icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Betaaltoeslagen bij online aankopen

Bedrijven mogen geen toeslagen meer rekenen voor betalingen met betaalpas, creditcard, overboeking en incasso. Voor andere betaalmiddelen wel.
Bert Quist

Bert Quist , Expert Geld & Privacy Bijgewerkt op: 28 maart 2019

Artikel betaaltoeslagen online aankopen

Nieuwe regels betaaltoeslagen

Bedrijven mogen geen toeslagen meer rekenen voor betalingen met betaalpas, creditcard (van Visa en Mastercard), overboeking en incasso. Deze regel geldt sinds de invoering van PSD2 (februari 2019).

Voor andere betaalmiddelen zoals PayPal, iDeal en achteraf betaalmethodes zoals Klarna en Afterpay wel. Maar sinds juni 2014 mag het niet meer zijn dan de werkelijke kosten. Betaalt een bedrijf bijvoorbeeld zelf €0,50 voor een betaling, dan mag er geen hoger bedrag worden doorberekend aan de klanten. De kosten wisselen wel per betaalmethode. Het blijft voor klanten onduidelijk wat deze ‘werkelijke kosten’ zijn.

Wisselende kosten

Voor betaling via iDEAL wordt vrijwel nooit een toeslag gerekend. Dat gebeurt wel bij:

  • betaling onder rembours
  • acceptgiro
  • achterafbetaalmethodes zals Klarna en Afterpay
  • PayPal

Acceptgiro

Soms vragen bedrijven veel meer dan de daadwerkelijke kosten, zoals bij acceptgiro’s. Bij veel bedrijven moet je zelfs betalen voor een ongebruikte acceptgiro als je de betaling via internet voldoet. Betaling via automatische incasso wordt zo gestimuleerd. Er moet wel iets over de kosten in de voorwaarden staan. Verschillende verzekeraars en energieleveranciers rekenen kosten voor betaling met een acceptgiro.

Ben je het niet eens met een betaaltoeslag? Vraag dan aan het bedrijf of ze kunnen aantonen dat de kosten redelijk zijn. En let op: als je online iets koopt en binnen de bedenktermijn van 14 dagen terugstuurt, moet je alle kosten terugkrijgen. Dus ook de toeslag voor het betaalmiddel.

Geen toeslag creditcard meer

Het verbod op toeslagen door de invoering van PSD2 heeft vooral invloed op betalingen met creditcard. In Nederland worden nauwelijks toeslagen gerekend voor betalen met je betaalpas of voor een overschrijving of incasso.

Onderzoek betaaltoeslagen

De Consumentenbond deed in 2014 onderzoek naar betaaltoeslagen en ontdekte toen vooral veel toeslagen bij het online boeken van een vliegticket of vakantie. Uit een steekproef van de Consumentenbond blijkt dat de meeste bedrijven inmiddels al gestopt zijn met het rekenen van toeslagen.

Toch toeslag tijdens webwinkelen

Wie tijdens het (web)winkelen te maken krijgt met een toeslag, kan dit eerst melden bij de winkel of het bedrijf zelf. Kom je er niet uit met de verkoper én heb je een creditcard van ICS (uitgever van de meeste creditcards in Nederland)? Dan kun je de toeslag betwisten via ICS. Weigert de winkel de toeslag te schrappen of kom je er samen niet uit? Meld dit dan aan de Consumentenbond via meldpuntpsd2@consumentenbond.nl.

Schrijf je in voor onze gratis e-mails

Blijf op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren. Afmelden kan altijd.
Artikelen binnen Online kopen

Nieuw & interessant

  • winkelstraat leeg
    29 aug.

    Nepaanbiedingen

    Om nepaanbiedingen tegen te gaan is er een nieuwe wet. Wij zochten uit of winkels zich al aan de nieuwe wetgeving houden. Dat doen ze lang niet allemaal. En een aantal winkels was zelfs niet op de hoogte van de nieuwe wetgeving.
  • rookmelder
    19 mei.

    Buitenlandse webshops: onveilige koolmonoxide- en rookmelders

    Wie een koolmonoxide- of rookmelder koopt moet er op kunnen vertrouwen dat deze op het juiste moment afgaat. Melders van buitenlandse webwinkels kunnen het hierin laten afweten.
  • Tinder-schendt-privacy-gebruikers
    Nieuws | 8 feb.

    Tinder discrimineert op basis van leeftijd

    Datingapp Tinder discrimineert op basis van leeftijd. Dat blijkt uit onderzoek van wereldconsumentenorganisatie Consumers International in 6 landen. Sommige gebruikers van de app betalen bijna 6 keer zoveel voor dezelfde dienst als anderen.
  • Pakket achterlaten bij deur v2 video
    Test | 3 feb.

    Test problemen bij pakketbezorging

    We kopen meer dan ooit online. En dus neemt ook het aantal klachten over pakketbezorging toe. De drukte door corona verklaart veel, maar niet alles. Wat gaat er precies mis? We vroegen het aan ruim 12.000 panelleden en analyseerden de klachten.