icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Genomineerd voor Website van het Jaar |

Wij gaan ervoor. Jij ook? Stem meteen

website van het jaar 2017

Online betalen met PayPal

PayPal is een wereldwijd betaalsysteem dat particulieren, webwinkels en veilingsites gebruiken. Hoe werkt PayPal eigenlijk?
Bert Quist
Bert Quist

Expert Geld & Verzekering

Artikel betalen met paypal

PayPal is een wereldwijd betaalsysteem dat particulieren, webwinkels en veilingsites als eBay en Marktplaats gebruiken. Om gebruik te kunnen maken van PayPal moet je je aanmelden met een e-mailadres. Je betaalt met je bankrekening, creditcard of een PayPal-rekening (waar je tegoed op plaatst).

Kosten

PayPal is voor de koper gratis (bij betalingen in euro's). Bij het omrekenen in vreemde valuta's worden wel kosten in rekening gebracht: 2,5 tot 4% boven op de wisselkoers. Kopers kunnen gebruikmaken van de aankoopbescherming van Paypal.

De verkoper betaalt een percentage provisie en een vast bedrag per transactie. Verkopers kunnen ook te maken krijgen met terugboekingskosten. Deze worden in rekening gebracht als een koper zijn betaling met een creditcard terugdraait via zijn creditcardmaatschappij. Paypal rekent deze kosten niet als de transactie onder de verkopersbescherming valt.

Aankoopbescherming

PayPal biedt kopers aankoopbescherming. Deze bescherming geldt voor: niet ontvangen producten, tijdens de verzending beschadigde producten en producten die sterk afwijken van de omschrijving. Bijvoorbeeld:

  • In de aanbieding stond 'nieuw', maar het product is gebruikt.
  • Onderdelen of functies ontbreken en dit was niet gemeld.
  • Je hebt 3 producten besteld, maar er slechts 2 ontvangen.
  • Je ontvangt een heel ander product dan je hebt besteld.

Een verkoper moet een product traceerbaar verzenden, anders kan de koper gemakkelijk terugbetaling eisen bij niet ontvangst (via een claim). Voor bewijs van levering is geen handtekening vereist.

De meeste goederen en services komen in aanmerking voor de aankoopbescherming. Naast alle fysieke producten geldt de bescherming ook voor e-tickets en andere immateriële objecten zoals toegangsrechten voor digitale inhoud en andere licenties.

De uitzonderingen op de aankoopbescherming zijn onder andere:

  • aankopen van onroerend goed;
  • voertuigen;
  • privétransacties;
  • op maat gemaakte objecten;
  • zaken die gelijkwaardig zijn aan contant geld (zoals cadeaubonnen).

In de voorwaarden van PayPal staat een volledig overzicht van goederen en diensten die niet in aanmerking komen.

Hoe krijg je je geld terug?

  • Als je het product niet hebt ontvangen, kun je binnen 45 uur na betaling een geschil openen op de website van Paypal.
  • De verkoper krijgt 10 dagen om te reageren op het geschil en te bewijzen da het product wel verzonden is.
  • Als de verkoper niet op tijd reageert of je komt er niet uit, moet je het geschil binnen 20 dagen opwaarderen naar een claim.

De verkoper heeft volgens de regels 10 dagen om de Track & Trace informatie aan PayPal te overhandigen, om te bewijzen dat hij de goederen verzonden heeft. Als PayPal niets verneemt van de verkoper, zal PayPal besluiten dat de beslissing in jouw voordeel is. Je ontvangt dan een vergoeding van 100% van het betaalde bedrag (inclusief verzendkosten).

PayPal streeft er naar om binnen 10 dagen na het aanmaken van een claim het geld uit te keren op je PayPal-rekening. Het geld is dan terug te vinden als PayPal Balans. Je kunt het daar laten staan voor een volgende aankoop, of kosteloos overschrijven naar je bankrekening.

Verkopersbescherming

Paypal beschermt de verkopers met verkopersbescherming. Deze bescherming dekt alleen transacties voor per post verzendbare, fysieke en tastbare objecten. Om in aanmerking te komen voor de bescherming moet je een bewijs van levering kunnen overleggen. Dit betekent dat het verzonden object in ieder geval online kan worden gevolgd en de status van de verzending 'geleverd' is.

Je kunt gebruikmaken van deze bescherming als een koper bijvoorbeeld claimt dat hij zijn aankoop nooit ontvangen heeft.

Andere mogelijkheden met PayPal

Naast online betalen kun je met Paypal ook:

  • Betalen in fysieke winkels met de Paypal-app, zoals restaurants, cafés en parkeermeters.
  • Mobiel betalen met de Paypal-app. Met de app kun je ook geld overmaken of bijvoorbeeld een rekening delen.
  • Geld overmaken naar familie of vrienden.
  • Als je dit via je Paypal-saldo of bank doet is het binnen Nederland gratis (mits in euro's). Via de betaalpas of creditcard betaal je 3,4% + vaste kosten. Voor internationale transacties betaal je altijd extra.
  • Binnenkort is het ook mogelijkheden achteraf (na ontvangst van je bestelling) te betalen met Paypal.

veilig online

Het boek Veilig online van de Consumentenbond is voor iedereen die verstandig wil internetbankieren, downloaden en online bestellingen wil doen. Veilig, maar ook plezierig en gemakkelijk.

Nieuw & interessant

  • Digidwang-ongewenst
    Nieuws  |  10 okt.

    Pas op met All Great Dealz

    De Consumentenbond ziet veel klachten over All Great Dealz, een bedrijf dat telefonisch kortingsvouchers voor vliegreizen en hotelovernachtingen verkoopt (update 10 oktober 2017).
  • picnic2
    7 sep.

    Picnic boodschappendienst

    Je ziet ze op steeds meer plekken rijden: de elektrische wagentjes van Picnic. Een geduchte concurrent voor andere boodschappenbezorgdiensten vanwege 3 belangrijke voordelen.
  • Facebook-marketplace-eersteindruk
    Eerste indruk  |  5 sep.

    Facebook Marketplace

    Facebook komt met een centrale plek om tweedehands producten aan te bieden: Facebook Marketplace. Gaat verkopen hier beter en betrouwbaarder dan via Marktplaats.nl?
  • naam en nummer bank
    Nieuws  |  5 sep.

    Banken moeten Rabo snel volgen met naam-nummercontrole

    De Rabobank waarschuwt vanaf vandaag haar klanten als zij een verkeerde naam invullen bij een overschrijving naar een bankrekeningnummer. De Consumentenbond is blij dat de bank deze naam-nummercontrole eindelijk invoert en hoopt dat andere banken snel volgen.