Betaaltoeslagen bij online aankopen

Bert Quist , Expert Geld & Privacy Bijgewerkt op: 16 januari 2023

Nieuwe regels betaaltoeslagen
Bedrijven mogen geen toeslagen meer rekenen voor betalingen met betaalpas, creditcard (van Visa en Mastercard), overboeking en incasso. Deze regel geldt sinds de invoering van PSD2 (februari 2019).
Voor andere betaalmiddelen zoals PayPal, iDeal en Klarna mag dat wel. Maar sinds juni 2014 mag het niet meer zijn dan de werkelijke kosten. Betaalt een bedrijf bijvoorbeeld zelf €0,50 voor een betaling, dan mag er geen hoger bedrag worden doorberekend aan de klanten. De kosten wisselen wel per betaalmethode. Het blijft voor klanten onduidelijk wat deze ‘werkelijke kosten’ zijn.
Wisselende kosten
Voor betaling via iDEAL wordt vrijwel nooit een toeslag gerekend. Dat gebeurt wel bij:
- betaling onder rembours
- acceptgiro
- achterafbetaalmethodes zals Klarna en Riverty
- PayPal
Ben je het niet eens met een betaaltoeslag? Vraag dan aan het bedrijf of ze kunnen aantonen dat de kosten redelijk zijn. En let op: als je online iets koopt en binnen de bedenktermijn van 14 dagen terugstuurt, moet je alle kosten terugkrijgen. Dus ook de toeslag voor het betaalmiddel.
Geen toeslag creditcard meer
Het verbod op toeslagen door de invoering van PSD2 heeft vooral invloed op betalingen met creditcard. In Nederland worden nauwelijks toeslagen gerekend voor betalen met je betaalpas of voor een overschrijving of incasso.
Onderzoek betaaltoeslagen
De Consumentenbond deed in 2014 onderzoek naar betaaltoeslagen en ontdekte toen vooral veel toeslagen bij het online boeken van een vliegticket of vakantie. Uit een steekproef van de Consumentenbond blijkt dat de meeste bedrijven inmiddels al gestopt zijn met het rekenen van toeslagen.
Toch toeslag tijdens webwinkelen
Wie tijdens het (web)winkelen te maken krijgt met een toeslag, kan dit eerst melden bij de winkel of het bedrijf zelf. Kom je er niet uit met de verkoper én heb je een creditcard van ICS (uitgever van de meeste creditcards in Nederland)? Dan kun je de toeslag betwisten via ICS.
Lees verder
Nieuw & interessant
- Nieuws | 19 jan.
Consumentenbond waarschuwt voor webwinkel ByZaaza
De Consumentenbond waarschuwt voor webwinkel ByZaaza. Aanleiding zijn de tientallen klachten die de Consumentenbond in korte tijd over het bedrijf ontving en de honderden klachten van ontevreden klanten op Trustpilot. - 14 dec.
Professionele nepshops met luxe artikelen
Internetcriminelen zijn regelmatig actief met ‘nepshops’, vaak met aanbiedingen van populaire elektronica en gadgets. Als je oplet kun je ze herkennen. - Nieuws | 13 dec.
Verdubbeling schade door nepshops
De politie meldt dat in 2022 het aantal aangiften over malafide webwinkels licht is gedaald ten opzichte van 2021. De schade per gedupeerde verdubbelde echter van €156 naar €347. - 8 nov.
Nepaanbiedingen
Om nepaanbiedingen tegen te gaan komt er een nieuwe wet. Wij zochten uit of winkels zich al aan de nieuwe wetgeving houden. Dat doen ze lang niet allemaal. En een aantal winkels was zelfs niet op de hoogte van de nieuwe wetgeving.