Toeslag voor betalingen bij online aankopen

Ingrid Zuurmond Expert online kopenBijgewerkt op:17 juni 2025
Wanneer moet je een toeslag betalen?
Soms moet je in een webwinkel extra betalen als je voor een bepaald betaalmiddel kiest. Dit mag niet voor elk betaalmiddel. Als het wel mag, mag de webwebwinkel alleen de werkelijke kosten doorberekenen.
Wel een toeslag betalen
Voor bepaalde betaalmiddelen mogen webwinkels wel een toeslag berekenen, bijvoorbeeld voor:
- Paypal
- iDeal
- Creditcards van onder meer American Express en Diners Club en zakelijke creditcards
Sinds juni 2014 mag een webwinkel wel alleen de werkelijke kosten doorberekenen aan klanten. Betaalt een bedrijf bijvoorbeeld €0,50 per betaling met iDeal, dan mag het bedrijf maximaal €0,50 voor een iDeal-betaling rekenen. Die kosten wisselen per betaalmethode. Je kunt bijna onmogelijk weten wat deze ‘werkelijke kosten’ zijn.
Geen toeslag betalen
Bedrijven mogen sinds de invoering van PSD2 (Payment Service Directive) geen toeslagen meer rekenen als je betaalt met:
- Betaalpas
- Creditcards van onder andere Visa en Mastercard
- Overboeking
- Automatische incasso
Voor achteraf betalen gelden extra regels. Webwinkels mogen dan alleen een toeslag rekenen als deze kosten 'onbetekenend' zijn: zie hieronder voor de uitleg.
Extra regels voor achteraf betalen
Voor achteraf en gespreid betalen gelden extra regels. Betaalmiddelen waarmee je achteraf of gespreid kunt betalen hebben namelijk ook te maken met wetgeving rondom krediet.
Achteraf en gespreid betalen hoeven nu niet te voldoen aan de regelgeving voor consumentenkrediet, omdat ze een uitzondering zijn. Die uitzondering geldt als:
- consumenten het krediet binnen 3 maanden moeten terugbetalen en;
- er geen of slechts 'onbetekenende' kosten zijn gerekend aan de consument
Onbetekenende kosten
De Hoge Raad heeft een uitspraak over het doorberekenen van kosten voor achteraf betaalmethodes. Deze toeslag moet worden beschouwd als een onderdeel van de totale kosten van het krediet voor een consument. En die kosten mogen niet hoger dan zijn dan 'onbetekenend'.
Zijn de kosten die consumenten moet betalen wel hoger dan onbetekenend? Dan is er sprake van een kredietovereenkomst en niet uitgezonderd van de consumentenkredietregelgeving.
Webwinkels mogen dus wel kosten doorberekenen, maar die mogen niet hoger zijn dan onbetekenend. Juridisch gezien is het nog geen uitgemaakte zaak wanneer de kosten onbetekenend zijn. Een bedrag van €1 op €1000 is waarschijnlijk wel onbetekenend, maar bij een orderbedrag van €50 weer niet.
Vier aanbieders van achteraf en gespreid betalen hebben er daarom voor gekozen dat webwinkels hun kosten helemaal niet meer mogen doorbereken aan consumenten. Het gaat om:
- Billink
- In3
- Klarna
- Riverty
Let op: in de praktijk kan het nog voorkomen dat een webwinkel nog een oude overeenkomst heeft met een achterafbetaalmethode, zoals Klarna. Die webwinkels kunnen nog wel kosten in rekening brengen, zolang die onbetekenend zijn.
Toch een toeslag?
Rekent een bedrijf toch een toeslag voor een betaalmiddel waarbij dat niet mag? Bijvoorbeeld voor betalen met een creditcard? Of rekent een bedrijf een (te) hoge toeslag? Geef dan bij het bedrag aan dat dit niet mag. Of vraag dan aan het bedrijf of ze kunnen aantonen dat de kosten redelijk zijn.
Rekent een webwinkel toch een toeslag voor een betaling met een creditcard? En is deze creditcard van ICS? Dan kun je de toeslag betwisten via ICS. Je moet wel eerst contact opnemen met de verkoper. Alleen als je er niet uitkomt met de verkoper, kun je de toeslag betwisten.
Een ontrechte toeslag kun je ook melden bij de Autoriteit Consumenten en Markt (ACM).
Let op: als je online iets koopt en binnen de bedenktermijn van 14 dagen terugstuurt, dan moet je alle kosten terugkrijgen. Dus ook de toeslag voor het betaalmiddel.
Lees verder
Nieuw & interessant

Bedonderd door een dropshipper
Dropshippers zijn webwinkels zonder eigen voorraad. Ze laten producten rechtstreeks van de leverancier bezorgen. Meestal uit Azië. Daar zijn ze vaak niet duidelijk over en dat levert veel klachten op. Ook houden ze zich niet aan allerlei wettelijke regels.

Slechte voorlichting bij aankoop extra garantie
Webwinkels bieden vaak extra garantie aan tijdens het koopproces. Maar ze geven daarbij geen uitleg over de bestaande wettelijke garantie. Hierdoor is voor consumenten niet duidelijk dat extra garantie vaak helemaal niet nodig is.

Datingsites en -apps
Wil je online daten, dan heb je keuze uit veel datingsites en -apps. Wij onderzochten de prijzen en mogelijkheden van 8 veelgebruikte diensten. En we vroegen ons panel naar hun ervaringen.
TestTest problemen bij pakketbezorging
Over pakketbezorging krijgen we regelmatig klachten. Vooral in de coronaperiode. Zijn er nu minder problemen? We vroegen het aan ruim 20.000 panelleden en analyseerden de klachten.
