icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Hoe werkt PayPal?

PayPal is een wereldwijd betaalsysteem dat particulieren, webwinkels en veilingsites als eBay en Marktplaats gebruiken. Hoe werkt PayPal eigenlijk?
Bert Quist

Bert Quist , Expert Geld & Privacy Bijgewerkt op: 10 maart 2021

Artikel betalen met paypal

Wat kost PayPal?

Je moet je aanmelden met een e-mailadres om PayPal te gebruiken. Je betaalt met je bankrekening, creditcard of een PayPal-rekening waar je tegoed op plaatst. PayPal is voor de koper gratis bij betalingen in euro's.

Bij het omrekenen in vreemde valuta's worden wel kosten in rekening gebracht: 2,5 tot 4% boven op de wisselkoers. Kopers kunnen  de aankoopbescherming van Paypal gebruiken.

De verkoper betaalt een percentage provisie en een vast bedrag per transactie. Verkopers kunnen ook te maken krijgen met terugboekingskosten. Deze worden in rekening gebracht als een koper zijn betaling met een creditcard terugdraait via zijn creditcardmaatschappij. Paypal rekent deze kosten niet als de transactie onder de verkopersbescherming valt.

Let op: sinds 4 januari 2021 rekent Paypal een toeslag van €10 per jaar voor een inactieve rekening. Een rekening is inactief als:

  • je niet hebt ingelogd op je PayPal-rekening;
  • je niet op een andere manier je PayPal-rekening hebt gebruikt om geld over te maken, te ontvangen of op te nemen.

Aankoopbescherming

PayPal biedt kopers aankoopbescherming. Deze bescherming geldt voor: niet ontvangen producten, tijdens de verzending beschadigde producten en producten die sterk afwijken van de omschrijving. Bijvoorbeeld:

  • In de aanbieding stond 'nieuw', maar het product is gebruikt.
  • Onderdelen of functies ontbreken en dit was niet gemeld.
  • Je hebt 3 producten besteld, maar er slechts 2 ontvangen.
  • Je ontvangt een heel ander product dan je hebt besteld.

Een verkoper moet een product traceerbaar verzenden, anders kan de koper gemakkelijk terugbetaling eisen bij niet ontvangst (via een claim). Voor bewijs van levering is geen handtekening vereist.

De meeste goederen en services komen in aanmerking voor de aankoopbescherming. Naast alle fysieke producten geldt de bescherming ook voor e-tickets en andere immateriële objecten zoals toegangsrechten voor digitale inhoud en andere licenties.

De uitzonderingen op de aankoopbescherming zijn onder andere:

  • Aankopen van onroerend goed
  • Voertuigen
  • Privétransacties
  • Op maat gemaakte objecten
  • Zaken die gelijkwaardig zijn aan contant geld (zoals cadeaubonnen)

In de voorwaarden van PayPal staat een volledig overzicht van goederen en diensten die niet in aanmerking komen.

Hoe krijg je je geld van PayPal terug?

  • Als je het product niet hebt ontvangen, kun je na betaling een geschil openen op de website van Paypal.
  • De verkoper krijgt 10 dagen om te reageren op het geschil en te bewijzen da het product wel verzonden is.
  • Als de verkoper niet op tijd reageert of je komt er niet uit, moet je het geschil binnen 20 dagen opwaarderen naar een claim.

De verkoper heeft volgens de regels 10 dagen om de Track & Trace informatie aan PayPal te overhandigen, om te bewijzen dat hij de goederen verzonden heeft. Als PayPal niets verneemt van de verkoper, zal PayPal besluiten dat de beslissing in jouw voordeel is. Je ontvangt dan een vergoeding van 100% van het betaalde bedrag (inclusief verzendkosten).

PayPal streeft er naar om binnen 10 dagen na het aanmaken van een claim het geld uit te keren op je PayPal-rekening. Het geld is dan terug te vinden als PayPal Balans. Je kunt het daar laten staan voor een volgende aankoop, of kosteloos overschrijven naar je bankrekening.

Verkopersbescherming

Paypal beschermt de verkopers met verkopersbescherming. Deze bescherming dekt alleen transacties voor per post verzendbare, fysieke en tastbare objecten. Om in aanmerking te komen voor de bescherming moet je een bewijs van levering kunnen overleggen. Dit betekent dat het verzonden object in ieder geval online kan worden gevolgd en de status van de verzending 'geleverd' is.

Je kunt gebruikmaken van deze bescherming als een koper bijvoorbeeld claimt dat hij zijn aankoop nooit ontvangen heeft.

Retourkosten Vergoeding

Met de service Retourkosten Vergoeding kun je via PayPal de retourkosten van een bestelling terugkrijgen. Stel dat je iets bij een webwinkel hebt besteld en je aankoop bevalt niet. Soms draai je dan zelf op voor de retourkosten. Als je met PayPal hebt betaald, kun je die kosten via hun terugvragen. Je moet de service eerst activeren.

Je kunt een verzoek tot terugbetaling indienen als je op betaling van je besteling klikt in je PayPal-account. Je moet dan onder andere een kopie of foto van het verzendbewijs met daarop de kosten én het adres van de webwinkel bijvoegen. Er gelden ook nog andere voorwaarden: zo is de vergoeding maximaal €30 per keer en mag je maximaal 12 keer per jaar deze service gebruiken.

Andere mogelijkheden met PayPal

Naast online betalen kun je met Paypal ook:

  • Een betaalverzoek versturen.
  • Geld overmaken naar familie of vrienden. Als je dit via je Paypal-saldo of bank doet is het binnen Nederland gratis (mits in euro's). Voor overboekingen via je creditcard of in vreemde valuta betaal je altijd extra.

Schrijf je in voor onze gratis e-mails

Blijf op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren. Afmelden kan altijd.
Artikelen binnen Online kopen

Nieuw & interessant

  • winkelstraat leeg
    29 aug.

    Nepaanbiedingen

    Om nepaanbiedingen tegen te gaan is er een nieuwe wet. Wij zochten uit of winkels zich al aan de nieuwe wetgeving houden. Dat doen ze lang niet allemaal. En een aantal winkels was zelfs niet op de hoogte van de nieuwe wetgeving.
  • rookmelder
    19 mei.

    Buitenlandse webshops: onveilige koolmonoxide- en rookmelders

    Wie een koolmonoxide- of rookmelder koopt moet er op kunnen vertrouwen dat deze op het juiste moment afgaat. Melders van buitenlandse webwinkels kunnen het hierin laten afweten.
  • Tinder-schendt-privacy-gebruikers
    Nieuws | 8 feb.

    Tinder discrimineert op basis van leeftijd

    Datingapp Tinder discrimineert op basis van leeftijd. Dat blijkt uit onderzoek van wereldconsumentenorganisatie Consumers International in 6 landen. Sommige gebruikers van de app betalen bijna 6 keer zoveel voor dezelfde dienst als anderen.
  • Pakket achterlaten bij deur v2 video
    Test | 3 feb.

    Test problemen bij pakketbezorging

    We kopen meer dan ooit online. En dus neemt ook het aantal klachten over pakketbezorging toe. De drukte door corona verklaart veel, maar niet alles. Wat gaat er precies mis? We vroegen het aan ruim 12.000 panelleden en analyseerden de klachten.