icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Reviews op websites: Waar moet je op letten?

Wie leest ze niet. Reviews over welke wasmachine of vaatwasser goed is, welke webwinkel betrouwbaar en waar je lekker kunt eten. Maar voor fabrikanten, winkels en restaurants zijn ze minstens zo waardevol als voor jou als lezer. Het is daarom handig om te weten hoe reviews tot stand komen. Én waar je op moet letten als je ze leest.
evelien mansens

Evelien Mansens   Expert Wonen & LevenBijgewerkt op:17 november 2023

reviews-online

Reviews zijn heel belangrijk voor bedrijven

De belangen van fabrikanten, winkeliers en restaurants bij reviews zijn groot. Positieve reviews zijn goed voor de zaken. Maar ook negatieve reviews hebben nut: een bedrijf komt zo immers betrouwbaarder over dan wanneer hij alleen maar jubelreviews heeft. Bovendien leiden veel reviews tot een grotere naamsbekendheid.

Hoe komen reviews tot stand?

Bedrijven kunnen klanten of gebruikers na een aankoop of bezoek per e-mail uitnodigen om een review te schrijven. Soms gebeurt dat via een externe partij zoals Trustpilot of The Feedbackcompany. Zonder uitnodiging een review schrijven kan vaak ook.

Het meest betrouwbaar is wanneer je voor het schrijven van review een account moet hebben of aanmaken. Ook wanneer je een link gemaild krijgt waarop je moet klikken om de review te plaatsen. Ook controle of je het product echt hebt gekocht of bij het restaurant hebt gegeten maakt reviews betrouwbaarder.

Het vermelden van de herkomst van reviews is een van de regels waaraan reviews op websites moeten voldoen. Deze regels heeft de Autoriteit Consument en Markt (ACM) onlangs opgesteld.

Aandachtspunten bij het lezen van reviews

Waar kun je op letten wanneer je reviews leest?

Tips bij het schrijven van reviews

  • Krijg je een uitnodiging om je mening te geven? Realiseer dan dat die mening op meerdere websites geplaatst kan worden. Dat kan trouwens ook wanneer je op eigen initiatief een review plaatst.
  • Veel sites hebben regels waar je review aan moet voldoen. Bijvoorbeeld hoe uitgebreid je review minimaal moet zijn, dat je geen scheldwoorden mag gebruiken en geen persoonlijke gegevens moet opschrijven. Als je je niet aan de regels houdt, kan de website jouw review verwijderen.
  • Wil je zelf je review verwijderen, dan moet dit meestal via een e-mail aan de site.
  • Realiseer je dat restaurantsite TheFork jouw gegevens doorgeeft aan het betreffende restaurant.
  • Kreeg je een vergoeding voor het schrijven van een review? Vermeld dit bij je review. Hiermee help je het vertrouwen in reviews te vergroten. Want ook jij wilt weten als een reviewer dit heeft gekregen.

Strengere reviewregels

Webwinkels met consumentenreviews moeten zich aan 3 belangrijke regels houden.

  • Echte ervaringen tonen: consumenten moeten het product echt hebben gebruikt of gekocht.
  • Klanten informeren hoe de webshop met reviews omgaat. Dus informatie geven over de herkomst van reviews, de omgang met positieve en negatieve reviews, hoe de gemiddelde reviewscore tot stand komt en of er sprake was van een beloning.
  • Het (laten) plaatsen van nepreviews en aanbevelingen van consumenten – ook in de vorm van likes, views of volgers – is wettelijk verboden.

Maatregelen van websites tegen nepreviews

Nepreviews zijn sinds 28 mei 2022 wettelijk verboden. Dit betekent dat ook valse reviews die daarvoor al waren geplaatst, weg moeten.

Daarnaast kunnen websites een aantal maatregelen nemen om nepreviews te voorkomen:

  • Alleen reviews toelaten van echte klanten. Dus mensen die een product echt hebben gekocht, een restaurant hebben bezocht of via de webwinkel hebben gekocht.
  • Een account verplicht stellen om een review te kunnen plaatsen.
  • Een link naar jouw e-mailadres sturen waar je op moet klikken om de review te plaatsen.
  • 'Handmatige' controle: alle reviews worden van tevoren doorgelezen.
  • Geautomatiseerde controle: alle reviews door programma's laten doorzoeken op bepaald woordgebruik.
  • IP-adressen controleren: komen er veel reviews van hetzelfde IP-adres dan kan het gaan om een actieve fabrikant.

Schrijf je in voor onze gratis e-mails

Blijf op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren. Afmelden kan altijd.

Nieuw & interessant

  • privacytest-sociale-netwerken
    17 feb.

    Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken

    Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).
  • bol-com
    14 dec.

    Webwinkels verplichten account onnodig

    Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar.
  • Problemen met achteraf betalen via Klarna en Riverty
    Nieuws | 24 nov.

    Problemen met achteraf betalen via Klarna en Riverty

    De Consumentenbond krijgt meldingen van consumenten die problemen ondervinden na het achteraf betalen van rekeningen via betaaldiensten Klarna en Riverty. De Consumentenbond heeft de betaaldiensten aangesproken.
  • Artikel buitenlandse webwinkels
    22 nov.

    Nepshops misbruiken betrouwbaarheid iDeal

    Het blijft een plaag: webwinkels die maar enkele weken bestaan en nooit iets leveren. Opvallend: wel 35 van de 61 ‘nepshops’ waarvoor de politie recent waarschuwde boden iDeal als betaalmiddel.