icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Levertijden en bezorgkosten van webwinkels

Webwinkels moeten zich aan bepaalde regels houden. Binnen hoeveel tijd moet je bestelling bezorgd worden? En hoeveel bezorgkosten mag de webwinkel in rekening brengen?
Else Meijer

Else Meijer , Expert Woning & Huishouden Bijgewerkt op: 8 juni 2021

Wat is de levertijd?

Als je een product online bestelt, moet het binnen 30 dagen na aankoop worden geleverd. Tenzij je een andere levertijd hebt afgesproken.

Levert de verkoper niet op tijd en heb je hem daarna een redelijke termijn gesteld om alsnog te leveren? Dan mag je de overeenkomst ongedaan maken (ontbinden) en moet de verkoper direct jouw geld terugbetalen.

Heb je je bestelling niet binnen de levertijd ontvangen? En wil je de webwinkel vragen het product alsnog te leveren of de koop te ontbinden? Gebruik dan onze 'voorbeeldbrief levertijd'.

Let op: je mag ook al voor de levering van het product je bedenktijd gebruiken en afzien van de koop.

Bezorgkosten

Een webwinkel mag bezorgkosten of verzendkosten in rekening brengen. Die kosten moeten van tevoren duidelijk zijn aangegeven.

Uit ons onderzoek blijkt dat die duidelijkheid vaak te wensen overlaat. Zo staat bijvoorbeeld geen algemene informatie over de hoogte van de verzendkosten op de site. Of de verzendkosten verschijnen pas laat in beeld.

Zijn de bezorgkosten vooraf niet aangegeven en moet je ze betalen als je bestelling geleverd wordt? Betaal dan onder protest. Dit doe je door 'onder protest' op de rekening te zetten. Laat de bezorger ook een handtekening op de rekening zetten. Daarna kun je de bezorgkosten terugvragen bij de webwinkel.

Als je een product retourneert binnen de bedenktijd, dan moet de webwinkel de bezorgkosten ook terugbetalen. De webwinkel mag dan geen kosten rekenen voor het afleveren van je bestelling. De kosten voor het terugsturen kunnen wel voor eigen rekening zijn. Dit moet de verkoper dan wel van tevoren aangeven.

Tips

Lees onze tips om verrassingen met verzendkosten te voorkomen:

  • Vergelijk prijzen inclusief bezorgkosten. Prijsvergelijkingssites kunnen hierbij helpen, maar check de prijzen ook altijd zelf.
  • Soms hebben verzendkosten andere namen, zoals administratie- of transactiekosten.
  • Tijdens ons onderzoek zagen we dat sommige webwinkels de hoogte van de verzendkosten hebben veranderd. Ga er dus niet vanuit dat je de verzendkosten nog wel weet van een vorige bestelling.
  • De ene webshop rekent vanaf €20 geen bezorgkosten, de ander boven €20. Koop je bijvoorbeeld een product van €20, dan betaal je in het eerste geval géén verzendkosten (vanaf €20). In het tweede geval wel (boven de €20).
  • Zijn de verzendkosten (bijna) even hoog als de kosten van het artikel? Overweeg dan om meer te bestellen zodat je minder voor de verzending betaalt. De meeste sites berekenen dan maar 1 keer verzendkosten.
  • Gaat het om grote en/of zware spullen? Check dan of de bezorgers deze spullen ook boven bezorgen. Vaak moet je hier extra voor betalen.
  • Bij elektronica en huishoudelijke apparaten is het aansluiten niet altijd inbegrepen bij de standaardbezorging. Een webwinkel is verplicht om je oude apparaat mee terug te nemen, zonder extra kosten.
  • Sommige winkels hanteren een minimumbedrag waarvoor je moet bestellen, of berekenen een ‘kleine ordertoeslag’.
  • Soms betaal je een toeslag als je op een bepaalde manier betaalt. Zoals bij een creditcard of achteraf. Verzenden onder rembours is bijna altijd duurder.
  • Wij hebben verschillende juridische diensten. Met onze keuzehulp levertijd bestelling zie je welke dienst jij kunt gebruiken. 

Schrijf je in voor onze gratis e-mails

Blijf op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren. Afmelden kan altijd.
Artikelen binnen Online kopen

Nieuw & interessant

  • winkelstraat leeg
    29 aug.

    Nepaanbiedingen

    Om nepaanbiedingen tegen te gaan is er een nieuwe wet. Wij zochten uit of winkels zich al aan de nieuwe wetgeving houden. Dat doen ze lang niet allemaal. En een aantal winkels was zelfs niet op de hoogte van de nieuwe wetgeving.
  • rookmelder
    19 mei.

    Buitenlandse webshops: onveilige koolmonoxide- en rookmelders

    Wie een koolmonoxide- of rookmelder koopt moet er op kunnen vertrouwen dat deze op het juiste moment afgaat. Melders van buitenlandse webwinkels kunnen het hierin laten afweten.
  • Tinder-schendt-privacy-gebruikers
    Nieuws | 8 feb.

    Tinder discrimineert op basis van leeftijd

    Datingapp Tinder discrimineert op basis van leeftijd. Dat blijkt uit onderzoek van wereldconsumentenorganisatie Consumers International in 6 landen. Sommige gebruikers van de app betalen bijna 6 keer zoveel voor dezelfde dienst als anderen.
  • Pakket achterlaten bij deur v2 video
    Test | 3 feb.

    Test problemen bij pakketbezorging

    We kopen meer dan ooit online. En dus neemt ook het aantal klachten over pakketbezorging toe. De drukte door corona verklaart veel, maar niet alles. Wat gaat er precies mis? We vroegen het aan ruim 12.000 panelleden en analyseerden de klachten.