icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Betaaltoeslagen bij online-aankopen

De kosten voor betaaltoeslagen lopen flink uiteen. Bedrijven mogen sinds juni 2014 niet meer dan de ‘werkelijke kosten’ rekenen, maar deze bedragen zijn niet inzichtelijk.

Bert Quist

Bert Quist , Expert Geld & Privacy Gepubliceerd op:24 april 2015

Artikel betaaltoeslagen online aankopen

Nieuwe regels betaaltoeslagen

Sinds juni 2014 mogen betaaltoeslagen niet meer zijn dan de werkelijke kosten. Betaalt een bedrijf bijvoorbeeld zelf €0,50 voor een betaling, dan mag er geen hoger bedrag worden doorberekend aan de klanten. Maar de kosten wisselen per betaalmethode. Bovendien blijft het voor klanten onduidelijk wat deze ‘werkelijke kosten’ zijn.

Wisselende kosten

Voor betaling via iDEAL wordt vrijwel nooit een toeslag gerekend. Dat gebeurt wel bij:

 Als je het oneens bent met een betaaltoeslag, kun je het bedrijf verzoeken aan te tonen dat de kosten redelijk zijn. En let op: als je online iets koopt en binnen de bedenktermijn van 14 dagen terugstuurt, moet je alle kosten terugkrijgen. Dus ook de toeslag voor het betaalmiddel.

Kosten acceptgiro’s

Soms vragen bedrijven veel meer dan de daadwerkelijke kosten, zoals bij acceptgiro’s. Bij veel bedrijven moet je zelfs betalen voor een ongebruikte acceptgiro als je de betaling via internet voldoet. Betaling via automatische incasso wordt zo gestimuleerd. Er moet wel iets over de kosten in de voorwaarden staan.

Verschillende verzekeraars en energieleveranciers rekenen kosten voor betaling met een acceptgiro. Enkele voorbeelden van de kosten bij energieleveranciers (april 2015):

  • Atoomstroom: €3,03;
  • E.On: €1,21;
  • Eneco, Electrabel, Energiedirect: €2;
  • Essent: €2,82 (papieren factuur);
  • Huismerk Energie: €3;
  • Nederlandse Energie Maatschappij: €1,50;
  • Nuon: €1,82.

Budget Energie vraagt €3,03 voor een overschrijving, Energiedirect.nl €2 (alleen mogelijk in overleg met de klantenservice).
Bij bijvoorbeeld Greenchoice en Oxxio is betalen per acceptgiro helemaal niet mogelijk.

Rembours en achteraf betalen

Voor bijvoorbeeld creditcardbetalingen, betalen achteraf of onder rembours maken bedrijven zelf hoge kosten. Een paar voorbeelden van rembourskosten (webwinkels) zijn:

  • H&M (€6);
  • Allekabels.nl (6 tot €9);
  • Parfumcircus.nl (€14,95);
  • Degrotespeelgoedwinkel.nl (€15);
  • Electrocorner (€15);
  • Voordeeloptiek (€ 18,35 plus 1% van het orderbedrag).

Voor achteraf betalen (na de aankoop) zijn verschillende methoden, zoals Afterpay, Billink en Klarna. Dit brengt gemak met zich mee, maar vaak hangt hier wel een prijsje aan (niet altijd, zoals bij grote webwinkels). De toeslagen voor klanten wisselen sterk, enkele voorbeelden van webwinkels:

  • Allesvoorscooters.nl: €12,04 (Klarna);
  • Droomidee: €8,75 (Billink);
  • Frontrunner: €1,95 (Afterpay);
  • Gadget Plaza, Superfood247: €2,95 (Billink);
  • HIVtest.nl: €1,49 (Billink);
  • IonClean.nl: tot €10 (Billink);
  • Jeansonline, Je m’appelle: €3 (Klarna);
  • New York Fashion: €2,50 (Klarna);
  • Omoda: €2,50 (Afterpay);
  • Siebel Juweliers: €4 (Afterpay);
  • Shoemixx.nl, Vimodos: €2,95 (Afterpay).

Creditcardtoeslagen

Creditcards worden vaak gebruikt bij het online boeken van vliegtickets en accommodaties. Sommige luchtvaartmaatschappijen, boekingssites en reisorganisaties rekenen hiervoor een forse toeslag. Voorbeelden:

  • KLM €7,50 tot €15 creditcardtoeslag per ticket;
  • Kras €15;
  • Eliza was Here €10
  • Sunweb €10;
  • VakantieXperts €10;
  • D-Reizen en E-Bookers €9,50.
  • Ryanair (2% van het transactiebedrag; ook voor Paypal).
  • easyJet is de toeslag 2% van het transactiebedrag;
  • Cheaptickets.nl 2%, maar met een maximum;
  • Vliegwinkel.nl (creditcard en PayPal) 2%, maar met een maximum;
  • World Ticket Center (creditcard) 2%, maar met een maximum.

Gelukkig horen de hoge creditcardtoeslagen binnen een aantal jaar tot het verleden. Er worden hierover afspraken op Europees niveau gemaakt. Vanaf 2017 of 2018 mogen ondernemers voor betalingen met creditcards en betaalpassen geen kosten meer rekenen.

Nieuw & interessant

  • postbezorging-postnl
    Nieuws  |  26 mrt.

    Consumentenbond wil gesprek met PostNL over klachten

    De Consumentenbond wil met PostNL in gesprek om te horen wat het bedrijf gaat doen om het enorme aantal klachten over pakketbezorging terug te dringen.
  • postbezorging-postnl
    21 mrt.

    Meeste klachten over PostNL

    Consumenten klagen bij ons het meeste over PostNL. Het aantal klachten verdubbelde zelfs in 2 jaar. Wat kun je doen als je de hele middag hebt zitten wachten?
  • adviesprijzen-misleiden-witgoed-nieuws
    Nieuws  |  27 feb.

    Winkels misleiden met adviesprijzen

    Winkeliers misleiden hun klanten door veel hogere adviesprijzen te gebruiken dan vastgesteld door fabrikanten. Zo spiegelen ze consumenten een niet bestaand voordeel voor.
  • onbegrijpelijke-afschriften-nieuws
    Nieuws  |  11 feb.

    Succes Meldpunt: bankafschriften iets begrijpelijker

    Vanaf 11 februari toont de Rabobank op afschriften direct de winkelnaam waar een aankoop is gedaan, als de winkel gebruik maakt van Rabo’s online betaalservice. Een succes voor het Meldpunt Onbegrijpelijke namen op bankafschriften.