
Evelien Mansens Expert online kopenBijgewerkt op:17 juni 2025
Als je een product online bestelt, moet het binnen 30 dagen na aankoop worden geleverd. Tenzij je een andere levertijd hebt afgesproken.
Levert de verkoper niet op tijd en heb je hem daarna een redelijke termijn gesteld om alsnog te leveren? Dan mag je de overeenkomst ongedaan maken (ontbinden) en moet de verkoper direct jouw geld terugbetalen.
Heb je je bestelling niet binnen de levertijd ontvangen? En wil je de webwinkel vragen het product alsnog te leveren of de koop te ontbinden? Gebruik dan onze 'voorbeeldbrief levertijd'.
Let op: je mag ook al voor de levering van het product je bedenktijd gebruiken en afzien van de koop.
Een webwinkel mag bezorgkosten in rekening brengen. Die kosten moeten van tevoren duidelijk zijn aangegeven.
Uit ons onderzoek blijkt dat die duidelijkheid vaak te wensen overlaat. Zo staat bijvoorbeeld geen algemene informatie over de hoogte van de bezorgkosten op de site. Of de bezorgkosten verschijnen pas laat in beeld.
Zijn de bezorgkosten vooraf niet aangegeven en moet je ze betalen als je bestelling geleverd wordt? Betaal dan onder protest. Dit doe je door 'onder protest' op de rekening te zetten. Laat de bezorger ook een handtekening op de rekening zetten. Daarna kun je de bezorgkosten terugvragen bij de webwinkel.
Als je een product retourneert binnen de bedenktijd, dan moet de webwinkel de bezorgkosten ook terugbetalen. Dit geldt alleen als je de gehele bestelling terugstuurt. De kosten voor het terugsturen (de retourkosten) kunnen wel voor eigen rekening zijn. Dit moet de verkoper dan wel van tevoren aangeven.
Lees onze tips om verrassingen met bezorgkosten te voorkomen:

Dropshippers zijn webwinkels zonder eigen voorraad. Ze laten producten rechtstreeks van de leverancier bezorgen. Meestal uit Azië. Daar zijn ze vaak niet duidelijk over en dat levert veel klachten op. Ook houden ze zich niet aan allerlei wettelijke regels.

Webwinkels bieden vaak extra garantie aan tijdens het koopproces. Maar ze geven daarbij geen uitleg over de bestaande wettelijke garantie. Hierdoor is voor consumenten niet duidelijk dat extra garantie vaak helemaal niet nodig is.

