icon-menulogo_footerpredssymbol-afradersymbol-bestekoopsymbol-besteuittest
Bespaar gemiddeld €350 op je energierekening.|

Doe mee met ons Energiecollectief.

Energiecollectief icon

Levertijden en bezorgkosten van webwinkels

Webwinkels moeten zich aan bepaalde regels houden. Binnen hoeveel tijd moet je bestelling bezorgd worden? Hoeveel bezorgkosten mag de webwinkel in rekening brengen?
Bert Quist

Expert Geld & Verzekering

Artikel levertijd en bezorgkosten video verzendkostenArtikel levertijd en bezorgkosten video verzendkosten

Webwinkels moet zich aan bepaalde regels houden. Als ze dat niet doen, kun je een klacht indienen en de koop ontbinden. Binnen hoeveel tijd moet een online-bestelling bijvoorbeeld bezorgd worden? En hoeveel bezorgkosten mag de webwinkel in rekening brengen

Wat is de levertijd?

Als je een product online bestelt, moet het binnen 30 dagen na aankoop worden geleverd. Tenzij je een andere levertijd hebt afgesproken.

Levert de verkoper niet op tijd en heb je hem vervolgens een redelijke termijn gesteld om alsnog te leveren? Dan mag je de overeenkomst ongedaan maken (ontbinden) en moet de verkoper direct jouw geld terugbetalen.

Heb je je bestelling niet binnen de levertijd ontvangen en wil je de webwinkel verzoeken het product alsnog te leveren of de koop te ontbinden? Gebruik dan deze voorbeeldbrief.

Let op: je mag ook al voor de levering van het product gebruikmaken van je bedenktijd en afzien van de koop.

Bezorgkosten

Een webwinkel mag bezorgkosten of verzendkosten in rekening brengen. Die kosten moeten van tevoren duidelijk zijn aangegeven.

Uit ons onderzoek blijkt dat die duidelijkheid vaak te wensen overlaat. Zo staat bijvoorbeeld geen algemene informatie over de hoogte van de verzendkosten op de site, of de verzendkosten verschijnen pas laat in beeld.

Zijn de bezorgkosten vooraf niet aangegeven en moet je ze betalen als je bestelling geleverd wordt? Betaal dan onder protest. Dit doe je door 'onder protest' op de rekening te zetten. Laat de bezorger ook een handtekening op de rekening zetten. Daarna kun je de bezorgkosten terugvragen bij de webwinkel.

Als je een product retourneert binnen de bedenktijd, dan moet de webwinkel de bezorgkosten ook terugbetalen. De webwinkel mag kosten in rekening brengen voor het terugsturen van je bestelling. Dit moet dan wel van te voren aangegeven zijn.

Tips

Lees onze tips om verrassingen met betrekking tot verzendkosten te voorkomen:

  • Vergelijk prijzen inclusief bezorgkosten. Prijsvergelijkingssites kunnen hierbij helpen, maar check de prijzen ook altijd zelf.
  • Soms hebben verzendkosten andere namen, zoals administratie- of transactiekosten.
  • Tijdens ons onderzoek zagen we dat sommige webwinkels de hoogte van de verzendkosten hebben veranderd. Ga er dus niet vanuit dat je de verzendkosten nog wel weet van een vorige bestelling.
  • De ene webshop rekent vanaf €20 geen bezorgkosten, de ander boven €20. Wie een product van (in dit voorbeeld) €20 koopt, betaalt dus in het eerste geval géén verzendkosten (vanaf €20) en in het tweede geval wel (boven de €20).
  • Zijn de verzendkosten (bijna) even hoog zijn als de kosten van het artikel? Overweeg dan om meer te bestellen zodat je minder voor de verzending betaalt. De meeste sites berekenen dan maar 1 keer verzendkosten.
  • Gaat het om grote en/of zware spullen? Check dan of de bezorgers deze spullen ook boven bezorgen. Vaak moet je hier extra voor betalen.
  • Bij elektronica en huishoudelijke apparaten is het aansluiten of het meenemen van het oude apparaat niet altijd inbegrepen bij de standaardbezorging.
  • Sommige winkels hanteren een minimumbedrag waarvoor je moet bestellen, of berekenen een ‘kleine-ordertoeslag’.
  • Er kan een toeslag gelden als je op een bepaalde manier betaalt, zoals met creditcard of achteraf. Verzenden onder rembours is bijna altijd duurder.


Nieuw & interessant

  • laagste-prijsgarantie-hotelketens
    Nieuws  |  21 jul.

    Niet blindstaren op laagsteprijsgarantie hotelketens

    Hotelkamers die worden aangeboden met laagsteprijsgaranties blijken vaak elders (veel) goedkoper te zijn, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond voor de Reisgids.
  • cadeau kortingen nieuws
    Nieuws  |  17 jul.

    Betaal niet voor Shoppendoejezo.com

    Bij de Consumentenbond komen sinds een paar maanden tientallen klachten binnen over Shoppendoejezo.com. Consumenten hoeven echter niet te betalen, omdat de overeenkomsten ongeldig zijn.
  • bol-com
    Nieuws  |  11 jul.

    Bol.com niet altijd voordelig

    Bol.com is de grootste webwinkel van ons land. Maar let op wat je in het winkelmandje stopt, want sommige producten zijn behoorlijk duur.
  • online kopen
    5 jul.

    Kun je blokkades van buitenlandse webwinkels omzeilen?

    Door geo-blocking bij buitenlandse webwinkels kun je niet profiteren sommige voordelen binnen de EU. Hoe kun je zo’n blokkade omzeilen?