Reviews op websites: Waar moet je op letten?

Evelien Mansens Expert Wonen & LevenBijgewerkt op:23 november 2022

Reviews zijn heel belangrijk voor bedrijven
De belangen van fabrikanten, winkeliers en restaurants bij reviews zijn groot. Positieve reviews zijn goed voor de zaken. Maar ook negatieve reviews hebben nut: een bedrijf komt zo immers betrouwbaarder over dan wanneer hij alleen maar jubelreviews heeft. Bovendien leiden veel reviews tot een grotere naamsbekendheid.
Hoe komen reviews tot stand?
Bedrijven kunnen klanten of gebruikers na een aankoop of bezoek per e-mail uitnodigen om een review te schrijven. Soms gebeurt dat via een externe partij zoals Trustpilot of The Feedbackcompany. Zonder uitnodiging een review schrijven kan vaak ook.
Het meest betrouwbaar is wanneer je voor het schrijven van review een account moet hebben of aanmaken. Ook wanneer je een link gemaild krijgt waarop je moet klikken om de review te plaatsen. Ook controle of je het product echt hebt gekocht of bij het restaurant hebt gegeten maakt reviews betrouwbaarder.
Het vermelden van de herkomst van reviews is een van de regels waaraan reviews op websites moeten voldoen. Deze regels heeft de Autoriteit Consument en Markt (ACM) onlangs opgesteld.
Aandachtspunten bij het lezen van reviews
Waar kun je op letten wanneer je reviews leest?
Tips bij het schrijven van reviews
- Krijg je een uitnodiging om je mening te geven? Realiseer dan dat die mening op meerdere websites geplaatst kan worden. Dat kan trouwens ook wanneer je op eigen initiatief een review plaatst.
- Veel sites hebben regels waar je review aan moet voldoen. Bijvoorbeeld hoe uitgebreid je review minimaal moet zijn, dat je geen scheldwoorden mag gebruiken en geen persoonlijke gegevens moet opschrijven. Als je je niet aan de regels houdt, kan de website jouw review verwijderen.
- Wil je zelf je review verwijderen, dan moet dit meestal via een e-mail aan de site.
- Realiseer je dat restaurantsite TheFork jouw gegevens doorgeeft aan het betreffende restaurant.
Strengere reviewregels
Webwinkels met consumentenreviews moeten zich sinds 28 mei aan 3 belangrijke regels houden.
- Echte ervaringen tonen: consumenten moeten het product echt hebben gebruikt of gekocht.
- Klanten informeren hoe de webshop met reviews omgaat. Dus informatie geven over de herkomst van reviews, de omgang met positieve en negatieve reviews, hoe de gemiddelde reviewscore tot stand komt en of er sprake was van een beloning.
- Het (laten) plaatsen van nepreviews en aanbevelingen van consumenten – ook in de vorm van likes, views of volgers – is wettelijk verboden.
Maatregelen van websites tegen nepreviews
Nepreviews zijn sinds 28 mei 2022 wettelijk verboden. Dit betekent dat ook valse reviews die daarvoor al waren geplaatst, weg moeten.
Daarnaast kunnen websites een aantal maatregelen nemen om nepreviews te voorkomen:
- Alleen reviews toelaten van echte klanten. Dus mensen die een product echt hebben gekocht, een restaurant hebben bezocht of via de webwinkel hebben gekocht.
- Een account verplicht stellen om een review te kunnen plaatsen.
- Een link naar jouw e-mailadres sturen waar je op moet klikken om de review te plaatsen.
- 'Handmatige' controle: alle reviews worden van tevoren doorgelezen.
- Geautomatiseerde controle: alle reviews door programma's laten doorzoeken op bepaald woordgebruik.
- IP-adressen controleren: komen er veel reviews van hetzelfde IP-adres dan kan het gaan om een actieve fabrikant.
Nieuw & interessant
- Nieuws | 20 jul.
Consumentenbond waarschuwt voor webshop Femmeboutique.nl
De Consumentenbond waarschuwt voor webwinkel Femmeboutique.nl. In korte tijd kwamen er bij de Consumentenbond 166 klachten binnen over deze webshop. Ook op Trustpilot komen er veel klachten binnen. 91% van de klanten beoordeelt het bedrijf met 1 ster. - Nieuws | 10 jul.
Winkeliers goochelen met adviesprijzen
Consumenten worden nog steeds op het verkeerde been gezet bij aanbiedingen. Ondanks strengere wetgeving die misleiding moet tegengaan. 'Verkopers hebben een sluipweg gevonden via zogenaamde adviesprijzen', aldus de Consumentenbond. - Nieuws | 4 jul.
Onveilige producten makkelijk te verkopen via Amazon.nl en Bol.com
Het is voor externe verkopers kinderlijk eenvoudig om onveilige of ondeugdelijke producten te verkopen via Bol.com en Amazon.nl. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond die zich als dropshipper aanmeldde bij de verkoopplatforms. - Nieuws | 26 apr.
Pakketbezorgers nog altijd veelvuldig in de fout
Pakketbezorgers gaan nog altijd veelvuldig in de fout. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Bij 1 op de 3 consumenten ging er afgelopen jaar iets mis. Vooral bij de kleinere pakketbezorgers is een flinke stijging van het aantal klachten te zien.