icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Van hypotheek tot verhuisdoos |

Stap voor stap naar je nieuwe huis

icoon nieuw huis

Reviews op websites

Wie leest ze niet: reviews die je vertellen welke wasmachine of vaatwasser goed is, welke webwinkel betrouwbaar en waar je lekker kunt eten. Maar voor fabrikanten, winkels en restaurants zijn ze minstens zo waardevol als voor jou als lezer. Het is daarom handig om te weten hoe reviews tot stand komen en waar je op moet letten als je ze leest.
Else Meijer

Expert Woning & Huishouden

reviews-online

Reviews zijn heel belangrijk voor bedrijven

De belangen van fabrikanten, winkeliers en restaurants bij reviews zijn groot. Positieve reviews zijn goed voor de zaken. Maar ook negatieve reviews hebben nut: een bedrijf komt zo immers betrouwbaarder over dan wanneer hij alleen maar jubelreviews heeft. Bovendien leiden veel reviews tot een grotere naamsbekendheid.

Hoe komen reviews tot stand?

Bedrijven kunnen hun klanten of gebruikers na een aankoop of bezoek per e-mail uitnodigen om een review te schrijven. Soms gebeurt dat via een externe partij zoals Trustpilot of The Feedbackcompany. Zonder uitnodiging een review schrijven kan vaak ook.

Het meest betrouwbaar is dat wanneer je hiervoor een account moet hebben of aanmaken en wanneer je een link toegemaild krijgt waarop je moet klikken om de review te plaatsen. Ook controle of je het bewuste product echt hebt gekocht of bij het restaurant hebt gegeten maakt reviews betrouwbaarder.

Het vermelden van de herkomst van reviews is een van de regels waaraan reviews op websites moeten voldoen die de Autoriteit Consument en Markt (ACM) onlangs heeft opgesteld.

Ingekochte reviews
Er zijn speciale bedrijven die geld verdienen aan het verzamelen van reviews. Ze verkopen deze aan websites, wat verklaart waarom je soms dezelfde review op verschillende websites tegenkomt. Zolang deze reviews op echte, eerlijke ervaringen zijn gebaseerd is hier niets mis mee. Maar zodra mensen betaald worden om zoveel mogelijk reviews te schrijven wordt het schimmig.

Reviews in ruil voor...
Reviews kunnen ook tot stand komen via fabrikanten of restaurants. Zij vragen hun klanten om een review te schrijven in ruil voor bijvoorbeeld verlengde garantie, korting of kans op een cadeau. Zoiets is niet verboden, maar moet wel vermeld worden.

Testacties
En dan zijn er nog de ‘testacties’. Consumenten worden opgeroepen om een product te testen dat ze speciaal hiervoor hebben ontvangen. Zo’n actie wordt vaak door een fabrikant geïnitieerd. Dit verklaart waarom een onbekend product veel reviews kan hebben. En waarom je dezelfde review soms op meerdere plaatsen tegenkomt. Ook dit is niet verboden, maar een website moet dit wel vermelden.

Aandachtspunten bij het lezen van reviews

Datum
Let op de sortering van de reviews: van hoog naar laag, op datum of anders? Soms zijn reviews erg oud. Het product of de menukaart kan inmiddels gewijzigd zijn.

Aantal reviews
Een totaaloordeel is soms op weinig reviews gebaseerd. Veel sites hanteren geen of een laag minimum, bijvoorbeeld 3. Als een product veel reviews heeft, kunnen de negatieve beoordelingen verdwijnen in het gemiddelde. Ook dan is het handig als wordt weergegeven hoeveel mensen welk oordeel gaven bij het product of restaurant.

Oordeel over de review
Hoeveel duimpjes-omhoog krijgt de review zelf? Dat zegt natuurlijk alleen iets als je ook weet hoeveel duimpjes er omlaag gaan.

Check de afzender
Een lange typeaanduiding in de reviewtekst van bijvoorbeeld een koelkast is verdacht omdat een gemiddelde consument dat zo niet vermeldt. Kom je dezelfde jubelreview op meer plaatsen tegen? Dan zit er mogelijk een fabrikant achter.

Tijd tussen aanschaf en gebruik
Een recensie vlak na de aankoop zegt weinig. Mensen zijn in het begin vaak blij met hun aankoop, maar sommige producten kun je pas goed beoordelen als je ze een tijdje gebruikt. Het is daarom handig als vermeld is hoe lang iemand iets in bezit had op het moment dat hij de review schreef.

Sommige winkels sturen hun klanten pas een tijdje na de koop een uitnodiging om te reviewen. Of klanten krijgen een tijdje na de eerste review de mogelijkheid om deze aan te passen.

Negatieve reviews zijn later aangepast
Soms wordt een -negatieve- review aangepast omdat een fabrikant of restaurant de reviewer heeft benaderd en zij samen 'tot een oplossing zijn gekomen'. De reviewer kreeg bijvoorbeeld korting op een volgend etentje, maar moest zijn review dan wel aanpassen. Dit moet dan wel duidelijk worden gemaakt voor lezers.

Incomplete of 'gestuurde' reviews
Een review kan incompleet of gestuurd zijn. Incompleet kan hij zijn wanneer een reviewer niet alle velden verplicht in hoeft te vullen. Gestuurd wordt er wanneer er door de site alvast een aantal 'plus- en minpunten' zijn genoemd waarvan een reviewer denkt dat hij ze moet noemen, terwijl dat helemaal niet zo is.

Feiten of meningen
Feitelijkheden zijn nuttiger dan meningen. Bijvoorbeeld: het is een feit of je in een restaurant gratis kraanwater kreeg of niet, terwijl de smaak van de wijn erg subjectief is. Smaken verschillen nu eenmaal.

Google zelf
Lees reviews op verschillende sites. Zoek in een zoekmachine op internet het product of de aanbieder samen met ‘klacht’ of kijk op Klachtenkompas. Zo vind je eventuele negatieve ervaringen.

Tips bij het schrijven van reviews

  • Realiseer je dat - als je een uitnodiging krijgt om je mening te geven - die mening op meerdere websites geplaatst kan worden. Dat kan trouwens ook wanneer je op eigen initiatief een review plaatst.
  • Veel sites hebben regels waar je review aan moet voldoen, bijvoorbeeld hoe uitgebreid je review minimaal moet zijn, dat je geen scheldwoorden mag gebruiken en geen persoonlijke gegevens moet opschrijven. Als je je niet aan de regels houdt, kan de website jouw review verwijderen.
  • Wil je zelf je review verwijderen, dan moet dit meestal via een e-mail aan de site.
  • Realiseer je dat restaurantsite Iens jouw gegevens doorgeeft aan het betreffende restaurant.

Maatregelen van websites tegen nepreviews

Websites kunnen een aantal maatregelen nemen om nepreviews te voorkomen:

  • Alleen reviews toelaten van echte klanten, dus mensen die een product daadwerkelijk hebben gekocht, een restaurant hebben bezocht of via de webwinkel hebben gekocht.
  • Een account verplicht stellen om een review te kunnen plaatsen.
  • Een link naar jouw e-mailadres sturen waar je op moet klikken om de review te kunnen plaatsen.
  • 'Handmatige' controle: alle reviews worden van te voren doorgelezen.
  • Geautomatiseerde controle: alle reviews door programma's laten doorzoeken op bepaald woordgebruik.
  • IP-adressen controleren: komen er veel reviews van hetzelfde IP-adres dan kan dat duiden op een actieve fabrikant.

Lees ook: Recensies op boekingssites

Nieuw & interessant