icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Reviews op websites: waar moet je op letten?

Reviews zijn handig als je van een product of webwinkel de ervaringen van anderen wilt weten. Maar voor fabrikanten en (web)winkels zijn ze minstens net zo waardevol. Het is daarom handig om te weten hoe reviews tot stand komen. En waar je op moet letten als je ze leest.
evelien mansens

Evelien Mansens   Expert online kopenBijgewerkt op:17 juni 2025

reviews-online

Reviews zijn heel belangrijk voor bedrijven

De belangen van fabrikanten en winkeliers bij reviews zijn groot. Positieve reviews zijn goed voor de zaken. Maar ook negatieve reviews hebben nut: een bedrijf komt zo immers betrouwbaarder over dan wanneer hij alleen maar jubelreviews heeft. Bovendien leiden veel reviews tot een grotere naamsbekendheid.

Hoe komen reviews tot stand?

Bedrijven kunnen klanten of gebruikers na een aankoop of bezoek per e-mail uitnodigen om een review te schrijven. Soms gebeurt dat via een externe partij zoals Trustpilot of The Feedbackcompany. Zonder uitnodiging een review schrijven kan vaak ook.

Het meest betrouwbaar is wanneer je voor het schrijven van review een account moet hebben of aanmaken. Ook wanneer je een link gemaild krijgt waarop je moet klikken om de review te plaatsen. Ook controle of je het product echt hebt gekocht of bij het restaurant hebt gegeten maakt reviews betrouwbaarder.

Het vermelden van de herkomst van reviews is een van de regels waaraan reviews op websites moeten voldoen. Deze regels heeft de Autoriteit Consument en Markt (ACM) opgesteld.

Aandachtspunten bij het lezen van reviews

Waar kun je op letten wanneer je reviews leest?

Tips bij het schrijven van reviews

  • Krijg je een uitnodiging om je mening te geven? Realiseer dan dat die mening op meerdere websites geplaatst kan worden. Dat kan trouwens ook wanneer je op eigen initiatief een review plaatst.
  • Veel sites hebben regels waar je review aan moet voldoen. Bijvoorbeeld hoe uitgebreid je review minimaal moet zijn, dat je geen scheldwoorden mag gebruiken en geen persoonlijke gegevens moet opschrijven. Als je je niet aan de regels houdt, kan de website jouw review verwijderen.
  • Wil je zelf je review verwijderen, dan moet dit meestal via een e-mail aan de site.
  • Kreeg je een vergoeding voor het schrijven van een review? Vermeld dit bij je review. Hiermee help je het vertrouwen in reviews te vergroten. Want ook jij wilt weten als een reviewer dit heeft gekregen.

Strengere reviewregels

Webwinkels met consumentenreviews moeten zich aan 3 belangrijke regels houden.

  • Echte ervaringen tonen: consumenten moeten het product echt hebben gebruikt of gekocht.
  • Klanten informeren hoe de webshop met reviews omgaat. Dus informatie geven over de herkomst van reviews, de omgang met positieve en negatieve reviews, hoe de gemiddelde reviewscore tot stand komt en of er sprake was van een beloning.
  • Het (laten) plaatsen van nepreviews en aanbevelingen van consumenten – ook in de vorm van likes, views of volgers – is wettelijk verboden.

Maatregelen van websites tegen nepreviews

Nepreviews zijn sinds 2022 wettelijk verboden. Dit betekent dat ook valse reviews die daarvoor al waren geplaatst, weg moeten.

Daarnaast kunnen websites een aantal maatregelen nemen om nepreviews te voorkomen:

  • Alleen reviews toelaten van echte klanten. Dus mensen die een product ook echt hebben gekocht.
  • Een account verplicht stellen om een review te kunnen plaatsen.
  • Een link naar jouw e-mailadres sturen waar je op moet klikken om de review te plaatsen.
  • 'Handmatige' controle: alle reviews worden van tevoren doorgelezen.
  • Geautomatiseerde controle: alle reviews door programma's laten doorzoeken op bepaald woordgebruik.
  • IP-adressen controleren: komen er veel reviews van hetzelfde IP-adres dan kan het gaan om een actieve fabrikant.

Blijf op de hoogte

Ontvang nieuws, acties en tips in je mailbox. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop en weet je wat je rechten zijn. Al 500.000 lezers gingen je voor.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren.

Nieuw & interessant

  • dropshipper-kwaliteit-kleding-1200x800px

    Bedonderd door een dropshipper

    Dropshippers zijn webwinkels zonder eigen voorraad. Ze laten producten rechtstreeks van de leverancier bezorgen. Meestal uit Azië. Daar zijn ze vaak niet duidelijk over en dat levert veel klachten op. Ook houden ze zich niet aan allerlei wettelijke regels.

  • Garantie bijkopen v2 1140x720

    Slechte voorlichting bij aankoop extra garantie

    Webwinkels bieden vaak extra garantie aan tijdens het koopproces. Maar ze geven daarbij geen uitleg over de bestaande wettelijke garantie. Hierdoor is voor consumenten niet duidelijk dat extra garantie vaak helemaal niet nodig is.

  • Datingsites en -apps

    Datingsites en -apps

    Wil je online daten, dan heb je keuze uit veel datingsites en -apps. Wij onderzochten de prijzen en mogelijkheden van 8 veelgebruikte diensten. En we vroegen ons panel naar hun ervaringen.
  • Pakket achterlaten bij deur v2
    Test

    Test problemen bij pakketbezorging

    Over pakketbezorging krijgen we regelmatig klachten. Vooral in de coronaperiode. Zijn er nu minder problemen? We vroegen het aan ruim 20.000 panelleden en analyseerden de klachten.