icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Levertijden en bezorgkosten van webwinkels

Webwinkels moeten zich aan bepaalde regels houden. Binnen hoeveel tijd moet je bestelling bezorgd worden? Hoeveel bezorgkosten mag de webwinkel in rekening brengen?
Bert Quist
Bert Quist

Expert Geld & Verzekering


Webwinkels moet zich aan bepaalde regels houden. Als ze dat niet doen, kun je een klacht indienen en de koop ontbinden. Binnen hoeveel tijd moet een online-bestelling bijvoorbeeld bezorgd worden? En hoeveel bezorgkosten mag de webwinkel in rekening brengen

Wat is de levertijd?

Als je een product online bestelt, moet het binnen 30 dagen na aankoop worden geleverd. Tenzij je een andere levertijd hebt afgesproken.

Levert de verkoper niet op tijd en heb je hem vervolgens een redelijke termijn gesteld om alsnog te leveren? Dan mag je de overeenkomst ongedaan maken (ontbinden) en moet de verkoper direct jouw geld terugbetalen.

Heb je je bestelling niet binnen de levertijd ontvangen en wil je de webwinkel verzoeken het product alsnog te leveren of de koop te ontbinden? Gebruik dan deze voorbeeldbrief.

Let op: je mag ook al voor de levering van het product gebruikmaken van je bedenktijd en afzien van de koop.

Bezorgkosten

Een webwinkel mag bezorgkosten of verzendkosten in rekening brengen. Die kosten moeten van tevoren duidelijk zijn aangegeven.

Uit ons onderzoek blijkt dat die duidelijkheid vaak te wensen overlaat. Zo staat bijvoorbeeld geen algemene informatie over de hoogte van de verzendkosten op de site, of de verzendkosten verschijnen pas laat in beeld.

Zijn de bezorgkosten vooraf niet aangegeven en moet je ze betalen als je bestelling geleverd wordt? Betaal dan onder protest. Dit doe je door 'onder protest' op de rekening te zetten. Laat de bezorger ook een handtekening op de rekening zetten. Daarna kun je de bezorgkosten terugvragen bij de webwinkel.

Als je een product retourneert binnen de bedenktijd, dan moet de webwinkel de bezorgkosten ook terugbetalen. De webwinkel mag kosten in rekening brengen voor het terugsturen van je bestelling. Dit moet dan wel van te voren aangegeven zijn.

Tips

Lees onze tips om verrassingen met betrekking tot verzendkosten te voorkomen:

  • Vergelijk prijzen inclusief bezorgkosten. Prijsvergelijkingssites kunnen hierbij helpen, maar check de prijzen ook altijd zelf.
  • Soms hebben verzendkosten andere namen, zoals administratie- of transactiekosten.
  • Tijdens ons onderzoek zagen we dat sommige webwinkels de hoogte van de verzendkosten hebben veranderd. Ga er dus niet vanuit dat je de verzendkosten nog wel weet van een vorige bestelling.
  • De ene webshop rekent vanaf €20 geen bezorgkosten, de ander boven €20. Wie een product van (in dit voorbeeld) €20 koopt, betaalt dus in het eerste geval géén verzendkosten (vanaf €20) en in het tweede geval wel (boven de €20).
  • Zijn de verzendkosten (bijna) even hoog zijn als de kosten van het artikel? Overweeg dan om meer te bestellen zodat je minder voor de verzending betaalt. De meeste sites berekenen dan maar 1 keer verzendkosten.
  • Gaat het om grote en/of zware spullen? Check dan of de bezorgers deze spullen ook boven bezorgen. Vaak moet je hier extra voor betalen.
  • Bij elektronica en huishoudelijke apparaten is het aansluiten of het meenemen van het oude apparaat niet altijd inbegrepen bij de standaardbezorging.
  • Sommige winkels hanteren een minimumbedrag waarvoor je moet bestellen, of berekenen een ‘kleine-ordertoeslag’.
  • Er kan een toeslag gelden als je op een bepaalde manier betaalt, zoals met creditcard of achteraf. Verzenden onder rembours is bijna altijd duurder.

Nieuw & interessant

  • picnic2
    7 sep.

    Picnic boodschappendienst

    Je ziet ze op steeds meer plekken rijden: de elektrische wagentjes van Picnic. Een geduchte concurrent voor andere boodschappenbezorgdiensten vanwege 3 belangrijke voordelen.
  • Facebook-marketplace-eersteindruk
    Eerste indruk  |  5 sep.

    Facebook Marketplace

    Facebook komt met een centrale plek om tweedehands producten aan te bieden: Facebook Marketplace. Gaat verkopen hier beter en betrouwbaarder dan via Marktplaats.nl?
  • naam en nummer bank
    Nieuws  |  5 sep.

    Banken moeten Rabo snel volgen met naam-nummercontrole

    De Rabobank waarschuwt vanaf vandaag haar klanten als zij een verkeerde naam invullen bij een overschrijving naar een bankrekeningnummer. De Consumentenbond is blij dat de bank deze naam-nummercontrole eindelijk invoert en hoopt dat andere banken snel volgen.
  • online-winkelen
    Nieuws  |  27 jul.

    Nederland moet zich sterk maken voor breed verbod op geo-blocking

    Bij geo-blocking kunnen veel Europeanen bepaalde online diensten in andere EU-landen niet gebruiken. In Europa wordt onderhandeld over een verbod op geo-blocking, maar Nederland wil een groot aantal producten uitzonderen van het verbod.