Consumentenorganisaties dienen klacht in tegen Temu

Gerard Spierenburg WoordvoerderGepubliceerd op:16 mei 2024
De Consumentenbond en de andere Europese consumentenorganisaties vinden dat Temu zich niet aan de nieuwe Europese wetgeving (DSA) houdt. Zo informeert het platform consumenten onvoldoende over wie de verkopers zijn op het platform. Daarnaast geeft de webwinkel te weinig informatie over de veiligheid van producten. Ook maakt Temu niet duidelijk op basis van welke criteria consumenten producten te zien krijgen.
Dark patterns
Temu maakt ook gebruik van verboden technieken om consumenten te beïnvloeden, zogenaamde dark patterns. Zodra consumenten op een product hebben geklikt, krijgen ze bijvoorbeeld duurdere versies voorgeschoteld. Daarnaast maakt Temu het onnodig moeilijk voor klanten om hun account op te heffen. Dat is volgens Europese wetgeving niet toegestaan.
Meer uitgeven
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘Temu is razend populair in Europa, maar opereert niet op een eerlijke manier. Het bedrijf houdt zoveel informatie achter dat consumenten geen weloverwogen aankoopbeslissing kunnen nemen. Daarnaast hebben klanten geen idee of het product dat ze kopen wel veilig is. En tot slot staat het platform ook nog eens bol van de manipulatieve technieken om consumenten meer geld te laten uitgeven op het platform. Consumenten moeten erop kunnen vertrouwen dat ze op een eerlijke manier winkelen en veilige producten kopen. Temu moet zich dan ook gewoon aan de Europese regels houden.’
Onder vuur
Temu ligt al langer onder vuur. In oktober 2023 kocht de Italiaanse consumentenorganisatie Altroconsumo 13 cosmeticaproducten op het platform. Negen producten bleken de ingrediënten op de verpakking helemaal niet of slechts in hele kleine hoeveelheden te bevatten. En eerder dit jaar beschuldigde de Duitse consumentenorganisatie vzbv Temu ervan consumenten te misleiden met productrecensies en de manier waarop de winkel kortingen weergeeft.
Ierland
De Consumentenbond heeft zijn klacht ingediend bij de Autoriteit Consument & Markt. Die zal de klacht doorsturen naar de toezichthouder in Ierland, waar het Europese hoofdkantoor van Temu gevestigd is.
Nieuw & interessant

Bedonderd door een dropshipper
Dropshippers zijn webwinkels zonder eigen voorraad. Ze laten producten rechtstreeks van de leverancier bezorgen. Meestal uit Azië. Daar zijn ze vaak niet duidelijk over en dat levert veel klachten op. Ook houden ze zich niet aan allerlei wettelijke regels.

Slechte voorlichting bij aankoop extra garantie
Webwinkels bieden vaak extra garantie aan tijdens het koopproces. Maar ze geven daarbij geen uitleg over de bestaande wettelijke garantie. Hierdoor is voor consumenten niet duidelijk dat extra garantie vaak helemaal niet nodig is.

Datingsites en -apps
Wil je online daten, dan heb je keuze uit veel datingsites en -apps. Wij onderzochten de prijzen en mogelijkheden van 8 veelgebruikte diensten. En we vroegen ons panel naar hun ervaringen.
TestTest problemen bij pakketbezorging
Over pakketbezorging krijgen we regelmatig klachten. Vooral in de coronaperiode. Zijn er nu minder problemen? We vroegen het aan ruim 20.000 panelleden en analyseerden de klachten.
