icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

Consumentenbond.nl

Inloggen

Vul een geldig e-mailadres in

Vul een wachtwoord in

Betaaltoeslagen bij online aankopen

Bedrijven mogen geen toeslagen meer rekenen voor betalingen met betaalpas, creditcard, overboeking en incasso. Voor andere betaalmiddelen wel.

Bert Quist

Bert Quist , Expert Geld & Privacy Bijgewerkt op:28 maart 2019

Artikel betaaltoeslagen online aankopen

Nieuwe regels betaaltoeslagen

Bedrijven mogen sinds de invoering van PSD2 (februari 2019) geen toeslagen meer rekenen voor betalingen met betaalpas, creditcard (van Visa en Mastercard), overboeking en incasso.

Voor andere betaalmiddelen zoals PayPal, iDeal en achteraf betaalmethodes zoals Klarna en Afterpay wel. Maar sinds juni 2014 mag het niet meer zijn dan de werkelijke kosten. Betaalt een bedrijf bijvoorbeeld zelf €0,50 voor een betaling, dan mag er geen hoger bedrag worden doorberekend aan de klanten. De kosten wisselen wel per betaalmethode. Bovendien blijft het voor klanten onduidelijk wat deze ‘werkelijke kosten’ zijn.

Wisselende kosten

Voor betaling via iDEAL wordt vrijwel nooit een toeslag gerekend. Dat gebeurt wel bij:

  • betaling onder rembours
  • acceptgiro
  • achterafbetaalmethodes zals Klarna en Afterpay
  • PayPal

Soms vragen bedrijven veel meer dan de daadwerkelijke kosten, zoals bij acceptgiro’s. Bij veel bedrijven moet je zelfs betalen voor een ongebruikte acceptgiro als je de betaling via internet voldoet. Betaling via automatische incasso wordt zo gestimuleerd. Er moet wel iets over de kosten in de voorwaarden staan. Verschillende verzekeraars en energieleveranciers rekenen kosten voor betaling met een acceptgiro.

Ben je het niet eens met een betaaltoeslag, dan kun je het bedrijf verzoeken aan te tonen dat de kosten redelijk zijn. En let op: als je online iets koopt en binnen de bedenktermijn van 14 dagen terugstuurt, moet je alle kosten terugkrijgen. Dus ook de toeslag voor het betaalmiddel.

Geen toeslag creditcard meer

Het verbod op toeslagen als gevolg van de invoering van PSD2 heeft vooral invloed op betalingen met creditcard. In Nederland worden nauwelijks toeslagen gerekend voor betalen met je betaalpas of voor een overschrijving of incasso. De Consumentenbond deed in 2014 onderzoek naar betaaltoeslagen en ontdekte toen vooral veel toeslagen bij het online boeken van een vliegticket of vakantie. Uit een steekproef van de Consumentenbond blijkt dat de meeste bedrijven inmiddels al gestopt zijn met het rekenen van toeslagen.

Wie tijdens het (web)winkelen te maken krijgt met een toeslag, kan dit eerst melden bij de winkel of het bedrijf zelf. Als je er niet uitkomt met de verkoper én een creditcard van ICS (uitgever van de meeste creditcards in Nederland) hebt, dan kun je de toeslag betwisten via ICS. Weigert de winkel de toeslag te schrappen of kom je er samen niet uit? Meld dit dan aan de Consumentenbond via meldpuntpsd2@consumentenbond.nl.

Lees ook:

 

 

Nieuw & interessant

  • Webwinkel Neckermann
    Nieuws  |  7 okt.

    Klachtenstroom webwinkel Neckermann baart zorgen

    Het aantal klachten over webwinkel Neckermann.com blijft toenemen. Het afgelopen jaar ontving de Consumentenbond ruim 600 klachten. Van beloftes tot beterschap van Neckermann is weinig terecht gekomen.
  • Callcentremedewerkers
    Test  |  24 sep.

    Klantenservices webwinkels slecht bereikbaar

    Online shoppen: hartstikke makkelijk zolang alles goed gaat. Maar als je een probleem hebt is het vooral telefonisch vaak een crime om een medewerker te spreken te krijgen.
  • 23 sep.

    Lijst onbetrouwbare webwinkels

    Begin 2018 deed de Consumentenbond onderzoek naar nepwebwinkels. Wij legden een lijst van 2000 foute webwinkels aan. Een groot aantal is offline gehaald.
  • facebook-advertenties
    22 aug.

    Bedrijven overtreden op grote schaal privacywet

    Veel bedrijven delen ongevraagd klantgegevens met Facebook om zo gericht te kunnen adverteren. De Consumentenbond sprak 17 bedrijven hierop aan.