsturen. Dit is bij verkoop tussen consumenten wettelijk niet verplicht. De kosten voor het terugsturen van tweedehands artikelen betaal je wel zelf. Mocht er iets misgaan met de levering, dan zorgt bol.com voor een compensatie. Bijvoorbeeld als een pakket zoekraakt, ontvang je je geld terug.

Niet altijd duidelijk bij wie je koopt

Het was niet altijd duidelijk of een product van een externe verkoper kwam. In 2020 zei de Autoriteit Consument en Markt (ACM) daar wat van. Hierna gaf bol.com beter aan bij wie het product vandaan kwam.

Helaas is het toch nog niet voor iedereen duidelijk genoeg. We vroegen begin 2022 aan ons panel of het voor hen duidelijk is bij wie ze kopen. 3572 panelleden dachten tussen november en januari iets bij de webshop van bol.com te kopen. Toch kreeg de helft onverwachts het pakketje van een externe verkoper. Wil je zeker weten of je wat bij bol.com of een externe verkoper koopt? Zoek dan goed naar de tekst ‘verkoop door’.

Om duidelijker te maken bij wie je koopt, stuurden we 6 platforms een brief. Lees hierover meer op aankoop bij online platform

Checklist voor je bij bol.com shopt

  • Is bol.com de verkoper of een andere webwinkel?
  • Hoe beoordelen klanten de externe verkoper? Het gemiddelde cijfer staat weergegeven in een blauwe vlag. Verkopers die goed presteren, hebben een gouden label.
  • Let op het aantal beoordelingen.
  • Biedt de externe verkoper het product op de eigen site goedkoper aan?
  • Binnen welke termijn kun je het product retourneren?

Schrijf je in voor onze gratis e-mails

Blijf op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren. Afmelden kan altijd.

Nieuw & interessant

  • verloren-pakketje
    Nieuws | 26 apr.

    Pakketbezorgers nog altijd veelvuldig in de fout

    Pakketbezorgers gaan nog altijd veelvuldig in de fout. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Bij 1 op de 3 consumenten ging er afgelopen jaar iets mis. Vooral bij de kleinere pakketbezorgers is een flinke stijging van het aantal klachten te zien.
  • Pakket achterlaten bij deur v2
    Test | 25 apr.

    Test problemen bij pakketbezorging

    Tijdens de coronaperiode kregen we op Klachtenkompas veel klachten over pakketbezorging. Zijn er inmiddels minder problemen? We vroegen het aan ruim 20.000 panelleden en analyseerden de klachten.
  • Fouten kassabon
    Nieuws | 25 apr.

    Consumentenbond stelt supermarkten aansprakelijk voor foute kassabonnen

    Er staan nog steeds fouten op de kassabonnen van Albert Heijn, Jumbo en Plus. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van de Consumentenbond. De Consumentenbond stelt de supermarkten nu aansprakelijk voor de foute prijzen aan de kassa’s.
  • krimpflatie
    Nieuws | 28 feb.

    Krimpflatie grote ergernis onder consumenten

    Consumenten ergeren zich enorm aan stiekeme prijsstijgingen. Dat blijkt uit de meldingen die de Consumentenbond ontving op zijn meldpunt Eerlijk. Van de ruim 1500 meldingen gingen er 900 over krimpflatie. Daarbij zit er minder in een verpakking, maar daalt de prijs niet mee.